Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Torsen tasauspyörästö

Aloittaja jesi, 31.08.08 - klo: 09.48

ibubu

jaa joo joo nyt pääsin jyvälle tiiätkö saako infero gt hen tuota spoolia? ja jos saa niin meneekö ajettavuus ketuilleen ? ajattelin että vois olla huvä driftaukseen vaikka hyvin tuo vakionakin menee.

ja entäs jos tuon spoolin laittaa eteen sekä taakse?

Mika R

sementoit diffit niin siinähän se mutta en tiedä onko järkeä. Saahan siihen sittene noita eri diffejäkin mutta ei niistä kauheasti asfaltilla hyödy, tosin driftauksesta en tiedä just mitään.. Spoolin kanssa normaalisti on foamit 1/10 autoissa , kumirenkailla diffi.

ibubu

ok tätyy päs miettiä . sulla mika r   vissiin saman lainen auto niin mitä kannattaa hommata ns lisävarusteita että kisa kunnossa??? ja vielläkö enskesänä on kisa meininkiä?

Mika R

#63
menee kysymykset ohi aiheen, mutta vastaan nyt kuitenkin. meininkiä on myös ensi kesänä, auto ei kauheasti lisäpalikkaa kaipaa mutta toki sellaista löytyy, olennaisimpana radalle kallistuksenvakaimet vaikka jotku tykkää ajaa ilmankin; parasta noutaa uusin Pienoismalli -lehti kiskalta niin eiköhän se tarjoa aika kattavan näkymän mitä lajiin, autoon ja osiin tulee ym. igt-artikkelin puitteissa:
http://www.pienoismalli.com/pm200806.htm

ibubu

#64
ok. kiitoksia :cool:

ps piti tulla yv:nnä

Jabe

Onko kokemuksi Hong Norin torsenista, että kuinkapaljon ne rattaan kiinnityspultit kestää, että meneekö helpolla poikki?
Ettei sitten käy näin:

Nuo 3mm pultithan sais päivitettyä 4mm pulteiksi, kerran torseni tulee keskelle, jolloin sen tilan kanssa ei tule ongelmia.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

*HOKE*

Laita 12.9 teräs pultit niin kestää varmasti vaikka 3 milliset olisivatkin.

Casull

Ja lahjoita mulle tuo diffi mihin on pultit katkennu sisään...  :mrgreen:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Tuukka

Onhan ne HN torsenit olleet muutamassa kisassa kiinni, mutta vissiin koneet sen verran lussuja ettei pultteja poikki ole saatu. :p

Jabe

Eipä ole nuo kuvat omasta torsenista, netistä nuo löysin...
Tosiaan, kun keskelle on tarkotus laittaa ja isolla harjattomalla ajaa, niin on pultit kovilla.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Hyper

En usko että "voimasta" on menny poikki. Veikkaan (hyvät tsäänssit veikata kun lotostakin on tullu rahaa  :mrgreen:) että on jääny pultit löysälle tai löystyneet jollon se ratas on päässe hakkaamaan sen pultin poikki. Aikansa kun on tärissyt niin säröt kasvanu niin isoksi että  napsahtanut lopuksi poikki. Eli tärinä ja hakkaus olis väsyttäny pultin poikki... onko tuossa diffissä muuten se runko tai kotelo johon nuo ruuvit ruuvataan kiinni niin metallia vai muovia?

[/villi veikkaus]

Niko

On hyvinkin mahdollista että menee poikki voimasta, koska kahdella ruuvilla vain kiinni? Yleensä tulee 4-6 pultilla kiinni, jolloin ei ole mahdollista että ruuvit katkeisivat..
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Penguin

Terästä on ja itsekin tuota veikkailin toisaalla liian löysien tai löystyneiden ruuvien aikaansaannokseksi, mutta kyllä ne voimallakin poikki saadaan kun tarpeeksi laitetaan voimaa. Saa nähdä miten käy omassa harjattomassa. Tuon ruuvien vaihtovinkin pistän muistiin, kun sopivia ruuvejakin sattuu olemaan jo varastossa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Casull

Älä sitten käytä sitä kaikkein kovinta ruuvilukitetta.
Jos käy niin että napsahtaa, saat sen katkenneen ruuvinpätkän joskus sieltä diffin rungosta poiskin.

Itse en enää käytä uppokantaruuveissa juuri koskaan lukitetta, tahtovat tarttua pultit alumiiniin muutenkin ajan kanssa pirun lujasti kiinni.
Moottoripyörien kanssa vuosia vehdatessa tuon olen huomannut.

Nykyään tulee laitettua tippa pulttitervaa auton ja mopon ruuveihin ennen kokoamista.
Ei tärise auki muttei tartu iäksi kiinnikkään.
15 vuoden kokemuksella voi sanoa tervan olevan ainoa aine mikä todellakin estää ruuvien kiinniruostumisen.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Jabe

Miten tuon torsenin "täyttö", eli eikös sitä öljyä laiteta sinne voiteluksi vaan, eli ei ole tarkotus täyttää sitä niinkuin muita diffejä?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

jesi

Moon käyttäny 1:1 vaihteistoöljyä torseenissa.
Täyttöaste on tosiaan mallia voitelu.
/ Jere Siirilä

Jabe

Tuossa HN:n torsenin mukana tuli joku pullo, missä oli pieni liru pohjalla (varmaan joku säästö budjetti).
Kuinkas usein olette näin alkuun ainakin, vaihtanut öljyjä tuosta? Vielä bonuskysymyksenä, että kestääkö nuo tiivisteet "oikeaa" öljyä hyvinkin?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Ooppelijanne

Tuli tuossa hyper 8:iin keskitorsen postissa, niin sitä käsissä pyöritellessä kelailin että mitäs öljyä se syö?
Mitäs se sanoo esm normi diffiöljystä? (hyllystä löytyy ne 5k ja 3k litkut)

Edit: kyseessä siis tuo ofnan 87362 numeroa totteleva malli.
hobao hyper 8 .28, Kyosho mini-Z mr-01, HB cyclone s drift CounterSteerMod 86%

Jabe

Tuossa yläpuolellahan siitä on keskustelua...
Eli sinne kuuluu laittaa öljyä, ei silikoonia ja sitäkin voiteluksi, tarkotus ei ole täyttää sitä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

hamietti

mistähän tollasen Torsen Diff revon sais. kun ongelma on että auto jää aina jumiin johonkin niin yleensä se välittää väännön vaan niille renkaille jotka helpoiten pyörii. sen takia revo jää aina kii.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

jesi

keskelle saa suhteellisella vaivalla, päätyihin saa mutta vähän isommalla vaivalla.

Huomioithan että kuten yllä mainitsin, että jos toisen pään kitka on nolla niin silloin torsen ei toimi.
Torsen vaatii toimiakseen pienen kuorman.

Laita summitin bulkheadit ja diffit, niin siinä on melkeen helpoin ja halvin toteutus.
/ Jere Siirilä

hamietti

Lainaus käyttäjältä: jesi - 12.04.09 - klo: 20.11
keskelle saa suhteellisella vaivalla, päätyihin saa mutta vähän isommalla vaivalla.

Huomioithan että kuten yllä mainitsin, että jos toisen pään kitka on nolla niin silloin torsen ei toimi.
Torsen vaatii toimiakseen pienen kuorman.

Laita summitin bulkheadit ja diffit, niin siinä on melkeen helpoin ja halvin toteutus.

eli. ei täysin sisäistänyt tota ajatusta mitä tos lopus mainihit.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

jesi

#82
Bulkheadit (ne palikat joihi diffit tulee)




Diffit:




Se että vaatiiko edes kummoista dremelöintiä orgis bulkeihin että tuo slummitin diffi sinne tippuu, on tutkimisen arvoinen asia.
Nuo slummitin bulkit taitaa olla joku 10e/pari.

Ja käyttövalmis täydellinen slummitin diffi on joku 27e/kpl.
Nuo kun laitat, niin saat perinteisen silikoonilla säädettävän diffin lisäksi kytkettävät lukot?, joko lähettimestä tai vivusta manuaalisesti autossa.

Varmasti helpompi homma kuin laittaa 1:8 auton diffit, molemmat tapaukset ovat mahdollisia.


Myöskin on olemassa:

Kotelo joka syö 1:8 diffiä ja uppoaa revon bulkkiin.
Valmistajalta voi toki varmentaa että mitä diffiä tua syö.
/ Jere Siirilä

hamietti

mistäs ton kyseisen viimeisessä kuvassa olevan jutun löysit.?
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

jesi

http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmrevohybrid&cat=44

Luottokauppa.

(katsoin hinnan muuten väärin unisillä silmilläni, mut enivei, rahalla vielä selviää)
/ Jere Siirilä

hamietti

tollaset etiä ja taakse niin sillon pitäs auton olla kondikses. ja veto hyvä.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

jesi

jeps.

Rahaa palaa palttiarallaa 350eur.
(sis: kuoret, diffit, postit)
/ Jere Siirilä

Jabe

Löytysikös joku avulias HN torsenin omistaja...
Avasin tuon oman kun jäi kivi tuon kuoren ja pohjalevyn väliin ja öljyt lensi mäkeen.
Sisällä kaikki rattaat on ihan priima kunnossa, mutta tuo shimmilevy oli mennyt rikki, revennyt reijän kohdalta ja nyt uskon löytäneeni syyllisen, eli yksi noista "JS-28F" rattaista (tai miksi niitä nyt sanoisi) on lyhyempi kuin muut.
Eli jos joku voisi ystävällismielisesti mitata omasta torsenistaan ne kaikki neljä ratasta ja ilmoittaa ne mitat 0,05mm tarkkuudella.
Omasta mittasin ja sain tulokseksi 16,55mm lyhimmästä ja muut on 16,65mm, haluaisin nyt tietää että kumman pituiset ne rattaat kuuluisi olla.
Toinen mahdollinen syy, ehkä todellinen syy on, rattaiden päissä olevat purskeet joilla reunimmaiset rattaat on saatu kiinni.

Torsenin räjäytykuva pdf:änä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

sjos

Ystävällisesti mittasi hän.

En jaksanut lähteä kaivelemaan mikrometriä, joten tönäri mittaus saa kelvata.
2kpl 16,7mm ja 2kpl 16,8mm sain mitatuksi.

*wink* http://rc10.fi/index.php?topic=37657.0
son loppu ny.

Jabe

Pari eri kokoa näytti sieltäkin löytyvän, oliko osassa rattaita kaulus niinkuin tuossa räjäytyskuvassakin näkyy, vai oliko pääty tasainen (päätyrattaiden kanssa samassa tasossa).
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-