Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

EFRA APPROVED BATTERY LIST, Jan. 2009.

Aloittaja copter, 28.01.09 - klo: 14.37

copter

Liitteenä EFRAn uusin NiMH akkulista. LiPo lista ei ole vielä saatavilla.

LainaaThese are the new approved batteries added to the list in Jan. 2009, not legal for use until 1st April 2009.

Spif

EFRA julkaisi tänään myös LiPo akuille listan. Tässä linkki.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

TeemuR

Mutta ilmeisesti ei ole vielä varmaa ajetaanko Luxenbourgin EM:issä lipoilla vai ei?

Tosin olisi aika kusetusta julkaista EFRA approved -lista ja silti sitten kieltää niillä ajaminen isoissa kisassa, mutta efra....

Luxenbourgin rata näyttää kivalle, tosin jos lipot ovat kiellettyjä, rupee rata näyttämään paljon epäkiehtovammalle.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Spif

Lainaus käyttäjältä: TeemuR - 06.03.09 - klo: 15.47
Mutta ilmeisesti ei ole vielä varmaa ajetaanko Luxenbourgin EM:issä lipoilla vai ei?

Tosin olisi aika kusetusta julkaista EFRA approved -lista ja silti sitten kieltää niillä ajaminen isoissa kisassa, mutta efra....
En tiedä kuinka luotettavasta lähteestä olet tämän kuullut, mutta EFRA yhteyshenkilöille ei ole kuulunut asiasta mitään. Tuli kyllä täysin uutena asiana ja vahvasti epäilen huhun todenperäisyyttä. Käytännössäkin LiPojen kieltäminen on sen verran vaikea asia johtuen EFRA:n omista säännöistä, että en oikeen usko tähän. Tämän takia esim polttistouringin 7 min sääntöä ei voitu muokata. En tiedä onko Kallella tai Jukalla muuta tietoa luokkayhteyshenkilöinä?
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Mr Cale

Itse olen ollut kuulopuheiden varassa. Huhut ovat siis kertonee, että koska EFRA-kokouksessa "ei muistettu" päivittää sähköturistisäännöistä kohtaa, missä puhutaan akuista ja kennomääristä, vaan päivitettiin vaan sähköpuolen yleiset säännöt, ei turistiluokissa niillä saa vielä ajaa. Krossipuolelle tuo muutos "muistettiin" tehdä. Tosin oli myös puhetta, että EFRAn luokkayhteyshenkilö päivittää säännöt kuntoon.

Sääntöjä ei ole vielä nähty, joten epävarmuus on valloillaan. Entisestään vettä myllyyn lisäsi nuo akkulistan mukana tulleet saatesanat, missä puhuttiin seuraavaa...

"The adoption of LiPo Batteries for EFRA 1:10 Electric Off-Road events in 2009 has resulted in a large procedural exercise.
Normally, a technical change of this magnitude would require a one year delay, but EFRA took 'on board' the challenge of giving the members what they wanted.
With many Off-Road cars using Saddle-Pack configuration batteries, this gave a problem as the number of hard-case batteries of this type was limited.
..."


Eihän sitä tuossakaan ihan suoraa sanota, mutta...

Toivottavasti säännöt saadaan pian julki. Oma EM-reissu jäänee väliin, jos kyseiset kapinat ajetaan vielä peltikennoilla.

Jukka

Eipä ole allekirjoittaneellakaan parempaa tietoa asiasta vielä.
Tiim Lahti | S-grafix

Mr Cale

Kysyin tuota akkuasiaa vielä EFRAn luokkayhteyshenkilöltä ja vastaus oli varsin yksiselitteinen.

Sähkötouring EM 2009 ajetaan NiMH-kennoilla.

AAKE K.

Nyt olisi varmaan viisain päätös ajaa touring SM -kesäkisat NiMH -akuilla. Hyvinkää on ainut mihin tarvitaan ehdottomasti lipoja. Yhtä kisaa varten ei viitsis tehdä uutta autoa, eikä SM-sarjaankaan ole iloa tehdä autoa ja harjoitella koko kesä toisella autolla/akuilla.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

S.Trzaska

Ajetaan edes Suomessa Lipoilla. Ei tarvitse rakentaa kahta autoa, painorajathan oli samat, erot tulee siis lähinnä tehoista. "Joutuu" siis käyttämään vain eri koneita ja välityksiä Lipoilla, vai kuinka? Olis ollu niin upeeta ajaa Luxembourgin radalla Lipoilla. Nyt sitten himmaillaan isolla radalla, ai kun mielekästä. Viritetty on viritetty, tehoja pitää saada vähintäänkin liikaa!

TeemuR

Komppaan bastia, pidetään se hauskuus edes suomessa. En näe mitään hyötyä em ajatellen siinä että kärvisteltäisiin huonoilla akuilla tääläkin, yksikään meidän radoista ei edes vastaa lähellekkään luxenbourgin rataa.

Itse ainakin aijon ajaa samalla autolla sm -sarjan ja em:t myös.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Vesa

eikö homma nyt mene siis siten, että EFRAssa Lipot tulee siis aikasintaan 1.4.2010 koska niitä ei nyt otettu käyttöön?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jarkko

#11
Bastin ja Teemun ohella kannatan voimakkaasti LiPojen käyttöönottoa meillä - ei siis muutoksia suunnitelmiin.

Meidän vara-autossa (TRF416) on tällä hetkellä
-4000 LiPo (yksi akku koko päivän paikallaan > ajo > lataus+pidotus > ajo > lataus+pidotus > ajo jne)
-akkutelineenä BittyDesign LiPo tray (http://www.redrc.net/2008/05/bittydesign-lipo-battery-tray/). Näin saadaan akun alle lisää painoa ja lisäpunttien tarve on noin 30gr, jolloin auto on vasen/oikea balanssissa.
-vanhalla LRP 4-star koneellakin kulkee lujaa

En todellakaan ole kiinnostunut hankkimaan jatkuvasti uusia kalliita nimh-akkuja, joilla tiimikuski ei sitten lyhyen käytön jälkeen edes pääse täyttä viittä minuuttia ulkoradalla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 18.03.09 - klo: 23.54
eikö homma nyt mene siis siten, että EFRAssa Lipot tulee siis aikasintaan 1.4.2010 koska niitä ei nyt otettu käyttöön?

LiPo akut on hyväksytty ja on voimassa oleva akkulista, joten siinä mielessä ei tarvi odottaa 1.4. asti. EFRAn sähkötouringsääntöjä pitää vaan muuttaa ja ymmärtääkseni tämä pitäisi olla mahdollista siten, että uudet säännöt tulee voimaan heti 2010 alusta.

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 19.03.09 - klo: 09.34

En todellakaan ole kiinnostunut hankkimaan jatkuvasti uusia kalliita nimh-akkuja, joilla tiimikuski ei sitten lyhyen käytön jälkeen edes pääse täyttä viittä minuuttia ulkoradalla.


Tähän viittasinkin viisaalla päätöksellä ...

Kesän hankinnat ajettaessa NiMH akuilla. 4 kpl uusia akkuja a 50,- (ei ongelmia ajoajassa :wink: ) yht 200,-, koneet hankittu talvella. + EM-kisavermeet.
Nyt kun ajetaan LiPoilla niin hankitaan 4 x LiPo a 85,- (5300/40C) ja 4.5 kone nopeille radoille ja 5.0 muille radoille, a80,00. Sillä ei vanhoilla akuilla kilpaa ajeta, oikeesti. + EM-kisavermeet + EM-testivermeet.
Nämä esimerkit meidän tiimistä.

Sopiihan se kyllä minulle :angel:
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

jarkkom

Jos ostaa 4kpl LiPo-akkuja, niin ei tarvitse seuraavaan kahteen vuoteen ostaa akkuja edes treeniin. Siinä saattaa jo käydä niin, että markkinoille kerkeää tulla suorituskykyisempiäkin versioita LiPo-akuista niitä samaa neljää loppuunajaessa.

4kpl NiMh riittää todellakin kesän kisoihin juuri ja juuri. Yhtään treeniä niillä ei kannata ajaa sillä ajoaika katoaa jokaisessa syklissä exponentiaalisesti LiPo-akkuihin verrattuna.

Mielestäni myös mainittu 5300mAh on enemmän kuin teoreettinen maksimi 4600mAh, joten myös tämä seikka puoltaa LiPo-akkuja.

Näitähän voi tietysti jokainen laskea haluamallaan tyylillä ja ylläoleva on minun näkemys.
---

Toni

Esimerkki crossipuolelta ja tosin sisätiloista, mutta kun lipolla varustetulla nelkkucrossilla ajaa 5 min erän ja lataa sen jälkeen taas lipottimen täyteen, niin sisään menee (ainakin minun tapauksessa) vain reilu 1000 mAh. Ennen (siis 90-luvulla) ei meinanneet akut millään riittää viiteen minuuttiin. Moottori on 7T.
SC10 4x4

CAi

Lainaus käyttäjältä: TeemuR - 18.03.09 - klo: 23.47
Komppaan bastia, pidetään se hauskuus edes suomessa. En näe mitään hyötyä em ajatellen siinä että kärvisteltäisiin huonoilla akuilla tääläkin, yksikään meidän radoista ei edes vastaa lähellekkään luxenbourgin rataa.

Itse ainakin aijon ajaa samalla autolla sm -sarjan ja em:t myös.

Siis asiahan on jo päätetty. LiPoilla ajetaan.

Alla kopio Fintrack ohjeistosta

***********
LiPo-akut

Kesäkaudella sallitaan EFRA-hyväksyttyjen LiPo-akkujen käyttö kaikissa luokissa. TSS- ja TSP-luokissa LiPo-akkuja käytettäessä käytetään toisa moottoreita. Kesän moottorityypit ilmoitetaan helmikuun loppuun mennessä. Painorajat pysyvät samoina.
***********
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

copter

Kyllä. LiPoilla ehdottomasti mennään. Myös koneet TSS-10 ja TSP-10 luokkiin on vihdoin saatu testattua loppuun ja ne tullaan julkaisemaan ihan näinä hetkinä.

Lisäksi muutamia asioita on hieman mietitty uusiksi LiPojen suhteen ja niiden seurauksena kaksi asiaa on muutettu:

- EFRA:n akkulistan lisäksi myös ROAR listan hard case akut on sallittu vuoden 2009 ajan. 2010 pelkästään EFRA:n akkulistaa käytetään. Tällä halutaan hieman avittaa siirtymistä LiPoihin, koska osalla on jo entuudestaan ROAR hyväksyttyjä akkuja hankittuna. Tämä oli jo aikaisemmin sähkökrossissa tiedossa, mutta tulee myös turistipuolelle.

- EFRA:n lataussääntöä hieman muokataan paikallisesti Suomessa. EFRA:n säännön 8.40V latausrajaan otetaan lisäksi käyttöön ROAR sääntöjen 0.04V toleranssi, eli siis latausraja käytännössä nousee 8.44V. Tämä sen takia, koska suuri osa markkinoilla olevista latureista ei vain yksinkertaisesti lataa EFRA säännön mukaisesti ja ei ole mitään järkeä laittaa porukka uusimaan latureita siinä skaalassa mitä olisi tarpeellista edetä EFRA säännön mukaan.

Uusista koneista (TSS ja TSP) ja näistä sääntömuutoksista tullaan tiedottamaan vielä toki paremmin ja sarjasäännöt päivitetään niiden pohjalta. Halusin vain hieman antaa "heads up" informaatiota asiasta. LiPoihin siirtymisen eteen on oikeasti tehty paljon testausta ja asioita on mietitty. Mielestäni ei ole kenenkään etu että Suomessa ajettaisiin koko kausi 2009 pelkästään NiMH akuilla.

Mitä tulee vielä LiPojen käyttöikään, niin itse olen ajanut kahdella akulla treeniä koko tämän vuoden ja niiden suorituskyvyssä en ole huomannut muutosta, eli siis potkii edelleen ihan samalla tavalla kuin uutena. Samaa kertoo myös kello. Tämä tarkoittaa tietysti pienempiä kustannuksia akkujen osalta kisaajille, mutta myös LiPoilla ajaminen on niin paljon huolettomampaa kuin NiMH akuilla, että uskon LiPoihin siirtymisen lisäävän ehdottomasti kiinnostusta sähköluokkia kohtaan ja myös tuovan uusia kisaajia. Tuskin niistä ainakaan haittaa on.

Koneista vielä sen verran, että molempiin luokkiin (TSS ja TSP) on valittu kaksi konetta, joiden suorituskyvyt ovat toisiaan vastaavia. Tällä taataan moottorien saatavuus sekä järjevä hinnoittelu.

Jani S

Mitenkäs mattoautoissa, onko tarkoitus siirtyä myös lipoihin? Ja jos on niin milloinka vai onkos se vielä avoinna?

Miika.laurila

OFFTOPIC

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 19.03.09 - klo: 09.34


Meidän vara-autossa (TRF416) on tällä hetkellä
-akkutelineenä BittyDesign LiPo tray (http://www.redrc.net/2008/05/bittydesign-lipo-battery-tray/). Näin saadaan akun alle lisää painoa ja lisäpunttien tarve on noin 30gr, jolloin auto on vasen/oikea balanssissa.




Paljos on tollasella akkutelineellä hintaa  :roll:
Meillä on ainakin tehty ihan omat viriykset, hinta: 0€ (työtä ei lasketa). Painoa saadaan ~110gr ja punttia tarvii 10gr. Vanhoihin nimh kennon koloihin tulee sopivan kokoiset lätkät 2mm rosterista, nämä lätkät on kiinni 1mm levyssä johon on taiteltu reunat että akku pysyy kyydissä.
Eli käytännössä tollanen niin kuin tuolla linkissä ,mutt painaa ~110gr ja ei tule ollenkaan pohjalevyn reunan yli.
Sopii ainakin nuo SP:n ja LRP 5100mAh car lipot.
Ja ajo ominaisuudet eivät kärsi ollenkaan, pystyy painamaan aivan samaa vauhtia, jopa kovempaa kuin normi nimh kennoilla.
Ja jos nyt vielä on ylistettävä lipoja niin olen ajanut yhdellä akulla samaa tahtia kuin muut monella nimh akulla. Akku lataukseen-> pitoaineet -> radalle -> akku lataukseen -> pitoaineet -> radalle. Tähän kuluu aikaa noin 1h.
Akkuni on 4100mAh CS (laiton :sad:), olen ajanut noin 9min 5.5 koneella ja ei edes alkanut hyytymään vauhti :smiley: Loppuu kuskista puhti ennen kuin akusta  :laugh:


Kuva akkutelineestä:


OFFTOPIC