Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

Snowfox

Toi Seben on melkoisen halpa verrattuna esim. IGT2:een. 245e postikuluineen suomeen.. tosin laadusta ei mitään tietoa. Äkkiseltään kurkattuna DM-1 ja Seben akseliväli oli sama, joten mahdollisesti DM-1:n kori sopisi tuohon.

Voi olla, että ostan vaikka vain kokeilu mielessä ton, mutta kivahan se olis, jos ton moottori pääsis siihen moottorilistaan niin pääsis kisaamaankin(ilman uuden moottorin ostoa).

Mika R

Jees, Pro Shopissa on vielä niitä halpoja messuilla olleita GT/GT2 settejä ja Niko myy Hobao One-Seveniä hintaan alle 300€
Kandeis ehkä tsekata myös noi.

McJones

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 03.03.10 - klo: 19.58
Niko myy Hobao One-Seveniä hintaan alle 300€
Oliko noin, että polttoainetankki on vakiona liian iso tuossa? Onko joku vaihdellut tai pienennellyt tankkia ja/tai ajellut GT-8 sarjassa tuolla?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

tturku

Ei näkynyt viime kaudella yhtään hobaoa viivalla... Noihin DM-1:siin on vaihdeltu isompia tankkeja kyllä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Mika R

Joo, mutta one-sevenissä on tankki 250ml muistaakseni. Eli liian iso eikä pieni..
Niko A. vähän lupaili muinoin mutta ei kai sitten ehtinyt mukaan.

Snowfox

Näytti olevan vain 280e GT1 pro shopissa. Ei paha. Onhan tässä vielä aikaa ajokeleihin ja Model Expokin, jos jaksais hetken odotella ja käydä vaikka siellä ihmettelemässä enemmän vielä noit GT-8 luokan autoja.

tturku

Nyt olis hyvä tilaisuus hankkia viime vuoden nopein GT8 auto kohtuu hintaan myydään osiosta...
Ja toi seben kannattaa mun mielestä unohtaa heti, jos kilpailua haluaa yrittää, koska varaosien saanti voi olla aika nihkeää, pihasuttauksessa voi toimiakin, mutta harvoin halvalla saa hyvää.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

peitsamo

Maailmalta saa myös DM-1 Speciä ilman moottoria ja Protoformin korilla:

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXVVS8&P=ML

Toweristahan saa helposti alennusvouchereita, kun sinne rekisteröityy. Rahdit ja verot tietysti tuohon päälle, hinta jää reiluun 300 euroon Suomeen tuotuna.

Tietysti tuohon tarvitaan lisäksi moottori ja sähköt.
Flying Calacucco

juska

Auton hankinnassa kannattaa tarkasti selvittää että, mitä osia saa/on varastossa kauden aikana ettei mene osien odotteluksi koko kesä. Nykyään toki nettikauppoja on ympäri maailmaa ja osia saa nopeasti mutta, jos päätyy ajamaan kilpaa niin kannattaa ottaa/valita suosittu merkki. Aina jotain kisoissa kuitenkin hajoaa ja jos rikkoutunutta osaa ei omasta pakista löydy niin saa sen useimmiten hankittua kisapaikalta joltain kanssakilpailijalta/myyjältä!
Racers Group Finland Team

Vesku

http://www.rctech.net/forum/nitro-road/183735-gt-class-buggy-based-road-202.html Ison meren takana on ajettu gt luokan "MM". Paljon on ollut kuskeja mukana, kesää odotellen.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

sami.salmela

Minkä merkkisiä renkaita GT autoilijat käyttävät?Tilaatteko Suomesta vai ulkomailta?Kesäksi täytyisi useampi kierros hankkia,joten vinkkejä otetaan vastaan.

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

peitsamo

GRP X-Soft on varma(hko) valinta mille tahansa Suomen radoista.
Flying Calacucco

sami.salmela

Juu noita kattelinkin Hobbylinnan sivuilta.Päädyin kuitenkin ottamaan pari kieppiä HN sliksiä.Täytyy ottaa noita GRP renkaitakin testiin.

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Vesku

GRP tai PMT on hyviä. Jos kisaamaan olet tulossa niin saattaa olla yksityyppi rengas, varmaksi ei pysty sanomaan kun ei ole vielä sääntöjä?
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

sami.salmela

Kyllä sitä voisi joskus kisaakin tulla.Kuka myy PMT renkaita?

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

-Juho-

Niin. Säännöt... PMT:tä on saanut Racing Factorylta ja ulkomailtakin tilailtu.
Liikaa Kyoshoja

Vesku

Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex


AnttiL

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 04.04.10 - klo: 22.03
GRP tai PMT on hyviä. Jos kisaamaan olet tulossa niin saattaa olla yksityyppi rengas, varmaksi ei pysty sanomaan kun ei ole vielä sääntöjä?
Alkaa olee vähän myöhästä millekään yksityyppi renkaalle. Ties kuinka moni jo hommannut renkaita tulevaa kautta varten.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: heebis - 06.04.10 - klo: 21.23
Lainaus käyttäjältä: Vesku - 04.04.10 - klo: 22.03
GRP tai PMT on hyviä. Jos kisaamaan olet tulossa niin saattaa olla yksityyppi rengas, varmaksi ei pysty sanomaan kun ei ole vielä sääntöjä?
Alkaa olee vähän myöhästä millekään yksityyppi renkaalle. Ties kuinka moni jo hommannut renkaita tulevaa kautta varten.

Siis mihin perustuu että kohta on liian myöhäistä  :huh:
Ihmetyttää kyllä että miksi sääntöjä pantataan mutta kaipa siihen on oikea syykin :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Stail

Kattelin viestejä taaksepäin niin 1.5kk sitten pyydettiin odottamaan vielä hetki sääntöjen osalta..

Pattitilanne kun ei tiedä mitä ostaa. Ei ole renkaita eikä moottoria.

Muutenkin olisi kiva saada varmistus noihin kisapäiviin.
JQ

Stonde

Kilpailupäivät on GT-8 osalta jo julkaistu ja ne löytyy 2010 kilpailukalenterista. Mitä sarja sääntöihin tulee niin luulen että sama vaivaa myös LS-5 luokan sääntöjen julkaisua. Eli sarjasäännöt ovat lähteneet yhteyshenkilöiltä eteenpäin ajallaan mutta niiden julkistamiseksi lajiryhmän täytyy ne hyväksyä. Ja tässä nyt tökkii. Toivotaan että heräävät piakkoin.
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

peitsamo

GT-8 sääntöehdotus on lähtenyt minun postilaatikosta eteenpäin 28.1.2010. Olen muutamaan otteeseen asiasta kysellyt sittemmin, mutta palautetta ei vahvistettujen sääntöjen osalta ole vielä tullut.

On tietysti hieman valitettavaa, että asia menee näin tipalle, mutta toivotaan, että homma hoituu mahdollisimman pian.

GT-8 kisoista voin sanoa jokseenkin varmana tietona, että ne ajetaan kuten viime vuonnakin, eli LS-5 SM sarjan yhteydessä, kilpailupäivät ovat:

- 5.6.2010 Tattarisuo
- 3.-4.7.2010 Ylistaro (HUOM. kaksi erillistä kilpailua la ja su)
- 28.8.2010 Kouvola

Uusille kuskeille tiedoksi ja varmistukseksi, että kilpaileminen GT-8 sarjassa edellyttää seurajäsenyyttä ja kilpailulisenssiä.

Pienistä tahmomisista huolimatta toivotan kaikki "vanhat" ja uudet kilpailijat lämpimästi tervetulleeksi ajamaan Kansallista GT-8 sarjaa kaudelle 2010!
Flying Calacucco

JariV

Voiko häiritä ja kysyä erästä asiaa mistä olette täällä keskustelleet?

Eli pohjalevyn kick-up kulma etuakselistoa varten.
Paljonko tuo kulma on näissä autoissa?
Mitä hyötyä siitä saadaan, että pohjalevyn kick-up suoristetaan?

Kasikrosseissa kick-uppia on paljon, miten tilanne pähkinänkuoressa eroaa konkreettisesti itse autoissa kun kyseessä siis onroad-offroad ero ja kyseessä pelkästään pohjalevyn kulma? Osaisiko joku vastata?
Just joo.

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: JariV - 07.04.10 - klo: 09.40
Voiko häiritä ja kysyä erästä asiaa mistä olette täällä keskustelleet?

Eli pohjalevyn kick-up kulma etuakselistoa varten.
Paljonko tuo kulma on näissä autoissa?
Mitä hyötyä siitä saadaan, että pohjalevyn kick-up suoristetaan?

Kasikrosseissa kick-uppia on paljon, miten tilanne pähkinänkuoressa eroaa konkreettisesti itse autoissa kun kyseessä siis onroad-offroad ero ja kyseessä pelkästään pohjalevyn kulma? Osaisiko joku vastata?

Homma menee niin että kurapuolen autoissa tuota kickuppia/casteria on aina reilusti ja sileän pinnan autoissaselkeästi vähemmän. Jos katsot esim Juutuubista jonkun kasikrossivideon ja vertailuksi vaikka C8 tai TP10 videon, huomaat autojen mutkakäyttäytymisessä selkeän luonne-eron. Ratapuolen pelit säilyttävät mutkanopeutensa selkeästi paremmin. Kurapelit on optimoitu menemään niin että ensin ajetaan lujaa suoraan, sitten vauhti pois ja käännetään paikallaan ja taas uusi kaasutus. Näin laite pysyy paremmin pystyssä röykyissä ym. Ratapuolella ei ole röykkyjä, joten niitä ei tarvitse pelätä eikä varoa. Voidaan keskittyä mutkissakin nopeaan etenemiseen.

- Käy kokeilemassa ajamista sähkötakatuupparilla krossisäädöillä jollain mattoturistiradalla. Huomaat että auto on laiska hidas ja kömpelö ja puskeeee.
- Jos sulla on mahdollista, niin laita sun GT-8 autoon kurapuolen renkaat kiinni, nosta vähän maavaraa ja käy Lavangossa kokeilemassa. Lupaan että peli on nenällään jokamutkassa, eikä hyppyominaisuuksista ole tietoakaan.

Eli yhteenvetona, pyöränkulmat käyttötarkoituksen mukaan.

-A-

MrOllinmaki

.. ja siis lisäys, kaikissa rata-autoissa pohjalevy on suora, eli kulma =0

-A-

JariV

Kiitokset tästä erittäin paljon.
Just joo.

*HOKE*

Hieman karu tuo ollinmäen vertaus... No tosin selitti hieman asiaa.

Mutta se tärkein puuttu.

Krossareilla kun ajetaan montuissa ja epätasaisissa olosuhteissa.
Mutkassa jossa on monttua ja reikää, pitää pystyä etenemään kovaa.

Tuo keulan selkeä kickuppi rauhoittaa auton etenemistä pomppuisissa olosuhteissa reilusti.
Varsinkin kun tullaan mutkaan sisään jarru päällä.
Tuohon vaikuttaa vielä jousitusmatkakin.
Krossarithan kun niiaa ihan kunnolla.
Eli suoralla kickuppi kulmalla kääntyis tukivarsien kulma maahan nähden jo väärään suuntaan jarruttaessa... Ja siihen vielä yhdistettynä montut... Jousitus ei vaan yksinkertasesti toimis tuollaisella yhtälöllä.

Kyllä se krossarikin säilyttää mutkanopeutensa vaikka siinä raju kickuppi onkin... siinä vaan ero että se ei käänny kovassa vauhdissa lähellekään samalla tavoin kuin ratapelit.
Mutta pyöree pitkä mutka niin kyllä siinä krossarin vauhti säilyy ihan yhtälailla kuin ratahärvelissäkin...

Monissa krossareissa tuon kulman pystyy säätämään. Pystyy kokeilemaan kuinka vaikuttaa.

Eniveis... krossaria ei suoraansanottuna pysty viemään eteenpäin krossialustalla mikäli kickuppi on suorassa.

JariV

Just joo.

peitsamo

Odotellaan sääntöjen vahvistusta vielä muutama päivä. Jos ei ala kuulua, niin sitten pitää tehdä vastaavanlainen ennakkoilmoitus, kuin LS-5-sarjasääntöjen osalta. Toivoisin tietysti, että vahvistetut säännöt olisivat mahdollisimman pian myös GT-8 luokan osalta käytössä.
Flying Calacucco