Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor X2 CR Buggy

Aloittaja Joel N, 27.01.09 - klo: 22.19

RC-Garage

Kaksi päivää treeniä takana Turun radalla.
Kyllä X2:nen toimii. Alusta lukee rataa uskomattoman hienosti ja auto pysyy rauhallisena ja etenee.
OS:n V-Spec 2 tuli ajeltua sisään ja koneesta nyt läpi hiukan vajaa gallona. Aivan tajuton moottori!!!
Ruutia riittää vaikka naapurille lainaksi ja KÄY.

Autossa nyt suht löysät diffit. Etu: 3000W Keski:5000w Taka: 1000w. Suosittelen kokeilemaan, auton keveydestä johtuen tuntuu löysät diffit olevan melko passelit.
Iskarit Etu: 35W Taka. 30W
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Tuukka

Kauden avaus poltteli tiimiämme siinä määrin, että Turkuun piti lähteä lauantai aamukaffeilla päätettynä. Aki ja Jani olivat viestineet, että rata olisi jo ajossa. Niinhän se olikin, mutta pientä talkoota siinä oli alussa. Itse rakentelin autoa kondikseen ja Tuomas talkoili miten nyt nuori "jaksoi venyä". Ratamaksu jäi maksamatta, mutta perikää kun satutte näkemään. Radalle oli aika koomista tulla kesärinkuloin uutta moottoritietä pitkiä pätkiä 80 km/h nopeusrajoituksella. Valehtelisin jos väittäisin etten rikkonut lakia.

X2 ja ajotauon jälkeiset ensi metrit meni tietysti hieman rajoja hakien. Perä tuntui hyvältä heti alussa, mutta etupäätä vaivaa pidottomuus niin sisään kuin uloskin mutkissa. Hieman sitä yritettiin taltuttaa, mutta kun teemana oli vain ajella, niin isommat säädöt jäi tuonnemmaksi. Epäilen kasterin vähyyttä muovietuC- + b paloilla ensisijaikseksi muutokseksi. Iskarilitkut oli Tammisaaren jäljiltä ja muisti nollautunut.

X1 -> X2 plussat:
- perä
- kiihtyvyys (paino + välitys + perä)
- jarrut (keskeisemmin painaa levyä sekä välityksen kautta jarrutusmomentti parempi)
- hyppäämisominaisuudet

Negaa:
- takagardaanin on lähellä joidenkin moottoreiden kiinnityskorvia, joutuu dremelöimään
- uudet jouset kaipaavat hieman kuoleentumista, jotta saa auton alemmaksi

eli kyllä siitä vielä parin säätösession jälkeen Auto omaan makuun tulee.

auvo

Keuhkoputken tulehdus taltettu ja pääsin vihdoin töihin ja vaakalle.
Autoa toivottavasti pääsee testaan omalle radalle ensviikonloppuna.



Aika läski 325kg  :shock:. Pikkuisen Joonaksen autoa painavampi, mutta kelpaa mulle.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

RC-Garage

Melkoisia eroja painossa myös moottoreissa.
OS:n vaihdon jälkeen puntarilla uudet lukemat. Nyt mukana myös koriklipsit ja tankiaukaisu lenkki + ajopölyt.

RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

-PM-

LainaaEpäilen kasterin vähyyttä muovietuC- + b paloilla ensisijaikseksi muutokseksi.

samaa mieltä, A palat voi mun mielest laittaa heti kiinni.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

RC-Garage

A-paloilla on Joonaskin ajanut X2:lla.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Tuukka

- A- palat (enemmän kickuppia)
- alu C palat (enemmän kasteria)
- löysempi vakaaja
- löysempi jousi
- löysempi iskariöljy
- nokkaa alas
- löysempää etudiffiä (mutkaan sisään paremmin)
- haritusta
- ackermannia
- kuviolliset renkaat
- jne
Onhan näitä keinoja, mutta mistäs saisi testiradan? Vaimo ilmoitti, että talkoilenkin huomenna hevostallilla.

RC-Garage

Bradley pistänyt luun kurkkuun Amerikan ranskiksille.

http://www.prolineracing.com/t-race_2009_canadaindoor.aspx

Tuota voisi kutsua hattutempuksi.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Joel N

Nyt on täälläkin ensimmäiset ajot radalla ajettu X2:lla, ja kyllähän se kääntyy & kiihtyy. Looginen auto ajaa, ei mitään kummempia äkkinäisiä poukkoiluja ja hyppäkin hienosti. Tampereen radalla setuppina toimi iskareissa 1,4mm reikäiset männät, edessä 40wt öljyt, takana 30wt. Diffit 4000-5000-1000 (E-K-T). Pyöränkulmat vähän sinnepäin, lähes manuaalin mukaan :roll: tästä on hyvä lähteä eteenpäin, vielä kehittämään ajettavuutta.

-Joel N
Hong Nor X2-CR PRO --- WERKS --- RC-Garage ---

Sami L

Itsekkin nappailin ensisavuja ulos autosta ja Werksin pannusta, eihän tuo arvottu setuppi ihan asvalttioptimi ollut ja sisäänajokin vaiheessa, mutta kuulostaa varsin samalta kuin tuo Joelin Tamperesetuppi, pidetään siis siinä.

Mutta kyllä maistui pitkän talven jälkeen kun en ole millään nenäkarvatrimmereillä ajellut.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Tuukka

#40
Puntarissa käyty. 3354 g ilman titaanivantteja, WS7II koneella, 2047 Hn pilli, lipoakulla, hieman turkulaista savea sekä werksin tuplaweet rinkuloina. Tasan 200 g laihempi kuin viimevuotinen.

52 % painosta on etupäässä ja loput takana.

-PM-

Tampereella toimi auto hyvin. 1.4 männät, 40/30 öljyt, valkoset jouset (olis pitäny olla siniset tai nikkelin väriset edessä), 5000/7000/3000 diffit, paino noin 32xx riippuen renkaista. A palat, 22 caster, B palat on huonot.  Auton olisi saanut vielä paljon nopeemmaksi jos olis muulta häslingiltä ehtiny(tajunnu) laittaa.  :lol:
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Tuukka

Tuomaksella oli B palat + 24 asteen C-palat. Se ei mielestämme ollut se ongelmamme vaan ihan toinen juttu, joka ensin testataan ennen kuin ääneen palstalla sanotaan.

Diffit samat kuin Petellä. Iskarijouset nikkeli - valkoinen (takana). Tämä viimeisin versio, joka toimi parhaiten. Ölkät muistaakseni 45 - 35.

Ajotyylithän on Petellä ja Tuomaksella ihan erilaiset. Tampereen radalle ei Tuomaksen rajumpi tyyli sopinut, kun auto kippasi liiasta pidosta. Tuomas kääntää kaasulla eli autolla pitää pystyä ajamaan hallittua luisua. Se ei onnistunut Tampereen pitävällä ja rosoisella radalla. Radan mukaan pitää mennä. Nyt sitä ei osattu.

Muistan kyllä Pete sinun sanoneen, että auto meinasi kaatua etukautta ympäri mutkaan sisään ajettaessa. Eikös siinä juuri A pala auta tuota negatiivista ilmiötä?

mc_nopsajalka

Kauankos porukka tällästä kittiä on kasaillu ? noin tunti määrässä.
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

Sami L

Jos on ensimmäinen kittisi, niin suositan ottamaan rauhassa, jotta ei tule höntyiltyä mitään...
"Pari päivää" sanoisin olevan sellainen normaalitahti, kyllähän näitä jotkut kasailee pitkin iltoja ja öitä, olisiko tuntimäärä silloin jotain kahdeksan luokkaa? On kyllä niin kokemusriippuvainen homma tämä, että mitään kovin tarkkaa on mahdotonta antaa.

Tätä sivustoa kannattaa hyödyntää rakennuksessa manuskan tukena: http://www.twf8.ws/new/tech/car/hongnor/x2crb/x2crbbuild/x2crb-index.html
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

mc_nopsajalka

Aika asialliset sivustot.. No varataanpa noin viikko sitten kasaukseen niin eiköhän siitä auton näköinen toivottavasti tule :>
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

-PM-

LainaaMuistan kyllä Pete sinun sanoneen, että auto meinasi kaatua etukautta ympäri mutkaan sisään ajettaessa. Eikös siinä juuri A pala auta tuota negatiivista ilmiötä?

En oo ihan varma  :grin: mutta jouset olis pitäny vaihtaa ainakin. Ja vakaaja laitettiinkin. ei enää nyökkäillyt niin pahasti ja mutkan/kaan voi ajaa kovempaa.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Tuukka

Löytyi kaksi vikaa yhtä aikaa. Autossa oli etuiskareissa pitkät alapäämuovit ja se toinen on yläpään tyhmyys. Olin jo dremeli kierroksilla katkaisemassa jousia lyhyemmiksi, kun tajusin tarkastaa iskarit uudestaan. Auto oli sen ratkaisevat 2-3 mm liian korkea. Siksi se ei kääntynyt kuin pitkittäisakselin ympäri. Positiivisena asiana on liki neitseellinen pohjalevy.

-PM-

#48
kannattaa kokeilla myös tota 24 asteen casteria, eli A palikka ja ALU C-pala. tänään testasin sitä, toimii ainakin mulle paremmin.  :afro: kääntyilee paljon pyöreemmin, ihme kyllä, kääntyy mun mielestä jokapaikassa paremmin.  :huh:
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

RC-Garage

Taas löydettiin autoon hiukan vauhtia lisää. Nyt alkaa iskari/jousi olla balanssissa auton painon kanssa.
Kuski tokaisi Lauantain testi rupeaman jälkeen, että nyt alkaa mutkaominaisuudetkin olla sitä mitä pitää.
Hyvä näin. Hiukan oli miettimistä painon siirtymän kanssa 31xx painavaan autoon, mutta kyllä se sieltä alkaa löytymään.

Iskarit nyt, Etu: 35W/Kromi Taka:25W/Kelt.

Pari uutta juttua testataan Kauhavan jälkeen, niistä lisää tuonnenmpana.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Sami L

Tässä meikäläisen setit:

Setup
(vakiopainoinen auto)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

-PM-

#51
ihan hyvältä näyttää, diffi öljyt on kyllä aika ohuet. kannattaa kokeilla jäykempiä. mä en ainakaan voi ajaa jos on löysät, mut kaikki tekee itelleen omat säädöt.

seuraava testi: 1.35x6 männät ja jotain 35/30 tai 35/27.5
sitä seuraava testi 1.5 männät ja 45/40
nyt on 1.4 männät ja E 40w-42.5w T 30w-32.5w

veikkaan et 1.35 männät on hyvät noin 3350-3400 painavalle autolle
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Tuukka

 X2 joutui diffien määräaikaishuoltoon n. 5 litran jälkeen. Mömmöjen sameus oli tummin edessä ja kirkkain takana. Takana jopa ei vielä vaihtokunnossa. Täysin toimivat diffit, mutta kannattaa hiomapölyt poistaa turhan kulumisen estämiseksi. Kokeilun vuoksi laitettiin 7 k sijaan 10 k, mutta sitä ei voi suositella. Autosta tuli levoton.

RC-Garage

Uusimmat päivitykset meidän autoon:

Linkkimallin ylätukivarret edessä, lisäsi pyöreyttä kääntyvyyteen. Mutkanopeudet kasvoi kuskin mukaan melkoisesti.
Uusi iskari setup, Etu:35W Kromi jousi Taka:25W Kelt. jousi. Pito parani huomattavasti ja auto rauhoittui röykyissä entisestään. Nyt diffit, Etu:5000 Keski:5000 Taka:3000

RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RC-Garage

Jontun Salo set up:

Diffit:
Etu- 5000W
Keski- 5000W
Taka- 3000W

Iskarit:
Etu- 40W/6x 1,4mm/ nikkeli jousi/tornissa keskellä,tukivarressa sisällä
Taka- 30W/6x 1,4mm/ keltainen jousi/tornissa ylärivissä keskellä,tukivarressa sisällä
Ride Height- Level edessä ja takana


Vakaajat:
Etu- 2,5mm/ 0mm preload
Taka- 2,8mm/ 3mm preload

Linkki ylätukivarret edessä keskellä
Takaylätukivarret tornissa sisällä, hubissa ulkona

Renkaat:
WERKS Lugs R200


RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RC-Garage

Jontun Lavanko SM Set-Up:

Diffit:
Etu- 5000W
Keski- 5000W
Taka- 3000W

Iskarit:
Etu- 40W/6x 1,4mm/ nikkeli jousi/tornissa keskellä,tukivarressa sisällä
Taka- 30W/6x 1,4mm/ keltainen jousi/tornissa ylärivissä keskellä,tukivarressa sisällä
Ride Height- Level edessä ja takana


Vakaajat:
Etu- 2,5mm/ 4mm preload
Taka- 2,8mm/ 2mm preload

Linkki ylätukivarret edessä keskellä
Takaylätukivarret tornissa sisällä, hubissa ulkona

Renkaat:
JConcepts CrowBow combo
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

ryskis

Onko muilla ongelmia ohjauksen servo saverin löystymisen kanssa? Eli autossahan tuli mukana tehdaskasattu ohjauslinkistön pystytolpassa majaileva servo saver. Tuon käsinkiristettävä mutteri löystyy ja siirtyy tolpan yläpäähän jokaisen ajokerran aikana.

Onko olemassa jokin keino, jolla välttyisi ainaiselta mutterin kiristämiseltä?


Sami L

Medium lukitetta kierteisiin hieman tai uusi "nylock-rengas" mutterin sisään jos vanha on kuollut.

Mikäli saveri on tiukahko, niin jousihan käytännössä myös lukitsee mutteria. (vrt. jousiprikka)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

foursquare

Mistähän löytäisi manuaalin tähän autoon netistä, yritin katsella kotisivuilta mutta en ainakaan sieltä löytänyt. ?
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

TheArska

Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot