Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kytkin & Moottorijarrutus

Aloittaja Casull, 02.09.08 - klo: 19.19

Casull

1:8 kokoluokan autoja tarkoitin.
Aamuyöllä itsensä ilmaiseminen riittävän selkeästi ei aina tahdo oikein onnistua...
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Mika R

mikä moottorijarrutus? polttiksissa on kytkin, nehän rullaa vapaasti off-power
sähkiksissä toinen juttu

Casull

No kyllä minä ainakin omissa autoissani olen huomannut moottorijarutuksen olemassa olon.
(6 eri autoa 10 vuoden aikana)
Ainoa missä ei moottorijarrua ollu ollenkaan, oli Kössin LandMax 2-vaihteisella laatikolla.

Kysymys ei nyt kuitenkaan ollut siitä, jarruttaako moottori kaasun löysätessä vai ei, vaan siitä että miten tuo Torsen käyttäytyy ko tilanteessa.
Koko asialla nyt ei varmaan ole mitään merkitystä mihinkään, kunhan vain mietin asiaa. :azn:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Catiska

Miksipä ei olisi moottorijarrutusta? Kytkin on keskipakokytkin joka tarttuu kiinni jollain kierrosluvulla, sen yläpuolella kytkin on siis kytkettynä. Sitä ei siis ohjata kaasuservolla, eli miksi se irroittaisi kovilla kierroksilla kun kaasu löysätään?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

*HOKE*

Koska moottorin kierrokset tippuvat nopeasti.
Moottorijarrutusta on korkeintaan sekunnin osa.

Toki jos omaa surkeat kytkinlaakerit tai jopa neulalaakerit niin kitkaa saattaa olla eikä kytkin rullaa vapaasti. Pientä "moottorijarrun" poikasta saattaa sillon olla.

Mika R

Juuri näin. Kierrokset tippuu nopeesti

Catiska

Miksi näin tapahtuu?? Kytkinhän ei kuitenkaan irroita ennen kuin pyörintänopeus on laskenut alle kytkimen kytkentänopeuden... Kytkin välittää voimaa molempiin suuntiin, ja monet kytkintyypit ovat jopa itsetehostavia "väärään" suuntaan pyöritettäessä. Tuossakin tiedonkeruu järjestelmä antaisi tietoa, putoaako koneen pyörintänopeus sekunnin murto-osassa vai hämääkö korva kun kaasua löysättäessä moottorin ääni vaimenee. Kytkimen rakenne/toiminta ei mielestäni tue sitä, että kytkin jotenkin irroittaisi/kytkisi kaasun asennon mukaan, vaan seuraa vain ja ainoastaan moottorin pyörintänopeutta. En kiistä herrojen kokemusta ja tietoa asiasta, haluaisin vain ymmärtää miksi näin tapahtuu, mitä en kytkimen toiminnassa ymmärrä?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

*HOKE*

#7
Moottorin kierrokset tippuu kaasusta irrottaessa niin nopeesti (mikäli moottori on oikein säädetty ja kytkin kunnossa) että ei sitä moottorijarrutusta tosiaan pääse tapahtumaan.
Ja mikäli moottorin kierrokset eivät laskisi nopeasti, jolloin kytkin edelleen kantaisi niin sillon moottorin kierrokset vievät autoa eteenpäin... Eli vastakohta moottorijarrulle.

Auto rullaa aivan yhtälailla täydestä vauhdista kaasusta hellittäessä tai moottorin sammuessa... Ei mitään käytännön eroa, eikä siis minkäänlaista moottorijarrua missä siis auton liikkuminen pakottaisi moottorin pyörimään.

Oli miten oli niin nitro vempeleissä ei ole minkäänlaista moottorijarrutusta.

JQ

jos kytkin ei irrottaisi "heti", moottori sammuisi joka jarrutuksessa. case closed
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Catiska

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.09.08 - klo: 11.39
Moottorin kierrokset tippuu kaasusta irrottaessa niin nopeesti (mikäli moottori on oikein säädetty ja kytkin kunnossa) että ei sitä moottorijarrutusta tosiaan pääse tapahtumaan.
Ja mikäli moottorin kierrokset eivät laskisi nopeasti, jolloin kytkin edelleen kantaisi niin sillon moottorin kierrokset vievät autoa eteenpäin... Eli vastakohta moottorijarrulle.

Auto rullaa aivan yhtälailla täydestä vauhdista kaasusta hellittäessä tai moottorin sammuessa... Ei mitään käytännön eroa, eikä siis minkäänlaista moottorijarrua missä siis auton liikkuminen pakottaisi moottorin pyörimään.

Oli miten oli niin nitro vempeleissä ei ole minkäänlaista moottorijarrutusta.

OK, ainut mitä en ymmärrä, miten tuo suhteutuu kytkimen toimintaan,tai mikä sen irroittaa... Jos joku voisi sen toiminnan kuvaikka ko. tilanteessa. Se, että ei ole eroa löysääkö kaasun tai jos moottori sammuu, ei pidäkkään olla eroa, eihän tilanne kytkimen kannalta muutu mitenkään noiden välillä. Yli kytkentäkierrosten keskipakovoima pitää kytkimen kytkettynä, alle sen on sama onko koneen kierrokset 0 tai 3000 rpm. Toki, voihan olla niin, että näiden moottorien "moottorijarrutus" on niin vähäistä, ettei sitä käytännössä huomaa, eli asia on silloin aika hypoteettinen tuon Torsenin kannalta.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Koheltaja

Vai että kase klosetissa... alkaa muistuttamaan samaa kuin näin se vaan on ja piste. :wink:

Hieman mietiskellen kysyn että kun maksimikierroksilta pääsuoralla päästää kaasun pois niin kytkin irroittaa sekunnin murto-osassa ja moottori palaa välittömästi tyhjäkäyntikierroksille?

Jos kytkin ei irroita heti niin miten moottori pääsee sammumaan kun kytkin on kiinni ja kone pyörii kellon kanssa samoilla kierroksilla?

Miten keskipakokytkin voi irroittaa ennen kuin kierrokset ovat laskeneet lähelle kytkeytymiskierroksia?


Kylätason RC-kuski.

Mika R

#11
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.09.08 - klo: 17.59
Hieman mietiskellen kysyn että kun maksimikierroksilta pääsuoralla päästää kaasun pois niin kytkin irroittaa sekunnin murto-osassa ja moottori palaa välittömästi tyhjäkäyntikierroksille?
Kyllä, välittömästi.

Moottorijarrutuksesta tulee ainakin itsellä mieleen tilanne jos päästää kaasun niin moottori jarruttaa, yleensä laitetaan vielä pienempi vaihde silmään; polttiksessa kytkin irtoaa välittömästi joten mitään jarrutusta ei tapahdu. Tietty jos laskee kaasun 100%:sta vaikka 80%:een niin että veto pysyy koko ajan päällä - onko silloin kyseessä kaasun säätö/himmaus vai "moottorijarrutus", mielestäni ei kylläkään jälkimmäinen.

pieni edit

peitsamo

Moottorijarrutusta ei voi tapahtua, koska kytkinkello ei voi pyörittää kytkinpaloja, vaan toisinpäin, eli momentti siirtyy vain toiseen suuntaan, moottorilta renkaisiin.
Flying Calacucco

Koheltaja

Mitä tapahtuu keskipakoisvoimalle vai jääkö kytkinpalat kantamaan kellon seinää vasten ja kaasua päästäessä palat pääsee luistamaan eli toimiiko kytkin kuten yksisuuntaislaakeri?

Jännä ilmiö jota en ole havainnut muissa keskipakokytkimissä, ehkä pikkumoottorit on jonkinlainen poikkeus tässäkin asiassa.
Kylätason RC-kuski.

peitsamo

Keskipakovoiman suuruus on tässä asiassa suorassa suhteessa etusormen asentoon.
Flying Calacucco

-Jari-

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 03.09.08 - klo: 18.37
Moottorijarrutusta ei voi tapahtua, koska kytkinkello ei voi pyörittää kytkinpaloja, vaan toisinpäin, eli momentti siirtyy vain toiseen suuntaan, moottorilta renkaisiin.

Miksi kytkinkello ei voi pyörittää moottorin kampiakselia?
Kun kaasun päästää niin eikö moottori teoriassa jarruta niin kauan kun seuraavat ehdot täyttyy:
a) kytkinkello pyörii lujempaa kuin moottorin tuottama energia pyörittää kampiakselia
sekä
b) kampiakselin pyörimisnopeus on suurempi kuin kytkimen "lukittumisnopeus"

Käytännössähän noi ehdot toteutuu hyvin lyhyen aikaa kun kaasun päästää koska moottorin kierrokset laskee niin nopeasti kytkimen lukittumisnopeuden alle.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Don

Vaikka kytkinkello pyörisi tuhatta ja sataa, niin voima ei välity takasin moottorille (palat eivät pyöri) eikä siten voi pyörittää kampiakselia.
| Hobao Hyper 10SC |

Koheltaja

Jeeeps, nyt tajusin että ei taas 8 bittiset narikka aivot (?) toimi ja sekoittaa asioita miten sattuu. Viime vuosina touhuttu noiden mönkijöiden kanssa ja niissä on keskipakokytkin joka ei irroita kuin kone on lähes tyhjäkäynnillä. Niissä on ns. alamäkijarru ja se pitää kytkimen kytkettynä että voi hyödyntää moottorijarrua.

Elekee kivittäkö kun seuraavan kerran satutaan samalle tontille, siitä jo niin kauan kun ajoin nitroilla että kerkee moni asia unohtumaan ja minkäs sille voi kun pää ei toimi... :angel:
Kylätason RC-kuski.

YLI-G

näinhän se menee:
kun täyskaasulta hidastetaan puolikaasulle niin että kytkin vielä ottaa kuitenkin kiinni,silloin on kyse moottorijarrutuksesta.
kun täyskaasulta mennään samantien jarrulle,silloin ei moottorijarrutusta tapahdu.

hobao hyper 8

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: YLI-G - 03.09.08 - klo: 20.16
näinhän se menee:
kun täyskaasulta hidastetaan puolikaasulle niin että kytkin vielä ottaa kuitenkin kiinni,silloin on kyse moottorijarrutuksesta.
kun täyskaasulta mennään samantien jarrulle,silloin ei moottorijarrutusta tapahdu.



Ei... Kyse ei silloinkaan ole moottorijarrutuksesta.
Auton nopeutta et saa mitenkään hidastettua moottorin toiminnalla vaikka kuinka haluttais... Ellei kytkin ole totaalisen jumissa.
Mikäli päästät vähennät kaasua, ihan miten paljon tahansa niin auto hidastuu korkeintaan sen verran kun se vapaasti rullatessakin hidastuu...
Nämä autot saa hidastumaan vain jarruilla.

jerzirccar1

Tästä ylöspäin on pelkkää moottorijarruttamista eikä topicin aiheesta ollenkaan. Ei minua niinkään haittaa, on tuo moottorijarrutus myös aika mielenkiintoista luettavaa :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

YLI-G

juu eipä se hidastuvuuteen mitään vaikuta,siksi moottorijarrutus on ehkä väärä termi.
sillä vaan on ehkä helpompi selventää kytkimen toimintaperiaatetta.
hobao hyper 8

-Jari-

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.09.08 - klo: 20.32
Mikäli päästät vähennät kaasua, ihan miten paljon tahansa niin auto hidastuu korkeintaan sen verran kun se vapaasti rullatessakin hidastuu...
Voi olla että näin on, mutta mihin toi perustuu että voima ei teoriassa välity renkailta kampiakselille? Eli alkaako kytkin luistamaan välittömästi kun vähentää kaasua koska esim. yksisuuntaislaakeria siinä välissä ei ole?

Mitä moottorijarrutuksella tarkoitetaan? Itse ainakin ajattelen että moottori jarruttaa aina kun kampiakseliin kohdistuu ulkoapäin suurempi voima kuin mitä moottori tuottaa. Ja moottorijarrun vaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on moottorin tuottaman ja ulkoapäinkohdistuvan voiman ero.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Mika R

#23
jos tota nyt oikein miettii niin kyse voisi ollaa moottorijarrutuksesta jos päästää kaasun 100%:sta vaikka 80%:iin, kytkinhän ottaa silloin kiinni koko ajan, mutta käytännössä hidastuvuus taitaa perustua vaan siihen että moottori pyörii omaa tahtiaan ja kytkin luistaa josta syntyy pientä vastusta, mutta hyvin pientä.. joka tuskin hidastaa autoa nimeksikään. auto hidastuu normaalista vierintävastuksesta johtuen ja kulkee eteenpäin moottorin tuottamalla 80% teholla, jos sormi pysyy siinä asennossa.. Eli kuten edellä - ainoa tapa hidastaa autoa tehokaasti on jarruttaa, yleensä kun nostaa sormea kaasulta niin kytkin ei enää ota edes kiinni ja auto kulkee eteenpäin lähes hidastumatta, paitsi jos edessä on ylämäki tmv. ennenkuin kaasua painetaan uudestaan.. näin minusta

jerzirccar1

Avatkaa nyt jo teille moottorijarrumiehilleoma topicci :lol: Sipsit on loppu, no onneksi on noita chillinutteja viellä pussin pohjalla.
Jerzi

PS Huom, olen omistanut torsenin jo vuonna -94 ja se oli pakollinen keskellä koska ajettiin noita rallygame juttuja (asvaltilla) silloin. Auto oli mugen super sport.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Janne T

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 03.09.08 - klo: 21.07
jos tota nyt oikein miettii niin kyse voisi ollaa moottorijarrutuksesta jos päästää kaasun 100%:sta vaikka 80%:iin, kytkinhän ottaa silloin kiinni koko ajan, mutta käytännössä hidastuvuus taitaa perustua vaan siihen että moottori pyörii omaa tahtiaan ja kytkin luistaa josta syntyy pientä vastusta, mutta hyvin pientä.. joka tuskin hidastaa autoa nimeksikään. auto hidastuu normaalista vierintävastuksesta johtuen ja kulkee eteenpäin moottorin tuottamalla 80% teholla, jos sormi pysyy siinä asennossa.. Eli kuten edellä - ainoa tapa hidastaa autoa tehokaasti on jarruttaa, yleensä kun nostaa sormea kaasulta niin kytkin ei enää ota edes kiinni ja auto kulkee eteenpäin lähes hidastumatta, paitsi jos edessä on ylämäki tmv. ennenkuin kaasua painetaan uudestaan.. näin minusta

Pieni mutta on tuossakin teoriassa. Minkä takia kytkin ei luista kokoaikaa tuolla 80% teholla jos se kerran luistaa, kun tehot, tai paremminkin kierrokset pudotetaan 100% -> 80% ? Ylittääkö auton liike-energia kytkimen pidon jolloin kytkinpalat luistaa? Jos näin niin eikös tilanteen pitäisi olla kokolailla sama kiihdytettäessä? Itse en kyllä vieläkään ymmärrä miksei moottori voisi jarruttaa niin kauan kun palat ovat kellossa kiinni. Viksummat vääntää rautalangasta.

Anteeksi OT mielenkiintoisessa Torsen keskustelussa. Vihdoinkin ymmärrän millainen diffi tuossa 1:1 autossa voimaa jakaa etu- ja takapään välillä.
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Koheltaja

Jerzistä on hyvää vauhtia tulossa wannabe mode, pitäiskö Ylläpidon lahjoittaa Jerzille ikioma Mode-näppis :grin:

Kylätason RC-kuski.

jesi

#27
Lainaus käyttäjältä: Janne T - 03.09.08 - klo: 21.52
Vihdoinkin ymmärrän millainen diffi tuossa 1:1 autossa voimaa jakaa etu- ja takapään välillä.


=)
Tuo mulikka on kyllä aika monelle mysteeriö, vaikka onkin hyvin simppeli itsessään.
Pitäisi itse vielä sen verran tutkia, että onko tuo TBR laskettavissa kansakoulun lyhyellä matikalla vai vaatiiko se ydinfyysikkoa.
Pitää tutkia rinkulafoorumia joskus, että onko sielä asiaa käsitelty näin syvällisesti (jäänyt hieman toisaalle foorumeilu kun oman 1:1 torsenin möin, radalla kyllä koittanu koluta vetotapavammaisellakin), jos joskus innostuisi vaikka pasteamaan sinne tärkeimmät.


/ Jere Siirilä

Mika R

Niin.. Enpä osaa sanoa. Ajaessa tilanne on aika toinen kuitenkin, siis kytkin irtoaa eikä auto hidastu kuin jarrulla.

JQ

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.09.08 - klo: 17.59


Jos kytkin ei irroita heti niin miten moottori pääsee sammumaan kun kytkin on kiinni ja kone pyörii kellon kanssa samoilla kierroksilla?

Miten keskipakokytkin voi irroittaa ennen kuin kierrokset ovat laskeneet lähelle kytkeytymiskierroksia?




Silloin kun jarrutetaan renkaat ei pyöri, eikä myöskään kytkinekello, eli, jos kytkin ottaa silloin kelloon kiinni, moottori sammuu. Tämän takia moottori sammuu aina silloin kun kytkin menee rikki, esim jousi poikki, ja se osuu kytkinkelloon. Hyvin yksinkertainen asia.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net