Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Käynnistys ongelmia

Aloittaja hapelton1, 23.10.08 - klo: 08.37

hapelton1

Mikä mahtaisi olla vikana kun auto ei suostu käymään ilman kaasua. Tyhjäkäynti ruuvia on säädetty noin 1.5mm auki. Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä. Heti kun kaasun päästää pois moottori sammuu välittömästi.Katsoin jo ilmansuodattimen kolosta ettei alaneulan liike sulje läppää kokonaan. Auto sammuu "töksähtämällä".

drive100

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 23.10.08 - klo: 08.37
Mikä mahtaisi olla vikana kun auto ei suostu käymään ilman kaasua. Tyhjäkäynti ruuvia on säädetty noin 1.5mm auki. Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä. Heti kun kaasun päästää pois moottori sammuu välittömästi.Katsoin jo ilmansuodattimen kolosta ettei alaneulan liike sulje läppää kokonaan. Auto sammuu "töksähtämällä".

Siis olet ruuvaillut tyhjäkäynti ruuvii tuon 1.5 mm auki vai tarkoitatko kenties kaasuttimen kurkun olevan auki 1.5 mm ?
xray ja tamiya mini cooper sekä muuta kivaa.

hapelton1

Kaasuttimen kurkku on noin 1.5 mm auki.

meitsi

arvaus, käy liian rikkaalla?

drive100

Ok !
Itselläni oli aikoinaan myös samankaltaisia oireita ja syyksi paljastuis kytkin !
Kytkinpalan jousi oli mennyt poikki jolloin pala otti kiini kelloon ennenaikojaan.
xray ja tamiya mini cooper sekä muuta kivaa.

HVoltage

Näitä samantyyppisiä kysymyksiä tulee melkein harva se päivä. Lainatakseni erään rc-insinöörin tarinoita, moottori tarvitsee kolmea asiaa, jos jokin puuttuu moottori ei käynnisty.

1. Polttoaine
2. Ilmaa (ja tässä tapauksessa ilmasta vain happea)
3. "Kipinä" = sytytyslähde

Näitä sopivassa suhteessa niin moottori käy, olettaen tietenkin että moottori on mekaanisesti kunnossa.

Tämän lisäksi on vielä yksi seikka joka vaikuttaa huomattavasti moottorin toimintaan on  pyörintävastus. Jos moottorin pyörintää vastustava voima on suurempi kuin moottorin sen hetkinen vääntömomentti on lopputuloksena tämä ikävä tapahtuma. Tosin sanoen kytkimessä tai jossakin muualla voimansiirrossa on vika kuten drive100 jo totesikin.

Tätä kautta kun alkaa pääkopassa rattaita pyörittämään pääsee jo pitkälle.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

hapelton1

Luin kyllä muutaman topicin liittyen aiheeseen.

1) Polttoainetta saa kyllä. (Polttoaine virtaa suoraan kaasariin rotoa pyörittämällä)
2) Ilmaakin pitäisi saada jos se kaasuttimen kurkku on se 1.5 mm auki
3) Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa

P.M

No sitten vaan oikea suhde. Laita tehdassäädöt ni pitäisi jonkun verran käydä.

hapelton1

Kuten alussa kirjoitin: Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä.

drive100

Menee kyllä toistamiseksi mutta kuinkas on sen kytkimen laita ?
xray ja tamiya mini cooper sekä muuta kivaa.

mehtis

eikös tehdas säädöt ole aika rikkaalla kun kone on sisään ajos setupeissa koitappa kääntää pikkusen laihenmalleen
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

hapelton1

Valitettavasti ei ole kytkinkään. Yritin säätää jo sitä laihemmalle. Pointi on, että auto sammuu edelleen kerrasta. Tehtaan säädöillä kumminkin aiemmin lähtenyt käyntiin. Nyt ei lähde enään.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 23.10.08 - klo: 12.42
Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa

Vaihda tulppa ja lataa hehku.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

hapelton1

"Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa"

Eli hehkulanka muuttuu punaiseksi. Tulppaa on vaihdettu ja hehkukin ladattu täyteen :)

Pitää lukea vielä Ari-Pekan rc ohjeita jos sieltä löytyisi jotain vinkkejä.

RangerWalker

Miten se käy kun saat käyntiin?

Vaatii hieman kaasua että pysyy käynnissä -> tyhjäkäyntiruuvia tiukemmalle(läppää auki).

Itse vaihdoin juuri sähköstartin vetostarttiin(Trx 3.3) ja aikani kun olin mottia säädellyt niin huomasin että lähtee ekalla käyntiin kun antaa aavistuksen kaasua.

-tämä siis kun kone on säädetty lämpimänä tyhjäkäyntiä myöten.

Kylmänä on kierrokset alempana ja näin ollen vaatii hieman kaasua startattaessa.(ja ekan 5 sekuntia samalla hehkuttaen)

Pysyy nätisti käynnissä ja starttaa nopeammin kuin vakio starttisysteemillä.

Mikä motti/auto on sulla kyseessä?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

vwaltsu


Säädä tyhjäkäyntiä lisää sen verran että auto pysyy käynnissä. Moottorin lämmettyä normaali käyttölämpötilaan säädä tyhjäkäynti uudelleen kohdilleen. Tyhjäkäynti kylmänähän tässä oli ongelmana?
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

HVoltage

Luisti auki 1,5mm, pitäis olla ihan riittävä. Ettei vain ole alaseosruuvi liian kiinni jolloin polttoaineen syöttö katekaa tyystin kun päästää kaasusta. Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin? Tässä kun ei tarkalleen tiedä mistä koneesta on kyse...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

hapelton1

"Miten se käy kun saat käyntiin"

Ongelma on, että auto käy juuri niin kauan kun pidän sormea kaasulla. Jos lopetan kaasuttamisen auto sammuu välittömästi.

"Säädä tyhjäkäyntiä lisää sen verran että auto pysyy käynnissä. Moottorin lämmettyä normaali käyttölämpötilaan säädä tyhjäkäynti uudelleen kohdilleen. Tyhjäkäynti kylmänähän tässä oli ongelmana?"

Tyhjäkäynti ruuvia on nyt säädetty ja kokeiltu niin, että kaasuttimen kurkku on ollut auki aluksi noin 1mm, 1.5mm ja 2mm. Sama juttu kaikilla näillä säädöillä. Muut neulat ovat olleet tehtaan/moottorin alku tiloissa. Moottorissa ei ole edes seosruuvia joten moottorin säätö ei pitäis olla mitään rakettitiedettä.

Alkuperäisillä säädöillä on moottori toiminut todella hyvin. Yhtäkkiä moottori ei lähde edes käyntiin.
Siksi alan epäilemään, että moottorissa jokin mekaaninen vika. Tätä en löytänyt vaikka purin jo kertaalleen moottorin.

SamiHi

Imuvuoto tai mekaaninen vika?
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

hapelton1

Tohon imuvuotoonkaan en jaksa uskoa, koska bensaletkut vaihdettu(nippusiteillä kiinni), pakoputken tiivisten vaihdettu, tankki kokeiltu ettei vuoda ja jäähdyttimen kansi katottu on kunnolla kiinni. 

RangerWalker

#20
Jos se kerran kaasuttamalla käy niin ei se ihan rikki ole.
Kuinka kovilla rundeilla käy kun kaasutat? -huippukierroksilla vai toimiiko lähes tyhjäkäynnillä?

-ei seosruuvia? -siis alaneulaa? -silloinhan pääneulan kun laittaa edes sinnepäin niin tyhjäkäyntiruuvia säätämällä pitäisi saada rundit niin ylös että käy.

-hehkutatko tarpeeksi/anna koneen käydä hehkun kanssa jonkin aikaa.

-polttoaine?

KERRO NYT EDES MOTIN MERKKI JA MALLI (rotostart=HPI ?)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

hapelton1

#21
 - Kaasua joutuu painamaan noin 1/4 verran maksimista.

- Moottorissa on alaneula, tyhjäkäynti sekä pääneula.

- Hehkun jätän joksikin aikaan

Moottori on GS Racing Storm Evolution RTR paketin vakio moottori.

"Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin"

Tämäkin olisi voinut olla mahdollista ensimmäisillä kerroilla :) Olen kuitenkin avannut, purkanut ja koonnut moottorin muutaman kerran . Aina olen saannut auton säädettyä ja ongelmia ei ole ollut.

peitsamo

Oletko tarkistanut ilmanputsarin ja sitä kautta varmistanut, että kone saa hyvin ilmaa?
Flying Calacucco

jessematias

moi olen uusi  jäsen kuka sie oot?

meitsi

Olikohan moottoria tarpeeksi sisäänajettu? Oma pata oli ainaki alussa niin kireä että sillä sai polttaa varmaan puoli gallonaa ennen kuin löystyi tarpeeksi, yläkuolokohdassa oli niin jäykkä ettei sormipelillä edes aina saanu pyöräytettyä vauhtipyörästä.

vwaltsu

Lainaus käyttäjältä: jessematias - 24.10.08 - klo: 11.07
moi olen uusi  jäsen kuka sie oot?


Voisit ihan ensialkuun siirtyä lukemaan forumin ohjeita ettei tule äkkilähtöä.
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

hapelton1

Oletko tarkistanut ilmanputsarin ja sitä kautta varmistanut, että kone saa hyvin ilmaa?

Sekin on uusi ja kevyesti öljytty.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 24.10.08 - klo: 10.38
- Kaasua joutuu painamaan noin 1/4 verran maksimista.

- Moottorissa on alaneula, tyhjäkäynti sekä pääneula.

- Hehkun jätän joksikin aikaan

Moottori on GS Racing Storm Evolution RTR paketin vakio moottori.

"Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin"

Tämäkin olisi voinut olla mahdollista ensimmäisillä kerroilla :) Olen kuitenkin avannut, purkanut ja koonnut moottorin muutaman kerran . Aina olen saannut auton säädettyä ja ongelmia ei ole ollut.


Kyllä tämä nyt viittaa polttoaineen saantiin tämä ongelma?! Luistin pienemmillä asennoilla soppaa tulee joko liikaa tai sitten ei ollenkaan, jälkimmäiseen vahva epäilys! Voiko olla roska "neulakanavassa"? Itselläni oli eräässä koneessa pääneulaan takertunut o-renkaan repale, kone oli koko ajan laihalla...   Toki vastaavat ongelmat ovat myös silloin kuvatunlaiset kun kiertokangen alalenkki rupeaa olemaan väljä, silloin tosin se väljyys on jo silmillä nähtävissä.

btw: alaneula ja pääneula ovat seosruuveja ;)

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

hapelton1

Toi roska neulakanavassa voi olla mahdollinen vika...

"btw: alaneula ja pääneula ovat seosruuveja ;)"

Tarkoitin että koneessa on pää- ja alaneula sekä seosventtiili joka on alaneulaa vastapäätä puuttuu.

mh2623

miten säädetään traxxas slayerin tyhjäkäyntiä?