Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua

Aloittaja Teppo, 24.05.03 - klo: 10.25

Teppo

Aerodynamiikka vaikuttaa, helposti kokeilla kuinka paljon tuo pieni siipi vaikuttaa. Korin ylitykset, muodot, siivet yms kaikki vaikuttaa.. Pelkästään sijoittamalla siiven 5mm edemmän huomaa ajamisessa eron siiven vaikutukssa.

turilas101

Ei kyllä ymmärrä miten aerodynamiikka voi vaikuttaa niin pienissä nopeuksissa... Kun omistin Thunder Tiger DTM Mercedes polttiksen (.15 koneella, kokoluokkaa en muista?), oli sellainen mutu että ilman koria kun ajoi pienellä itsetehdyllä radalla (tasapintainen, vanerilevyä) niin joka mutkassa spinnasi, ja kun pisti tuon korin päälle niin pito oli loistava. Tuon voisi laittaa aerodynamiikan piikkiin mutta tuossa radalla mutkissa melkein pysähdyttiin ja sitten kaasulla pois, eli aerodynamiikka ei voinut vaikuttaa? Jäänyt ikuiseksi mysteeriksi mulle...

Meinaatko että takasiipi vaikuttaa esim. tuollaisessa Maruin pihacrossarissa? Jätin nimittäin aikanaan hunteria kootessa takasiiven pois, voisin tehdä kenttäkokeen ja laittaa sen tuohon kiinni...

J.M.

Kokeiltiin tossa jokin aikaa sitten tota Stratus 2 pihalla ja ei ainakaan meillä toiminut hyvin. Perä luisti muutamassa tiukassa ja loivassa mutkassa erittäin paljon, mutta sää oli vähän viileä. Täytyy kokeilla sitten uudestaan vähän lämpöisemmällä kelillä :wink:
LRP / Power-Racing

Otsomaani

Vaikka autot ovatkin pieniä niin silti kori vaikuttaa paljon.
Muuten eipäs pistetä tätä topikkia kokonaan kori keskusteluksi!

Cruisaaja

Teppo, onko sinulla tietoa milloin mahdollisesti saa niitä uusia hihnapyöriä T1:een joilla voi muuttaa sis. välitystä? Oletko jo testannut niitä??
Sponsored by own wallet

Teppo

En oo viel saanut noita hihnapyöriä testattavaksi ja en ole varma milloin ne ovat saatavilla. Jotkut tiimikuskit on niillä ajaneet ja uusien kavennettujen, ohennettujen hihnojen kanssa voimansiirto on erityisen herkkä mikä on hyväksi varsinkin tuolla 1/5 kokoa olevilla EM-kisaradoilla...
Tällähetkellä kilpaautossa ei ole mitään erikoispalikoita kiinni.

turilas101

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"Vaikka autot ovatkin pieniä niin silti kori vaikuttaa paljon.
Muuten eipäs pistetä tätä topikkia kokonaan kori keskusteluksi!

Juu ei pistetä, mutta en siis tarkoittanut että aerodynamiikka ei toimisi koon takia, vaan nopeuden, ei 1:1 autoissakaan takaspoilerilla ym. ole vaikutusta alhaisissa nopeuksissa (esim. alle 120km/h)

JesseT

Kannattaa myös muistaa RC-auton pieni paino ja siiven suhteellinen koko.  Missä oikeassa autossa on suhteessa samanlainen siipi kuin RC-autossa. Ja kyllä 1:1 autoissakin aerodynamiikka vaikuttaa paljon pienemmillläkin nopeuksilla kuin 120 km/h.

tuukka.m

Mutta kun autot ovat kokoluokkaa 1/10 niiden vauhtia ei minun tietääkseni voi verrata suoraan 1/1 autoon. Vaan se vauhti pitää kaiketi suhteuttaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Sori että jatkoin kori aihetta.
...

Teppo

Jos tommoisen siiven laittaa isin corollan perään se ei mene enää yli 120 vauhtia...  8)

Teppo

Joo vauhti ei mene 1/10 suoraan... eli auto ei esim EM kisoissa 82km/h vauhdissa vastaa 820km/h ison auton vauhtia...
Muistelisin että jossain oli joku suhteutettu kaava..

JesseT

No siis vauhti on vauhti, mutta paino suhteutuu kolmanteen potenssiin kun taas aerodynaaminen poikkipinta-ala toiseen potenssiin.

Cruisaaja

Aiheesta toiseen. Eilen tuli sitten julkisuuteen tieto että Ruotsin ykköstykki Andreas Myrberg liittyi Team Xray:in. Saas nähdä... voi olla motivaatio kohdallaan tuleviin kisoihin Japanin keikan jälkeen :wink:
Sponsored by own wallet

Teppo

Tyylilleen ominaisesti ainakin heti on kyselemässä (nopeammilta Suomalaisilta) säätöjä ja vinkkejä  :lol:
No eiköhän ruottin poika ajele kovaa Xrayllä jos se HPI ritsallakin pysyi radalla...

Tuossa viel uutinen niille ketkä ei sitä huomanneet..
http://www.rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=381

Voin tuossa myöhemmin laittaa ylös Suomen ja Japanin setupit ihan tarkasteltavaksi...

Teppo

Eli Tattarisuolla tuntui toimivan aikalailla sama setup(T1R):
Öljyt 25w (Xray)
Jouset Valkoinen (Xray)
Iskarin kiinnitys tukivarsissa ulkona, iskarintuessa keskellä.
Edessä 3 reikää, Takana 4 reikää auki.
Akut takana (T1R)
0 kickup, 3 caster
0 antisquat, ylempi kiinnityspiste
Takaauraus 2,5 astetta
Kaikki osat muovia, rungon jäykistetuki käytössä.
Etulinkki keskellä, ei prikkoja caster palassa.
Takalinkki sillassa ylhäällä, hubissa samoin kuin talvella, sisempänä ja ylempänä.
Edessä 1mm kallistuksenvakain.
Auton akseliväli, 3mm prikka tukivarsien takana.
Renkaat CS27, vakio insertti, Orion "hard" vanne.
Moottori Orion 12x1HT 87/30
Kori, Protoform Stratus

Japanin setup(Evo2 muovisilla C-hubeilla) kovalle pidolle kuin yllä, mutta
6 asteen caster
35 öljy
takalinkki bulkheadissa ja hubissa sisempi.
Vaalean siniset jouset
Ei etuvakaajaa
2mm takavakaaja

Teppo

Eli päivitetty kisasetup on tuo edellä mainittu muutamalla pienellä muutoksella. etuiskarit iskarin tuen uloimpaan (3) reikään.
Lisäpaino rungon alla 25g
Välitys 87/31 ja 90/32 eli piikin pidempi kuin treenissä.

Teppo

Hyvinkäälllä tuntui toimivan samallainen setup kuin alkukesästä esim. tattarisuon radalla. Tässä kuvassa vielä auto josta voi säätöjä tutkia.
http://www.sunpoint.net/~rc-racing/IMG_1028.jpg

wdom

Minkäs hintanen toi xray t1r kärry on suomessa ja kuka noita myy?

Teppo

Autoja saa Dantom nimiseltä maahantuojalta Tampereelta.
Muistelisin että messutarjous oli jotain 250e luokkaa, mut kannattaa kysyä noilta Dantomin pojilta.

Yippo

T1R setuppia Oulusta.
Asson 30wt öljy (kai aika lähellä XRayn/Serpentin 25wt)
Joka nurkassa 4 reikää auki, edessä valkoinen jousi ja takana turkoosi. Edessä iskarin kiinnitys ulkona ylhäällä ja alhaalla ja takana ylhäältä toinen ulkoa ja alhaalta ulkona. Antisquat ja antidive 0, caster 3ast. Edessä hard tukivarsi, takana softi. Etucamber linkki keskimmäisessä kiinnityksessa ja takana sillassa alemmassa, ja ohjauspaloissa edessä 1mm korotettuna ja takana sisempänä ja 1mm korotettuna. 1ast camber joka nurkassa. Takana 2ast auraus. Edessä ulosjousto 1 ja takana 2. Ei rungon jäykistepalaa, Proton Stratus V2.

matti

Nostetaanpas tätäkin topicia näin syyskauden alun kunniaksi. Eli kysymys kuuluu, minkälaisilla setupeilla ootte sisällä aloittaneet? Evo2/Raycer?

t.Matti
Masami is back

Teppo

muutamia vanhoja, joiden pitäs toimia ok.

Pitäville kumirenkaille:
http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=1517

http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=1562


Foameille:
http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=1461

www.rczone.net   setups osiosta löytyy myös toimiva setuppi raycerille.

TJ

Lainaus käyttäjältä: "Teppo"Pitäville kumirenkaille:
:lol:
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

J.M.

Heitetäänpä tämmöstä kysymystä: Nytten kun olette päässeet ajalemaan matolla niin oletteko testannut, että kumpi toimii paremmin matolla evo2 vai Raycer. Itse pääsen vasta huomanna testailee ekaa kertaa :wink:
LRP / Power-Racing

Ismael

Ite olen ajanut Rayceriä sekä muovi- että hiilikuitualustalla eikä ainakaan kierrosajoissa ollut mitään eroa. Pientä käyttäytymiseroa on: muovialustalla ehkä hieman rauhallisempi.
Että tämmöstä täällä Kuusankoskella. Miten muualla?

Henkka

Itse olen ajanut pelkällä raycerilla, mutta hyvältä sekin tuntuu. Autossa takapää on hyvin kiinni,  mutta eiköhän noilla kummallakin yhtä kovaa mennä.

27 rengas ainakaan ei omasta mielestäni ole ongelmana mitenkään, eli pidon kanssa ei ole ongelmia ollut loppupäivästä kun on pitoa jo vähän radassa
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Yippo

Minä olen ajanut Raycerillä foameilla ja Evolla 27:lla.  27:lla auto on koko ajan niinkun "patjan päällä", mutta on silti ihan hyvin ajettava, kuitenkin koko ajan luistossa...

J.M.

Juu. Nyt, kun "testitulokset" on saatu ja niitä on tutkisteltu :wink:
Niin kyllä meikäläinenkin ajelee talven tolle Raycerillä, mutta ei noissa paljoa eroa ollut. Tuo vaan tuntu paremmalta.
LRP / Power-Racing

jval

Onko se X-ray kiinalainen kopio Xraystä? Autoissa ei näytä eroja olevan mutta molempia näkyy tuloslistoilla...
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

l150040

Lainaus käyttäjältä: "jval"Onko se X-ray kiinalainen kopio Xraystä? Autoissa ei näytä eroja olevan mutta molempia näkyy tuloslistoilla...

Kyseessä on aivan sama auto. Muistaakseni aluksi autosta käytettiin "X-ray" -kirjoitusasua, mutta nykyään merkki kirjoitetaan melkein poikkeuksetta "Xray".

Tai sitten "X-ray" tarkoittaa röntgensädettä ja "Xray" on radio-ohjattavan auton merkki.  :wink: