Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

Jabe

Saman kokoluokan sähköt kuin 1/8 krossariin. 4S akut ja nopariksi MMM tai RX8 yms. moottoriksi 60-70mm pituinen.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

topcat

Mugenin mbx6 polttiksesta on tässä tullut viritettyä pariakin eri sähköversiota. Ekaan laitoin mbx 6 econ moottoripukin ja jonkun halppis konversiosarjan akkukotelon. Hieno peli oli tuo.

Nyt on tekeillä sama auto techno rc:n sarjalla, joka vaikuttaa todella fiksulta. Ainoo seikka mikä mietityttää tuossa sarjassa on tuo rungon kestävyys kun taka jäykkäri jää kokonaan pois. Noh aika näyttää miten käy.

Kalle

Tilailin Losi - 8ight 2.0 EeUuhun vähän sähkömuutos tarpeita, katotaan jääkö jopa ikuisiksi ajoiksi kiinni ja polttistarvikkeet myyntiin :D

Pääsee Tiksin mestoille vähän hypyttää talveksi, ei malta odottaa kesään saakka...



ja sähköiksi Hobbywing Xerun M6A Combo 1/8 Car (Sensored)




savo

Tullut nyt kymmenkunta akullista tuolla Hyper ST Pro sähkökonversiolla ajeltua ja syö takarenkaita reippaasti enempi kun etusia sekä käytös tuntuu kuin keskidiffi olisi "jäykkä".. Aukaisin diffin ja siellä oli tummaa mömmöä mutta kaikki ehjää. Nyt laitoin 50000 cps öölit mutta ei paljon parantunut. :undecided:
Mikä diffiöljy tuohon olisi sopiva että sais keskidiffin "käyttöön"?
Muistelen ajaneen Honkkarin Truggyllä vielä jäykemmällä ja paremmin ajokokemuksin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Kalle

#1684
Kaiken järjen mukaan jos on keskidiffi kunnossa ja laitat sinne jäykempää ölppää niin vetoa siirtyy enemmälti etusille. Kannattaa varmaan tarkastaa muutkin diffit että on oikeesti kunnossa?

Mulla on Losissa asetuksena taka 2K, keski 5K ja etu 5K.

Ja Losin ölppää käytössä, mutta jos saat idean niin hyvä on  :)

Koheltaja

Miten normi tasauspyörästö lisää vetoa etupäähän jos sinne laitetaan paksumpaa öljyä? Olen täysin päinvastaisessa käsityksessä, jos siellä on 1000 öljyt niin veto menee etupyörille, 50000 öljyillä diffi jäykistyy selkeästi ja myös taakse saadaan enemmän vetoa.

Vai olenko täysin hakoteillä tasauspyörästön fysiikan kanssa?
Kylätason RC-kuski.

SH.

No hieman metsään menit, :cheesy:
Yleinen käsitys on että jäykintä eteen,samaa(ehkä) keskelle ja löysintä taakse.
Näistähän on monia variaatioita,mutta tuo nyt pähkinänkuoressa.

Lisätietoa http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Koheltaja

En pidä pähkinöistä, varsinkaan niiden kuorista kun jäävät hampaiden koloihin.

Siis nyt tarkoitin keskidiffiä enkä kaikkien diffien kokonaisvaikutusta auton käytökseen. Eli millä tavalla eteen tulee enemmän vetoa etusille jos keskidiffiin laitetaan paksumpaa öljyä?

Lainaus käyttäjältä: Kalle - 01.12.11 - klo: 10.41
Kaiken järjen mukaan jos on keskidiffi kunnossa ja laitat sinne jäykempää ölppää niin vetoa siirtyy enemmälti etusille.
Kylätason RC-kuski.

4wdkanootti

RE:"Eli millä tavalla eteen tulee enemmän vetoa etusille jos keskidiffiin laitetaan paksumpaa öljyä?"

Oletustilanteessa mainittu keskidiffi on tosiherkkä, eikä omaa yhtään lukkoa. Voima menee sinne mistä pienimmällä vastuksella pääsee, joten eturenkaat sutii ja palloontuu. Käytös on kuin etuvetoisella peräkärrin kanssa, voima ei siirry "katuun".

Tässä tilanteessa lukkovoiman lisääminen keskidiffii tuo voimaa tasasemmin jakaantuneesti ja etusetkin alkaa saada koko pitopintansa katuun, ja voimaa itse kulkemiseen, järjettömän sutimisen sijasta, eikös!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Kalle

Oottakee, saan just popparit kuumaks :D

Oisinhan mä voinu vähän vielä tarkennella edellistä vastausta, mutta eipä ole enää tarpeen.

Koheltaja

Voihan sen noinkin ajatella. Mä ajattelen asiaa enemmän voiman jakona voimansiirrossa, eli jäykemmällä öljyllä saadaan "lukittua" keskidiffiä niin että voimaa välittyy enemmän takapyörille eikä voima mene etupyörien suditteluun. Kyse on enemmänkin voimasuhteen jakamisesta kun pidon kasvattamisesta, siirretään jäykemmällä diffillä etupyörien sutimiseen menevä voima pitävämmille takarenkaille.

Enemmän touhunut isompien värkkien voimalinjojen kanssa ja niissä taas käsitellään voiman jakamisesta ja sen vaikutuksesta vetopitoon, oli kyse mekaaninen tai tietokoneohjattu aktiivilukko.
Kylätason RC-kuski.

Jabe

Aikas oudosti kyllä käyttäytyy jos takaset kuluu enemmän kuin etuset, tietty jos keskidiffi on niin jäykkä että keulii kokoajan niin kuluu noin :laugh:
Itsellä oli Hyper ST Pron kanssa ongelmana etusien palloontuminen, en lähtenyt siihen oikeita öljyjä hakemaan, vaan laitoin siihen torsenin tilalle, ihan sopivasti se liikkui radallakin huviajelussa,  ei huomannut puskemis ongelmaa mikä esiintyy 1:1 laitteissa alkuun kunnes veto välittyy taakse.
Jos Hyper ST Prossa on keskellä spideri (vakio?), niin eikös se spideri ole herkempi kuin normaali 6-rattainen tasauspyörästö, kun siellä on 6kpl pikkurattaita + 2kpl isompaa. (en nyt muista noiden rattaiden nimiä)
Eli pitäisi käyttää löysempiä öljyjä kuin "normaali" tasauspyörästöissä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Juho31+

#1692
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 22.10.11 - klo: 21.08
Kyllä nyt on pahasti väärää infoa annettu, ei nämä mitään räjähdys alttiita ole. Laitat jonkun pinjonin sinne kiinni ja ajat pari minuuttia ja mittaat moottorin lämmön, jos on sopiva niin jatkat ajoa taas muutaman minuutin ja mittaat, teet näin ensimmäisen akun verran, jos lämmöt pysyi aisoissa, niin valitsit oikean pinjonin, sitten jos nopeus ei miellytä, niin isompaa tai pienempää pinjonia ja taas sama juttu.
Pientä apua hommaan tuo nämä laskurit http://www.scriptasylum.com/rc_speed/car_setup.html

No nyt on pinjonit hommattu. Sitten viellä yksi juttu. Eli ostin speedstar V8 brushless noparin ja mulla on se TORK 2200 hpi-racing kone joka ei ole sensorillinen kone ja en saa kyseisestä noparista otetua sitä sensori asetusta pois päältä. Onko kellään kokemusta samanlaisesta ogelmasta.
sähkö crossi gruisailija

savo

Ohoh!
Aikamoinen keskustelu tuli tuosta ns. "keskidiffi ongelmasta".
No joo nyt on nuo 50000 ölpät sisällä ja jäykkä on eli ei toimi toivotulla tavalla,seuraavaksi heitetään 20000 tai 10000 ölpät ja katotaan uudestaan tilannetta kunhan tuo keli ulkona hieman rauhoittuu.Ja oli muuten keskidiffissä neljä pikku ratasta sisällä kun aukaisin,muusta en tiedä.
Aika outoa sanon minä!  :shocked:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Ama

Lainaus käyttäjältä: savo - 01.12.11 - klo: 21.13
Ohoh!
Aikamoinen keskustelu tuli tuosta ns. "keskidiffi ongelmasta".
No joo nyt on nuo 50000 ölpät sisällä ja jäykkä on eli ei toimi toivotulla tavalla,seuraavaksi heitetään 20000 tai 10000 ölpät ja katotaan uudestaan tilannetta kunhan tuo keli ulkona hieman rauhoittuu.Ja oli muuten keskidiffissä neljä pikku ratasta sisällä kun aukaisin,muusta en tiedä.
Aika outoa sanon minä!  :shocked:

Laita sitä laihempaa vaan sisään.
10000 - 5000 öljyillä on tullut honkkarilla ajeltua, tai torsenilla.

Juho31+

#1695
Projekti edistyy kohta kaksivuotta muhinut auto.  :shocked:


http://fi.netlog.com/Juho31/photo/setid=84855
sähkö crossi gruisailija

Juho31+

Lainaus käyttäjältä: savo - 18.11.11 - klo: 10.48
Tälläinen tuli taloon puolivalmiina eli kunnon sähköt uupui mutta nyt on sitten nekin..  :tongue:
Hobao Hyper ST Pro-e




Sähköinä Mamba Monster 2200kv combo ja välitykset 16/52.4s lipolla mennään toistaiseksi.Pientä hienosäätöä ja pohjalevyn kivisuojat uupuu vielä.Jos jollain on sellaiset niin tänne kelpaisi.

Sorry tyhmyyteni mutta mihin ihmeeseen ne akut on piilotettu.
sähkö crossi gruisailija

savo

Sielllähän se akku pilkottaa kuvassa noparin takana.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Lassi

Sen verran vielä hyppäisin tonne keskidiffi aiheeseen, että mietityttäny miten nuo Torsen diffit kestävät tehoa? Tolla 6s:llä tulee rääkättyä autoja ja mietin että onko tuon kokoluokan Torsenit yhtä vahvoja kun nämä perus diffit tai tarvitsevatko huoltoa enemmän tms?

Tuohon palloontumis ongelmaan lisäten itellä on keskidiffi täysin lukossa eli vetosuhde on tasan 50/50 silti tuo vie melkeimpä heti nuo takaset. Johtunee luultavasti painon siirtymisestä taakse kiihdytyksessä, empä muuta järkevää syytä keksi kun ei takarenkaissa ole mitään isoa aurausta tai muutakaan kuluttavaa mielestäni.

Koheltaja

Oikeaan olet osunut päätelmissäsi, kun keskidiffi on lukittu ja polkastaan hevosvoimat käyttöön niin suurimmalle rasitukselle joutuu takarenkaat. Keskelle tasauspyörästö sopivan paksuisella öljyllä auttaa kummasti asiaan ja voi jopa helpottaa ajamista.
Kylätason RC-kuski.

_valtsu_

Jos auto yliohjaa mutkissa niin silloinhan takarenkaat kuluu myös enemmän. Koheltaja jo mainitsikin, että kiihdytyksessä paino siirtyy taake, jolloin takarenkaat rasittuvat ja kuluvat enemmän. Vaikka kiihdyttäessä mikään rengas ei sutisi, niin silti takarenkaat kuluu enemmän.

Juho31+

Lainaus käyttäjältä: savo - 02.12.11 - klo: 06.28
Sielllähän se akku pilkottaa kuvassa noparin takana.
Ok nyt selkis. Näyttä vaan niin pieneltä tossa kuvassa.
sähkö crossi gruisailija

savo

#1702
Nyt tuli laitettua keskidiffiin 10000 öljyt ja käytös parantui huomattavasti.Ei kunnon testiä saanut kun keli ja alusta on mikä on.. :undecided: Mutta odotellaan lunta että sais tasapitoisen alustan niin sais enemmän kunnon testiä ajettua.
Nyt vaan tarviis saada jostain kunnollinen rengas/vannesetti kun entiset takaset on jo lähes sileät ja alkavat antautua muutenkin.Jos arvon raadilla on suositella jotain settiä Suomesta tai muualta tuohon Hobao Hyper ST Pro-e autoon niin kertokaa ihmeessä.Ja levyvanteita en halua kun ulkonäkökin on tärkeä.
Tuo rengas/vanne maailma on muutenkin niin sekava että jos sopiva pari sattuu tulemaan niin melkein kannattaa jo lotota!  :smiley:

edit.
Ja radalle/kisoihin ei olla menossa eli ihan puhdasta piha/monttu suttailua omaksi iloksi.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

nestori

Maxx mulcherit on kyllä hyvät kuhan ei asvaltille eksy.Sopivista vanteista hyperiin en tiedä mutta jconseptsin rulux jos hexi on sopiva on hyvä.

savo

#1704
Lainaus käyttäjältä: nestori - 03.12.11 - klo: 19.32
Maxx mulcherit on kyllä hyvät kuhan ei asvaltille eksy.Sopivista vanteista hyperiin en tiedä mutta jconseptsin rulux jos hexi on sopiva on hyvä.
Joo olis ne Maxx Mulcherit varmaan ihan jees mutta saatavuus ei noille ole enää kovin hyvä.
Rulux vanteita on tulossa parista eri paikasta,toiset mallia LPR(renkaat tulee kanssa näille)ja toiset mallia perus. Noille perusvanteille vaan pitäs vielä renkaat löytää.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Jabe

Rulux vanteita itselläkin oli, sitä low-profile mallia eli tuo LPR, renkaina Hole Shotit.
Mutta lumella meni parhaiten ne hobaon omat renkaat missä on X-kuviointi, niissä on vähän sitä lapa efektiä kuvionsa johdosta, eivät tosin sovi noille uudemmille LPR tai VTR vanteille.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Viltsu

Mulla on E-Revossa Maxx Mulcherit ja on ne kyllä pitonsa puolesta hyvät renkaat, mutta eivät tosiaan kovin hyvät vähänkään kovempiin vauhteihin. Suht korkeina ja pehmeinä kaatuvat käännöksissä alle aika helposti.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.


mkleemol

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 02.12.11 - klo: 13.45
Sen verran vielä hyppäisin tonne keskidiffi aiheeseen, että mietityttäny miten nuo Torsen diffit kestävät tehoa? Tolla 6s:llä tulee rääkättyä autoja ja mietin että onko tuon kokoluokan Torsenit yhtä vahvoja kun nämä perus diffit tai tarvitsevatko huoltoa enemmän tms?

Mulla on torseni keskellä Hyperissä (siinä sulta alunperin tulleessa, tosin kokonaan uudelleen rakennetussa). Hyvin on kestänyt. En tosin ole lähtenyt kokeilemaan rajoja asvaltilla. Eli pelkkää hiekka tai muuta huonosti pitävää alustaa on ollut. Ja "vain" 4s paketilla. Sen verran epäilyttää torsenin kestävyys etten meinaa kokeilla 6s kestoa tahi asvaltilla 4s:llä revittelyä.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Jabe

Jos se on se torseni mikä on multa lähtöisin, niin sillä on ainakin ajettu 6S tehoilla ja hyvällä pidolla, ei mitään ongelmaa.
Eli HN torseni mihin on sovitettu Hellfiren spurri ja kiinnitysruuvit on M4. Toi HN malli ainakin vaikutti vahvalta ja sinne kun laittaa automaattiöljyä sisään niin voitelu on hyvin hoidettu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-