Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

Jabe

Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 09.06.09 - klo: 21.23
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 09.06.09 - klo: 21.05
Tälläseen sitten päädyin... http://rc10.fi/index.php?topic=6777.msg341831#msg341831
No onkos se Hyper ST? Erittäin hyvä valinta muuten...
Sama mies... eiku auto... nyt ku CRT vielä menis kaupaks.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Ile__

Lainaus käyttäjältä: Qazu - 23.05.09 - klo: 15.06
Voi olla että tuo 6XL hajoo alta aikayksikön... seuraa lämpöjä. :) Voi palaa sellasessa lämmössä että ei oo ees vielä "kuuma".

Eipä se palanu. Hajos varmaan liioista kierroksista, kun 4 ässillä ajelin. Magneetti levis kolmeen osaan pitkittäis suunnassa :grin:

Kone oli alle 50 asteinen...


Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 11.06.09 - klo: 22.56
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 23.05.09 - klo: 15.06
Voi olla että tuo 6XL hajoo alta aikayksikön... seuraa lämpöjä. :) Voi palaa sellasessa lämmössä että ei oo ees vielä "kuuma".

Eipä se palanu. Hajos varmaan liioista kierroksista, kun 4 ässillä ajelin. Magneetti levis kolmeen osaan pitkittäis suunnassa :grin:

Kone oli alle 50 asteinen...
No mitäs koneelle sitten kävi? :) Paloko sen jälkeen? =)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Ile__

Hyytyi , niinkuin ois laakerit leikannu kiinni. Kone pyöri raskaasti, kun käsin autoa lykkäsi. Oli mun viimenen kiinakone.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 12.06.09 - klo: 08.10
Oli mun viimenen kiinakone.

Ezrunin ne 540S-koneet on ihan hintalaatusuhteeltaan järkeviä, mutta noi KEDA motorsin (kd36 etc) koneet tuppaa olemaan lyhyempi-ikäisiä.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Jabe

Ja tehottomia... kerran ovat 2-napasia, ne sopii johonkin tourinkiin mutta ei tämmösiin missä tarvitaan vääntöä.
Ile_ on ilmeisesti hankkimassa Medusaa? Tehdäänkö vaihtokauppa, tilaat mulle uuden 1600kv 80mm koneen (mulla on 10% ale-koodi) ja saat vaihdossa 2200kv 80mm koneen ja Zippy-R 4S akut 2kpl? :wink:
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 12.06.09 - klo: 15.54
Ja tehottomia... kerran ovat 2-napasia, ne sopii johonkin tourinkiin mutta ei tämmösiin missä tarvitaan vääntöä.
Slashissä oli ihan riittävä kans.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

tapsa92

#158
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 12.06.09 - klo: 15.54
Ja tehottomia... kerran ovat 2-napasia, ne sopii johonkin tourinkiin mutta ei tämmösiin missä tarvitaan vääntöä.
Ile_ on ilmeisesti hankkimassa Medusaa? Tehdäänkö vaihtokauppa, tilaat mulle uuden 1600kv 80mm koneen (mulla on 10% ale-koodi) ja saat vaihdossa 2200kv 80mm koneen ja Zippy-R 4S akut 2kpl? :wink:
Ostan tuon jos myyt :wink: Laitoin YV:tä tulemaan.
- Tapsa

Qazu

80mm medusa ois kyllä pitkän linjan investointi. Uskosin että liikuttas isoakin autoa 1/6 esim.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Qazu - 12.06.09 - klo: 20.08
80mm medusa ois kyllä pitkän linjan investointi. Uskosin että liikuttas isoakin autoa 1/6 esim.
Kyllä liikutta, kunhan ottaa sen "hitaimman" version ja käyttää reilummin jännitettä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Butch

Lainaus käyttäjältä: Qazu - 12.06.09 - klo: 09.10
Ezrunin ne 540S-koneet on ihan hintalaatusuhteeltaan järkeviä, mutta noi KEDA motorsin (kd36 etc) koneet tuppaa olemaan lyhyempi-ikäisiä.

Onko porukka ajanut näillä koneilla 3S lipoilla? Kestääkö kone?

Jabe

Ei se ole se jännite mikä niitä koneita tappaa, vaan se lämpö (liikakuormitus-> paljon virtaa-> paljon lämpöä) ja liian korkeat kierrokset (laakerit ei kestä).
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Butch - 14.06.09 - klo: 12.23
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 12.06.09 - klo: 09.10
Ezrunin ne 540S-koneet on ihan hintalaatusuhteeltaan järkeviä, mutta noi KEDA motorsin (kd36 etc) koneet tuppaa olemaan lyhyempi-ikäisiä.

Onko porukka ajanut näillä koneilla 3S lipoilla? Kestääkö kone?

No mulla oli 3S ja 3300 Kv, hyvin kesti. 3000 Kv kone hajos Slashissä koska voimansiirron välissä oli piilossa liuskakivi.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Butch

Lainaus käyttäjältä: Qazu - 14.06.09 - klo: 18.56
Lainaus käyttäjältä: Butch - 14.06.09 - klo: 12.23
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 12.06.09 - klo: 09.10
Ezrunin ne 540S-koneet on ihan hintalaatusuhteeltaan järkeviä, mutta noi KEDA motorsin (kd36 etc) koneet tuppaa olemaan lyhyempi-ikäisiä.

Onko porukka ajanut näillä koneilla 3S lipoilla? Kestääkö kone?

No mulla oli 3S ja 3300 Kv, hyvin kesti. 3000 Kv kone hajos Slashissä koska voimansiirron välissä oli piilossa liuskakivi.
Jep. Mulla on myös tuo 3300kv:lla. 3S:llä saisi vähän kevennettyä välityksiä.

Butch

Noista Medusan koneista vielä senverran että onko perusteltua ostaa 80millinen ennemmin kuin 70mm? 80millisestä ei ainakaan voima lopu missään sovelluksessa mutta onko isosta koneesta haittaa jos tilantarvetta ei oteta huomioon?

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Butch - 15.06.09 - klo: 08.38
Noista Medusan koneista vielä senverran että onko perusteltua ostaa 80millinen ennemmin kuin 70mm? 80millisestä ei ainakaan voima lopu missään sovelluksessa mutta onko isosta koneesta haittaa jos tilantarvetta ei oteta huomioon?
Medusa koneissa tehohyötysuhde on niin paljon parempi, että 80mm ei vie kovin paljoa enempää virtaa. Feigao ja kiinakoneissa taas taitaa koneen kasvattaminen vaikuttaa ajoaikoihin radikaalimmin. Jos tilaisin uuden niin nähtävästi ostaisin 80 mm, jos se mahtuu asennuskohteeseen. Hintaero on pieni, mutta ei siitä 70 mm:stäkään pitäs voima ihan heti loppua.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Jabe

Kannataa muistaa se paino, buggyyn riittää 60mm ja truggyyn 70mm pituset koneet, ei siitä lisätehosta mitään haittaakaan ole...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jabe

Nyt on sitten kokeiltu 6S tehot, kyllä se oikeen kivasti liikkus, vaikka välitykset oli pienimmät mitä mahtus kun kone on vielä 2200kv mutta 1600kv on jo tuloillaan.
Zippy Flightmax 2650mah 30C 6S akut on, kaks rinnan ja ne parhaimmillaan lämpes 25C eli ihan pätevät akut voi sanoa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

tomik78

Joo puolto ääni tulee täältäkin noille medusan moottoreille. Itsellä e revossa 2200kv 36/80 mosa ja toisessa veneessäni on 1600kv versio jota käytän 6S. Isoin veneeni on varustettu 1100 versiolla ja 8S Käytössä. Vene käytössä korostuu moottorin laatu vielä enemmän kuin autoissa kosko kuormitus on jatkuvaa. Näillä medusan moottoreilla on nyt kymmeniä ajokertoja takana, kun kiina kone kesti huonoimillaan 20sekuntia.
Rc-veneitä ei voi olla koskaan liikaa!!!

Ile__

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 16.06.09 - klo: 17.53
Nyt on sitten kokeiltu 6S tehot

Paljonko oli koneen ja noparin lämmöt? Millä pinjonilla ajoit?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Jabe

Pinjoni oli 11t ja seurasin kokoajan lämpöjä 55-60C oli se käyntilämpötila, 66C tuli mitattua kun kuormitin reilummin eli lyhyitä kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Huomas hyvin että viima jäähdytti konetta.
En viitsinyt ihan ultimate rasitustestiä tehdä kerran kone on jo myyty etiäppäin  :wink:
Hiukan vielä päivitystä tuohon kokoonpanoon tuli, lisäsin kondensaattorit akkujen rinnalle (unohtus ensin), tuon pitäis laskea akkujen ja noparin lämpötilaa ja tietenkin jännite vaihtelut on pienempiä. Tuli tässä vielä mieleen että jos oikeen haluais hifistellä, niin käyttäis paria nopeaa konkkaa ja paria hidasta konkkaa rinnan akkujen kanssa, ensin nopeat ottais isoimman piikin pois ja hitaat tasaisi vielä loivaa jännite piikkiä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Ile__

Noista sun akuista irtoaa 159 amppeeria yhteensä, sekinhän saattaa aiheuttaa hieman lämpenemistä???
Nimenomaan jarrutuksissa, kun nopari yrittää puskea sitä jarrusähköä akkuun.
Mä oon alkanut suunnittelemaan mekaanisia jarruja, jotta sais hoidettua tuon jarrutuksesta aiheutuvan lämpenemisen kokonaan pois. Jarrut mixais kolmanteen kanavaan ja pakki, sekä kaikki dragbraket pois...Sullahan oli jossain vaiheessa mekaaniset jarrut...
Akkuja ei vaan oikein ole sattunut silmään. Aikomus ois löytää 6S akut joista irtoais noin 200 amppeeria jatkuvaa kaiken varalle.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Jabe

Jos tähän rupeis laittamaan uudelleen mekaanisia jarruja, niin tarvis tehdä akkukotelot uusiksi, eikä tässä radiossa ole miksaus mahdollisuutta.
Ei tuossa mikään muu lämmennyt normaalia enempää kuin moottori ja sekin pitkien välitysten takia, nopari menee 60C molemmin puolin, kun aina välillä on tuuletin päällä.
Mutta castle on jossain välissä haukkunut nuo zippy akut ja losin akut, että on huonoja juurikin tuon jarrutusenergian talteen otossa ja voisi sen takia rikkoa noparin, mutta tiedä sitten onkos se vaan mainospuhetta...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Ile__

Siinä mielessä järkeen käyvä ajatus, että kun jarrutuksessa moottorilta tulee sähköä.
Jos sieltä tulee enemmän kuin akku kykenee ottamaan vastaan, seuraa se että nopari joutuu hävittämään sen ylimääräisen energian johonkin ja ainut mihin se pystyy laittaan sen on lämpönä ilmaan.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

miikkah

Nyt tämänkin projektin voi laittaa tänne kun sain sen ajokuntoon ja renkaat tuli 229 päivän odotuksen jälkeen. Autona siis Caster Racing zx-1. Moottorina vielä tavallinen 27t harjakone ja noparina graupner 23r. Akut ovat 2x Nosram 3000 mAh ni-mh. Näillä eväillä autoa en saanut kiinni juosten asfaltilla, tosin vauhtia hidastaa lähetin käsissä. Nopeuden
säätimen lämmöt ovat ok, mutta moottorin päädyssä on noin 140 astetta infrapuna-mittarilla mitattuna. Sähköja olisi tarkoitus paivitellä. Mitä suosittelette???
Schumacher Cougar SV & SVR

hades

nyt kyllä veti sanattomaksi....
olet siis ajanu 1/8 buggya jollain 540 hiili mosal?
Onko nuo 6C nimh pötkö akut rinnan? hienot on nippuside kiinnitykset kuitenkin :D

http://media.photobucket.com/image/Caster%20Racing%20zx-1/vnmsgt/FUSIONSINGLEPACK001.jpg
google löysi tuollaisen.
Ei varmaan huono esimerkki mihin suuntaan tuosta pitäs lähtä..
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Ile__

Lainaus käyttäjältä: hades - 23.06.09 - klo: 21.43
nyt kyllä veti sanattomaksi....
olet siis ajanu 1/8 buggya jollain 540 hiili mosal?

Eikä hän ole ainoa :grin:

Viime kesänä jo tein pojalle MP7.5us autosta sähkökonversion 17lankaisella 540mosalla ja 6kennoisella nimhillä...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

miikkah

Juu, akut on kytketty rinnan ja moottori on tavallinen hiilikone. Tästä autostahan on jo tehty sähkö versio http://atalarc.z.neutech.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=409, mutta kun oli polttiksena niin miksi ei rupeaisi itse rakentamaan sähkö versiota. Tuon toisen akun kiinnitykseen olisi tarkoitus tehdä samanlainen akku kotelo kuin toisella puolella on, mutta pinjoni/spurri estää saman kokoisen kotelon tekoa.
Schumacher Cougar SV & SVR

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 23.06.09 - klo: 23.54
Eikä hän ole ainoa :grin:

Viime kesänä jo tein pojalle MP7.5us autosta sähkökonversion 17lankaisella 540mosalla ja 6kennoisella nimhillä...


Tais kössikin pysyä ehjänä tuolla koneella  :roll:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi