Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tulppa ei kestä!

Aloittaja miksu-, 22.12.08 - klo: 16.18

miksu-

Käytin autossani (HPI MT2 ja vakio kone) aiemmin polttoaineena 15% coolpoweria ja nyt kun ostin tonkan Byronin 25%:sta niin tulpat ei kestä kuin hetken. Alkuperäinen tulppa kesti kait pari tankillista ja nyt olen saanut kaksi kylmää tulppaa hajalle puolessa tankissa. Tossa puolessa tankissa kun ei kerkee edes kone lämmetä, saati sitten saada kunnollisia säätöjä siihen... Kyllä luulis tulpan edes hetken kestävän vaikka ois käyny miten laihana?

Mitähän tohon neuvoksi? kun ei kehtaa kuitenkaan kovin montaa tulppaa hajottaa... :cry:
Haluaisko joku tehä vaihtokaupan vähän vähemmän tehokkaaseen polttoaineeseen? :D
HPI Nitro MT2

HVoltage

Kyllä tuossa on nyt käynyt niin että nitromäärä (25%) on tuolle koneelle sellaisenaan liian suuri, tästä johtuu tulpan kärähtäminen. Lääkkeeksi tuohon on kasvattaa palotilaa lisäämällä koneeseen yksi "kansitiiviste" (0,1mm) lisää tai vaihtaa fuili takaisin 16%. Täytyy myös muistaa että nitromäärää kasvattaessa on pääneulaa avattava, eli tässä tapauksessa kone on laihalla jos jatketaan 16% säädöllä.

Tulppa ei kestä edes hetkeä, jos paineet on liian kovat...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

mehtis

ja jos vaihdat polttoainetta niin elä ainakaan osta takas sitä coolpoweria lennokki fuilia  :lol: . morgan sidewinder on sitä oikeeta auto poltto ainetta. mutta parempia ovat werks, powersave racing, byronin. koita sit ehtiä sitä 16 eläkä eksy sinne +20 puolelle.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Niilo

#3
Mulla on kanssa ilmentynyt vähän samoja ongelmia kun vaihdoin tossa reilu viikko sitten 16% sidewinderistä 25% byroniin. 3 tulppaa on jo kyrvähtänyt. Melkein aina kun auton sammuttaa ja koittaa käynnistää uudestaan niin tulppa on mennyt. Valmistajan suositus on 20-25% fuili ja autona savage 3.5.
Pitääpi kokeilla tota ylimääräisen kannentiivisteen lisäämistä jos se vaikka auttaisi :laugh:

EDIT: Tänään kävin kokeilemassa kun tein vaihdelaatikkorempan autoon ja piti säätää kakkosvaihdetta. Aluks lähti käyntiin ajoin pari lenkkiä ja sammutin auton. Säädin lootaa uudestaan laitoin käyntiin ja sammutin taas ja säädin. Kolmannella kerralla ei enää inahtanutkaan ja kaksi tulppaa p*skaks niin ettei edes käyntiin lähtenyt :evil:

Nyt saa auto jäädä kyllä talliin koristeeksi... alkaa pikkuhiljaa kyrsimään toi nitrojen rassaus  :cool:

jokuajaja

Onhan viime postauksesta jo aikaa mut jos vaikka ois muille apua tästä.
Vika on todennäköisesti kiertokangen ja kampiakselin välys, joka aiheuttaa liikaa paineita palotilaan, joka taasen aiheuttaa tulpan ennenaikaisen kärvähtämisen, näin ainakin tapahtui kyoshossani, linkkinä toinen samanmoinen tilanne.

http://rc10.fi/index.php?topic=51253.msg477078#msg477078

Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

*HOKE*

Kyseinen välys ei aiheuta liikaa painetta, vaan päinvastoin mäntä ei nouse yhtä ylös kuin välyksettömällä kiertokangella...

Eli välys kiertokangessa tekee moottorista väljemmän = vähemmän painetta palotilassa.

jokuajaja

Luulisi että kun välystä löytyy niin mäntä pääsisi liikahtamaan ylemmäksi...?

E: Nehän ovat ne paineet jotka pistävät vastaan männän noustessa ylöspäin! Olit aivan oikeassa, hoke :)
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

*HOKE*

Perus asioita polttomoottorin toiminnassa.
Mäntä ei itsestään nouse ylös ja raahaa kampiakselia perässään, vaan mäntä nousee vauhtipyörän ja kampiakselin massasta johtuvasta voimasta ylös, puristaen polttoaineseoksen palotilaan.

Eli välys kiertokangen alalenkissä aiheuttaa sen että mäntä ei nouse ylös asti.

nieemikko

#8
juurikin niin kuin hoke sanoi välys miedontaa potkua ja liiaan suuri välys tekee lohkonpohjaan reijän.



byron tai werks 25% ovat hyviä polttoaineita mutta säädöt tarvii tehdä jos auto toimii 16% ei se toimi 25%sella samoilla säädöillä ja ennenkun autoo alkaa säätään (kireeksi) onhan tulppa ja ilmanputsari varvasti hyvät.
muuten menee arpomiseksi.

*HOKE*

Unohtamatta sitä että vaihtamalla polttoaine eri merkkiseen, joutuu konetta silti säätämään, vaikka molemmat olisivatkin samalla nitromäärällä.