Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

e-Hellfire

Aloittaja stk, 28.11.08 - klo: 21.02

stk

Tervehdys kaikille,

Pari kuukautta olen tässä herätellyt vanhaa harrastusta jostain 90-luvun puolivälin ajoilta. Pitkään kestäneen webin selaamisen jälkeen tulin siihen johtopäätökseen, että fiksuiten pääsen omaan tavoitteeseen hankkimalla rullaavan nitrotrukin ja laitan siihen sähkökamat kiinni.
Elikkäs sähkökäyttöinen 1/10 tai 1/8 neliveto truggy oli tarkoitus hankkia, mutta tarjonta osoittautui aika heikoksi. No, nitropuolella näitä nelivetoja näytti olevan, joten eikun foorumin myyntiosiota tutkimaan. Uuttahan oli ihan turha hankkia, kun koneella en mitään tekis.
Löysin sitten sopivan aihion, eli HPI Hellfiren ja kaupat syntyi. Ensimmäiseksi auto meni alkutekijöihin, ja jotain ruuvia muovipalikkaa ja vähän etudiffiä lähti sitten tilaukseen. Seuraavaksi piti suunnitella akulle, moottorille ja muille sähköosille paikat, jotta autosta tulis kohtuu tasapainoinen. Samalla selvitin että tarkalleen mitä sähkökampetta tähän laittaisi... Säätimeksi tuli lopulta cc Mamba Max, akuksi Zippy 3s 4Ah lipo ja moottoriksi KD36-60-09L 2700kv. XL kone ei olis pituuden puolesta mahtunut keulalle. Kaikki sopivuudet ym. jutut selvisi näppärästi tätä foorumia seuraamalla. No vähän omaa järkeä oli toki mukana.
Vieläkään en ole saanut uutta etudiffiä saati muita nippeleitä, mutta muuten pirssi on nyt kasassa. Vähän kävin hangessa pyörittämässä ja hyvin näytti lumi siirtyvän renkaiden alta :-). Eli tältä auto näyttää nyt:


Pinion on 12t, löytyy myös 14 ja 16. Mitenköhän on sitten lämpöjen puolesta isommilla, pitää kokeilla. Mites tuon säätimen kanssa, onko ihan normaalia, että pätkii virtaa pienellä syötöllä? Rauhallisesti kun lähtee liikkelle, niin hitaassa vauhdissa säädin rupee pätkimään virtaa (kuulee, kun moottori ei surise tasaisesti vaan tsut-tsut-tsut tyyliin). Radiotkin tuntuvat pätkivän aika hyvin. Johtuiskohan tosta johdotuksesta?

hpi-cen

Hienolta näyttää sinun projektisi.
Tuo pätkiminen saattaa johtua myös siittä että sulla on vastari liian lähellä noparia, tai sitten sulla 27mhz,niillä taisi tulla pätkimisiä/radiohäiriöitä..(jos olen väärässä niin, joku järkevämpi voi selittä paremmin :grin: :grin:)

-jarkko

4wdkanootti

Mulle tuli mieleen välitys/kuormitus ekana
- jos toi auto on  ehkä 3 kilonen ja tööttäät XL koneella kiihtymään, ni oliko välitykset
kevennetyt tolle saadulle 1110watille (polttis-kisakoneessa voipi olla tuplaten),
vai kierrosluvun perusteella haetut? jos teho ei riitä ni jossain kyykkää paakosti!
Onhan tuo selkeästi raskaanmpaa työntää hangessa ,kuin 1/10  (1½ kilonen auto), vauhtiinsa.

Säävaraus: jos MAXAMPS myöntää et jo +12 kylmemmällä puolen akusta irtoaa merkittävästi vähemmän piikkitehoa, sama jossain määrin koskenee halvempiakinvalmistajia?
=
Väitän et 8A lipokaan ei ruoki infernoa kuljetettaessa pikkupakkasilla, jos akku oli autotalliviileä, vaikka teoriassa pitäs tulla 400A piikkiä/240 susp/160 piitkää...ja noparin läpi pitäs mahtua 100A

Jännitteen notkahdus saattaa saada radioitten jännitteen notkahtamaan sen verran, että nopari päättää keventää PUNCHia - päkäsemällä. Ulkoisella radioitten-akulla testaamalla saat pois-suljettua ohjauspiirin kyykkäämisen: jos tarpeen, konkka vastarin akku-liittimeen; tää on mainittu castlen sivuillakin.


Noissa koneiden asetuksissa on joskus pikku hakeminen, vaikka olis sama kv lukunen  ja-mallinen kone, eli timing/ punch kokeet läpi....
PS. kiinanihme harjaton kone -onhan pääty kiinni kunnolla?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

stk

hpi-cen: juu, pitkällä matkalla tää saattas olla ongelma. Pitää kokeilla vastarin siirtämistä/antenni folioon. Jos ei auta -> gigaset radiot tilaukseen, toiminee...

4wdkanootti: valmistajan ilmottaa koneelle 68A maksimi-imua! (L kone on siis kiini) No ehkä kiinan kone ottaa vielä enemmän ja akun max purkuvirta olis 80A (huono yhtälö, tiedostettu), mutta pätkiminen ilmenee ainoastaan pienellä syötöllä jopa sisätiloissa (lämpimässä), kuvittelisin virran olevan tasasella (ryömintä) nopeudella tätä huomattavasti pienempi? Nopeus on haettu lähinnä pyörimisnopeuden perusteella, eli polttomoottorillehan on ilmoitettu n.2,2kw/29kprpm, sähkökoneelle 0,6kw/30krpm (hukkatehoineen, 11,1V). Vajaatehosta huolimatta luulis, että pätkimistä ei tapahtuisi ryömintävauhdissa (tasainen nopeus)? Kuvastahan ei ilmene, mutta vastarilla on erillinen akku (6v nim. jännite, vas. puolella tasapainottamassa ajoakkua) joten tämän ei pitäisi olla ongelma.
Noparin asetukset tällä hetkellä: 80% punch control, starting power low (lälläri-asetukset). Tasaisella vauhdilla ei luulis kuitenkaan aiheuttavan mitään ongelmia. Vai onko jotain, mitä tuleva autoinssi ei tajua  :huh:

Ps. radiotten ja säätimen "pelleilystä" huolimatta toinen akullinen osoitti, että "pienissä" ja isolla syötöllä meno on ns. eläimellistä...

jerzirccar1

Sinulla saattaa olla myös ongelmana tuo moottorin antama värinä. Eli laita pehmuste vastarin alle niin ei tule noita värinöitä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

4wdkanootti

Jooh, mun ehdotukset ei nyt tunnu oireitten kanssa täsmäävän.
kuormansieto,kylmä,välitykset,ja radioitten sähkönsaanti on poisssuljettuja..

Kaveri ajaa 5 kilosta autoa mambamax, XL-kokonen_kone,joko7,4 tai 14,4 volttia ilman päkimistä.
Sen kaverin muistikuva oli ettei punchcontrol päällä saanu ajettua nätisti hiljaa ollenkaan. Eipä se mullakaan päällä kokeilun jlk ole ollu!
Olis kokeilun arvonen juttu lisää.......
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

stk

Jees, siirsin vastarin ja laitoin noparin alle pehmusteen.
Kokeilin tuota punch controllin vaikutusta 0-100% välillä, mutta ei auttanut. Kävin myös muut säädöt läpi, eli starting power, motor timing, syöttökäyrä jne. pätkiminen jatku vielä. Outoa, pitänee kysästä valmistajalta jos löytys joku ratkaisu.

stk

No niin, pientä päivitystä muiden juttujen ohessa.
Tarkoitus oli ottaa yhteyttä valmistajaan katkomisen suhteen, tätä ennen ehdin kokeilla kuitenkin vanhempaa firmwarea.
Eli ohjelmistomuutoksen(oisko 1.09 vs 1.17 tjsp) kautta pätkiminen mysteerisesti loppui kokonaan. No nyt rokkaa täysillä. Eihän tuosta vanhemmasta firmwaresta mitään haittaa voi olla?
Joo, ja toki pieniä suunnitelmia on ollut sähköjen suhteen. Eli käytännössä XL-konetta, järeämpää akkua ja noparia kiinni, no lisäksi lapakumekset ovat harkinnassa. Sohjossa vakiopallot antaa aika heikosti pitoa... Ehdotuksia otetaan vastaan, varsinkin lapakumeksien suhteen. Kotimaasta olis näppärä tilailla, tosin väliäkös silläö.
Ilmeisesti ajoakun rajat tulivat vastaan (10. sykli) sohjosudiduksessa vastaan. Eli akun lämpötila siinä 60 c paikkeilla "täydellä syötöllä".
Btw, onko ihan normaalia, että megamotor USA:n pinioneissa ilmenee selvää kulumista kymmenen akullisen jälkeen(vakio spurgear, kuluma ehkä puol milliä)? Vai onkohan välykset päin tervettä. Rattaiden väliin sopii paperi näppärästi.

Janezki

Aika kuumana käypi lipo sinulla, paljon ei kuumemmaksi kärsi mennä kun saattaa päästää savut pihalle.
En noista Megamotorin pinioneista tiedä, liekkö miten kovaa materiaalia? Kokeilin jotain Hotracingin mod1 pinionia savagessa ja siitä tuli akullisella roskiskamaa. RC-Monsterin ja Robinson Racingin X-hardit on kestäneet hyvin.

stk

Jeps, akun vaihto lienee välttämätöntä, tosin jos malttaa pitää liipasinsormen kurissa niin lämmötkin tuntuvat pysyvän kohtuullisina.
Noita RC-monsterin rattaita taidan kokeilla. Oiskohan ideaa muovisessa spurgearissa, sillä luulis ainakin kestävän.

Janezki

Kyllä nuo karkaistut rattaat kestävät metallispurrin. Muovispurri saattaa olla kovilla jos meinaat kennomäärää kasvattaa.