Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Välyksen säätäminen?

Aloittaja vemu, 08.06.03 - klo: 11.29

vemu

Moi !

Kuinka suuri välys tulee olla päärattaan ja kytkinkellorattaan välillä?

Ohjeissa puhuttiin välyspaperista, mutta ei sitä ilmeisesti paketin mukana tullut (INFERNO TR15). Onko taas kauppareissu edessä, vai löytyykö muita vaihtoehtoja?

Taata

Moikka...Itse käytin tavallista lehtiöpaperia (Inferno 7.5 Sport)  päärattaan välyksen säätämiseen. Hyvin on toiminut.
tv. Taata
Taata

Sludge

Ei tarvitse välystä välyspaperilla laittaa kohilleen.
Kokeilet milloin rattaat pyörii parhaiten ja sitten kiristät moottorin. :wink:
Nikko on kirosana!

Erkhart

Kyllä se paperilla parhaiten toimii. Leikkaat/revit suikaleen paperia laitat sen rattaitten väliin painat koneen rattaita vasten niin että paperi taipuu mutta ei mene rikki ja sitten kiristät ruuvit.
Hpi nitro rs4 3, Micro

jokke69

heitä tommoset paperit roskiin. otat vaikka päärattaasta kiinni kunnolla että se ei liiku(vaikka sormalla kiilaat ). ja sitten siitä kytkinkellon päästä väännät vuorotellen kumpaankin suuntaan. säädä niin että pieni klappi tuntuu ja on hyvä! tollasten papereitten kanssa pelleily on mielestäni aika turhaa voi välykset olla mitä vaan.

tux10

Niin että rattaiden välissä ei ole tyhjää tilaa.
Eli toinen ratas menee ihan toisen rattaan väliin siis aika tiukkaan, mutta ei niin tiukkaan että ei yhdellä sormella pysty pyörittämään rattaita.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Taata

Hoblaa... Itse asiassa välyspaperia käyttämällä saadaan välys säädettyä suhteellisen tarkasti, tietenkin paperin paksuudesta riippuen. Tässä yhteydessä tärkeintä on kuitenkin saada välys aikaan, joten pienet paperin paksuuden erot eivät vaikuta asiaan olennaisesti. Yleisesti ottaen momentin siirto hammasvälityksellä on tarkka juttu, jossa merkittäviä asioita ovat hammasvälyksen lisäksi hammasmuodot ja esim. kohtisuoruudet. Ne vaikuttavat esim. hammaspyörien kestoon ja meluun olennaisesti. Laita paperi hammaspyörien väliin. Paina kytkinkelloa/moottoria tasaisesti sivusuunnassa siten, että paperi taittuu tiukasti hammaspyörien väliin. Kiristä moottorin kiinnitysruuvit ja poista paperi hammaspyörien välistä. Välys on sopiva ilman arvailuja.
Taata