Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelma harjattoman kanssa

Aloittaja kojootti, 13.11.08 - klo: 22.49

kojootti

Terve!

Ongelma on seuraava: Kaasua painaessa säätimeen syttyy valot osa- ja täyskaasulle normaalisti, mutta moottori ei pyöri. Vasta kun isorattaasta pyöräyttää moottoria, niin alkaa toimimaan, ja pyörii aivan normaalisti. Kaasun, kun laskee pois, ja moottori pysähtyy, niin välillä lähtee pyörimään, välillä tarvii pyörittää moottori "oikealle kohdalle" ennenkuin alkaa toimimaan. Toivottavasti tuosta tajuaa. Servo toimii kaikissa tilanteissa täysin normaalisti. Säätimen perussäädön olen tehnyt, ja setupit asettanut tehdasasetuksiin. Laitteet ovat käytettyjä.

Säädin on LRP Sphere TC-spec ja moottori Novak 4,5.

Harjattomien kanssa en ole aikaisemmin ollut tekemisissä, joten kaikki on mahdollista.

Avusta kiittäen,

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

snakepoison

Katsopas nyt aluksi ohje kirjaa. Onko kaikki varmasti oikein kytketty ? ja oletko ohjelmoinut sen noparin oikein sille motille. Tarkista myös varmuuden vuoksi, ettei pinjoni ole liian tiukkaan painettuna isorattaaseen "moottorin asento väärä "
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

kojootti

Johdot menevät ohjeen mukaan, akulle + ja - normaalisti, sekä moottorin kolme johtoa kirjaimien perusteella A, B ja C. Pitääkö eri valmistajien laitteet( LRP ja Novak )
laittaa eri järjestykseen? Sensorijohto ei mene toisin päin paikalleen.
Pinjonin ja isorattaan välyksen olen asettanut sanomalehden avulla.

Tuntuu aivan kuin moottorin asentotieto ei tulisi säätimelle asti kaikissa moottorin asennoissa. Mutta koska en ole hiilettömien kanssa ollut aiemmin tekemisissä, en tiedä onko vika moottorin vai säätimen päässä.

Miten säätimen voi ohjelmoida väärin moottorille? Ohjeen mukainen "perussäätö" on tehty(neutral, throttle ja brake).

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

snakepoison

Miten säätimen voi ohjelmoida väärin moottorille? Ohjeen mukainen "perussäätö" on tehty(neutral, throttle ja brake).

-Henkka
[/quote]

Juu niin se taitaa joka säätimellä ja motilla olla. Itse kirosin tänään kun ohjelmoin säädintä, mutta kaikki kuitenkin toimi hyvin lopulta. Mulla on kyllä käytössä hiilettömälle motille tarkoitettu nopari ja moottori jossa on hiilet. Mutta nopari käy molemille. Hmm ettei vain sinun motti tai säädin ole hajalla? Koska kyllä motin pitäisi pyöriä normaalisti kun perusasetukset on tehty. Minulla on itselläni sellainen pieni ns "tietokone" jolla ohjelmoidaan nopari tietylle kone tyypille sopivaksi. Ettei asetukset ole säädetty hiilelliselle koneelle?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

kojootti

LRP:ssä on automaattimen tunnistus onko harjaton/hiilellinen.
Joten alan pikkuhiljaa kallistua tuohon vialliseen moottoriin/säätimeen.
Koska moottori on halvempi "kokeilla" ensin, täytyy alkaa siitä.
Huomenna kauppaan. Taas hyvä esimerkki, ettei kannata ostaa köytettyjä vehkeitä.

Kiitti avusta!

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

Qazu

Onko käytössä lipoakut? Onko akuissa virtaa riittävästi?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: kojootti - 13.11.08 - klo: 23.39
LRP:ssä on automaattimen tunnistus onko harjaton/hiilellinen.
Joten alan pikkuhiljaa kallistua tuohon vialliseen moottoriin/säätimeen.
Koska moottori on halvempi "kokeilla" ensin, täytyy alkaa siitä.
Huomenna kauppaan. Taas hyvä esimerkki, ettei kannata ostaa köytettyjä vehkeitä.

Kiitti avusta!

-Henkka

Ai siinä on sellainen hienous. Jos sinulla on mahdollisuus niin kokeile moottoria toiseen nopariin ja päin vastoin. Näin saat selvitettyä että onko vika näissä laitteissa. Ja jos on, niin ei muuta kuin viestiä myyjälle. Kyllä käytettynä voi ja kannattaakin ostaa, mutta tuotteiden tulee toimia! Onnea!

PS älä nyt vielä osta mottia/säädintä vaan pyri testaaman ne jossain
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Voyager

Kato Henkka et pinjonin kiinnitys ruuvi ei ole liian tiukalla ---> Saa vedon jumittamaan kunnolla.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Datajätkä

Aloita eka testaus sensoripiuhasta! Se ei maksa ku muutaman euron ja saat ainakin varmuuden että onko siinä kosketushäikkää tai katkosta. Joskus niiden liitoskohdat voi olla pyhällä hengellä kiinni ja pikku kosketus johtoon antaa kontaktin takaisin.

Mitkä akut on käytössä?

uosua

Täällä sama säädin ja sama vika. Eikä toimi muillakaan moottoreilla eikä sensoripiuhoilla elikä vika minulla ainakin säätimessä. Onko kukaan koittanut LRP:n limited lifetime warrantyä kuinka se toimii. On se ainakin hivenen halvempi kuin uusi säädin jos tulee toimivana takaisin, kulut lrp:n sivujen mukaan 30-150 taalaa.

Arto

kojootti

Mulla on Nimh-akut käytössä, ja virtaa on riittävästi. Auto pelaa kuin enkeli, vaatii vaan tosiaan sen, että moottori on oikeassa asennossa että lähtee liikkeelle.

Pitänee ottaa yhteys myyjään.
Vaasan kisaan mennessä pitäisi vielä päästä ajamaan edes muutama akku. Viimeksi olen pikkuautoa ajanut n.2vuotta sitten.... :undecided:

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi