Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso Talk

Aloittaja VesaK, 30.05.03 - klo: 16.15

Catiska

Ainut mahdollisuus on, että sinulla on takadiffi todella löysällä ja koko diffi luistaa. Olethan kokeillut säätää diffin niin kuin ohjeet kertoo? Sitä vartenhan ei tarvitse diffiä avata...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

TTKoo

Manuaalin saapi tuosta:  http://download.teamassociated.com/pdf/manuals/tc3manual_2001.pdf

Diffin saa kiristettyä diffin päästä asson turkoosinsinisellä kahvallisella työkalulla, tai asson mukana tulleilla L-avaimilla.

Kummasta päästä, niin riippuu siitä, onko metalli- tai muovidiffi!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

stimpson

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"Manuaalin saapi tuosta:  http://download.teamassociated.com/pdf/manuals/tc3manual_2001.pdf

Diffin saa kiristettyä diffin päästä asson turkoosinsinisellä kahvallisella työkalulla, tai asson mukana tulleilla L-avaimilla.

Kiitos linkistä ohjeeseen! =)

Nyt kävikin sitten heti työtapaturma. Kiristin diffiä (muovinen) ja yht'äkkiä kuului naks. Nyt takapää ei sitten vedä enää laisinkaan. Ja eikun varaosakauppaan:  8)

ps. Sen diffin saa kiristettyä ihan tavallisella kuusiokololla helposti liian tiukkaan...  :|

ely

Mikä olisi hyvä perus välitys piha suttailuun asso krossarille.
Autossa on 78 piikkinen pääratas, mikä olis sopiva pinjoni sille?
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

TTKoo

Kun ei ole tietoa minkälaisella moottorilla ajat, niin voipi vain opastaa lukemaan asso-talkin sivua 23 (muistaakseni) tai manuaalin sivua 18 !

http://download.teamassociated.com/pdf/manuals/b4_manual_web.pdf
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

ely

kannu on joku sininen fusion?
ankkuri on matrix 12 lankanen ja cs powermax hiilet.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

ely

niin tietääkös kukaan hyvää välitystä?  :roll:
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "ely"niin tietääkös kukaan hyvää välitystä?  :roll:

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"......... voipi vain opastaa lukemaan asso-talkin sivua 23 (muistaakseni), tai manuaalin sivua 18 !

http://download.teamassociated.com/pdf/manuals/b4_manual_web.pdf

Jos 81 isolla rattaalla ohje on 21, niin 78:lla yhtä pienempi, eli 20 tai vielä yhdellä pienempi.....

Ja autohan on B 4 ! ( ? )

http://www.teamassociated.com/shusting/CatalogHub/cathub_offroad.htm
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

ely

auto on asso kehtaankohan sanoakkaan. ........b2 :oops:
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "ely"auto on asso kehtaankohan sanoakkaan. ........b2 :oops:

B 2:ssa taitaapi olla sama sisäinen välitys kuin B 3:ssa. 2.4:1
B 4:ssä on sisäinen välitys muistaakseni 2.6:1

Eli tuolla 78 spurrilla B2:ssa pinioni vielä yhdellä hampaalla pienemmäksi, eli   19  tai 18 .
Tämä näin kiireellä heitettynä....

B 2:lla kehtaa ihan hyvin lähteä vaikka kisoihinkin!!!!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

ely

kiitoksi vain vastauksista! jos nyt näillä pääsis eteenpäin! vieläkun sais sen moottorin toimiin häiriöttömästi! olen kirjoittanut siitä tuohon toiseen osioon.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

ely

kävin äsken ulkoiluttaa assoa ja voihan vitsi etä kulukkeeeee!!! ostin 2 pakkaa gb3300 akkuja!  nuo välitykset on vielä vaihtamatta että kiihtyy hitaasti mutta se vauhti.....  :mrgreen:  :mrgreen:
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Juke-

Mistä saisin asso b4 teamin halvimmalla?
joo o

Catiska

No, nyt sitten pääsin minäkin turistilla matolle ajamaan. Hauskaahan se taas oli kurvailla, mutta pieniä voimansiirto-ongelmia oli, eli mikä lääkkeeksi. Illan aikana katkesi ensin oikean etupyörän hexin tappi, sitten muuttui kardaani banaaniksi ja lopuksi oikean etupyörän cvd-nivelen tappi katkesi... Autohan on TC4 ja takana teräsdiffi, edessä jäykkä spooli. Eli, johtuuko juuri tuosta etupäästä, eli pitääkö heittää ihan tavallinen diffi eteen mattokaudeksi??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Tatti

"Ei se oo vika, se on ominaisuus"

Spool kuluttaa auton etupäätä paljon enemmän kuin oneway/diffi, lisää varsinkin vetareiden ym etupäässä pyörivien osien kulutusta.. siitä johtuu varmasti noi vetarien ongelmat.

Jos auto on ammerunkoinen niin kepin saa menemään kieroon päin seinää ajamalla tai huonolla alastulolla mollasta;)

Catiska

No ammehan se on, ja niinhän siinä on varmaan käynyt. No, minulla oli kaksi varakeppiä, eli riittää vielä ensiviikon ajoihin ;-)

Pitänee vaihtaa se vakiodiffi sinne nokalle, niin alkaa paikat kestämään sen suhteen ehjänä. Pitää tietty hyväksyä nämä pienet tekniikkamurheet, kun on alottelija puikoissa, jahka saa lisää sitä ajovarmuutta.

Lisäys: No, kokeillaan nyt tätäkin, tilasin titaaniset vetoakselit, josko niistä olisi apua...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

arska82

Saako TC3:n laakereita esim. helsingin laakerista tai SKF:ltä? 8)
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Jasu92

No mitat mukaan ja kauppaan, eiköhän löydy monen moista ;)

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "arska82"Saako TC3:n laakereita esim. helsingin laakerista tai SKF:ltä? 8)

Jos SKF:n laakereita kumitiivistettyjä ostat (RS) ostat, niin pyydä niitä uudempia, herkemmin rullaavia laakereita. Se uusi sarja on pyörintävastukseltaan likimain samaa tasoa kuin metallisuojatut ja kuitenkin tiiveydeltään parempi kuin perinteinen kumisuojattu.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

jarkkom

Laakereita kannattaa varmaan kattoa ainakin Sabesta ja Medasecilläkin taisi olla joku setti. Oikeassa laakerikaupassa nämä pikkulaakerit maksavat ihan tajuttomasti.

Se, että eroa kumi- ja metallishieldin välillä saatika laatumerkki vs. vinkuintialaakereilla vielä joku ei MM-tason kuski huomaisi...
---

rs tuning

Jep, meinasin hakee LST:n laatikon laakerit laakerikaupasta ja hinta olis
ollu 3x Saben hintoihin nähden :shock: , joten Sabelta tilasin (kappaletavarana
kuitenkin ei alkuperäisenä varaosana)!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Laakereita kannattaa varmaan kattoa ainakin Sabesta ja Medasecilläkin taisi olla joku setti. Oikeassa laakerikaupassa nämä pikkulaakerit maksavat ihan tajuttomasti.

Se, että eroa kumi- ja metallishieldin välillä saatika laatumerkki vs. vinkuintialaakereilla vielä joku ei MM-tason kuski huomaisi...

No, kun tuolla voimansiirrossa on noita laakereita paljon, niin kyllä niiden yhteisvaikutuksella on hienoinen vaikutus. Laskin oman Losini laakerien kitkan, niitä kun on ketjussa jo aika paljon, eli moottorin kytkinkellon puoleinen, vaihteiston kolme akselia, diffit ja pyöränakselit, eli yhteensä 21 laakeria. Maksi ratanopeudella tehohäviön ero eri laakerityypeillä oli kokonaista 0,064 hv, eli yli 4% moottoritehosta  :mrgreen:

Eli, crossissa yms ei mitään vaikutusta, mutta touring-autoissa, joissa tehoa (ja kyllä laakereitakin) on vähemmän, alkaa sellaiset 20-25W tuntua. Turistimiesten, jos kisata aikoo, kannattaa kyllä ottaa huomioon laakerit.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Laskin oman Losini laakerien kitkan, niitä kun on ketjussa jo aika paljon, eli moottorin kytkinkellon puoleinen, vaihteiston kolme akselia, diffit ja pyöränakselit, eli yhteensä 21 laakeria. Maksi ratanopeudella tehohäviön ero eri laakerityypeillä oli kokonaista 0,064 hv, eli yli 4% moottoritehosta

Voitko kertoa tästä mittauksesta tarkemmin?

Suhteellisen turha aihe jälleen kiisteltäväksi. En ole ainakaan itse kärsinyt kisoissa tulosten puolesta yhtään noista mielestäsi huonoista laakereista, mutta onhan se hyvä, että täällä edelleen tiedetään paremmin.
---

Tuure

Se on kyllä aivan sama et millä laakereilla ajat jos auto ei pysy hanskassa :D
Kannattaa käyttää rahat ennemmin treenaamiseen...

Catiska

En mitannut, vaan laskin sitä varten olevilla kaavoilla ja tiedoilla. SKF:n laakerikirjasta löytyy laskentakaavat laakerien ja tiivistimien kitkan laskemiseen. Lopputuloksena saadaan laakerien vierintäkitka ja tiivistimien liukukitka, joista voidaan laskea myös hukattu teho. Ensin pitää tietty selvittää eri laakereille ja tiivistimille keroimet, laskea radiaali- ja aksiaalivoimat, selvittää tai mitata tärinän voimakkuus, laskea voitelurasvan aiheuttama kitka käyttölämpötilassa, selvittää pyörintänopeudet yms. Mutta, loppujen lopuksi kohtuu simppeliä matikkaa. Mittaaminen olisi kallista ja vaikeaa, joten siksi tyydyin "simuloimaan" sen matemaattisesti valmiiksi mietityillä kaavoilla. Mutta, kuten sanottua, hyötyjä saadaan vasta keveillä sähköautoilla. Tosin, mikroautopuolella ovat ottaneet myös tämän huomioon, siellä haetaan nuokin kitkat pois laakeroinneista.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Juke-

Mistäköhän suomesta saisi asso b4 team kitin halvimmalla?
joo o

Juke-

Tuleeko tuossa asson b4 team kitissä renkaita ja vanteita ja koria mukana?
joo o

Jasu92


RaDon

Noniin... nyt on sitten siirrytty Assoon mattispuolella...

Nyt tarvitsisin vaan hyvää yleissetuppia, joka toimisi mahdollisimman monilla radoilla. Vai onko sellaista? Auto on siis L4.

Jos joku vaikka viitsisi hieman ohjeistaa alkuun tämän säätämisessä... :roll:

-Lauri-

APK

Vanhasta perusta sanoisin seuraavanlaista:

-0.63 t-pala, keskimmäinen ruuvi pois
-vcs iskarin ruskea tai musta jousi, 20-30wt öljy
-0.5-0 toe-in
-camber -1 -- -2
-casterin kanssa kannattaa pelata, paketin setupilla kannattaa aloittaa
-samoin etujousten jäykkyydellä kannattaa pelata, 0.16-0.22 välillä

Tärkeimmät asiat onkin kori, renkaat ja se että auto on herkkä ja ehjä.
Pitoaineen leveydellä eteen saat vaikutettua kääntyvyyteen, kokeilemalla selviää. Rengaskovuudet oma lukunsa.
Vastariakkua osa käyttää ja osa ei.

Olen hieman ulkona päivän rengaskuvioista, sekä koreista.
Ylläolevat perustuvat sekä viiden vuoden takaiseen 6 kennon stanuiluun sekä tämän syksyn huvikseen C12 ajamiseen 4 kennolla, autona siis RC12LC, suuria muutoksiahan ei näissä C12 autoissa ole mallista toiseen.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest