Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor DM-1 Pro Touring kokemukset

Aloittaja peitsamo, 19.08.08 - klo: 18.50

peitsamo

#30
Jos keli pysyy kuivana, niin pieni mahdollisuus on, että pääsen radalle huomenna joskus kuuden-puoli seitsemän maissa.

Edit. Kävin ulkona ja katsoin sääennusteen, valitettavasti näyttää siltä, että ei ole saumaa radalle huomenna.

Edit2. Vesisuksikeli, eli ei radalle tänään. Mun osalta homma jatkuu vasta puolentoista viikon päästä.
Flying Calacucco

RC-Garage

Mikäli sää suosii niin saatetaan olla myös tulossa ulkoiluttamaan DM:ää
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RangerWalker



Mitä tuohon tarvitaan ajoon saamiseksi?

-radio/vastari tietenkin ja polttoainetta,servot -muuta?

- http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2&Product_Name=HXT_12kg_Servo_(metal_gear)   olisiko riitävä ohjaukseen/kaasuun?

-tuleeko mitään vastarisähköjä/mitä suosittelisitte?

-renkaat mukana?

-Tarvitseeko starttiboxia/lähteekö narusta käyntiin?


Märkää on, käyn huomenna ulkoiluttamassa TA05 ifs-R:rääni tattiksella aamusella jos on kuivaa.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

peitsamo

Tarvitset:

- vastarin + akun
- servoja 2 kpl, mainitsemasi servo passaa ihan hyvin
- polttoainetta
- tulpan
- maalia koriin
- viitseliäisyyttä noin parin tunnin verran laitttaa auto kuosiinsa.

Kone lähtee hyvin käyntiin narusta, mutta pitkän päälle starttiboksi on ihan ehdoton lisävaruste.
Flying Calacucco

RangerWalker

Kiitos.

Koska nitroja en ole harrastanut niin hieman lisäinfoa vielä.

-Sisäänajo -tuleeko ohjeet mukana vai ajetaanko vaan tyhjäkäyntiä/hissukseen pari tankkia?

-Mitä tuollainen motti kestää? -siis oikein käytettynä ja huollettuna, -vaikuttaako nitro% siihen?

-Eikö moottori ole kasattu ja tulpalla varustettu tehtaalta? -onko se tulppa valittava lämpöjen mukaan?

-ja pitääkö ostaa inframittari?

-Onko kukaan löytänyt mitään jenkkifoorumia jossa tästä ajokista jauhettaisiin? -tuntuu olevan aika harvinainen merkki?

-Kysymyksiä riittää...
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

RC-Garage

Autossa mukana ohjeet sisäänajoon
Mukana ei ole tulppaa tehtaalta (RC-Garage antaa tulpan mukaan)
Lämpömittari on suositeltava apuväline

Tuossa linkki maailmalle:

http://www.rctech.net/forum/nitro-road/135515-new-ofna-dm1-pics-thoughts.html
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RangerWalker

Kiitos ,en ikinä olisi tajunnut etsiä Ofna nimellä ! -eikö ofnat ole lähinnä buggyjä, onko Hong Nor tehtaan katumallisto?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Sami L

Ofna on Jenkkilän maahantuoja, joka sitten lämää omaa nimeä idän ihmeisiin. (mm. Hobao on saanut OFNA tarroja päälleen)

Jammin nimellä löytyy myös Hong Noria.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

peitsamo

Ohessa vielä linkki vastaavaan aiheeseen Ofnan sivuille.

http://www.ofna.com/dm1-rtr.php
Flying Calacucco

keppis

mites sisäänajon jälkeen vaihteen säätö,ohjeissa ei mitään kierrosmääriä säätö ruuveille,sisäänajossa ei kakkoselle vaihtanu,eli jos jotain "perus" säätöarvoa niin olisin kiinnostunut,eli kun ruuvaan vaihteen säätöruuvit kiinni,niin montako kierrosta avaan että vaihde toimii suht normaalisti,toki tiedän että säädettävä eri radoille vähän eri tavalla,mutta perus säätöön tietoa.

RC-Garage

Säätöruuvit tehdasasetuksessa samassa asennossa molemmat. Avaa suoraan molempia kierros, sen jälkeen 1/4 osa kierros kerrallaan. Mitään perus-säätöä ei ole, van niinkuin itsekin totesit "rata + moottori kohtaiset säädöt" ja ne on haettava itse.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RC-Garage

RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

peitsamo

Vaihdon takapään diffiöljyt löysempään (20k) ja vaihdoin iskarituet alumiinisiin. Hieman yritin säätää taka-aurauksia, katsotaan pitääkö perä huomenna.

Flying Calacucco

peitsamo

#43
Laittakaas Jani, Jiri, Matti hieman ajatuksia tämänpäiväisestä?

Mulla meni homma vähän puihin, kun oli raskaan pariviikkoisen työrupeaman jälkeen aikas väsy olo.

Jos joku uskaltaa, vois avautua myös toimivasta setupista sunnuntaita varten?
Flying Calacucco

moukari

No ainakin Drooppia lisää perään linkkejä pidentämällä. löysät jouset taakse perää leveemmäks... tossa ainakin jotain muutoksia
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

RC-Garage

Jiri jo mainitsikin muutamia ja tässä lisää. Näillä keleillä 5-7k takadiffi, taka camber 3 ast. ja perää todellakin saa leventää.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

copter

#46
Moro,

Tänään tuossa kävin vielä ajelemassa hieman autoa säätöihin. Melko tyytyväinen olen alustan toimintaan nyt näin yhden ajopäivän jäljiltä. Auton tosiaan keskiviikkona kipasin kotosalle ja torstaina rakentelin sitten puuttuvat osat. Perjantaina ajettiin kone sisään ja hieman tutkiskelin miten auto toimii. Heti paketista tein muutoksia autoon ja perjantain pohjalta sitten hieman lisää tälle päivälle. Tässä on setuppi johon päädyin tänään:

Etupää:

- Valkoinen HN jousi
- 1k diffiöljy iskareissa
- 25k öljyt diffissä
- Alatukivarsi ylhäällä
- Ylätukivarsi alhaalla
- Caster minimit, eli siis ylätukivarren siirsin niin eteen kuin menee (kaikki klipsit ylätukivarren taakse)
- Camber 1 aste oikealla ja 1.5 astetta vasemmalla (Tattari myötäpäivään ajettuna syö muuten vasemman puolen renkaan ulkoreunasta)
- Maavara 8mm
- Vakaaja täysin pystyssä eli jäykkänä
- Hieman haritusta ohjeuksessa (~ 0.5 astetta per puoli)

Takapää:

- Punainen HN jousi
- Tornado 800 (~80 wt) iskareissa
- 5k diffiöljy
- Alatukivarsi alhaalla
- Ylätukivarsi ylhäällä, klipseihin en koskenut eli siis edessä iso klipsi ja takana pieni
- Camber 3 astetta molemmin puolin
- Maavara 8mm
- Iskareiden linkit tukivarsissa sisemmissi kiinnityspaikoissa
- Iskareiden linkkiä lyhennetty jotta pääsee 8mm maavaraan muuttamatta iskareiden paikkaa
- Vakaaja täysin vaakatasossa eli löysänä
- Aurausta takana siten, että tukivarren ja hubin välistä mitattuna etupivotin etupuolella about 2mm ja takapivotin takapuolella n. 3.6mm
- Ylätukivarren kiinnitys hubissa ulkona ja alhaalla

Nämä ovat lähtökohdat huomiselle. Tosin harkitsen vakavasti vielä diffien muuttamista että edessä olisi ~ 40k ja takana ~ 3k öljyt. Samoin myös vielä hieman arvon että mitä teen camberille takana, eli pysynkö tuossa 3 astetta per puoli. Kokeilin ajaa 1 oikealla ja vasemmalla n. 2-2.5 astetta ja se toimi kyllä kanssa todella hyvin. Vasemman puolen aste pitää hakea renkaan kulumisen kautta.

Toivottavasti tästä on apua ja mitään ei unohtunut. Jos tulee kysymyksiä mieleen niin mielelläni vastailen ja puhelimellakin tavoittaa jos koneen ääreltä vastausta ei löydy. :mrgreen:

EDIT: Otin myös iskareista ne punaiset "suojat" pois. Ei tuolla tattarilla ole niin likaista että niitä tarvitsisi ja vähentävät vain pitoa aiheuttamalla kitkaa. Vaikka tosiaan vaikutus kyllä varmasti on todella minimaalinen kun tuntuivat aika kivasti luistavan.

peitsamo

Muillekin, kuin eilisissä kisoissa mukana olleille tiedoksi, että kannattaa vaihtaa kytkimen ulompi (ja miksei sisempikin) laakeri riittävän tiuhaan tahtiin, ettei mene säpäleiksi ja riko jotain muuta mennessään (esim. kytkinpaloja tai spurreja). Kytkimen shimmaus kantsii tehdä huolellisesti melko tiukaksi.
Flying Calacucco

jerzirccar1

Oli kyllä silmäänpistävä tuo Copterin dm-1. Alusta toimi todella hienosti. Harmi nuo laakeri jutut.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

peitsamo

Se ulompi kytkinlakru on vaan kertakaikkiaan liian pieni siihen paikkaan. Kannattaa laittaa hyvälaatuinen laakeri ja seurata sen välystä.
Flying Calacucco

copter

Itse tuon laakerin kanssa jokuseen otteeseen taistelin ja lisäämällä tarpeeksi iso prikka (about 1mm paksu) pientä laakeria vasten se kyllä alkoi kestämään. Prikka siis tukee laakeria myös toiselta puolelta. Prikka ei kuitenkaan saa olla liian iso, jotta ei hankaa kelloon kiinni. Laakeri on 8mm halkasijaltaan, eli joku 6-7 mm halkaisilla oleva paksu M3 ruuvin prikka on ihan passeli tuohon hommaan. Jos kytkin ei ole prikan laittamisen jälkeen tarpeeksi herkkä, niin sitten vauhtipyörän mutteria vain kireämmälle taikka shimmiä pois isomman laakerin takaa.

RC-Garage

RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

peitsamo

Tulkoon nyt samat kuvat myös tänne.





Flying Calacucco