Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso Talk

Aloittaja VesaK, 30.05.03 - klo: 16.15

TTKoo

#1110
Lainaus käyttäjältä: Drizzit - 22.05.07 - klo: 18.57

Mutta jos esittäisi kysymyksen toisella tavalla: Millä setupin muutoksilla saatte B4 autostanne puskevan? :)

Onko autossa todellakin hopeanväriset takajouset? Ei pehmeämpiä löytyisi?

Meillä ei ole ollut tarvetta tehdä siitä puskevaa, mutta meillä onkin tuo soralla ajovaihe mennyt ohi jo silloin, kun siirryttiin kilpa-autoon. B 4 on sitä taatusti ihan kärkipäästä.
Meillä ei myöskään ole ollut tarvetta mihinkään eksoottisiin rengaskokeiluihin.
Tampereelta löytyy ainakin yksi B 4 kuski jonka olisi hyvä saada kikeilla ko. autoa, ja vielä vaikka omallaan näyttää, että toimii....ehkä tunnetkin, koska on tietämäni mukaan käynyt jollakin soramontturadalla myös kokeilemassa.
Toki yleensä ajaa siellä, missä niillä on tarkoituskin ajaa, eli saviradalla.
Kilpailee SM-sarjassa !
Meilläpäin jalkapallokentillä pelataan vallan jalkapalloa, joten ne ovat varattuja, joten emme pääsisikään pilaamaan laakereita sinne.

"Toinen kaverini osti juuri omaan B4 Race-Spec RTR:ään Nosramin 1-star harjattoman setin ja hänen autonsa alkoi käyttäytyä vastaavasti ajettaessa mutkissa."
Siis tähän toiseen autoon se "sisäänrakennettu vika" tuli, kun moottori vaihdettiin....
Automaattinen moottorijarru pois säätimestä, se on crossari, ei ratakilpuri.
"Potku" minimiin säätimestä....

Jospa se kaverisi auton säätö auttaisi, eli öljyt pois etuiskareista jne....
Eihän diffi luista ? Koska huollettu viimeksi sen 1 1/2 vuoden aikana....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Drizzit

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 23.05.07 - klo: 01.14
Onko autossa todellakin hopeanväriset takajouset? Ei pehmeämpiä löytyisi?
Tällä hetkellä autossa on takana mustat jouset (1.74 lb, kaikista pehmeimmät) ja edessä siniset jouset (4.2 lb, kaikista jäykimmät). Hopeisten jousten jäykkyys on 2.1 lb:tä.

Lainaa
Meillä ei ole ollut tarvetta tehdä siitä puskevaa, mutta meillä onkin tuo soralla ajovaihe mennyt ohi jo silloin, kun siirryttiin kilpa-autoon. B 4 on sitä taatusti ihan kärkipäästä.
Radalla monet säädöt ilmeisesti vaikuttavat auton käyttäytymiseen olennaisesti. Off-road ajelussa taas yksittäinen säätö ei juurikaan vaikuta auton kokonaiskäyttäytymiseen, koska rata elää koko ajan varsin paljon. Tällaisilla radoilla auton puskemaan saaminen helpottaa auton ohjaamista ja saa auton käyttäytymään johdonmukaisesti muutoksista huolimatta.

Lainaa
Meillä ei myöskään ole ollut tarvetta mihinkään eksoottisiin rengaskokeiluihin.
Suosittelen kyllä eri renkaisiin tutustumista. Omat kokemukseni Asson mukana tulleista R3 materiaalin holeshot tyylisistä renkaista oli sen verran ahdistavia, että tuli tämän takia osteltua erilaisia renkaita, jotta ymmärtäisi paremmin mitä eroa noilla on. Pihasudittelussa renkaan kuviolla ei ole kamalasti väliä ja materiaali näyttää vaikuttavan enemmän ajettavuuteen. Lisäksi Step-pinit olivat aivan välttämättömät mutaisella ja märällä radalla.

Lainaa
Tampereelta löytyy ainakin yksi B 4 kuski jonka olisi hyvä saada kikeilla ko. autoa, ja vielä vaikka omallaan näyttää, että toimii....ehkä tunnetkin, koska on tietämäni mukaan käynyt jollakin soramontturadalla myös kokeilemassa.
Toki yleensä ajaa siellä, missä niillä on tarkoituskin ajaa, eli saviradalla.
Kilpailee SM-sarjassa !
Olen varmaan pari kertaa törmännyt kaveriin viime kesänä. Ajelee joskus tuolla Lahdesjärven radalla. Pitää kysellä tarkemmin, jos törmään kaveriin.

Lainaa
Meilläpäin jalkapallokentillä pelataan vallan jalkapalloa, joten ne ovat varattuja, joten emme pääsisikään pilaamaan laakereita sinne.
Laakereitahan saa tarvittaessa uusia :) Tampereella ei ole oikein kunnon RC-autorataa tuollaiselle 1/10 krossarille. Lahdesjärveltä löytyy yksi rata, jota en ole tänä kesänä ehtinyt käydä testaamassa. Atala-RC oli myös näköjään tehnyt radan Lempäälään. Omat ajeluni rajoittuvat yleensä kolmen kaverini kanssa kisaamiseen. Olisi vaan kiva, että kisatessa auto käyttäytyisi koko ajan jotenkin loogisesti. Puskeva auto sopisi tähän tarkoitukseen hyvin. Yksin ajelu ei ole kauhean jännää ilman sopivaa rataa ja ajanottolaitteita :(


Lainaa
Automaattinen moottorijarru pois säätimestä, se on crossari, ei ratakilpuri.
"Potku" minimiin säätimestä....
Näitä asetuksia muuttamalla auton käyttäytymiseen tulee marginaalisia parannuksia, mutta varsinainen ongelma ei häviä :(

Lainaa
Jospa se kaverisi auton säätö auttaisi, eli öljyt pois etuiskareista jne....
Eihän diffi luista ? Koska huollettu viimeksi sen 1 1/2 vuoden aikana....
Autossa on ollut ko. ongelma alusta lähtien. Olen lisäksi huoltanut autoa säännöllisesti. Slipperin säätöjäkin olen kokeillut vaihtaa, mutta näistäkään ei ollut juurikaan apua.

No joo, näyttää siltä, että painon lisääminen takapäähän olisi helpoin keino ongelman ratkaisemiseksi. Pitänee tilailla lyijypainoja ja kokeilla miten tämä auttaa asiaan :)

TTKoo

Olen sanaton, mutta sentään yrittänyt....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Cruisaaja

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 23.05.07 - klo: 03.09
Olen sanaton, mutta sentään yrittänyt....

TTkoo. Auttaisko puida noita juttuja päivänvalossa  :wink:
Sponsored by own wallet

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Cruisaaja - 23.05.07 - klo: 08.49
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 23.05.07 - klo: 03.09
Olen sanaton, mutta sentään yrittänyt....

TTkoo. Auttaisko puida noita juttuja päivänvalossa  :wink:
Tulos on sama, tekee sen vessareissulla tai ei....  :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

5R

Mitä nopareita löytyy mistä voi kytkeä pakin pois?Ja minkälainen moottori pitäisi olla vakioluokassa?
Traxxas Rustler MM 5700

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: 5R - 23.05.07 - klo: 18.15
Mitä nopareita löytyy mistä voi kytkeä pakin pois?Ja minkälainen moottori pitäisi olla vakioluokassa?
Ihan ensimmäiseksi, kysymys on väärässä paikassa.
Noparien tiedot löytyvät yleensä myyjäliikkeen myynti-ilmoituksesta kulloisenkin säätimen kohdalta. Mikäli ei löydy, ainakin itse vaihdan seuraavan liikkeen tekstejä lukemaan. Ei pidä myöskään aliarvioida valmistajien sivustoja, niistä löytyy yllättävän paljon tietoa.
Sääntöjenmukaisen vakiomoottorin kohta säännöissä:
ROAR-XX luokiteltu 05 -vakiosähkömoottori (XX = hyväksymisvuosi), jossa koneellinen käämitys vähintään 27 kierrosta/napa (toleranssi -1 kierros yhdessä navassa), langan paksuus maksimi 22 AWG = 0,645 mm (toleranssi 5 %). Moottorin akselin kuulalaakerointi kielletty. Kiinteä enintään 24 asteen ajoitus, ajoitetut hiilet on kielletty. Moottorin päätykappale saa olla ruuvikiinnitteinen. Häiriönpoistokondensaattorit saa asentaa. ROAR ylläpitää listaa luokitelluista vakiomoottoreista internet osoitteessa: www.roarracing.com

Uskoisin edelleenkin olevan eniten käytetty vakiomoottori kisakäytössä Trinityyn pohjautuvat moottorit. Niitä on useankin virityspajan viimeistelemiä versioita.

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/menu8.htm
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

5R

Kiitos. Ei löytynyt mistään liikkeen sivulta tietoa noparista :huh:
Traxxas Rustler MM 5700

Drizzit

RC-pisteen sivuilta löytyy ainakin pari noparia, josta saa pakin pois päältä:

http://www.rcpiste.pp.fi/saatimet.html

Lisäksi moottoripuolelta löytyy 4 kpl erilaisia vakiomoottoreita:

http://www.rcpiste.pp.fi/moottorit.html

Kannattaa soitella liikkeeseen ja kysyä tarkemmin eroista.

5R

#1119
Kiitos vaan!Tuo Reedy 27t MVP moottori on varmaan hyvä moottori vakioluokkaan?
Traxxas Rustler MM 5700

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: 5R - 24.05.07 - klo: 19.20
Kiitos. Ei löytynyt mistään liikkeen sivulta tietoa noparista :huh:
Raottasitko pikkasen verhoa, ja kertosit mikä säädin on kyseessä, myös ne mallitiedot....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

5R

Kun liikkeen sivuilta ei lue onko se pakiton vai ei,mutta nopareita joista voi kytkeä pakin pois löytyikin rc-pisteestä.
Traxxas Rustler MM 5700

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 24.05.07 - klo: 22.51
Lainaus käyttäjältä: 5R - 24.05.07 - klo: 19.20
Kiitos. Ei löytynyt mistään liikkeen sivulta tietoa noparista :huh:
Raottasitko pikkasen verhoa, ja kertosit mikä säädin on kyseessä, myös ne mallitiedot....
Lainaus käyttäjältä: 5R - 25.05.07 - klo: 08.09
Kun liikkeen sivuilta ei lue onko se pakiton vai ei,mutta nopareita joista voi kytkeä pakin pois löytyikin rc-pisteestä.
Tarkoitinkin sitä, että jos sulla olisi ollut joku tietty "kiikarissa", niin olisi voitu yrittää etsiä vastaus valmistajan sivuilta.
Kysely liikkeeseen yleensä auttaa saamaan vastauksen, toki niitä poikkeuksiakin on....
Hyvä että olet saanut vastauksen....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

JEE! Sain tänään B4 ja on ärhäkkä peli! Olin vaan niin innoissani että unohdin sisäänajaa koneen.  :roll:
Kertokaapas nyt että saattoiko jotain mennä lopullisesti rikki?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Cruisaaja

Onko se polttis?
Sponsored by own wallet

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: Cruisaaja - 28.05.07 - klo: 22.25
Onko se polttis?
:grin: Hän tarkoitti varmaankin sähkökoneen ns. "sisään-ajoa" , tiedät kaiketi mitä tarkoitan.
- Tapsa

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 28.05.07 - klo: 21.49
JEE! Sain tänään B4 ja on ärhäkkä peli! Olin vaan niin innoissani että unohdin sisäänajaa koneen.  :roll:
Kertokaapas nyt että saattoiko jotain mennä lopullisesti rikki?
Mikäli moottori ei ole kovin kireä virikone, niin tuskin muuta on tapahtunut, kuin kipinöinnin aiheuttamaa kollektorin tummumista.
Sekin riippuu paljon hiilistä, jotka moottorissa on.

Meidän huipputehokkaaseen moottoriin, kun Ahoniemen Sakke myi hiilet, niin niiden hiilien kohdalla ei saanut edes suorittaa ns. sisäänajoa, vaan suoraan ajoon, ja mielellään "liipasin pohjassa"....eron huomasimme, kun kokeiltiin sisäänajoa....kollektori mustana.
Tämä tosiaan moottorista, ja ennekaikke hiilistä johtuen.

Sinulla kaiketi on kollektorin puhdistuspuikko, joten mikäli et ole ajanut vielä kovin paljoa, niin uskoisin kollektorin kirkastuvan sillä huomattavasti.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

#1127
Tää on se peruskone mikä siinä mukana ja en oo paljon ajannu kun äsken kävin ajaa 2 akullisen...
Ja ei ole kollektorin puhdistuspuikkoa. Minkä näkönen laite se on ja missä se kollektori edes on?                       Onko muuten tavallista että digitaalinen nopeudensäädin ajon jälkeen tosi kuuma?
Se on sellanen perus pakittava LRP merkkinen.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 29.05.07 - klo: 14.06
Tää on se peruskone mikä siinä mukana ja en oo paljon ajannu kun äsken kävin ajaa 2 akullisen...
Ja ei ole kollektorin puhdistuspuikkoa. Minkä näkönen laite se on ja missä se kollektori edes on?                       Onko muuten tavallista että digitaalinen nopeudensäädin ajon jälkeen tosi kuuma?
Se on sellanen perus pakittava LRP merkkinen.

Esim. tuolta löytyy ( sivulla kolmanneksi alin)  (RC-Pisteestä löytyy jne....)
Tuotekoodi ROB-rs519
Valmistaja Robitronic   http://www.robitronic.com
http://www.medasec.com/do?action=group&id=32   <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hiilen jousi vapautetaan, hiili vedetään ulos kanavastaan, ja puikko työnnetään hiilen paikalle kollektoria vasten kevyesti painaen, ja pyöritetään moottorin akselista jolloin kollektori hankaa puikkoa vasten ja puhdistuu.
Olethan tietoinen, että kollektori joudutaan myös sorvaamaan aina välillä !!!!

Ari_Pekan RC-sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa: Kannattaa lukea !!!!http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html

Säädin kuumenee esim. siksi, että välitykset ovat liian harvat, eli pinioni on liian suuri ajopaikkaan nähden.
Säädin kuumetessaan saattaa rikkoutua, varsinkin jos kuumenee kovin paljon.

Sitten sellainen harha mikä äkkiä tulee crossarien kanssa, akku riittää ja riittää, joten tulee ajettua yhtämittaa tosi kauan, ja moottoria sekä säädintä ei jäähdytetä välillä jolloin se tosiaan on sitten kuuma jne.... 5-7 min. max ja kunnon jäähdytya välillä....
 



Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Onko se ihan tavallisista että kun on ottanut ohjaimesta virrat pois mutta ei vielä autosta niin auto itsestään kääntelee etupyöriä ja kaasuttaa ja pakittaa?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 30.05.07 - klo: 20.22
Onko se ihan tavallisista että kun on ottanut ohjaimesta virrat pois mutta ei vielä autosta niin auto itsestään kääntelee etupyöriä ja kaasuttaa ja pakittaa?

On, jos tuonkaltainen virhe tehdään.

Aina ensin virta ohjaimeen, vasta sitten autoon.
Sammutettaessa ensin autosta virta pois, sitten vasta ohjaimesta.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Okei kiitti avusta.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

historia

Jippiajou! Taas Assossa probleema: Kun kaasutan, auto menee taaksepäin, kun perutaan auto menee eteenpäin. Missä vika?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

5R

Ohjaimessa pitäisi olla kytkin millä tuota säädellään.
P.S.Muokkaa nappi on keksitty.
Traxxas Rustler MM 5700

historia

Se oli onneksi vain joku väliaikainen häiriö.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: historia - 31.05.07 - klo: 20.36
Se oli onneksi vain joku väliaikainen häiriö.

:shock: :lol:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 31.05.07 - klo: 19.38
Jippiajou! Taas Assossa probleema: Kun kaasutan, auto menee taaksepäin, kun perutaan auto menee eteenpäin. Missä vika?
Säädin taitaa olla tyyppiä, jossa se automaattisesti hoitaa "calibroinnin", ja olet nyt virrat päälle laitettuasi laitettuasi tehnyt päinvastoin kuin pitäisi ( ???? ) ....
Eli se kait joka kerta tekee haun uudelleen, kun virta pannaan päälle.... (meillä ei moisia ole koskaan ollut, mutta päättelisin näin)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

#1137
Kun nyt taitaa olla kollektorin puhdistus edessä niin kysyisin nyt että onko ihan helppo homma?
Ja kun ne hiilet otetaan pois niin pitääkö niille tehdä jotain ennen kun laittaa takaisin?
Moottoreista vielä että voiko niillä ajaa 0 ennakolla?
Voiko kollektorin puhdistaa korvatopsulla?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 01.06.07 - klo: 13.20
Kun nyt taitaa olla kollektorin puhdistus edessä niin kysyisin nyt että onko ihan helppo homma?
Ja kun ne hiilet otetaan pois niin pitääkö niille tehdä jotain ennen kun laittaa takaisin?
Moottoreista vielä että voiko niillä ajaa 0 ennakolla?
Luitko edellisen vastaukseni samasta aiheesta?
Samaisen puhdistuspuikon pyöreällä osalla hiilet saa puhdistettua, eli luonnollisesti hiiletkin puhdistetaan samalla.
Voi, mutta meillä on aina ollut 0.5-1.0 mm. ennakko....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

#1139
Miten sen tossa Asson B4 saa sitä ennakkoa säätää kun ei siinä näy mitään ruuveja yms. mitä pitäisi löysätä.
Pinjonihan on moottorin takaa katsottuna oikealla puolella oleva ratas ja spurri on se isompi ratas?
Ja sitten vielä mikä on ongelmana kun välillä Asso lähtee kuin tykin suusta ja hyytyy 30 metrin ajon jälkeen?
Mikä on B4 vakio nopeudensäätimen moottori rajoitus? (LRP A.I Super Reverse Digital)
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini