Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

projekti: HPI Savage XL-E

Aloittaja Janezki, 07.12.08 - klo: 17.29

Janezki

Huom! Projekti päivittyy, joten uusinta tietoa auton tilasta löytyy aina loppupuolen posteista.


Teen nyt kuitenkin tällä autolle topikin, vaikka projektia aloittaessa aiheen teko ei ollut mielessä. Infoa jaan lähinnä sen takia että aiheesta on tullut muutamia kyselyitä YV:llä eikä jaksa aina jokaiselle koko tarinaa raapustaa...

Elikkä tuommonen HPI Savage XL tuli ostettua EBayn kautta, myyjänä oli JESpares Englannista, hintaa pirssille jäi toimituskuluineen karvan alle 500 euroa.
Auton kotiuduttua homma alkoi tietysti nitrotekniikan poistolla ja harjattoman tekniikan sovittelulla.
Moottorina toimii Feigao 540XL10 (1668kv) ja moottoripukkina TeknoRC:n palikka. Alkuperäisenä ajatuksena oli myös pitää kolmivaihteinen laatikko ja mekaaninen jarru toiminnassa, mutta 6S voima tuntui olevan liikaa liikkuville osille.
Ensimmäinen akkutelineversio tuli tekaistua takaiskarituen etupuolelle poikittain, mutta idea piti muutaman testiajon jälkeen hylätä liian takana ja korkealla sijaitsevan painopisteensä takia.
Uusien kylkitelineiden suunnittelulle jäikin sopivasti aikaa laatikon sanottua työsopimuksensa irti teräksisten idlerin ja maingearin osalta.
Pakastusmehupullojen, alumiinisen kulmalistan ja super epoksin pyhän kolmiyhteyden saattelemana syntyi nykyiset versiot jotka pulttasin runkolevyihin parilla neljän millin rosteripultilla per teline ja lipot pysyvät kiltisti telineissään leveällä tarranauhalla.

Laatikko tuli sitten lukittua kakkoselle ja ylimääräiset rattaat viskasin nurkkaan, samalla shimmaillen turhat välykset pois.
Spurri vaihtui alkuperäisestä 52-hampaisesta 47-hampaiseen, jolla saa paremmin kokonaisvälitystä säädeltyä erikokoisten pinioneiden avulla. 52-hampaisella spurrilla 15-hampainen pinioni oli suurin mikä sopi paikoilleen.

Noparikin vaihtui ensin kokeilussa olleen jarrubugisen MGM ComPro 12018-3 WP expertin jälkeen tuohon kiinanpoikien LT-6S-150A malliin, jossa jarru ja pakki toimivatkin moitteettomasti.

Alkuperäiset 17mm heksit vaihdoin isompimutterisiin Ofnan T/E-Maxx 17mm adapterihin, joita piti hieman porata että menivät akselilla pohjaan asti.

Tänään auto näyttää sitten tältä:







Lisää kuvia löytyy allekirjoituksen linkistä ja lyhkänen video tämän päivän testeistä lähtee tuubiin kunhan jaksan editoida.
Kysymyksiä ja kommentteja saa esittää.

Niin ja tuo alkuperäinen nitromotti kaikkine lisävempeleineen on nyt myyty

Qazu

Ainakin tämä tuleva Savage flux näytti keulivan holtittomasti (vai oliko se sitten tylsää hallittua?). Miten auto käyttäytyi - ehkä sen tosin näkee videolta. :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Jabe

Mitäs on autolla painoa ajokunnossa?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Painoa ajossa vempeleellä on 6,28kg. Ei tullut punnittua tuota nitrona enkä nyt äkkiseltään löytänyt tuota painoa netistäkään.

Ajettavuudesta en oikein paljon pysty vielä sanomaan, tänään pääsin vasta ensimmäistä kertaa kunnolla ajamaan. Eikä nytkään tullut kaikkea revittyä kun lipotkin olivat reilun puoli tuntia pakkasessa ennen ajoa.
Semmosta reilua puolta kaasua maksimissaan lumisella tasamaalla ja muutama pieni hyppy, hyppää melko nätisti. Noista olosuhteista auto ainakin selvisi vielä kunnialla.  :grin:

Janezki

Tässäpä hieman linkousta - kuvattu digikameralla ja ajaessa, joten koettakaa kärsiä...



Parempi laatu näkyy YouTuben sivulta ja watch in high quality

Janezki

#5
Ei tunnu mahottomia kestävän tuo laatikko yksivaihteisenakaan - toinen ajokerta lootaremontin jälkeen ja nyt kävi näin:



Onneksi oli toinen pari noita rattaita jemmassa, niin pääsee kohta taas kokeilemaan kestävyyttä.  :cheesy:

eccer

Hyvä että rattaat saatiin oikeaan osoitteeseen ja näköjään vielä tarpeeseen. :grin:

Todella hieno projekti, toivottavasti vaihde-aski rupeaa kestämään.
Xray T4/ Xray XB4 / Muchmore / Protoform / Savöx / Orca / Futaba
http://testlogger.info / www.vaasanua.net / www.racingfactory.fi /

Koppa

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 13.12.08 - klo: 18.19Ei tunnu mahottomia kestävän tuo laatikko yksivaihteisenakaan - toinen ajokerta lootaremontin jälkeen ja nyt kävi näin:
toihan on ilmeisesti XL:n orkkis 3-vaihteinen laatikko ja olix sä ny lukinnu 2-vaihteen päälle...? :undecided:

Janezki

Lainaus käyttäjältä: VulvA - 13.12.08 - klo: 19.07
Hyvä että rattaat saatiin oikeaan osoitteeseen ja näköjään vielä tarpeeseen. :grin:

Todella hieno projekti, toivottavasti vaihde-aski rupeaa kestämään.
Joo - tarpeeseen tuli, kiitokset vaan vielä kerran. Täytyy laittaa JESparesille taas tilausta vetämään.  :wink:

Lainaus käyttäjältä: Koppa - 13.12.08 - klo: 21.12
toihan on ilmeisesti XL:n orkkis 3-vaihteinen laatikko ja olix sä ny lukinnu 2-vaihteen päälle...? :undecided:
Juurikin näin. Ylimääräiset rattaat ja välykset karsittu pois.



Olisikohan tuon kaksivaihteisen lootan 29t idleri ja 32t main gear kestävämmät?
Idleri on ainakin tuommonen suora/tasainen toisin kuin kolmepykäläisessä.

Koppa

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 13.12.08 - klo: 21.20Olisikohan tuon kaksivaihteisen lootan 29t idleri ja 32t main gear kestävämmät?
Idleri on ainakin tuommonen suora/tasainen toisin kuin kolmepykäläisessä.
jos en ny ihan humalassa ole noita Savagen laatikoita tutkinut, ni 2-vaihteisen laatikon rattaat on erinäköiset, mitä tuon 3-portaisen...
ja tuolla isossa maailmassa nuo poijjaat käyttää tosiaan mieluimmin noita 2-vaihteisia laatikoita...
ootkos selaillu tuolla rc-monster.com -foorumilla jenkkipoikain projekteja...?
sieltä pitäs löytyä ihan yksityiskohtaisesti kerrottuna Savan lootan modaaminen...

Janezki

Juu erinäköiset on rattaat kyllä.
On tuota monsterin foorumia tullut lueskeltua myös ja lootan modaus on sikäli tuttu asia.
Kait se pitää se pienempi aski laittaa, jos se kestäisi paremmin - tai keskidiffi...  :tongue:

Koppa

jep, tuol munsterin voorumilla on aikast hyvin kyl tietoa, varsinkin Savageista...
nii, mut keskidiffin kans hommast tulee LIIAN helppoa... :grin:

Janezki

#12
No en tiedä liian helposta...  :grin:
Mutta joo, mitä nyt tuossa noita räjäytyskuvia tutkin, niin normi X:n kaksivaihteinen laatikko näyttää käyttävän samoja kuoria kuin XL. Sisuskaluista pitäisi hommata sisäänmenoakselille ratas ja (ilmeisesti) spaceri, vaihdeakseli ja sille kakkosen ratas ja idleri sekä drive gear, niin saisi konversion tehtyä.
Tuossa on nyt sitten semmonen mietintää aiheuttava asia kuin tuo kakkosen ratas, joka onkin muovinen (käsittääkseni myös HD versiona), niin poikinee sitten siitä...  :undecided:

Nooh, tänään pääsi jo hieman ajamisen makuun kun löysäsin hieman slipperiä että voimansiirto antaa myöten jostain muualta kuin laatikosta - yhdet akut sain ajettua kokonaan ja toisilla alkoi slipperi luistaa joten sitä piti kirrata enemmän. Sitten meni yhden hypyn alastulo hieman pieleen ja hups vain...

pullapoika

sulla on liikaa tehoa tossakun rattaat menee palasiksi :D
juu on tuo savan 2 vaihteinen iha erinäköinen. tossa kattelin omaa lootaa niiha eri näköisiä ovat.

Janezki

Noo vääntöä ainakin on sopivasti...  :lipsrsealed:
Voihan se olla että tuolla slipperin säädöllä saa lootaa säästettyä, mutta mitä nyt tuossa eilen tuota ruuvailin, niin aika pienellä välillä tuntuisi olevan luisto/lukko mutteria kääntäessä. Täytyy tutkailla vielä vaihtoehtoja.

Tosiaan tuo toinen laatikkorikko menee kyllä ihan omaan piikkiin. Kokeilin paikaltaanlähtöä vakiorenkailla auratulla kentällä napaten liipasimen pohjaan - ensimmäisellä kerralla kippasi paatin selälleen niille sijoilleen (ilman että liikkui eteenpäin yhtään), toisella kerralla kuului sitten ruma rusaus...  :roll:


Janezki

#15
Kahoppas... Kershaw Designs alkaa tekemään spesiaalilootaa Savagelle vuoden alusta -> linkki
8mm leveillä mod1 rattailla tehty ja X tai XL käypänen takakardaani tulee mukana.
Taisi tulla Danille asiaa...  :azn:

edit: Yksi kappale Kershawin direct drive lootia tilattu, jospa tässä tammikuuhun selviää tuolla orkkiksella...  :grin:

edit2: älysin muuten tuossa että minähän saan ilmeisesti nuo akut tuonne taakse runkolevyjen sisään tuolla laatikolla. Jos painopiste ei siirry hirvittävän taakse, niin pääsen eroon noista kylkitelineistä.  :azn:

Janezki

#16
Vähän päivitystä projektiin, eli;
Nopari vaihtui MGM ComPro TMM 12018-3 WP expert:iin (kiitokset örtsi) kun pääsi tuosta LT-6S-150A:sta savut.
En tiedä mistä johtui, alkoi vaan kerran nykimään niin pirusti yli puolen kaasun painaessa ja pamautti laatikon rattaat taas vaihteeksi. Seuraavana päivänä ajellessa taasen uusilla lootan sisuskaluilla meni hetken nätisti, sitten pakkia tarjotessa tupsautti sauhut pihalle.  :tongue:

Tukivarret vaihtuivat RPM:n varsiin, edessä -2 asteen camber ja takana 0.
Piti vaihtaa myös vakiot heksiadapterit takaisin, kun nuo E-Maxxin alumiiniset adapterit alkoivat kulumaan keskireiästä aiheuttaen renkaissa lepatusta vaikka pyöränmutteri olikin tiukalla.

Uusi video tältä päivältä katseltavana tässä:

Kuvaus tehty palelevin sormin samalla autoa ajaen, joten laatu ei ole ihan hollywood-tasoa, eikä auto aina meinaa pysyä kuvassa. Sitä hakiessa voitte katsella vaikka sormiani...

Paremman (kuvan)laatuisen version näkee sieltä YouTuben sivulta, linkki.

Qazu

Millonkas ne lumiketjut ilmestyy? ;) Taitaa renkaat mennä palloiks. :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Janezki

Enpä taida ketjuja nyt värkätä. Alkaa nuo kehänopeudet olemaan sitä luokkaa että pitää sirpalesuojasta ajaa...
Parempi vaan kun ei ole kauhea pito, säästää vähän muita paikkoja.

Qazu

Mutta joo... pitkää luisua näytti tulevan. :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Janezki

Kyllä se jo vähän ehtii vauhtiakin kelata vaikka rengas ei anna pitoa juuri ollenkaan. Pitävällä alustalla voisi olla mielenkiintoista kokeilla...  :grin:


Jabe

Kuinkas hyvin tuo kerää korin alle lunta, onko tullut ajettua lumikasojen läpi?
Oma projekti odottelee vielä moottoria, sais tuo Medusa jo pikkuhiljaa ruveta valmistumaan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Ei tuonne korin alle pahemmin tule. Alapuolelle laatikon, takaperän ja runkolevyjen väliin pakkaa joskus märemmällä kelillä mutta ei oikeastaan muuten.

Piti värkätä tuo logo uusiksi, nyt passaa paremmin tuohon kylkeen...
Tarvinnee tehdä ihan tarrat tuosta.  :cool:

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 05.01.09 - klo: 17.05

Piti värkätä tuo logo uusiksi, nyt passaa paremmin tuohon kylkeen...
Tarvinnee tehdä ihan tarrat tuosta.  :cool:

Eiku Kojjootille yv:tä, hoituu!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Janezki

Nooohhh... vanaha tekköö ensin ite...



..ja kyssyy sitten vasta apua   :laugh:

Stepi

No mutta siitähän tuli pirun hyvä, on kuin alkuperäinen  :smiley:
On taas hauska projekti seurattavaksi, taas odotetaan innolla mitä seuraavaksi!!!

hamietti

tota minkälainen toi kyseinen auto on potiksena
verrattuna revo 3.3 onko kokemuksia esim kääntyvyys ja ohjattavuus jne..
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Janezki

Eipä ole kokemuksia Revosta eikä polttiksista, joten vaikea sanoa. :smiley:
Tuolla polttispuolella taisi jo joku vertailuketju näistä vermeistä olla?

hamietti

arvelin et oisit ajellu autolla poltisversiona. miten toi kääntyvyys
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Janezki

Kyllähän Revo varmasti lyhyempänä on ketterämpi, varsinkin kun tässä nuo etuset ei kovin jyrkkään kulmaan käänny - asia jota itsekkin hieman ihmettelin kun ensimmäisen kerran renkaita liikuttelin. Lievä puskuominaisuus vaivaa myös, kuten yleensä kaikkia keskidiffittömällä voimansiirrolla varustettuja autoja. Tämä ei kuitenkaan hirveästi haittaa, jos voimaa on tarjolla niin pikku nykäisy liipasimesta (kaasu pois-kaasu päälle) saa auton yliohjaamaan ja sitten pitääkin jo vastaohjata ettei pyörähdä.
Suurehko kääntösäde ei ainakaan näin sähkövempeleessä pahemmin haittaa, pakki kun on tarjolla ahtaaseen paikkaan mentäessä.
Saahan tuohon Savan lootaan sen pakkimodulin myös nitroversioon peruutusvaihdetta haluavalle.