Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Speed Passion Gran Turismo:n johtojen kolvaus??

Aloittaja T.S.A., 15.01.09 - klo: 01.45

T.S.A.


Onko olemassa jotain hyvää vinkkiä ko. säätimen johtojen kolvaamiseen. Meinaan itteltä usko loppua, kun eivät vaan pysy kiinni.

Olen kokeillut myös juotospastan kanssa ja aina ilman tuloksia.

Eikö vaan, koneen johdot kolvataan kultaisiin liitinpintoihin???


MirosHima

#1
tähän ei kyllä ole muuta neuvoa kuin, opettele juottamaan.
Mutta lyhykäisyydessään. Kuori noin 3-4mm johtoa -> asta johto liitinpinnalle/tapille -> lämmitä kolvilla(2-3sek) -> laita tinaa -> lämmitä vielä hetki(1-2sek) ja ota kolvi pois. Tämän suuremmasta ponnistelusta ei ole kyse.

lueppas vaikka tästä vähäsen http://www.mbnet.fi/rakentelunurkka/perusteet/osa2.aspx

varsinkin tuo "kolmaskäsi" on tarpeellinen.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Koheltaja

Lisätään vielä että nakataan ne 20-40w kolvit sinne minne ei aurinko juurikaan paista ja hankitaan kunnon kolvi. 80-100w alkaa olla sellaisilla lukemilla että kolvin kärki ei heti jäähdy kun sillä alkaa juottamaan, kolvaaminen on aivan eri asia ja sillä ei ole mitään tekemistä juottamisen kanssa. Pistää aina silmään tämä virheellinen ilmaisu juottamisesta, no, se siitä saarnasta :wink:

Kunnon kolvi eli riittävästi lämpöä ja hyvälaatuista tinaa, muuta ei tarvita. Eri putiikkien 2mm paksut tinat on niitä joilla ei välttämättä juotokset aina onnistu, tinan kooostumus on mitä on ja tinassa pasta kuuluu samaan kategoriaan. Kipaiset elektroniikkaliikkeestä kunnon tinaa niin alkaa homma toimimaan.

Kolvilla lämmität johdon ja lisäät siihen tinaa, seuraat että tina imeytyy johtoon. Sen jälkeen sama homma liittimelle, lämmität kolvilla ja lisäät siihenkin tinaa. Nyt molemmat pinnat on alustettu joten laitat johdon liittimen päälle ja kolvilla sulatat tinan molemmista pinnoista, kun tina on sulanut niin pidät kolvia vielä muutaman sekunnin ja otat kolvin pois, nyt annat tinan jäähtyä ja sen jälkeen juotos on valmis.

Juotettavat pinnat pitää olla puhtaita, liittimen pinnan voi puhdistaa asetonilla tms. ja tarvittaessa hieman karhentaa pintaa jos tina ei muuten siihen suostu tarttumaan.

Simppeli homma joka muutaman harjoituskerran jälkeen käy luonnostaan :wink:
Kylätason RC-kuski.

MirosHima

#3
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.01.09 - klo: 08.22
Lisätään vielä että nakataan ne 20-40w kolvit sinne minne ei aurinko juurikaan paista ja hankitaan kunnon kolvi. 80-100w  :wink:

No ei s*****assa, tollasella härvelillä voi tehä akkuja, mutta mihinkään elektroniikkaan en koskis.

itellä on 50w wellerin juotosasema leveellä kärellä, ei kyllä tarvii yhtään lisää tehoa. (tommoset pikkuset joho menee vaikka 20W juottimella, kunhan kärki on kunnossa)

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.01.09 - klo: 08.22
Kolvilla lämmität johdon ja lisäät siihen tinaa, seuraat että tina imeytyy johtoon. Sen jälkeen sama homma liittimelle, lämmität kolvilla ja lisäät siihenkin tinaa. Nyt molemmat pinnat on alustettu joten laitat johdon liittimen päälle ja kolvilla sulatat tinan molemmista pinnoista, kun tina on sulanut niin pidät kolvia vielä muutaman sekunnin ja otat kolvin pois, nyt annat tinan jäähtyä ja sen jälkeen juotos on valmis.


Esijuottaminen on ihan pop, mutta ei sitä siihen saa jättää. Eli jos juotetaan johonpää ja liitin valmiiksi tulisi kuitenkin ite juotos vaiheessa lisätä vielä tinaa. Muuten on vaarana ei ehken kylmäjuotos, mutta ei niin hyväkään.

e: niin ja tästäkin asiasta tietty voi vängätä loputtomiin, toiset tykkää äidistä ja toiset isästä..   :shock:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 15.01.09 - klo: 08.44No ei s*****assa, tollasella härvelillä voi tehä akkuja, mutta mihinkään elektroniikkaan en koskis.

Jos en väärin ymmärtänyt niin tässä oli kyse johdon huottamisesta liittimeen eikä mihinkään varsinaiseen elektroniikkaan joten jeesestelu ja päteminen sikseen :roll:

Väite että esijuotetut liitokset vaatii juotosvaiheessa lisää tinaa ei pidä kaikilta osin paikkansa, riippuu hyvin pitkälti siitä että onko keretty polttamaan juotospasta pois vai ei.

Asioista voi vängätä loputtomiin ja näkemyksiä on leegio, mulla on tapana kirjoittaa niistä kokemuksista joita on kertynyt vuosien mittaan, jotkut turinat perustuu jopa entiseen ammattiin :wink:

P.S Elektronisten osien juotokset tehdään täällä 30w kolvilla ja lämpöä vaativat liitokset Wellerin kaasukolvilla :wink:
Kylätason RC-kuski.

jsalmela

Pikkasen pilkun viilausta tähän väliin :grin:
Tuskin tuossa johtojen tinauksessa mitään juotospastaa kannattaa käyttää, fluksi ja tavallinen juotostinalanka pitäisi riittää mainiosti. Pastaahan käytetään pääasiassa reflow-juotosprosessissa piirilevyille.

Johtojen juottaminen onnistuu yleensä suht helposti kun ensin kalibroi käsien tärinän sopivaan vaiheeseen, esim kahvia juomalla :grin:. Sitten tarvitaan tarkoitukseen sopiva kolvi, joku 50 wattinen riittää mainiosti kunhan kärki on kunnossa. Liian pienellä kolvilla joutuu hehkuttamaan juotettavaa kohdetta monesti turhan pitkään, jolloin on mahdollista että esimerkiksi säätimen karvoja levylle juottaessa piirilevy ja siinä olevat komponentit saavat liiallista lämpöshokkia. Ja tuohon juottimen kärjen kunnossapitoon kannattaa tosiaankin kiinnittää huomiota, hapettuneella ja mustaksi palaneella kolvin terällä kannattaa heittää sitä vesilintua.
Ja kuten jo mainittu, johdon päiden ja liitinten esitinaus kannattaa muistaa tehdä ensin, ennen kun niitä alkaa yhdistämään toisiinsa.
Leluautoja vain.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.01.09 - klo: 08.55
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 15.01.09 - klo: 08.44No ei s*****assa, tollasella härvelillä voi tehä akkuja, mutta mihinkään elektroniikkaan en koskis.

Jos en väärin ymmärtänyt niin tässä oli kyse johdon huottamisesta liittimeen eikä mihinkään varsinaiseen elektroniikkaan joten jeesestelu ja päteminen sikseen :roll:

Väite että esijuotetut liitokset vaatii juotosvaiheessa lisää tinaa ei pidä kaikilta osin paikkansa, riippuu hyvin pitkälti siitä että onko keretty polttamaan juotospasta pois vai ei.

Asioista voi vängätä loputtomiin ja näkemyksiä on leegio, mulla on tapana kirjoittaa niistä kokemuksista joita on kertynyt vuosien mittaan, jotkut turinat perustuu jopa entiseen ammattiin :wink:

P.S Elektronisten osien juotokset tehdään täällä 30w kolvilla ja lämpöä vaativat liitokset Wellerin kaasukolvilla :wink:

No nii no.. käsittääkseni ne tapit on piirilevyllä kiinni. (Itellä on toi kyseinen säädin, joten ei tarvii arpoa asian kanssa) Eihän se varsinaisesti välttämättä tarvikaan lisää tinaa, vaan juoksutetta.

jotkut turinat perustuu myöskin jonkin tason ammattiosaamiseen, nim. runkkarintunteevirneestä (RTV asenta) mikä lie nykyään, joku elektroniikka asentaja.

Kukin tekee tyylillään, mutta MINÄ teen oikein  :cheesy:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Koheltaja

Aamukahvin terästämänä näppis lauloin nopeammin kuin ajatus kerkesi ymmärtämään lukemansa... Lukaisin turhan hätäisesti ja ymmärsin että piuhat pitää saada kiinni koneeseen eikä nopariin... :cool:

Pasta joo, tässäkin oli taas termi kateissa, näin se on että niitä asiavirheitä tulee kirjoitettua nopeammin kuin ajatus kerkee suoltamaan asiaa :grin:

Pahoittelut muutamasta typosta, pyrin jatkossa olla parantamatta tapojani sekä virheellisiä tulkintoja :afro:
Kylätason RC-kuski.