Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

Mazza

Joo, on noita hiilikoneita jokunen tullu poltettua monsterilla kovia nopeuksia yrittäessä (välitykset 80+ km/h). Ja aina ongelmana on ollu nimenomaan kollektori ja hiilet.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Lassi

Juuh itse oon ollu erittäin tyytyväinen että harjattomat tuli RC piireihin. Nosti kerralla sähköt todella mielenkiintosiksi laitteiksi, ennen oli tosiaan ongelmia hiilien kanssa ja tälläsistä tehoista ei voinut unelmoidakkaan vaikka oli tupla moottoripukkia yms monstereihin. Vielä kun kiina kamalla pääsee halvalla alkuunkin jos tarttee. Vaikka hieman enemmän maksamalla saa kyllä vielä selkeesti paremman hyötysuhteen ja toiminnan kun noilla esim. hobbykingin 20€ xl moteilla.

Sikäli mielestäni turha niit hiilikoneita sen enempiä poltella, pistää harjatonta kun saapuu niin tehotkin on aivan eri lähtökohdissa, riippuen toki akuista/moottorista.

redman

Kaipa näitäkin pitää kokeilla, kuvassa DNX408 monster rc:n kitillä & LRP:n combolla.

Kitin mukana tuli servopukki/vastariboxi, mutta sen jätin laittamatta koska kori ei olisi  mennyt edestä lainkaan paikoilleen (nyt ongelma on akkujen korkeus). Jos joku tietää sopivia/tilavia koreja, niin saa vinkata  :wink:

Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Koheltaja

XB808E kori voisi toimia, on korotettu sähköjä varten. Muistaakseni Tomikoon XB808 konversiossa oli joku Losin kori.

Se voi olla että täällä on vastaava sähköistäminen edessä mutta katotaan nyt :wink:
Kylätason RC-kuski.

Jukis

Losi Eight-E:n kori on aika yleinen kapearunkoisiin autoihin, varmaan rctechistä löytyis tietoo mikä kori käy parhaiten tuohon.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

redman

#1805
Lainaus käyttäjältä: Jukis - 16.04.12 - klo: 08.45
Losi Eight-E:n kori on aika yleinen kapearunkoisiin autoihin, varmaan rctechistä löytyis tietoo mikä kori käy parhaiten tuohon.

Joo, tuolta yritin bongailla infoo kanssa. Ainakin Serpentin koria oli joku käyttänyt, mut pitänee katsoa tuo losiE kortti.

*kori tilattu*
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

TMH_77

Lainaus käyttäjältä: TMH_77 - 02.05.11 - klo: 22.29
Hei, minkälaisia 6S lipoja on autokäyttöön markkinoilla? Minulla on Tekin RX8 + T8 1900kv setti ja haluisin jostain 6S 5000mAh akun järkihintaan. Auto on Xray XB8EC. Löysin hobbyking:stä tollasen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=14473

Sais juuri ja juuri ehkä sopimaan :) Tosin on pehmeä akku ja tarvis hyvän kotelon. Koteloakin olen etsimässä. Tuolla RC-monsterissa on jotain lipo koteloja tai telineitä, mutta ne on varmaan koville lipo akuille. Yritin hakea täältä ja googlesta, mutta en ole vielä löytänyt hyviä vastauksia. Näitä 6S lipoja käytetään vähemmän auto käytössä ja tuppaa olemaan aika harvinaisia.

Projekti jatkuu taas pitkän tauon jälkeen. Sain juuri tehtyä itse aluminista akkukotelon ja nopeudensäätimen kiinnitysalustan. Tämä oli yks hankalimmista. Liitteenä kuva nykytilanteesta.

Nyt pitäisi löytää säädöt autoon asfaltille. Siinä on nyt vakiosäädöt mitä tuli rakennusohjeessa oli.
Nyt on etudiffi 6k keski 6k ja taka 3k. Etuiskarissa öljy 55 ja mäntä 1,4mm, taka öljy 45 mäntä 1,5mm.  Eli jäykempää öljyä ja suuremmat iskarin männät. Kyselin jo EuroRC: stä vinkki asfaltille ja sieltä tuli seuraavaa
"30k eteen ja keskelle, 10k taakse. Iskareihin varmaankin jotain 50-60w". Menen hakemaan nämä jos ei muuta ideaa tule.

Slicksi renkaat laitoin tilaukseen. Valmiiksi löytyy hex-pyörännavat jotka levittää akseliväliä reilusti. Onkohan akselivälin levittämisestä apua asfaltilla? Alustaa pitää pudottaa varmaan niin alas kun menee.

Keskidiffiin voisi harkita jotain thorssen tai Xrayn active lukkoa, jos se kannattaa?

Vastaanottimen kotelo on liian suuri ja pitäs löytyä joku mahd. pieni markkinoilta mielellään vesitiivis, vaikka en nyt märällä suunnitellut ajaakkaan.

Kaikki vinkit tälläseen buggy:stä GT auto säätöön ovat tervetulleita. Pienenbudjetin GT autoa on teossa ja jos intoa riittää niin sitten vois käydä ostamassa jonkun teamC:n GT8Le auton. Tattarisuon radalla oon ajatellut käydä ajamas ja ite asun Kirkkonummella.

Mazza

Vielä mennään harjakoneella, ei oo jostain syystä ilmestyny Hong Kong postin seurantaan tuo oma paketti, vaikka HobbyKingiltä paketti lähti jo päiviä taaksepäin. Vehkeet pelas hyvin kunhan kuivas kunnolla. Vaan taitaa sielä joku ampeeri virtaa kulkea, tahtoo sulaa moottorin juotokset irti...



Akku kiinni kurasuojassa Clas Ohlsonin johtonipputarranauhoilla. Pitää tehdä kunnon akkuteline tässä joku päivä.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Mazza

Akkuteline jyrsitty nailonista:



Edelleen moottoria odotellaan, huomenna pitäis paketin lähteä Honkkarista Suomeen päin.

Millanen kääntösäde näissä 8-krossareissa yleensä on? Omassa tuntuu hirmuselta, kääntöympyrä joku 3m... Pidempää servovartta kokeiltu, servona Ansmannin 6kg. Pitää vielä kokeilla tolla uudella BECillä, josko sieltä vaan virta loppuis.... ilman setvoa lähellä ääriasentoja selvästi huonompiliikkeinen. Servo/BEc-vikaan kyllä viittais se, että minusta se kääntyvyys on vaan huonontunu muutamassa kerrassa.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

topcat

Tuo on kyllä sen verran voimaton servo että jos ohjauslinkistössä joku vähänkin kanittaa niin servo sanoo nopeasti yhteistyösopimuksensa irti. Veikkaampa että ehtoopuolella se alkaa jo olla.

Kääntösädettä tulee veivattua vähän radan ja pidon mukaan, mutta olisko tällähetkellä noin 1,2 m liki totuutta.

rb

löytyykö vanhaan mugen mbx5 vielä konversio sarjaa

tapsa92

En ole löytänyt. Netistä kaivamalla, RC-Monsterista tai ebaysta etsimällä voi löytää ehkä.
- Tapsa

rb

onko näissä muuten mod1 pinjonin jako.

topcat

RC Product designs tekee asiallisen näköistä mutta todella kallista sarjaa tuohon mbx 5 malliin.
Onneksi tuohon sopii todella pienellä muokkauksella mbx 6 malliin tarkoitetut konversiosarjat. Halvimmissa sarjoissa (esim euro rc:n myymä) moottoripukki käy suoraan ja akkukotelolle joutuu poraamaan pohjalevyyn  4 reikää. Helppo homma. Myös mugen mbx 6 eco autosta saa tarvittavat osat pienellä modauksella käymään. Itsellä on nyt työnalla mbx 5 jossa on 6 econ moottoripukki ja Losin patterikasin akkukotelo/nopariteline (tätä joutui modaamaan rankalla kädellä). Jossakin vaiheessa pitää vielä testata käykö tekno rc:n konversiosarja viitos mugeniin.

Pinioni on MOD 1.

rb


topcat

Tässä pari kuvaa uusimmasta Mugenin mbx 5r konversiosta. Akkukotelo on Losin ja moottoripukki mbx6 econ.

Mazza

Ensitestit harjattomalla ajettu. 2 kennolla potkua piisas hyvin, joku kuivempi päivä pitää koittaa 4S:ää. 60A Ezrun hoiti homman hyvin kotiin, ei mitään lämpöongelmia. Vielä sähköjen sijoittelua ja johtojen siistintää. Moottorillekin löytyy siili puhaltimella, jos tarvetta on.



Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Mazza

Nyt on ensiajot 4S:llä suoritettu. Näköjään ensitöikseen saa vaihtaa jäykemmät öljyt keskidiffiin, jos mielii eturenkaiden kestävän edes muutaman ajon :grin:. 0-ennakolla ajelin ja nopari pysyi kevyessä pihasudittelussa kylmänä, moottori lämpeni ehkä tuonne 40 asteen korville. Voimaa oli omiin tarpeisiin siihen malliin, että turha lähtä isommalla ennakolla edes kokeilemaan (noparin kestävyyttä). Tosiaan etusten sutimiseen näyttää menevän paljon turhaa voimaa, koko ajan pallona.

Kunhan kuivemmat ilmat koittaa, käyn kokeilemassa kulkua GPS:n avulla. Veikkaisin näppituntumalla huippujen asettuvan tuonne 50km/h korville, laskuri antaa 58km/h. Tuo huippunopeus riittää täysin omaan käyttöön.

On se patterikasi vaan hieno kampe, näihin jää koukkuun :grin:
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

savo

Joo tuo keskidiffin jäykempi öljy auttaa tuohon pallontumis ongelmaan.
Itekkin rakennellut kaiken näköisiä sähkökonversioita jo useita ja nyt on tuo valmiina ostettu Hpi Vorza Flux ajossa.Miellyttää kyllä,kunhan vaan kelit kuivas niin pääsis kunnolla ajaa. :tongue:
Voima ja vauhti se on mikä itseä viehättää kun ei radalle ole tarkoitus mennä.Piha/parkkis /monttu suttailua vaan.
Edellinen HongNor X2 CRT e-pro on myynnissä.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

tapsa92

Torsen diffi keskelle, ei tarvii litkujen kanssa pelleillä ollenkaan.
- Tapsa

mikari

Joo, mulla on tactylit kaikissa kolmessa, toimii!
Kiitos 20 vuodesta!

tapsa92

- Tapsa

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

bladi

Iltaa..

Olen miettinyt 1/8 polttiksen ostoa ja sen muuttamista sähköautoksi,
Autot jotka jollain on ollut myynnissä ja mitkä ovat itseäni miellyttänyt ovat
Hobao hyper 7 ja Kyosho inferno neo.
Ongelmaksi on muodostunut conversion kittien heikko saatavuus..
Tietääkö joku mistä löytyy sellainen paikka missä näitä on varastossa??

mikari

Inferno neosta löytyy vastaava harjaton versio eli VE (race spec)

Tässä oma:
Kiitos 20 vuodesta!

bladi

Nätti peli...Kerta rykäsyllä toi 500€ hinta ei vaan houkuttele.
Ajattelin ennemmin ostaa jonkun noin 150-200€ hintaluokassa olevan polttiksen ja "pikkuhiljaa" kasata toimivaksi. Eli ei oo kiirettä tälle kesälle.
Tietysti jos löytyy sopivan hintainen 1/8 auto mikä jo on valmiiksi muutettu niin aina parempi.

tapsa92

Näihin vehkeisiin uppoaa todella helposti 1000eur, sekään ei meinaa riittää.. Toki riippuu osien laadusta, mutta painotan sitä että halvalla ei saa hyvää jne. Pari kolme kertaa on itsekkin tullut aloiteltua tollanen muutaman satasen budjetti projekti, ei ole koskaan tulleet valmiiksi. Niin ja parhaimmillaan ne autot on lojuneet sitten nurkissa useita kuukausia, pahimmillaan puolisen vuotta.
- Tapsa

Jukis

TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

bladi

Ehkä se vaan niin sitten on ettei kannata lähtee virittämään se suurempia projekteja..
Jukiksen linkittämä auto vaikutti ihan ok peliltä mutta kunhan saan 1/10 autot myytyä taidan miettiä tällästä:

http://www.hobbylinna.com/trophy-buggy-flux-24ghz-p-26077.html

Muitakin vaihtoehtoja sa toki laittaa...

Jukis

eipäkait noilla trophyilla tee juur mtn. jos hpi:lta haluaa ok pelin se pitää olla vorza jossa on jo ihan hyvät sähkötkin(MMM). Vanha malli vaan jo sekin, muilta valmistajilta löytyy paljon parempia autoja nykyään.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia