Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

CORR kilpailuja

Aloittaja snakepoison, 10.02.09 - klo: 15.04

mof

Eikä nuo akutkaan nyt kalliita ole... http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-tc302b1-lipo-racing-pack-4300-series-4000mah-p-28597.html?cPath=52_973

Kisoissa aikataulu antaa myöden ajaa vaikka vain yhdellä akulla... joten yksi laillinen akku riittää kisaamiseen. Muussa käytössä voi sitten vaikka pitää niitä kiinalipoja.

OV

Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 14.05.10 - klo: 10.51
Itsellä oli Nokian kisat ensimmäiset kisailut elämässäni ja oli mukavat kisat. Mutta nyt kun ulko baanat on auki, niin ei jostain syystä auto liikahda hyllyn päältä. Vartoilen tässä seuraavaa talvea, jotta mahdollisesti olisi yhtä laadukkaat kisat sisäradalla. Nyt ei jostain syytä tule ajeltua edes pihalla, vaikka kelit olisi mitä parhaimmat.

Voisin hyvinpitkälti sanoa, että täällä on sama juttu...

No eipä meikäläisellä anna tuo aikataulukaan pahemmin myöten edes siihen radalle reenaamiseen. Kisaamisesta puhumattakaan...

mop

Suomestakin saa/on saanut viidenkympin pintaan noita efra-akkuja, joten ei se kisaaminen siitä voi jäädä kiinni. Yksi tosiaan riittää kisoissa ja muuten voi treenata ihan, millä tykkää.

Kiinalipot on pääosin ihan ok-kamaa, muttea laaduvalvonnassa on  toleranssit pikkasen suurempia kuin ns. merkkituotteilla. Viimeisen vuoden aikana on tullut käytetty kolmea efran hyväksymää akkua ja 7 kiinalipoa (4 kovakuorista, 3 pehmeää). Kaikki efra-akut on toimineet ongelmitta. Kiinalipoista yhden pehmeäkuorisen Turnigyn kennoista yksi kuoli noin 10 latauksen jälkeen. Yhdestä kovakuorisesta irtosi juotos, jonka korjasin. Samalla, kun avasin sen kuoret huomasin, että kuoren sisään jäänyt valuvirhe oli painanut kennoon aika ikävän näköisen kolon. Kaksi zippyn kovakuorista ovat taas pullistuneet hieman siten, että eivät mahdu enää sähkökasin akkukoteloon vierekkäin samalla lailla kuin alkuun. Toimivat vielä tosin ihan ok.

Eli ainakin omien kokemusten perusteella eroja lopullisessa tuotteessa on, vaikka kennot tulevatkin samoista tehtaista. Ja valmistajathan maksavat ton efran maksun akusta kerran ja toimittavat akun efralle testattavaksi ja mitattavaksi, mikäli olen oikein käsittänyt. Myydyistä akuista ei sitten mene enää lisäksi mitään "efra-veroa". Eli jos tosta prosessista kilahtaa efran kassaan 500$/listattu akku - testaus, ym. kulut, ei ne isot pahat pomot niillä montaa kertaa sauno, ainakaan virvokkeiden kera...

Mutta tosiaan ketjun aiheeseen liittyen.. Pääsee ilman noita efra-akkuleimojakin sc-kisaamaan. Esim. viikon päästä Turkuun, nyt vaan ilmoja kehiin: http://rc10.fi/index.php?topic=46702.msg437698.

jerzirccar1

Yhdellä akulla pärjää hienosti joo mutta tehot tippuvat jo 3 latauksen jälkeen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 14.05.10 - klo: 10.35
Kyllä niitä kilpailuja tulee jos kysyntää on, pakottamalla ja syyllistämällä tuskin tilanne kauheesti paranee. Kilpailuja tuntuu olevan joka viikonloppu kesäisin ja priorisointia joutuu tekemää, eikä kaikkien mielestä ole mukavaa matkustaa kisoihin vaikka 400km, sama illalla takaisin.

Itsellä leluautoilu tulee harrastuksissa vasta kolmantena joten siihen käytettävä aika ja raha on tähän suoraan verrannollinen. Kilpailuhalukkuutta ei nosta viestit joissa minua, joka en saapunut paikalle vaikka kilpailut oli, haukutaan ja uhkaillaan.

Kannattaa lukea tämän ketjun alkupään viestit. Tässä ketjussa on tarkoitus edistää CORR kilpailuja, eikä keksiä selityksiä miksi ei pääse osallistumaan. Jos nämä hommat ei kiinnosta tai niihin ei jaksa paneutua eikä ole aikaakaan tms. ei varmaan tarvitse paljon kirjoitellakkaan. Eikö?  :mrgreen:
---

jarkko

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 14.05.10 - klo: 12.14
Yhdellä akulla pärjää hienosti joo mutta tehot tippuvat jo 3 latauksen jälkeen.
Jerzi

Kenellä tippuu tehot, kuskilla kolmen latauksen jälkeenkö?

Jos tarkoitat akkuja, niin meidän kokemukset on ihan erilaiset. En viitsi mainostamaan ryhtyä, mutta kotimaasta hankituilla efra listalla olevilla 2S turistiakuilla (35C, 40C, 45C) ja 1S (45C ja 50C) mattisakuilla molemmilla on tullut pelkästään erittäin hyviä kokemuksia punchin säilymisestä.

Jos kirjoittaja todella puhuu ajoakkujen eikä kuskin tehojen tippumisesta, niin tällainen yleistäminen on pahemman sorttista vääristämistä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

mop

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 14.05.10 - klo: 12.14
Yhdellä akulla pärjää hienosti joo mutta tehot tippuvat jo 3 latauksen jälkeen.
Jerzi

Eipä oo tuuppi-sc:ssä päässyt itseä tehonpuute vaivaamaan, vaikka olisi ajanut useamman erän samalla latingilla.

Stilo

Viimekesänä ajoin M2-10 sekä M4-10 koko kauden yhdellä akulla per auto ja kummassakaan autossa kauden aikana en huomannut mitään hyytymistä kisapäivän edetessä, helposti kerkesi vielä finaaleissakin yksittäisiin finaalivoittoihin ja lopputuloksissa podiumille. Ehkä jerryllä on kokemukset just näistä kiinalipoista.  :wink:

Hazard

#698
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 14.05.10 - klo: 12.22
Lainaus käyttäjältä: Hazard - 14.05.10 - klo: 10.35
Kyllä niitä kilpailuja tulee jos kysyntää on, pakottamalla ja syyllistämällä tuskin tilanne kauheesti paranee. Kilpailuja tuntuu olevan joka viikonloppu kesäisin ja priorisointia joutuu tekemää, eikä kaikkien mielestä ole mukavaa matkustaa kisoihin vaikka 400km, sama illalla takaisin.

Itsellä leluautoilu tulee harrastuksissa vasta kolmantena joten siihen käytettävä aika ja raha on tähän suoraan verrannollinen. Kilpailuhalukkuutta ei nosta viestit joissa minua, joka en saapunut paikalle vaikka kilpailut oli, haukutaan ja uhkaillaan.

Kannattaa lukea tämän ketjun alkupään viestit. Tässä ketjussa on tarkoitus edistää CORR kilpailuja, eikä keksiä selityksiä miksi ei pääse osallistumaan. Jos nämä hommat ei kiinnosta tai niihin ei jaksa paneutua eikä ole aikaakaan tms. ei varmaan tarvitse paljon kirjoitellakkaan. Eikö?  :mrgreen:

Melkein samantien kun viestin lähetin, tuli mieleen että helvittiäkös mä selittelen mutta alkoi vaan niin vituttaan noi valitusvirret kun porukka ei tuu kisoihin. En ihmettele.

Akuista kun puhutaan, itse olen joutunu avaamaan yhden Turnigyn ja yhden 100€ Orionin kovakuorisen kun sillat on menny poikki. Mulla on kuitenkin kolme merkkiakkua ja useampi HK akku. Tehoerot merkkiakkuihin on olemattomat joten niitä ei enää uusia tule kun näistä nykyisistä aika jättää. Vuosi tai 1½ taitaa olla kohtuullinen ikä akuille, ainakin puhelin ja läppärikäytössä jossa tosin harvoin jos ikinä mennään lähelle kennojen 3V jännitettä.

Edit. 4x4 SC vie 5min erän aikana 3500-4000mAh suuren painonsa vuoksi. Omilla latureillani kestää tuon lataaminen melkein tunnin, mutta totta kai voisin hankki paremman laturin parilla sataa joka lataisi sen 15A minkä akut on luvattu kestävän.

nikoprkl

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 14.05.10 - klo: 16.28

Edit. 4x4 SC vie 5min erän aikana 3500-4000mAh suuren painonsa vuoksi. Omilla latureillani kestää tuon lataaminen melkein tunnin, mutta totta kai voisin hankki paremman laturin parilla sataa joka lataisi sen 15A minkä akut on luvattu kestävän.


Kannattaa sit vaikka vähän katella missä on mennyt pieleen. Oma nelivetoinen Corrini vie 5min erän aikana 1500-2000mAh. Ja ei ole mitkään stanusähköt. ;) 4000 akku myös latautuu sillä 50 euron 5A laturilla ihan hienosti erien välissä.
EuroRC / TEK

Tomy

Muutama postaus taaksepäin kysyttiin miksei kuskeja SM-kisojen yhteyteen järjestetyt kisat kiinnosta ja muutama vastasi kysymykseen omasta puolestaan. Turha siitä on jatkaa henkilökohtaisuuksiin.

Kysynnän ja tarjonnan laki tämänkin asian lopulta ratkaisee. Ellei tämän tapaisille kisajärjestelyille ole kysyntää, ne katoaa. Jotain muuta tulee tilalle, jos on kysyntää. 

Hazard

Lainaus käyttäjältä: N|ko - 14.05.10 - klo: 16.45
Lainaus käyttäjältä: Hazard - 14.05.10 - klo: 16.28

Edit. 4x4 SC vie 5min erän aikana 3500-4000mAh suuren painonsa vuoksi. Omilla latureillani kestää tuon lataaminen melkein tunnin, mutta totta kai voisin hankki paremman laturin parilla sataa joka lataisi sen 15A minkä akut on luvattu kestävän.


Kannattaa sit vaikka vähän katella missä on mennyt pieleen. Oma nelivetoinen Corrini vie 5min erän aikana 1500-2000mAh. Ja ei ole mitkään stanusähköt. ;) 4000 akku myös latautuu sillä 50 euron 5A laturilla ihan hienosti erien välissä.

Mulla on kuten sanottu neljä kovakuorista lipoa, 4900mAh-5400mAh 20-45C ja ajoajat ulkoradalla 7-11min täydellä akulla cutoffiin. Miksi näin paljon sähköä menee, en tiedä, mutta ihan basic kamoilla mennään.

Heuli

Joillekin tuntuu kilpailulisenssi olevan kirosana. Ymmärrän kyllä että omaksi huvikseen ajavat eivät näe sitä tarpeelliseksi, mutta jos haluaa ajaa kisoissa niin jollain ne järjestelmää pyörittävän organisaation kulutkin on katettava.

Epävirallisia kerhokisojahan on kuitenkin pitkin Suomea joten siellä voi kokeilla SC-luokkaa pelkällä ilmoittautumismaksulla. Jos kuitenkin ajaa kesällä Maastosarjan kaikki kisat läpi niin kuluja ei tule kisaa kohti kuin reilu kymppi "ylimääräistä" seuran jäsenyydestä ja lisenssimaksuista - se on mielestäni pieni hinta erinomaisesti järjestetyistä kisoista.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Stilo - 14.05.10 - klo: 13.58
Viimekesänä ajoin M2-10 sekä M4-10 koko kauden yhdellä akulla per auto ja kummassakaan autossa kauden aikana en huomannut mitään hyytymistä kisapäivän edetessä, helposti kerkesi vielä finaaleissakin yksittäisiin finaalivoittoihin ja lopputuloksissa podiumille. Ehkä jerryllä on kokemukset just näistä kiinalipoista.  :wink:

Juuri niistä on kokemukset. No se sitten selvisi että pelkästään tuo ongelma on noissa halvoissa akuissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Koheltaja

Tätä vähän veikattiin talvella, kesällä otetaan kaapista pärisevät autot esiin ja patterisurrat jää nurkkiin pölyyntymään. Toinen mikä omalta osalta verottaa osallistumista on se että käsittääkseni kaupoissa ei ole sopivaa rengastusta ulkopaanoille, on kyllä tulossa mutta ei tähän hätään.

Meillä RC-autoilu on enemmän talvilaji, kesällä ei yksinkertaisesti aika riitä muiden puuhien ohella. Joku satunnainen kisa voidaan ajaa, varsinkin jos se on lähellä ja osuu kohdalle aikataulujen osalta. Se niistä selittelyistä.

Olen myös ihmetellyt ettei kuskeja ole SC kisoissa. Vielä on tuoreessa muistissa kun jokunen kuukausi sitten haluttiin väkisin vääntää SC luokka arvokisojen yhteyteen, missä nämä innokkaat kuskit nyt on?
Kylätason RC-kuski.

karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.05.10 - klo: 18.16
missä nämä innokkaat kuskit nyt on?

Muun muassa täällä, ison maailman tyyliin..


Koheltaja

Ei hemmetti :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

MirosHima

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

-HL-

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.05.10 - klo: 18.16
  missä nämä innokkaat kuskit nyt on?
Täällä, odottelemassa kisoja esim. jyväskylässä, pihasuttaamassa. Jotenkin se kynnys tuntuu olevan niin ylitsepääsemätön...
Edit. Jtn tuon videon tapaista kisoilta odotan, eli rentoa meininkiä jota minä kyllä en löydä.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Heuli

-HL-: Jyväskylässä on parin viikon päästä crossikisat missä on myös SC-luokka mukana, kannattaa tulla katsomaan: http://rc10.fi/index.php?topic=46986.0

-HL-

Hyvä! Kyllä tuonne on katsomaan tultava.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Rph

#711
Lainaus käyttäjältä: karvanaama - 16.05.10 - klo: 01.14
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.05.10 - klo: 18.16
missä nämä innokkaat kuskit nyt on?

Muun muassa täällä, ison maailman tyyliin..



Hieno rata ja oikea meininki. Kunnon karavaanari meininkiä  :grin:.

PS. Älkää tappako viemällä kaikkia kivoja autoluokkia SM kisojen piiriin. Tappaa monelta harrastajalta innon kun homma vetää turhan vakavaksi. Ihmettelen kyllä miksi ei voi ajaa näytös lähtöä SC autoilla M8 kisan yhteydessä. Siis ilman lisenssiä. Ja turhaa ilmoittaa että ei siellä olla vakavissaan, näkisittepä itsenne HUUTAMASSA nostajaa  :wink:.
Ulvila voi kyllä järjestää kisat SC2-10, SC4-10, M2-10, M4-10 autoille.
mydään lennokipiruustuksia .)

Koheltaja

Jos ei halua ajaa lisenssikisoja niin vaihtoehtona on Finnish Open, Sunnuntaina on mahdollista kisata SC autoilla.

http://rc10.fi/index.php?topic=46702.0
Kylätason RC-kuski.

Rph

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 16.05.10 - klo: 16.58
Jos ei halua ajaa lisenssikisoja niin vaihtoehtona on Finnish Open, Sunnuntaina on mahdollista kisata SC autoilla.

http://rc10.fi/index.php?topic=46702.0

Totta, tuo on kerää jo huomattavasti enemmän meitä normi harrastajia.
mydään lennokipiruustuksia .)

Spyrox

Sinne vaan ilmoittautumaan, jotta saadaan se 10 kuskia kasaan.
Ultima sc CC01 M03

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Rph - 16.05.10 - klo: 15.48
Älkää tappako viemällä kaikkia kivoja autoluokkia SM kisojen piiriin. Tappaa monelta harrastajalta innon kun homma vetää turhan vakavaksi.

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 14.05.10 - klo: 19.08
Joillekin tuntuu kilpailulisenssi olevan kirosana.

Mikähän tässä lisenssikilpailussa on niin vakavaa? Se, että on säännöt, joita noudatetaan vai se, että siellä ajetaan kovempaa (mukamas)? Olis kiva kuulla perusteluja väitteelle, että lisenssi tappaa kisat, mä luulen, että se on enemmänkin lisenssittömien kuskien ennakkoluulo.

"Lisenssikisoissa" yleensä ajaa suurelta osin samat kuskit kuin kertsikisoissakin. Ajokaavio ja päivän kulku on yleensä ihan sama. Yleensä säännötkin on ihan samat. Minun mielestä on hyvä, että "pipoa kiristetään sen verran", että sääntöjä noudatetaan ja niitä valvotaan, kisassa se on uskoakseni kaikkien etu.

Se, että kisakutsussa lukee SM tjsp. ei muuta kilpailemisen luonnetta millään lailla. Kun hiitti alkaa, ei kukaan kuski enää mieti minkä tason karkeloissa ollaan, vaan kaikki painaa niin paljon kuin etusormesta irtoo. :cool:
Flying Calacucco

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Rph - 16.05.10 - klo: 15.48
Ulvila voi kyllä järjestää kisat SC2-10, SC4-10, M2-10, M4-10 autoille.

No siitäpä vaa järjestään, löydätkö jonkun vkl kesältä jolla ei ole jo jotain kisaa??

kiva järjestääk kisoja joihin tulee ehkä 2 kuskia..
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jerzirccar1

Pekka, voin vastata miltä minusta tuntuu.

Eli kuin uusi harrastaja joutuu ensimmäiseksi kisaksi ajamaan SM kisoihin hänen olettamus on samantien että hän ei pärjää siellä koska siellä on vain noita kokeneempia kuskeja ja hän ei mene sinne häpeämään.

Vaikka asia ei todellakaan olekkaan noin niin pelätään että ei pärjätä.
Esim kuin minä lähdin aikoinaan noihin EM kisoihin niin kyllä minua jännitti ihan samalla tavalla kuin tuota harrastelijaa vaikka ei ollut kuin EM kisat.

SM kisoissa mennään myös ihan sääntöjen mukaan mutta kerhokisoissa mennään vähän sormienläpi meiningillä ja aikataulusta voidaan venyä mutta SM kisoista ei.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Jarzanza

Otanpa osaa nyt tähän kisa töhötykseen.
Kyllähän se on niin jotta, nuo ketkä ajaa lisenssillä (siis muita luokkia) erottaa kyllä samantien porukasta. Jotenkin se ajamisen meininki vaan on ehkä hitusen liian vakavaa.

Pikkasen jos toisen kylkeen nojaa niin heti tulee "kiitoksen" sanoja.
Omasta mielestä pienet kolhut kuuluvat tähän lajiin <- ohi aiheen.

Ja mitä tulee kerhokisoihin ja SM kisoihin, sehän on vain järjestäjästä kiinni miten se ne pitää. "Lepsuilu" kerhokisoissa on siis järjestäjän innosta kiinni.

Ite ei kerkiä pyörimään pitkin suomea kisoissa, jyväskylään/tampereelle vois kesällä lähteä, mutta ei yhtään kauemmas. Tämän takia jos pitäs velä lisenssi hommata... no onhan tuossa pihassa tilaa ajella.
DEX410r

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 17.05.10 - klo: 14.00
Kyllähän se on niin jotta, nuo ketkä ajaa lisenssillä (siis muita luokkia) erottaa kyllä samantien porukasta. Jotenkin se ajamisen meininki vaan on ehkä hitusen liian vakavaa.

Pikkasen jos toisen kylkeen nojaa niin heti tulee "kiitoksen" sanoja.
Omasta mielestä pienet kolhut kuuluvat tähän lajiin <- ohi aiheen.

Se kun ei se kuski päätä sitä, milloin nojasit tarpeeksi tai liikaa, vaan "oikeissa" kisoissa asian päättää tuomari, kuski pitää suunsa supussa ja antaa toisten keskittyä ajamiseen. Näin siis ainakin SM-tasolla, monessa kerhokisassakin on tuomari ihan samaa tehtävää varten. Jos asiattomuuksien huutelu lavalta kisatilanteessa on se mitä kertsikisoilta halutaan, niin ehkä sitten on parempi jättäytyä pois noista "vakavista" kisoista.

Todelliset kuskit kunnioittaa sekä sääntöjä että kanssakilpailijoitaan siinä määrin, että huutelut jätetään pois ja keskitytään ajamaan kilpaa. Minun mielestä se jos mikä on hienoa ja antaa respektiä kuskeille ja koko touhulle. Turhan huutelu ja päteminen on sitten sitä, kun ei muussa enää pärjää.. Näillä asioilla ei nähdäkseni ole mitään kytköstä lisenssillisiin tai lisenssittömiin kilpailuihin.
Flying Calacucco