Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

andy98

Linkkaamasi nopari on ainakin tehoton verrattuna ve mallin nopariin. Osta suoraan hobbywingi. Ne on monilla pelannu hyvin, vaikka ovatkin halpoja.Monsun kakkosversio on taas täysin vedeltä suojattu joten on aika mukava, eikä sekään paljoa maksa.
hong nor x1

hankar

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 18.01.13 - klo: 20.29
moottori -> ei tietoa mikä olisi hyvä 1/8 mad forceen? huippuja ei tarvitse kuin 50-60km/h korkeintaan..
Tai, onko nuo valmiit compot mistään kotoisin?
Kaikki tieto pitäs saada datattua päähän ja sitten tilailla, niin laturikin ois hyvä.. mitäs muuta vielä tarvii?  :grin:

Vilkaisin pikasesti millanen tuo auto on ja sen perusteella kyllä sanoisin että unohda nuo huippunopeus haaveilut. Tuossa on leveyttä saman verran mitä akseliväliä eli ei ole kummoset edellytykset nopeeseen ajoon eikä muutenkaan ole ihan sellaseen suunniteltu. Tämä voisi olla ok setti, eli jos maksimissaan 4S riittää niin tuo vaikuttaisi tekstien mukaan järkevältä. Elä sitten sotke hobbyKingiä ja hobbyWingiä, ovat kaksi totaalisen eri asiaa.

Itselle tuli viikolla tämä hobbyWingin combo. Sensorillisena tuolla pitäs onnistua möyrimiset ongelmitta ja ainakin mun tarpeisiin tuolla saa riittävästi kyytiä kun akun valkkaa tarpeen mukaan. Niin ja tuo tosiaan toimii 2s-6s akuilla. Tuo on kyllä hinnaltaan sellainen että jos sitä mad forcea joskus keksii alkaa myymään, niin kannattaa myydä rullaavana ja pitää moottorin ja noparin itsellään.  Jos meinaa 3S:llä ajaa, niin tämä hobbywingin setti voisi olla parempi koska siinä on 2200KV moottori.

Varmaan kannattaa eka miettiä mikä se oma budjetti on ja että miten tilaaminen ulkomailta onnistuu omalla kohdalla. Tuo hobbykingin halpa setti olisi varmasti ok ja sitten samalla sieltä tilaa akun tai useamman, ehkä laturinkin ja kannattaa selvittää onko se kiinni oleva ohjauservo ok ja tilaako senkin hobbykingiltä.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Benihill

Monsun kakkosversio?? Tää ainakin vaikuttas hyvältä, vois ajaa kelillä ku kelillä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25143__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_8_Brushless_Power_System_2100KV_120A.html :grin: minkälaista laturia suosittelisitte? Voin odottaa vaikka 10h että akku täynnä kunhan vaan edullinen ja simppeli laturi mitä ei tarvii olla kyttäämässä millon se räjähtää  :grin: niin ja varmaan aika tarpeellinen tuo ohjelmointikorttikin olisi..?

andy98

Monsun kakkosversiolla tarkoitin mamba max monster 2 noparia, joka on täysin vesitiivis. http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster2.html
hong nor x1

Benihill

Okei nyt tiedän, on vaan aika arvokas  :grin: Tekeekö noilla halppis latureilla mitään mitään? 

resistance

Mulla ainakin turnigyn accucel 6 toiminu hienosti.

Ja halpa ku mikä!


resistance

Jep. Virtalähde tosin täytyy hommata tuohon.

hankar

Tuo accucell 6 on ok jos käyttää pikku akkuja jolloin tuo 50W riittää. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7523__Turnigy_Accucel_8_150W_7A_Balancer_Charger.html ]tämä[/url] on minulla toisena laturina ja harmittaa että en suoraan ostanut tuota. Tuon kanssa menee vielä 6S ihan ok virralla ja pikkuakut menee yhtälailla. Suosittelen tuota tehokkaampaa jos ei ole varma että aikoo pysyä 1S ja 2S akuissa.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

resistance

latailen tolla 5000mah 4s lipoja. ja ihan on riittänyt.

jos nyt ei tajuton kiire ole latausten kanssa  :wink:

McJones

Ajatuksia nitrokoneen kiinnitysreikiin tulevista valmiista moottoripukeista? Vishiin Teknon moottoripukki kiinnittyy juurikin siten? Kannattaako ottaa suosiolla se suurin koko, vaikka käyttäisi pienempää (36mm) kannulla olevaa konetta?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Benihill

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 19.01.13 - klo: 22.01
Monsun kakkosversio?? Tää ainakin vaikuttas hyvältä, vois ajaa kelillä ku kelillä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25143__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_8_Brushless_Power_System_2100KV_120A.html :grin: minkälaista laturia suosittelisitte? Voin odottaa vaikka 10h että akku täynnä kunhan vaan edullinen ja simppeli laturi mitä ei tarvii olla kyttäämässä millon se räjähtää  :grin: niin ja varmaan aika tarpeellinen tuo ohjelmointikorttikin olisi..?
Mitäs mieltä tuosta, onko miten pitkä ilo moisesta "vedenkestävästä" combosta?

Benihill

#1962
taidan unohtaa tuon veden kestävyyden ja tässä lopullinen ratkaisu -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17979__Turnigy_160A_1_8th_Scale_Sensorless_ESC_w_Fan.html nopari
moottori -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19114__Turnigy_1_8th_Scale_4_Pole_Brushless_Motor_2100KV.html
voi tätä valinnan vaikeutta köyhällä, lueskelee noita turnigyn ja hobbykingin nopareitten kommentteja niin ei taida tehdä mitään niillä?

andy98

Huomasithan, että nopari antaa tuon 160 amppeeria pelkästään piikkinä, mikä taas on aika vähän? Tosin noin tehottomalla moottorilla siitä ei ole haittaa...
hong nor x1

p-man

Inferno konversio ois vihdoin valmis, kiitoksia nimimerkki kappi:lle hyvistä vinkeistä!

Paino asettui lukemaan 3580g täysin ajovalmiina, Orionin 14,8V 6400 90c akulla. Akun kapasiteettia pudottamalla paino menis reilusti alle 3,5kg.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

topcat

#1965
Lainaus käyttäjältä: McJones - 25.01.13 - klo: 19.33
Ajatuksia nitrokoneen kiinnitysreikiin tulevista valmiista moottoripukeista? Vishiin Teknon moottoripukki kiinnittyy juurikin siten? Kannattaako ottaa suosiolla se suurin koko, vaikka käyttäisi pienempää (36mm) kannulla olevaa konetta?
Teknon pukki ei mene nitrokoneen kiinnitysreikiin. Teknon sarjoissahan on mukana uusi pohjalevy. Polttispohjaan joutuu pukin kiinnitystä varten koneistamaan neljä venytettyä reikää. näin ainakin mugenissa. Kannattaa ottaa käytettävälle kannulle sopiva pukki, siten kiinnityksestä tulee todella tukeva.
Edit : jaa, taitaa tuon pukin saada nitrokoneen reikiin teknon erillisellä aluslevyllä?

tuplaesa1

Tässä taaaas miettimässä uusia sähköjä xl savageen.

Ensinnäkin säätimeksi on tulossa joku seuraavista mmm, mmm2, Xerun 150A tai joku vastaava, mikäli tällä tiedolla on mitään merkitystä tässä moottoriasiassa.

Mitäpä sanotte vaikkapa Leopard 4082 2200kv venemoottorista josta tulee johdot persuuksista. Onko kv luku vähän turhan suuri? Edellinen moottori oli kans 2200kv ja ihan jees se pelasi 6s:llä, vaikkakin persuuksissa oli sellainen tunne että ihan limitillä mennään että kestääkö nuo 120-150a Castlet tai Hobbywingit.

Olisiko mahdollisesti joku 1500-2000kv moottori järkevämpi valinta? Onko pienemmällä kv:llä enemmän vääntöä? kierroslukulaskelmat kertoo mulle että 2200kv + 22,2v jännitettä antaa älyttömän suuret kierrokset, harvoin uskalsi edes painaa kaasua ihan pohjaan sen järkyttävän tehon vuoksi.

4s konfiguraatiolla tullaan ajamaan myös että se pitää huomioida kans moottoria valittaessa.
5s ajelua aion kokeilla myös koska se tuntuu olevan paras molemmista maailmoista, olettaen että seuraavat akku kombinaatiot toimivat yhdessä, sanokaa jos näette heti jonkun ongelman seuraavissa esimerkeissä:

1: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Zippy 2s 5900mAh 60c
2: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Nano 2s 5300mAh 30-60c
3: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Nano 2s 6000mAh 65-130c

Mikä noista ylläolevista olisi paras yhdistelmä kun haluaa körötellä 5s konfiguraatiolla?

Mitä kv:ta olette itse suosineet silloin kun ajetaan tuollaisilla sekalaisilla kennomäärillä 4, 5 ja 6?
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

hankar

Lainaus käyttäjältä: tuplaesa1 - 19.02.13 - klo: 12.32
sanokaa jos näette heti jonkun ongelman seuraavissa esimerkeissä:

1: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Zippy 2s 5900mAh 60c
2: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Nano 2s 5300mAh 30-60c
3: Nano 3s 5000mAh 65-130c + Nano 2s 6000mAh 65-130c

Mikä noista ylläolevista olisi paras yhdistelmä kun haluaa körötellä 5s konfiguraatiolla?

Eihän tuossa ole ongelman lisäksi muuta. Yhdistelemällä eri kapasiteetin akkuja ja sopivasti eri valmistajilta sekä varmasti eri ikäisiäkin vielä ovat. Lipo cutoffi katkasee siinä vaiheessa menon kun isomman kapasiteetin akuissa olisi jännite vielä ok mutta pienempi akku on ja purettu ihan liian tyhjäksi. Pistät ostaen 5s akkuja niin ei tarvi turhaa pilata vanhoja akkuja.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

tuplaesa1

Ellei sitten hommaa erillistä low voltage warning piipparia ja laita sitä pienemmän kapasiteetin akkuun kiinni?
Niin eihän se noppa tietenkään tajua millaisia akkuja siinä on kiinni, se tajuaa vain kennomäärän.
Ajatus kokeilla 5s perustui siihen että kun on suht samanlaisia purkulukuja.

Onko tämä nyt jengin consensus että ei eripari akuilla 5s?

No entäpä tuo kv asia. olen jonkin verran aiheesta lukenut mutta ei kaikki tieto jää päähän.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

McJones

Ei eripariakkuja!
Omissa olleet 6s:llä toimivat kv-luvut 1800...2200 haarukassa. Pienemmällä kv:lla saa enemmän vääntöä, mutta muistaen, että teho on väännön ja kierrosluvun summa. Vähän konevalmistajasta riippuu kuinka kireän kiukaan uskaltaa laittaan, mutta mitä enemmän epäilyttää, sitä matalampaa kv:ta kehiin (ja maltillisemmat välitykset).
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Roko

Seuraavassa kuvassa miten tekin rx8 kanssa suositellaan kv ja kennot. Varmastikkin yleispätevä ohje. Ja kannattaa muistaa että suomen m8e kisoissa on vain neljä kennoa sallittu
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Roko

Ja välitykset kannattaa laskea sopivan nopeuden mukaan, esim 70 ? (vertaa: polttis jq menee normisetupilla n. 85 teoriassa, alphan antaman kierrosluvun mukaan). Ja kaava tuohon:

(rpm:sisäinen välitys((renkaan halkaisija x pii / 1000) x 60) : 100

renkaan halkaisija millimetreissä.
Sähköauton rpm = kierrokset:     kv x jännite
sisäinen välitys = Pääratas:pinjoni x etu tai takadiffin isoinratas : etudiffin pinion = esim. polttis jq:                   44:15x43:13=9,703...

Sulkuja tuossa kaavassa ei vissiin edes tarvitse kun on pelkkää kertoa ja jakoa, mutta sovitaan sitten että ne on vaan helpottamassa päässälaskua  :tongue:.

Ja esim android puhelimille on tähän kätevä softa nimeltä rc car gearing
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

MTdriving

Itte kyhäilin tollasen tossa viime kesänä ja  menee iha hulluna myös talvella :laugh:
brushless kyosho DST with traxxas velineon!!
siin on iha hyvä video siit.
Harjaton Kyosho DST konversio,mini-z ja HBX Monster

poikane

Nyt tarvis apua kokeneemmilta harrastajilta kun meinaa olla vähän hukassa näiden sähkömoottorihommien kanssa. Tallista löytyy T-Maxx joka on pölyttynyt hyllyllä varmaan kohta jo lähemmäs 10 vuotta eikä ole lajin parissa muutenkaan tullut touhuttua tässä välillä. Nyt sitten iski inspiraatio ja ajattelin laittaa auton ajoon, hetken internettiä selattua totesin että haluan muuttaa sen sähköautoksi kun ei enää kiinnosta värkätä nuitten polttiksien kans ja mitä youtubesta muutaman videon katto niin näytti kulkevan aika hyvin sähkömoottorillaki.
Elikkäs minkälaista settiä tuohon kannattais alkaa suunnittelemaan, ei tarvi olla parasta mutta kuiten semmonen että ei tarvi heti ensitestien jälkeen alkaa päivittämään ku ei kulkenukkaa tarpeeksi. Ilmeisesti vaihelaatikkoonki piti jotain osaa vaihtaa että toimii kunnolla sähkömoottorilla.
Harjattomat moottorit ja lipo akut näyttäis olevan nykyaikaa ja näistä ei hirveästi ole itsellä tietoa enkä oikein mistään löytäny tietoa näistä että miten ne toimii ja mikä vaikuttaa mihinki (kv arvot yms.) nii laittakaahan linkkejä sivuille missä selvitettäis nuitten toimintaa ja eroja.

andy98

#1974
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ tuolta löytyy tärkeimmät . Kv luku tarkoittaa kierrosta / voltti, eli mitä isompi kv sitä lujempaa kulkee esim. jos käutössä on 6s lipo(25v) ja moottori on 1500 kv niinmoottori pyörii 25x1500=37500 rpm
T-maxxissa kannattaa varmaan käyttää jotain noin 2000kv moottoria esim http://www.rcecho.com/LEOPARD-RC-Model-4082-KV2000-4-Poles-R-C-Hobby-Inrunner-Brushless-Motor-IM151.html nopeudensäätimenä jotain 120-160 a antavaa esim. http://www.towerhobbies.com/products/castle_creations/csem0800.html akuiksi varmaan 2x 2s lipo 5000mah 40c (hobbykingistä löytyy)
hong nor x1

poikane

Vaihdelaatikon osaset lähti jo tilaukseen, vielä pitäis osata valita moottori, säädin ja akku. Mitenköhän tämmönen setti toimis siinä T-Maxxissa
http://fi.eurorc.com/product/1151/hobbywing-xerun-m6b-combo-18-car-sensored-blue
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14386__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_6S1P_40C_DE_Warehouse_.html

Roko

Tuon combon moottori sopii paremmin 4s akuille, 6s lämpiää varmasti liian nopeasti ja paljon. Jos olet autoasi e-maxxiksi konvertoimassa, niin siinähän on kai yksi akku auton kummallakin puolella. Lisäksi akun/(akkujen) tulisi mielellään olla kovakuorinen. Mieti sitä moottorin kv lukua hieman ylempänä olevan kaavion kanssa. Nopari on ihan hyvä.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

hankar

Tämän combon kanssa tulee 1800kv moottori ja pitäs pelata nätisti 4s ja 6s kanssa. Vissiinkään tuo T-maxx ei ole mikään optimaalinen aihio huippunopeusauton rakentamista ajatellen, joten tuo 1800 moottori riittää ihan varmasti. Ja ainahan sen moottorin voi myöhemmin vaihtaa jos tuntuu että välityksiä muuttamallakaan ei saa mieluisaa.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

STruck

Jos rahaa löytyy niin mielestäni aika varma valinta on mm (2) nopari ja 2200kv mosa. Itsellä semmoset mielessä kun oman maxxini käännän conversoiduksi.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

poikane

#1979
Turhan hintava se mm2. Vähän mietityttää että hajoaakohan tuo xerun nopari heti, kun tulee varmasti lumellakin ajettua ja tuohan ei vissiin ole vedenkestävä. Miten tuommosen suojaaminen onnistuu vai pitäiskö se suosiolla ostaa heti vedenkestävä malli?

Edit: Hirveä valinnan vaikeus ku on niin monenlaista mallia tarjolla, mutta nyt ajattelin tämmöstä vähän halvempaa systeemiä ja että sais tilattua kaikki romut samasta paikasta. Kertokaas jos tässä setissä on jotain pielessä.

Säädin: http://www.rcecho.com/TORO-RC-Model-Brushless-Motor-150A-ESC-Speed-Controller-for-1-8-Car-SL760.html ja ohjelmointikapusta sille http://www.rcecho.com/SKYRC-TORO-RC-Model-ESC-Program-Card-for-R-C-Hobby-Car-PC534.html
Moottori: http://www.rcecho.com/LEOPARD-RC-Model-4082-KV2000-4-Poles-R-C-Hobby-Inrunner-Brushless-Motor-IM151.html
Akut ja laturi: http://www.rcecho.com/2x-ZOP-Model-5000mah-7.4v-25C-LiPo-Li-Polymer-Lithium-Polymer-Battery-CA193.html
http://www.rcecho.com/iMAX-B6-Intelligent-Digital-Li-polymer-Balance-Charger.html

Minkälainen olis sopiva pinjoni tuohon ja mitä siinä pitää ottaa huomioon että tulee sopiva?