Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hihnaveto vs Kardaaniveto

Aloittaja snakepoison, 20.11.08 - klo: 16.03

snakepoison

Ajattelin laittaa tällaisen pienen topicin pystyyn. Lähinnä mielipiteet kiinnostavat ja kommentit sekä kokemukset. Itse olen kuitenkin kardaanin puolella kestävyytensä takia. Miten muut ? Mitä mieltyä olette ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

-SS-

Tuo riippuu täysin siitä, millaista ajoa harrastaa, haluaa ja voi ajaa.
Itsellä ollut molempia autoja, mutta nykyään vain kardaanilla toimivia,
joskin löytyy tuo ketjuvetoinenkin thunder tigerin silver fox 80-luvulta
ja edelleen jaksaa ketjut kauniisti liikkua  :wink:

HPI:n Rs4 mt stadiumin omistaneena kesti hihna ihan hyvin, joo foffissa
meni montakin poikki, harjattomat - hihnaveto - hiekkamäkee ylös, mutta
hauskaa oli ja edelleen samaa tekisin, jos auto olis.

Kyllä silti kardaanin puolelle omassa harrastuksessani käännyn.

TheArska

#2
Täähän riippuu aivan auton käyttötarkoituksesta..kummassakin ratkaisussa on puolensa. Kardaanin kanssa voi ajella huoletta muuallakin kuin assuradalla. Mutta taas esim. C8:n polttis rataluokkaan olisi varmaan mahdoton valmistaa kilpailukykyistä keppivetoista autoa, osien sijoittelun, painopisteen yms. vuoksi. Ja tuossa hihnojen kesto ei ole ongelma, autolla kun ajetaan vain asfaltti radalla.

Edit: jaa, tää olikin sähkö puoli..esimerkki menee siis hiukan väärälle puolelle..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: TheArska - 20.11.08 - klo: 16.57
Täähän riippuu aivan auton käyttötarkoituksesta..kummassakin ratkaisussa on puolensa. Kardaanin kanssa voi ajella huoletta muuallakin kuin assuradalla. Mutta taas esim. C8:n polttis rataluokkaan olisi varmaan mahdoton valmistaa kilpailukykyistä keppivetoista autoa, osien sijoittelun, painopisteen yms. vuoksi. Ja tuossa hihnojen kesto ei ole ongelma, autolla kun ajetaan vain asfaltti radalla.

Edit: jaa, tää olikin sähkö puoli..esimerkki menee siis hiukan väärälle puolelle..

Äläshän nyt sekoile Arska. Sg columbia ja carlsonit olivat aikoinaan todalla hyviä C8 autoja. Ongelmahan on se että ne puoltavat liikaa kuin on vauhtia päällä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

miksalo

Aivan,onhan sitä ollut joo.Mutta mites ne pärjäis tänä päivänä hihnavedolle :p
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: miksalo - 20.11.08 - klo: 22.24
Aivan,onhan sitä ollut joo.Mutta mites ne pärjäis tänä päivänä hihnavedolle :p

Ne olivat kovia juttuja silloin kuin ei ollut samoja tehoja kuin nyt on. Sitäpaitsi keppi veto hiekkalaatikossa on MUCH BETTER CHOISE kuin esim hihnapeli.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Sysi

Viritouring lipolla olisi varmasti mielenkiintoista keppivetoisella. Ja m8 (sähkö)krossarin haluaisin kyllä nähdä hihnoilla.
Jere M

TheArska

Juu Jerzi en sekoile, puhuinkin tästä päivästä enkä 80 luvusta...tiedän kyllä että aikoinaan oli keppivetoisia C8 autoja.  :wink: 
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 20.11.08 - klo: 23.38
Viritouring lipolla olisi varmasti mielenkiintoista keppivetoisella. Ja m8 (sähkö)krossarin haluaisin kyllä nähdä hihnoilla.

Mihin perustuu tuo torque steering? Kardaani ei kai paina niin paljoa että se saisi hyrrävoimaa sivulla?, joten konekko sen sitten aiheuttaa?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

*HOKE*

Esimerkiksi moottorin aiheuttamaan hienoiseen hyrrävoimaan joka on kyllä marginaalisen pieni...
Kaikkein eniten tuo torguesteering johtuu rungon kiertymisestä.
Kardaani pyrkii kiertämään keulaa oikealle.
Eli vasemmanpuoleinen eturengas kevenee kiihdytyksissä.

M8 autoissa en ole tuota huomannut, koska autoissa on tietysti jäykkä runko ja keskidiffi, mutta keppivetoisessa touring autossa ja varsinkin 1/18 kokoluokan autossa pehmeähköllä muovirungolla.
Efekti on tietenkin sitä selkeempi, mitä löysempi runko ja mitä enemmän tehoa.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 21.11.08 - klo: 09.00
Esimerkiksi moottorin aiheuttamaan hienoiseen hyrrävoimaan joka on kyllä marginaalisen pieni...
Kaikkein eniten tuo torguesteering johtuu rungon kiertymisestä.
Kardaani pyrkii kiertämään keulaa oikealle.
Eli vasemmanpuoleinen eturengas kevenee kiihdytyksissä.

M8 autoissa en ole tuota huomannut, koska autoissa on tietysti jäykkä runko ja keskidiffi, mutta keppivetoisessa touring autossa ja varsinkin 1/18 kokoluokan autossa pehmeähköllä muovirungolla.
Efekti on tietenkin sitä selkeempi, mitä löysempi runko ja mitä enemmän tehoa.

Jahas, eli toisin sanoen riittävän jäykällä rungolla tuota ongelmaa ei ole. Toisaalta tuoko täysin (liian) jäykkä runko mukanaan nipun uusia ongelmia? Ainakaan liukkaalla alustalla en huomannu negatiivisia asioita siirryttäessä laserin vakio pohjasta+ruodosta 3mm hiilari pohjaan+ruotoon.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jarkkom

#11
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 21.11.08 - klo: 09.10
Jahas, eli toisin sanoen riittävän jäykällä rungolla tuota ongelmaa ei ole. Toisaalta tuoko täysin (liian) jäykkä runko mukanaan nipun uusia ongelmia? Ainakaan liukkaalla alustalla en huomannu negatiivisia asioita siirryttäessä laserin vakio pohjasta+ruodosta 3mm hiilari pohjaan+ruotoon.

1/10 autossa (540 kokoinen moottori) nimenomaan moottorin hyrrävoimat tekevät sen torque steeringin. Ongelma on vähän helpottanut siirtyminen hiilellisistä moottoreista hiilettömiin.

Noin yleisesti moottorista johtumatta jäykkä alusta parempi hyvällä pidolla, huonolla pidolla löysemmästä alustasta voi saada lisäpitoa.

Lisätään vielä kommentti itse aiheeseen. Nykyisillä viritettyjen koneiden tehoilla 1/10 kardaaniautojen kartiorattaat joutuvat koville, sekä myös näiden akselit, koska ovat huonosti tuettuja tehoihin nähden. Rakenteesta johtuen myös diffikuulat ovat kovin pienellä kehällä ja tästä johtuen on myös diffi kovilla.

Kiteytettynä: kardaani sähkökrossiin, hihnaveto sähkötouringiin.
---

*HOKE*

Mielenkiintonen aihe sinäänsä.

Pari vuotta sitten kun irkkikannulla hommasta jauhettiin niin silloin tyrmättiin lähes pöydänalle tuo moottorin hyrrävoimista johtuva torguetvisti...
Loan niskaan sain ainakin minä kun sanoin että moottorista aiheutuu kyseistä efektiä...
No kuten jarkkokin sanoi niin kyllä se vaikuttaa.
Harjattomalla tosiaan homma parantunut...

1/10 autojen rungon kiertojäykkyys on tosiaan sitä tasoa että rungon kiertymistä ei pahemmin esiinny.
1/18 autoissa sitävastaan rungot tuppaavat olemaan senverran letkuja että ongelmat johtuvat lähinnä rungon kiertymisestä, eikä niinkään moottorin hyrrävoimista.
Esim Asso rc18 vakiorunko on senverran letku että vasemman eturenkaan keventymisen näkee jopa silmillä ja auto kampeaa selkeästi vasemmalle kaasua rutatessa.
Siihen kun vielä lisää loivan kääntämisen vasemmalle niin eturengas nousee ilmaan.
Vakio tehoilla ei edes ongelma, mutta jo 5400kv mamballa tarvitsee runkoa selvästi jäykentää että ajo-ominaisuudet pysyvät.

Viltsu

Tuon ilmiön huomaa selvästi vaikka 1/1 kokoluokan katukiihdytyslahnoista, sama ilmiö prätkissä kardaanihissin muodossa.
Kyllähän ne voimat pyrkivät aina vääntämään runkoa tiettyyn suuntaan!
Katotaan nyt , kun tuun sillä Nanon p*skalla pommittamaan Lippikisessä, että mikä vääntyy.
Ja se ei sitten johdu ainakaan moottorista...
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Timitri87

sopiiko xray t1 hihna veto  driftinkii?

Mazza

Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Timitri87


janitor

Jos psyyke ei kestä ajaa kampeavalla keppivedolla tai hihnan kuluminen aiheuttaa pelkotiloja, ostakaa takatuuppari tai etuveto niin ei tarvitse miettiä pelkästään vetotapojen huonoja puolia. Eihän oikeassa elämässäkään ole pakko aina vetää joka nurkasta. Harrastaa voi vajaavaisillakin laitteilla. Tämä nyt oli taas tällaista tahallista OT-ärsyttelyä. Täytyy painua nukkumaan kun ei keksi mitään järkevämpääkään tekemistä.