Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Virtakytkin

Aloittaja Lennokkimies, 14.01.09 - klo: 18.30

Lennokkimies

Oon kuullut juttua, että ei kannata laittaa virtakytkintä polttis autoon, koska se kerää pölyä ajan mittaan ja lakkaa toimimasta yms yms...Mulla on buggy ja ajelen melko pölyisellä kovalla radalla. Joten kannattaako laittaa virtakytkin autoon?

Olbe

Junnumestari 2007

jaakkooh

Itsellä on mennyt Cen:istä ja Schumacher autosta virtakytkin huonoon kuntoon (useampi) lian ja veden takia.Lopulta molemmissa se alkoi mennä pois päältä itsestään pienen hypyn vaikutuksesta.Cenissä lähinnä siksi kun katkaisija oli pohjassa.Kytkimen siirtäminen suojaisampaan paikkaan auttoi.Molemmissa oli semmoinen pieni liukukatkaisija,jotka vaihdoin paremmiksi.Taisivat olla maanantai versioita ne liukukatkaisijat.

JUkka-san

Virtakytkimet taitavat olla paholaisen keksintöjä...

Polttiksessa mitä vähemmän on sähköliitoksia, sitä vähemmän on myös ongelmia. Helpoin tapa on kytkeä akku suoraan vastariin tai jos haluaa johdon vastariboksin ulkopuolelle niin välijohto vastarista boksin ulkopuolelle esim velcroon kiinni ja vastarin johto siihen kiinni. Näin virran saa pois ja päälle melko helposti.

YLI-G

jätä suosiolla katkaisimet pois,laitat vaan laadukkaan liittimen akun ja vastarin välille.
toinen mikä kannattaa unohtaa on patterikotelo.
jos on kiteellinen radio niin kiteen varmistat vielä jollain vastariin kiinni,ettei irtoa hypyissä.
noilla saat jo paljon häiriöitä pois.
hobao hyper 8

apt93

Mitä haittaa patterikotelosta on?

JUkka-san

Tärinä irrottaa patterin kotelosta hetkittäin ja tämä aiheuttaa "mystisiä" häiriöitä radiolaitteisiin. Patterikotelossa kun on kahdeksan ylimääräistä jousivoimalla kiinni pysyvää liitosta. 

Revenge

Eikös patteri-/vastarikotelo ole juuri hyödyllinen. Esim. estämään pölyn, veden ja muun lian pääsyn vastariin?
(siis jos se on tiivis) Ja patterit vaihtaisin akkuun.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

Sami L

Kyse on patterikotelosta, siis siitä muovisesta kilkkeestä mihin 4 patteria tulee kiinni ja siitä johdot vastariin, ei siitä autoon kuuluvasta boxista mihin rojut menee sisälle. Sehän on tottakai hyvä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Revenge

Aattelinki vähä ku tuntu niin tyhmälle.
Mun mielest muutenki patterit saa heittää pellolle, akku sen olla pitää.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

Äpärä

#10
Eli mites saan poistettua virtakytkimen? Onnistuisko näin:
Klikkaa isommaks

Jos kuva ei näy niin: http://www.aijaa.com/v.php?i=4110302.jpg
Ja vähän selityksiä: Jos katkaisisin akkukotelosta menevän johdon siitä liittimen jälkeen ja kolvaisin sen sitten virtakytkimestä lähtevän johdon kanssa yhteen? Vai kannattaako ostaa joku jatkojohto tms? Mistä saisi?

Sattui muuten pieni mielenhäiriö kuvaa tehdessä, vastariin menevässä johdossa ei siis ole liitintä.

RC-Garagesta löysin jotain: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=585 Auton sähköt ovat Perfexit eli Kössin orkkikset.

Revenge

Osta joku adapteri? Itellä oli kyllä yhteensopivat päädyt vastarissa ja akussa kun tuon virtakytkimen poistin.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

Ile__

Tuommoset jtkojohdot akun ja vastarin väliin. kahden jatkojohdon liitoskohta vastarikotelon ulkopuolelle josta voit sitten katkaista virrat irroittamalla liittimet toisistaan. Siitä liittimestä pystyy sitten myös lataamaan vastarin akun koteloa avaamatta.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

*HOKE*

Ei tarvitse kuin yhden jatkojohdon.
Eli jatkojohto vastarista kotelon ulkopuolelle.
Akun johto kotelon ulkopuolelle.

Tätä on käytetty kisapuolella iät ja ajat.
Ei mitään katkaisijoita eikä muitakaan ihmeellisempiä patentteja.

Äpärä

#14
E: Joo eiköhän tehdä niin, että minä ostan suoraan vastarin akun... Ei tarvi pelleillä ja taas yksi häiriömahdollisuus poissa.

YLI-G

otat vaan sen virtakytkimen pois välistä,ja juotat johdot yhteen.
kaikki ylimääräiset jatkojohdot ja liittimet on turhia.
hobao hyper 8

Äpärä

Lainaus käyttäjältä: YLI-G - 28.04.09 - klo: 22.26
otat vaan sen virtakytkimen pois välistä,ja juotat johdot yhteen.
kaikki ylimääräiset jatkojohdot ja liittimet on turhia.
Näinpä teen akkuja odotellessa. Ei varmaan muuta muistettavaa kuin, että laitan mustan mustaan ja punasen punaseen yms?

Antti M

Lainaus käyttäjältä: YLI-G - 14.01.09 - klo: 19.40
jätä suosiolla katkaisimet pois,laitat vaan laadukkaan liittimen akun ja vastarin välille.
toinen mikä kannattaa unohtaa on patterikotelo.
jos on kiteellinen radio niin kiteen varmistat vielä jollain vastariin kiinni,ettei irtoa hypyissä.
noilla saat jo paljon häiriöitä pois.

Jep, käytin ennen ladattavia paristoja ja patterikoteloo niin aina välil pätkäskun meni paristot jotenki huonosti,
nyt olen ajellu akulla ja ei ole ollut mitää ongelmaa.


-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: YLI-G - 28.04.09 - klo: 22.26
otat vaan sen virtakytkimen pois välistä,ja juotat johdot yhteen.
kaikki ylimääräiset jatkojohdot ja liittimet on turhia.

Ai... Eli kaikki polttiskrossia kilpaa ajavat kuskit käyttävät turhia piuhoja jne???

Pitäähän autosta pystyä kytkemään virrat päälle ja pois.
Ja vieläpä avaamatta turhaan vastarikoteloa.

Tämä homma onnistuu nimenomaan yhdellä jatkojohdolla joka on vedetty hieman kotelosta ulos, kuin myös akun johto.

Siitä kytket virrat päälle ja pois, sekä lataa vastariakun.

Charisma

Tämä homma onnistuu nimenomaan yhdellä jatkojohdolla joka on vedetty hieman kotelosta ulos, kuin myös akun johto.

Tässä avainasana on "hieman". Kävi niin että jätin johdon liian pitkäksi ja pääsi kopan takaa sen verran ulos ja otti johonkin oksaan kiinni pienen ulokona  käymisen jälkeen. Liitin irtosi auto päätti karata päin puuta kaasu täysillä. Ei auttanut Fail Safe kun johto irtosi.

Äpärä

#20
Mistäs sitä jatkojohtoa sais tollaseen punaseen liittimeen (http://sabe.fi/hobby/images/product/B2000.jpg)? Kaikissa jatkojohdoissa näyttäs olevan tuollanen musta liitin, johon menee esim kaasuservon liitin... Akkua pitäis saada, mutta nyt on rahatilanne suht. tiukilla eikä massit riitä. Kaippa sekin jotain jo auttaa jos patterikotelon ympäri vetäsee teipin niin kireelle kun saa? Voinhan mä sen nyt väliaikasesti kolvata kun ei vielä akkua ole?

YLI-G

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.04.09 - klo: 08.55
Lainaus käyttäjältä: YLI-G - 28.04.09 - klo: 22.26
otat vaan sen virtakytkimen pois välistä,ja juotat johdot yhteen.
kaikki ylimääräiset jatkojohdot ja liittimet on turhia.

Ai... Eli kaikki polttiskrossia kilpaa ajavat kuskit käyttävät turhia piuhoja jne???

Pitäähän autosta pystyä kytkemään virrat päälle ja pois.
Ja vieläpä avaamatta turhaan vastarikoteloa.

Tämä homma onnistuu nimenomaan yhdellä jatkojohdolla joka on vedetty hieman kotelosta ulos, kuin myös akun johto.


Siitä kytket virrat päälle ja pois, sekä lataa vastariakun.

YLIMÄÄRÄISET...ei tarvi ymmärtää tahalleen väärin,pakkohan siinä 1 liitos on olla....ja edelleenkään mulla ei ole kisatouhusta mitään käsitystä,mutta asia korjaantunee tampereella vapun jälkeen.
hobao hyper 8

*HOKE*

En ymmärtänyt tahalleen väärin.
Tekstistäsi sai helposti sen käsityksen että kaikki jatkojohdot ovat turhia...
Sanoithan "kaikki ylimääräiset jatkojohdot ja liittimet on turhia"...

No mutta hyvä että puhuttiin samasta asiasta, eli yksi jatkojohto on riittävä ja tarpeellinen.

Äpärä

Mähän voisin tehdä myös niin, että ostan uuden patterikotelon, jossa on samanlainen liitin, kuin servoissa ja mahdollisesti jatkojohto vielä väliin?

*HOKE*

Patterikotelon heität mäkeen heti ensinmäisenä.

Se on kaikkien sähköjen pätkimisen alku ja juuri polttis autoissa.

Polttis värisee kokoajan rajusti ja siis kaikki tuollaiset kontaktit mitä patterikotelossa on, aiheuttaa enemmän tai vähemmän pätkimistä.
Pieni tärähdys ja patteri on kotelossa huonosti jne ja auto jatkaa matkaa kaasu pohjassa.

Kakaisijakin on jopa turvallisempi kuin patterikotelo.

Tarkoitushan on minimoida mahdolliset katkos paikat... Patterikotelo vain maksimoi ongelmakohteet.
Hommaa siis suoraan vastariakku joita saa noin kympillä.
Siihen lisäksi yksi jatkojohto jolla hoidat tuon virran kytkemisen päälle/pois.

Maksaa itsensä takaisin ensinmäisen tankin aikana.

Äpärä

Mihin tollanen vastarin akku on tarkoitus tunkea? Enpä usko, että esim. hump-mallinen menee patteripidikkeen kokoiseen boksiin?

jucca

Kyllä sen pitäisi mahtua. En kylläkään tiedä, kuinka paljon eroja eri valmistajien koteloissa on. Jos et ole varma mahtuuko, mittaa patterikotelo ja kysy myyjältä akun mitat.

Juuso_St

itellä on patterikotelo ja siihen ladattavat patterit EI MITÄÄN HÄIRIÖTÄ ja vielä katkasia!

YLI-G

Lainaus käyttäjältä: Juuso_St - 08.06.09 - klo: 20.55
itellä on patterikotelo ja siihen ladattavat patterit EI MITÄÄN HÄIRIÖTÄ ja vielä katkasia!

no sulla on tuuria...
kerro sitten kun oot ajanu parikymmentä gallonaa tolla setupilla,että oliko häiriöitä :grin:
hobao hyper 8

Juuso_St