Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kantomatka huono -->antennivikako?

Aloittaja marzi69, 06.09.08 - klo: 22.13

marzi69

Eli omalla FG:lläni en pääse yli 100m päähän aukealla montullakaan! Ajattelin, että olisko vika sit viimein siinä vastarin antennissa. Akut lähettimessä/vastaanottimessa täynnä, kokeilin myös ilman FailSafea, ei vaikutusta. Uusilla kiteillä, ei vaikutusta. Ei keksi enää mitään syytä.
Voiko vastarin antennin johdoksi laittaa normaalia esim. kaiutinkaapelia, kunhan pituus sama? Tulisko kelleen mitää muuta vielä mieleen mikä aiheuttaa tämän huonon kantaman? Kaasu siis pätkii, olen näkevinäni, että ohjaus pelaa normaalisti kun matka menee n.100 metriin.
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Duster1

Vikana selvästi joko Am tai Fm radio :wink:
Axial SCX 10 TR

Divi

juurikin näin. 2,4ghz hankintaan. :wink:

Platinum

#3
mites pitkälle tollaset Ghz vermeet kantaa? ite kokeiltiin T-Maxx:illa ja kyllä meni vajaan 150m kunnes löi failsafe jarrut päälle...siis vakkariradiolla

Duster1

Riittävän pitkälle.

Itse ajoin n. 100m päässä ja eihän sitä juurikaan enemmän tarvitse jotta näkee edes varmasti miten perin auto on.

Vai tarvitseeko sitä muka ajella niin että näkyy vain pikku pilkku?

Jos tarvitsee niin ostaa lennokin/kopterin ja täyden kantaman radion ja vetää puolen kilometrin päähän.

Toivottavasti on näkö hyvä :lol:

Axial SCX 10 TR

Platinum

juu sitä itekkin arvelin että kyllä tuo nykyinen kantomatka ainakin itelle riittää...lentskarit ja kopterit asia erikseen... :grin:

Divi

ja itseasiassa tuo T-maxxilla kokeiltuun vertaaminen ei tässä tapauksessa liikuta yhtään. FG:ssä kun on sytytysjärjestelmä mallia normaali (häiriötä antava) tulppa, ei jatkuvasti hehkuva kuten "nitro-polttiksessa".
2,4ghz taajuuteen ei häiriötä siitä tule, mutta 27 ja 40mhz taajuuksille tulee. Tästä syystä FM ja AM laitteilla kantomatka on lähes olematon.

Duster1

Juuri näin.

Itse aikoinaan bensa-auto ajalla käytin Futaban Fm radioita ja jos vähänkin kauemmas ajoi niin häiriöt oli taattua tavaraa.

Itse en muuta nykyään käytäkään kuin gigasia radioita.

Sanonkin, jotta bensa autoille on 2.4G "pakollinen" ja ainoa järkevä radio.

Ja siitä ei eroa lentävätkään. Sama toiminta niissäkin on, joten ei yhtään eri asia.
Sama teknologiahan niissäkin on  :wink:

Sillä vaan mainitsin lentävät, jos kerta pitää silmän kantamattomiin päästä :wink:
Axial SCX 10 TR

TheArska

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 06.09.08 - klo: 23.26
Sillä vaan mainitsin lentävät, jos kerta pitää silmän kantamattomiin päästä :wink:
Menee hiukan offin puolelle, sori siitä, tuli tuosta vain mieleen eräs tapaus...
Oltiin kesän alussa urheilukentällä lennättämässä pienehköä halpis styroksi lennokkia, omistaja antoi ohjaimen kaverin käteen jolla ei kokemusta lennokeista juuri löydy, kaveri kaarteli kentän yläpuolella ja kone otti korkeutta koko ajan hiukan lisää ja itse seurasin konetta herkeämättä, kohta kone olikin jo niin korkealla että näkyi tosi pienenä ja aivan yht´äkkiä kone katosi silmistäni vaikka tuijotin/seurasin sitä silmilläni tarkasti kokoajan. Eli ilmeisesti se vain meni niin kauas/korkealle ettei näkynyt enää. Taivaskin oli suht selkeä mutta aurinko ei paistanut.
Seisoimme keskellä fudis kenttää, kone oli juuri yläpuolellamme kun se katosi näköpiiristä, ei ole näkynyt kyseistä lennokkia tuon jälkeen.

ps. Tuli mieleen että mahtaakohan näiden 2.4gigasten auto ja "ilmailu" radioiden tekniikassa olla eroja kun jotkut valmistajat lupaavat melko vaatimattomia kantamia gigasille "auto"ohjaimille ja kuitenkin samalta valmistajalta löytyy gigasta ilmailu käyttöön jossa tarvitaan kuitenkin monesti kantomatkaa huomattavasti enemmän...
Mahtaako vastaus löytyä 2.4"ilmailu"vastarista..?  ..pitempi antenni tms.
Jos joku tietää niin voisi valaista.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Duster1

Offiksihan tämä nyt menee, mutta silti.

No itseltä löytyy sekä auto käyttöön tarkoitettua Futaba 3Pm 2.4G Fasst, että kopteri käytön Futaba 7C Fasst radioita.

Luulisin, että aivan sama lähetys tekniikka näissä on, mutta kopterin 7 kanavaisessa vastarissa on 2 ulkoista antennia eli piuhaa. Auto vastareissahan on 1 ulkoinen ja 1 sisäinen.

Pituudet antenneilla on ihan samat niinkuin radiossa ja vastarissa molemmissa radioissa.

Mutta autoihin liittyen kantama on takuulla ihan riittävä.

Kokeilkaa vaikka ajaa urheilukentän suoran päässä (100m) ja jos se ei riitä autolle niin sit ei lääkettä ole.

Aivan takuulla riittää kantavuus 2.4G radioissa mitä normaalisti tarvitsee.

Se jos teillä lennokki katosi ei varmastikaan johtunut siitä, ettei radio olisi kantanut vaan siitä että ei yksinkertaisesti enää hahmottanut koko laitetta enää miten pitäisi ohjata. Noita on monella sattunut kun liian kauas mennään :wink:

Ilmailu radioista kyllä monesti puhutaan, että olis täyden kantaman radioita ainakin huippu mallit. Kyllähän ne lentää jollain turbiini koneilla helpostikin monta sataa metriä ja kuulemma kantaakin kilometrin päähän, mutta eihän sitä voi enää nähdä kunnolla.













Axial SCX 10 TR

Divi

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 07.09.08 - klo: 01.33Kyllähän ne lentää jollain turbiini koneilla helpostikin monta sataa metriä ja kuulemma kantaakin kilometrin päähän, mutta eihän sitä voi enää nähdä kunnolla.
WRONG!

Pitää vaan olla miehekkään kokonen lelu... :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=J5-mjglse5E

TheArska

Juu, tarkoitinkin juuri tuota että lennokki meni niin korkealle että sitä ei enää nähnyt.
Eli meni aika lähelle tuo "ilmailu"radion kantavuus arvailuni..
Eipä ole itselläkään ollut kantomatka ongelmia(1-2 poikkeusta taitaa löytyä kun on 40MHz vastarin antenni kärsinyt kaadossa) kuin ainoastaan jollain rtr radioilla, joita tosin en ole käyttänyt kuin harrastuksen alussa aikoinaan pienen hetken.
Sillon tällön tosin joutuu/saa jeesaa jotain tuttua tai tuntematonta jolla rtr vehkeet niin on pysynyt niidenkin kantomatkat muistissa. Nim.Katsoo perästä kun 1/8buggy menee kaasu auki tielle..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

JP1

Lainaus käyttäjältä: Divi - 07.09.08 - klo: 01.36
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 07.09.08 - klo: 01.33Kyllähän ne lentää jollain turbiini koneilla helpostikin monta sataa metriä ja kuulemma kantaakin kilometrin päähän, mutta eihän sitä voi enää nähdä kunnolla.
WRONG!

Pitää vaan olla miehekkään kokonen lelu... :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=J5-mjglse5E

no toi on kyllä jo aika miehekkään kokonen lelu :lol: määkin mahtuisin tuonne sisälle suurinpiirtein kun pituutta ei vielä kovin paljon ole :grin:
mini inferno st gp 09

KL

ostakaa sit lennokiradio jos haluutte ajaa niii kauas et auto on pellkä pilkku :mrgreen:
mut eiks se aika norm. mitta oo joku 100-200m radiol?
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

marzi69

Korjaan sen verran, että tuo 100m oli yläkanttiin arvioimani matka, realistisempi siis joku 50m, joskus alkaa pätkimään kaasu lähempänäkin.

Kysyn siis, voiko tuon antennin johdon jota epäilen huonoksi, korvata esim. kajarin johdolla jos pituus sama?
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Divi

voipi sitä koittaa, tosin veikkaisin että johtuu ongelmat siitä sytkäpuolesta.

jesi

AM radiot ovat bensassa kuuluisia häiriöistään ja paikoitellen myös FM radiot.

Ja OTeena noista kantomatkoista, lähetysteho määrittelee sen "kantavuuden" kikasissakin, viestintävirasto määrittää myös maksimitehot.
Ja tuosta syystä johtuen joko on jumpperi/softanamiska millä valitaan että ollaanko ömeriikassa vaikko eikö, ts lähetystehon valinta.
Googlessa ja ficorassa on em speksit numeroina jos kiinnostaa.
/ Jere Siirilä

AE-Mod

AM:lle ja FM:lle tarvitaan tarvitaan itseasiassa vähemmän lähetystehoa kuin 2,4:lle.
Joten lähetystehon tarve riippuu siis radioiden modulaatiosta.

Matalissa taajuuksissa aallonpituus on pidempi kuin korkeissa ja näin ollen se vaimenee vähemmän.

T:Radioamatööri



THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

jesi

Itse tosiaan ajoin takaa, että syystä X johtuen varsinkin AM on kovin herkkä sytytysjärjestelmällä varustetussa autossa.
/ Jere Siirilä

AE-Mod

#19
Kyllä, juuri noin.

Eli, jos käytetään AM:ää jossa kantoaallon amplitudia muutetaan, on se erittäin herkkä ulkoisille häiriölähteille.
jos taas FM:ää jossa muutetaan kantoaallon taajutta, ei juurikaan häiriöitä ole.

-Mikko

edit: Veikkaan että tässä kyseisessä ongelmassa ratkaisuna on gigaset radiot tai vähintään FM.
       Auton sytkäpuoli aiheuttaa voimakkaita häiriöitä ainakin tuolle AM:lle.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

marzi69

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 07.09.08 - klo: 16.30


edit: Veikkaan että tässä kyseisessä ongelmassa ratkaisuna on gigaset radiot tai vähintään FM.
       Auton sytkäpuoli aiheuttaa voimakkaita häiriöitä ainakin tuolle AM:lle.

Niinkuin allekirjoituksessani jo on, on radiot FM... :roll:
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

AE-Mod

Katos vaan...
Eikun päivitystä saman radion giga-versioon!  :grin:

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

bluebeetle

Noissa magneettosytytyksellisissä laitteissa, eli perinteisellä sytytystulpalla varustetuissa ei oikein pelaa kuin 2,4 gHz laitteet. Itsellä kokemusta FG ja Baja, kummassakaan ei kantomatkaa/häiriöttömyyttä taannut mikään muu kuin radion vaihto.

Halvimmat gigaset nykyään satasen kieppeillä, ei paha päivitys enää... Kumma juttu kuitenkin että noi edelleen myydään FM-laitteilla...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu