Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Schumacher Mission keskustelua

Aloittaja Otsomaani, 24.05.03 - klo: 15.09

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Tuure"Diffiin kannattaa vaihtaa esim. Asson jousi niin se toimii herkemmin...

Team-orionin schumacher chit-chatissä joku kertoikin tuosta...
Siihen kai pitää laittaa pitempi ruuvi.
Tommonen Warpspeed alusta sarja vois olla ihan jees:
http://www.racing-cars.com/newsdetails.asp?itemId=NP35

Tommonen alusta mulla tällä hetkellä on:
http://www.overrc.com/courses/courses2002/euro2002tcep/euro2002tcepmissionleino.htm

Otsomaani

Osaisko kukaan neuvoa säätöjä pölyiselle radalle?
Tattiksen rataa on vaan vaikee nykyään erottaa kun se on kokonaan vihreä :mrgreen: .

m.e.

tässä hyvät perussetupit missioniin:

öljyt: edessä 35, takana 30
mäntä: 1-reikäinen
jouset: sininen
iskarin yläkiinnitysreikä: keskimmäinen
iskarin alakiinnitysreikä: sisempi
ylätukivarren kiinnitysreikä laakeripesässä: rungon puoleinen
ylätukivarren kiinnitys bulkheadissa: alempi
vakaajat: ei tarvitse, mutta voi kyllä kokeilla eri pidoilla, varsinkin takana
rungon puoleinen auraus takana: käytössä (2 ast.)
rungon puoleinen haritus edessä: 0 astetta
one-way: käytössä; ilman sitäkin säädöt kohtalaisen hyvin...
korina radasta riippuen stratus 2.0 / vectra / yokomo stratus c

Otsomaani

m.e olisko Turun kisan "liukkaan kelin" setuppi saatavilla? :wink:

m.e.

liukkaalle baanalle (esim. turku) säätelin vain hieman perussetuppia.
*öljyt ja jouset samat, samoin tukivarsien geometriat
*ei lainkaan vakaajia kiinni
*etuiskarit ylhäältä sisimpään kiinnitysreikään
*takaiskarit ylhäältä toisiksi sisimpään
*maavara edessä 5,5mm, takana 6,5mm turun "röykkyjen" takia
*korina stratus 2.0[/url]

Tatti

Millasta setuppia suosittelisitte hyvällä pidolla?

Ja kannattaisiko ostaa vectra vaiko stratus(rata on aika mutkikas, mutta tod. pitävä)?

m.e.

laukaan baanalle (mutkainen, kohtalainen pito (ei kiskopito..)):

taakse myös öljyksi 35wt
takaylätukivarret bulkheadista ylempään reikään
takavakaaja käyttöön
auraukset nollaksi (myös rungon puoleinen)
ja tämä kaikki siksi, että auto saadaan kääntymään mutkaisella baanalla; takapito tuntui edelleen riittävän hyvin laukaassa
korina stratus 2.0

Tatti

Ei ole vielä schumia, mutta on tosi lähellä rahan saanti tuuren schumiin=)

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Ei ole vielä schumia, mutta on tosi lähellä rahan saanti tuuren schumiin=)

ja siihen sitten kaikki kivat jutut, alumiiniset diffipidikkeet, alumiiniset keskiakselin pidikkeet...  :wink:
Ootko hankkimassa Pro (hiilikuitu versiota)?

Tatti

Sen schumin osto kaatu siihen kun yokomoni ostaja meni puihin..
Assonhan nyt on tulossa, tietty 2* nopeempi kuin mikään schumi :mrgreen:

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Sen schumin osto kaatu siihen kun yokomoni ostaja meni puihin..
Assonhan nyt on tulossa, tietty 2* nopeempi kuin mikään schumi :mrgreen:

Riippuu kuskista... :wink:
Assohan on tunnetusti niille jotka ei osaa säätää... :wink:
äläkää asson omistajat vetäkö hernettä nenään, läppä vaan

Tatti

Vitsiähän vaan sen sanoin... tod. syy miksi valitsin asson on varaosa palvelu. Kerhossa kun rc-pistettä myydään, niin paras vaihtoehto oli ASSOASSOASSO.









Anteekssi kamalasti ot.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Vitsiähän vaan sen sanoin... tod. syy miksi valitsin asson on varaosa palvelu. Kerhossa kun rc-pistettä myydään, niin paras vaihtoehto oli ASSOASSOASSO.
Anteekssi kamalasti ot.

Ihan samahan se on kun Medasecista saa myös varaosat Missioniin alta aikayksikön :wink: . Mutta eihän siihen missioniin varaosii melkein koskaan tartte ostaa...

Otsomaani


jval

Nyt on julkaistu Schumin uusi proto. Kovin näyttää tutun näköisiltä uuden auton ratkaisut.

http://www.racing-cars.com/newsdetails.asp?itemId=NP56
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "m.e."tässä hyvät perussetupit missioniin:

öljyt: edessä 35, takana 30
mäntä: 1-reikäinen
jouset: sininen
iskarin yläkiinnitysreikä: keskimmäinen
iskarin alakiinnitysreikä: sisempi
ylätukivarren kiinnitysreikä laakeripesässä: rungon puoleinen
ylätukivarren kiinnitys bulkheadissa: alempi
vakaajat: ei tarvitse, mutta voi kyllä kokeilla eri pidoilla, varsinkin takana
rungon puoleinen auraus takana: käytössä (2 ast.)
rungon puoleinen haritus edessä: 0 astetta
one-way: käytössä; ilman sitäkin säädöt kohtalaisen hyvin...
korina radasta riippuen stratus 2.0 / vectra / yokomo stratus c

Nonniin!
Nyt oon saanu missionin säätöihin, hyvin toimii. Setup on muuten sama kuin M.E:n setup, lukuunottamatta muutamaa muutosta:
mäntä: 2 reikänen
takana iskarin yläkiinnitys toiseksi sisimpään reikään
takana ylempi bulkheadin kiinnitys
hubissa in-line kiinnitys

Otsomaani

Kohta kun pitää taas ajaa sisällä niin, ne jotka tietävät hyviä säätöjä matolle voisi laittaa niitä tänne.

m.e.

matolla toimii kohtuuhyvin myös nuo ulkosäädöt, mutta usein on käytetty myös säätöjä. jotka löytyy alta; pehmeämpi öljy on useimmille radoille, jos kaatopito, niin öljyksi 100 tai iskarit alapäästä ulompaan reikään

Front Suspension;
Anti Roll Bar; thin
Shock Position; 1
On Wishbone; 1
Inboard toe out; N
Castor; 6 deg
Camber; 1.5 deg.
Upper Susp. Mount Position; 1
Ride Height; 4,5 mm.            
+2mm ylätukivartta hubista ylös*
Shock Oil; 100/80
Shock Length; vakio
Shock Piston; 3
Droop; max
Spring; asso kelt. 35lbs/sch. silver
Hub Carrier position; 2
Centre Track Rod Length; vakio +4mm   Steering arm position; 2*

Rear Suspension;
Anti Roll Bar; N
Shock Position; 3
On Wishbone; 1
Toe In; 1,5 deg.
Inboard toe in; 2 deg.
Camber; 1.5 deg.
Lower Wishbone; Forw
Anti Squat; 0
+2mm ylätukivartta hubista ylös*
Ride Height; 5 mm.
Upper Susp. Mount Position; 1 +2mm
Shock Oil; 100/80
Shock Length; vakio
Shock Piston; 4
Droop; max
Spring; sch. yellow
Hub Carrier position; 2

korina toimii hyvin stratus 1.0/2.0 useilla radoilla

* edit; osa säädöistä puuttui...

Otsomaani

Matolle setuppia:

Jouset: Schumi keltainen
Öljyt: 70w
Mäntä: Etu:2 Taka:3
Ylempi bulkheadin kiinnitysreikä
Edessä in-line kiinnitys hubissa, takana sisempi
Iskarin kiinnitys:
Edessä: Toiseksi sisin yläreikä, sisempi alareikä
Takana: sisin kiinnitys ylätuessa ja tukivarressa
Etuvakaaja

One-way diffi.

Muuten hyvä, takapää on vaan hiukan levoton.

Otsomaani

Mikä on vikana säädöissä, kun kiihdyttäessä lähtee perä luisuun?
Jousitus/vaimennus pelaa niin kuin pitäisi.

JesseT

Siis mutkassa vai ihan suoralla? Mites mutkaan tullessa ja hidastettaesa, onko balanssi silloin kohdallaan?

jval

Voisit koittaa vähentää casteria, keulan drooppia ja lyhentää takaa akseliväliä sekä kokeilla erilaisia etusormen asetuksia.

Ei kuitenkaan kaikkea kerralla, kokeile ensin vaikkapa lyhentää akseliväliä
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

Otsomaani

Tässä sitten uudesta missionista vähän kuvia:
http://www.racing-cars.com/mi2.asp


m.e.

matolla hyvä lähteä uudella Mi2:lla liikkeelle esim. seuraavilla setupeilla:

etupää:
50 öljy, 3 reikää auki, pun. jousi 20lbs
iskarien paikat ylhäällä keskimmäinen, tukivarressa ulompi
castor 2/4 (rauhallisempi)
vakaaja kiinni (1,5mm)
ylälinkki sisältä ylemmässä rivissä (vähemmän muutosta)

takapää:
40 öljy, 3 reikää auki, sin. jousi 15lbs
iskarien paikat ylhäällä toiseksi sisimmäinen, tukivarressa uloin
toe in 2,5 ast.
vakaaja kiinni (1,5mm)
ylälinkki sisältä ylemmässä rivissä (vähemmän muutosta)

mece

Tulipa ostettua kaytetty mission, joten herätän nyt sitten tämä keskustelu henkiin.

Onkohan mitään semmosta palikkaa jota pitäisi hankkia heti alkuun, eli semmonen joka hajoaa ensimmäisella ajokerralla?

m.e.

Keski-Suomen treeneissä (sama matto kuin Kuusankoskella) toimii ihan kivasti seuraava setup:

Front Suspension;

Shock Position; 2       On Wishbone; 1-2
Toe In; 0 deg.       Inboard toe out; N
Castor; 2 deg.      Lower Wishbone; Middle
Camber; 1.0 deg.      Upper wishbone; in and high
Ride Height; 4,5 mm.      Kick up; 0mm  
Anti-dive;  0mm       Shock Oil; 45
Shock Length; 57mm      Shock Piston; 3      
Droop; 9mm      Spring; sch. red 20lbs      
Anti Roll Bar; Y 1,5mm
Centre Track Rod Length; vakio +2mm      

Rear Suspension;

Anti Roll Bar; Y 1,2mmRear Suspension;
Shock Position; 3       On Wishbone; 3
Toe In; 2,5 deg.       Lower Wishbone; Middle
Upper wishbone; in and high
Ride Height; 5 mm.      Anti/Pro squat;  -
Shock Oil; 45      Shock Length; 58mm
Shock Piston; 3      Droop; 10
Spring; sch. blue 15 lbs   Hub carr. pos; outer one

Koriksi joko Stratus tai Alfa 2.0

Eli tällä lähdetään myös Kuusankosken matolle.