Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Marui Big Bear :ssa on vähän ongelmia.... :(

Aloittaja HeeFeeld, 22.12.08 - klo: 00.09

HeeFeeld

Terve!

Iskä on joskus ostanut tommosen auton meille.. se on maalattu ulkoopäin, mutta sisältähän se on semmonen jonkalaisena se meille on tullutki.

Auto on siis tämmöinen: http://www.mirage-performance.com/RCcars/BigBear/index.html Muuten ihan samanlainen, mutta kun tuossa yhdessä kuvassa näkyy noita patterihärpäkkeitä lisäksi... niin mulla on tässä vain 1 ainoa akku? Lienee kytkettykö sitten jotenki, että se yks akku riittää? Auto on 7,2V

Itseasiassa jos tätä kuvaa katsoo: http://www.mirage-performance.com/RCcars/BigBear/bigbear007.jpg niin mun omassa tulee tuohon keskelle vaan se akku... ja tossa akun vieressä olevassa tilassa on joku kaasutus systeemi? :)


--> Nyt mennään itse vikaan siis:

Auto tekee semmoista, ettäkun jos vaikka vääntää sormilla tota kaasua poispäin onko sitten joku mekaaninen kaasujuttu? nii vääntää sen sillee ettei se kaasuta... ja sitte jos kytkee tonne virtaa niin ohjaus ja kaasu inahtaa jolloinka ne liikkuu ihan pikkasen (ohjaus vasemmalle) (kaasutus menee isommalle) Eli siis jos kytkee virran monta kertaa peräkkäin, niin sillon tuo auto rupee täysillä kaasuttamaan kun kaasu on siellä pohjassa asti... Ohjain ei vaikuta tuohon mitenkään, eli vaikka mitä painelee ja vääntelee niin auto vaan kaasuttaa niin lujaa ku pääsee. :(

Elikkäs vikana on se, että joku vaikuttaa tuohon et se rupee itestään kaasuttamaan ja kääntämään täysillä noit..?

Kysymykset siis niille jotka vähän voisi osata auttaa:

- Mikähän tässä on vikana? ja paljonko kustantaa...
- Kertokaa mielellään jos vian keksitte niin myös, että mikä se "servo" tai joku muu palikka on mistä puhutte, että minäkin varmasti tiedän mistä puhutaan! :D


KIITÄN JO ETUKÄTEEN JOS JOKU OSAA JOTAKIN APUJA ANTAA.. Ois nimittäin kiva päästä ajeleenki joskus:S

Omasta autosta vielä kuvaa:



Ja jos jotakin osaan kertoo sisustasta, niin siellä on näköjään Futaban vastaanotinboksi ja myös tuo ohjain on futaba :D

Mazza

#1
Autosi vastaanotin saa virtaa nopeudensäätimeltä Klik!, joten erillistä virtalähdettä (tuota patterikoteloa) ei siis tarvita.

Onko ohjaimessa ja vastaanottimessa saman taajuuden Kiteet? Onko anteenit ehjät? Onko ohjaimessa virtaa?

Vielä kuva servosta: Klik!

Ota moottorin johdot irti niin saat helpommin selviteltyä vikaa, ei auto karkaa käsistä kun kaasu menee täysille. Kun saat servot tottelemaan ohjainta, säädä kaasu ja ohjaus trimmeistä (ne pienet nappulat kaasu- ja ohjaustikkujen vieressä) niin, että ohjaus on keskellä ja nopeudensäädin ei kaasuta.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Voyager

Moe!

Sulla on autossa tosi vanha mekaaninen nopeudensäädin.
Pääset eroon kaasuongelmista, kun päivitätte autoon nykyaikaisen elektronisen nopeudensäätimen.

Soita RC kauppiaalle ja kerro autosi ja tiedustele perus nopeudensäädintä, esim. Sabe, Hobbylinna, RacingFactory.

Sulla on autossa 2 servoa, toinen on kiinni ohjauksen raidetangoissa ja toinen mekaanisen noparin varressa,
servo on se mikä liikuttaa ohjauksen raidetankoja ja toinen servo  mikä liikuttaa mekaanisen noparin vartta.

Elektronisen noparin ansiosta tarvitset autossa vain yhtä servoa, sitä joka hoitaa ohjauksen.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

HeeFeeld

#3
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 22.12.08 - klo: 02.40
Autosi vastaanotin saa virtaa nopeudensäätimeltä Klik!, joten erillistä virtalähdettä (tuota patterikoteloa) ei siis tarvita.

Onko ohjaimessa ja vastaanottimessa saman taajuuden Kiteet? Onko anteenit ehjät? Onko ohjaimessa virtaa?

Vielä kuva servosta: Klik!

Ota moottorin johdot irti niin saat helpommin selviteltyä vikaa, ei auto karkaa käsistä kun kaasu menee täysille. Kun saat servot tottelemaan ohjainta, säädä kaasu ja ohjaus trimmeistä (ne pienet nappulat kaasu- ja ohjaustikkujen vieressä) niin, että ohjaus on keskellä ja nopeudensäädin ei kaasuta.

Ohjaimessa ja vastaanottimessa on samat kiteet, 27.095...

EDIT: On siis ohjaimessa ja autossa paristot kunnossa.. :D anteenit on ehjät.

Tää sun lausees jäi mielee: Kun saat servot tottelemaan ohjainta, säädä kaasu ja ohjaus trimmeistä (ne pienet nappulat kaasu- ja ohjaustikkujen vieressä) niin, että ohjaus on keskellä ja nopeudensäädin ei kaasuta.

Mitenköhän mä saan noi totteleen jos ne ei tottele ny?? ja sitten se, että mistä tota kaasua ja ohjausta säädetään niin pitäskö noi nappulat olla autossa vai ohjaimessa? :D

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 22.12.08 - klo: 02.51
Moe!

Sulla on autossa tosi vanha mekaaninen nopeudensäädin.
Pääset eroon kaasuongelmista, kun päivitätte autoon nykyaikaisen elektronisen nopeudensäätimen.

Soita RC kauppiaalle ja kerro autosi ja tiedustele perus nopeudensäädintä, esim. Sabe, Hobbylinna, RacingFactory.

Sulla on autossa 2 servoa, toinen on kiinni ohjauksen raidetangoissa ja toinen mekaanisen noparin varressa,
servo on se mikä liikuttaa ohjauksen raidetankoja ja toinen servo  mikä liikuttaa mekaanisen noparin vartta.

Elektronisen noparin ansiosta tarvitset autossa vain yhtä servoa, sitä joka hoitaa ohjauksen.

Toni  :wink:

Miksi tuo kaasutussarja pitää päivittää? :S ja aika huono soittaa RC kauppiaalle ku ei oo niitä täälläpäi näkyny :( Isseetä ei oikee kiinnosta maksaa noit RC-auto juttuja.. nii luulisin et tää pitäs saada kuntoon mahdollisimman pienellä rahamäärällä. :S

mehtis

yleensä kaasun trimmi on kapulassa tai ainakin näissä uusissa. en sit vanhoista tiedä kun silloin kun toi valmistu niin en ollut edes syntynyt.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

HeeFeeld

#5
Mites muuten, mitä noi säätöjutut ton vastariboxin sisällä on?

Meinaa menin pikkasen pyörittelee niit nii yhtääkkiä auto rupes toimii... ei mitää vikaa muutaku et kaasu ja pakki jäi välillä pohjaa jumittaa..  :shocked:




EDIT: Huomasin tämmöstä, kun vie ton ohjaimen anteenin auton anteenin johdon lähelle nii auto toimii kunnolla... mut jos antaa kaasun pohjaa nii vetää jotaki ihme juttuu et eka kaasuttaa ja sitte rupee pakittaa ja pakki jää jotenki jumii:S

Mut mikähän tossa vois olla, että toi ohjaimen anteeni pitää olla auton anteenin kans lähellä? Eihä semmosel autol voi ajaa jossa pitää kyykys juosta peräs. :D tarkistin johdonki eikä oo poikki mistää :E

mehtis

Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

HeeFeeld

EDIT: Huomasin tämmöstä, kun vie ton ohjaimen anteenin auton anteenin johdon lähelle nii auto toimii kunnolla... mut jos antaa kaasun pohjaa nii vetää jotaki ihme juttuu et eka kaasuttaa ja sitte rupee pakittaa ja pakki jää jotenki jumii:S

Mut mikähän tossa vois olla, että toi ohjaimen anteeni pitää olla auton anteenin kans lähellä? Eihä semmosel autol voi ajaa jossa pitää kyykys juosta peräs. :D tarkistin johdonki eikä oo poikki mistää :E

Mazza

Kuten Voyager tuolla ylempänä mainitsi, kannattaisi nopeudensäädin vaihtaa elektroniseen esim. Klik!. Näin autoon saadaan portaaton kaasu, parempi hyötysuhde, yksi suuri ongelmatekijä pois. Myöskin jos yhteys ohjaimen ja auton välillä katkeaa, kaasu ei jää pohjaan vaan auto pysähtyy, toisin kuin mekaanisella säätimellä.

Ja siitä viasta vielä: Kokeile, että kaikki liitokset on kunnossa eikä niissä ole hapettumaa. Mikäs on vastaanottimen malli? Ei vielä ole säädettävää vastaanotinta tullu vastaan. Kuulostaa jännältä.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

HeeFeeld

Hmm... Taisin ymmärtää kyl oikein et toi elektrooninen nopeuden säädin olis siis semmonen tyyliin joka antaa vaan virtaa suoraa moottorille ku ohjaimesta niin väännetään.. :P

Mulla on vanhan RC-mönkiän piirilevy jääny ja ohjain niin oon nyt niitä sovittelemassa tähän autoon... tarkotus ois siis nyt ottaa piirilevystä moottorin johdot moottorille ja kääntyvyyden johdot ohjaukseen... Oon saman piirilevyn jo ennemminki asentanu toiseen rc autoon niin pitää koittaa onnistuuko. :D

Toki onhan tuo auto oikeesti tarkotettu 7,2v ja piirilevy + akku = 9,6v mönkiä.... kestääköhän noi moottorit :E

Voyager

Laita nyt ihmeessä se elektroninen nopari, saat isomman ilon autostasi ku tekniikka ei taistele vastaan.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: HeeFeeld - 22.12.08 - klo: 12.15
EDIT: Huomasin tämmöstä, kun vie ton ohjaimen anteenin auton anteenin johdon lähelle nii auto toimii kunnolla... mut jos antaa kaasun pohjaa nii vetää jotaki ihme juttuu et eka kaasuttaa ja sitte rupee pakittaa ja pakki jää jotenki jumii:S

Mut mikähän tossa vois olla, että toi ohjaimen anteeni pitää olla auton anteenin kans lähellä? Eihä semmosel autol voi ajaa jossa pitää kyykys juosta peräs. :D tarkistin johdonki eikä oo poikki mistää :E


JOS sekä ohjaus, että kaasuttaminen toimii oikein pitämällä antenneja muutaman sentin päässä toisistaan, on vika jo paikallistettu: Se radiolaitteiden kantomatkan puute!

Siihen vikaan pari yleisintä syytä:
1. radion vastaanotin on saanut joskus elämänsä aikana virtatöpselin väärinpäin sisäänsä, polttaen kytkentöjä piirikortin_alueella/ötököiden_sis_näkymättömissä. Toi vika ei poistu kuin ostamalla toisen vastaanotin_yksilön joka käyttää samaa radiotekniikkaa (eli 27MHz AM)
2. Liki samat oireet saa, kun vastaanottimen antenni ei kytke mihinkään, vaan piirikortin foliot yrittää suoriutua antennihommista. Tohon auttaa antenninjohdon korjaus/vaihto.

(toi radioitten kantomatkan tutkiminenkin kannattaa tehdä sitten moottori irroitettuna "kaasukytkimestään", ettei kipinöitten radioaallot sottaa tutkintaa.)

Minäkin suosittelisin mielelläni elektronista nopeudensäädintä, mutta joskus 40 euroakin on vaan yli maksukyvyn. Silti noilla nykyisilläkin voi saada ajettua säätämällä/ korjaamalla. Ajettiin tolla tekniikalla kilpaakin joskus  :cheesy:

Tolla tekniikalla olen sentään itsekkin vain muutama vuosi sitten leikkinyt , joten yksityisviestien puolella voin neuvoa lisää tosimatala-kuluisiin vaihtoehtoihin.
Jos se sitten ei riitä, niin voit palata esim. tänne.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2