Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/10 polttistouring (TP-10)

Aloittaja TheArska, 26.02.09 - klo: 18.31

Mika R

Paljon kiitoksia Ossi! Opiskellaan noista lisää..


NPu

Dantom sai pienen erän Serpent 733 sarjoja maahan. Mukaan lähti myös Exceed Audi A5 kori.

jtp

Aijai nyt oon kateellinen.

Ossi K

Mikä on sopiva hihnojen kireys tp-10:ssä ? Sama kuin sähköissä eli niin löysä kuin mahdollista mutta silti pysyy menossa mukana... vai jotain kireämpää ?



NPu

Lainaus käyttäjältä: Ossi K - 22.06.10 - klo: 21.15
Mikä on sopiva hihnojen kireys tp-10:ssä ? Sama kuin sähköissä eli niin löysä kuin mahdollista mutta silti pysyy menossa mukana... vai jotain kireämpää ?



Kyllä varsinkin takahihna saa olla melko "napakka". Kun talttameisselillä painat antaa periksi millin, korkeintaan kaksi.

Ossi K

Hmmm, onko antaa perusteluja miksi näin ?

NPu

Lainaus käyttäjältä: Ossi K - 24.06.10 - klo: 11.29
Hmmm, onko antaa perusteluja miksi näin ?

Koska hihna hyppii muuten ja kärsii. Suurin osa rasituksesta jää takarenkaille kiihdytyksissä. Ei nyt osaa asiaa sen paremmin perustella. Mitään merkittävää etuakaan ei löysäksi jättämisestä saa. Vastus veto päällä ei taida merkittävästi pienentyä.

Ossi K

kiitos vinkistä. Nyt hihna kireämmällä ja ainakin tuntuu olevan ok.

mikari

Jesh, tulipa käytyä eilen ekoissa polttistouring kisoissa ja täytyy sanoa että upeaa hommaa. Hienot kisat oli UAU:n porukka laittanut pystyyn ja kilpailijoita varsin runsaasti (yht. 24) jota täydensi itänaapurin kaverit. Sateinen sää osan päivää ei onneksi päässyt pilaamaan kisoja mielestäni ja finaalit päästiin ajamaan lähestulkoon kuivalla (B-haara joka ajoi semin ekana kärsi pikkasen märästä radasta mutta lopussa oli jo kuiva).

En ole aiemmin oikein mukaan uskaltanut kun ei ole ollut vakimekkaria joka olis ehtinyt mukaan, mutta nyt Zeban kanssa (toimii Pro Shopin ja Kyosho Jumbon myyjänä) saatiin parivaljakko kasaan niin uskaltauduin mukaan, ja kun Ollinmäkikin on tässä sopivasti neuvonut ja rohkaissut kauden mittaan. Erästä konkaria lainatakseni niin "olisi pitänyt aloittaa TP10 paljon aikasemmin". No mutta tästä on mukava jatkaa! Tuli alitettua tuo oma 20sek haamurajakin.

Mielenkiintoinen ja opettava päivä myös sikäli että sadekelin renkaita joutui laittamaan alle, kiitos Future RC:n että mm. näitä ja muita tarvikkeita oli kattavasti kisapaikalla. Erityiskiitos Jerzille maittavasta kisalounaasta!

Pari räpsyä alla ja sitten lopuksi kysymys takanakeista.







Takanakit ovat kuluneet vähän niinkuin ei pitäisi, vaihdoin nuo evo 2 malliset 0-offsetin takatukivarret niin ilmeisesti camberia oli hieman liian vähän?

Ilmeisesti kilpailuissa luotetaan siihen että porukka ajaa 16% nitrolla, koska sitä ei tarkistettu pistokokein? No ei tuolla minulle merkitystä, tuli vaan mieleen.
Kiitos 20 vuodesta!

Ossi K

Mikä on hoito-ohje 1. vaihteen yksisuuntalaakeriin ? Cleenerillä puhtaaksi ja perään ohutta laakeriöljyä ?

NPu

Lainaus käyttäjältä: Ossi K - 30.08.10 - klo: 07.56
Mikä on hoito-ohje 1. vaihteen yksisuuntalaakeriin ? Cleenerillä puhtaaksi ja perään ohutta laakeriöljyä ?

Putsaamisessa ei varmaan mitään ihmeellistä, mutta yksisuuntaisille on omia öljyjäkin:

http://www.xceedrc.com/product/103203/

Ossi K

Aina oppii jotain uutta...


*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 15.08.10 - klo: 17.34
Takanakit ovat kuluneet vähän niinkuin ei pitäisi, vaihdoin nuo evo 2 malliset 0-offsetin takatukivarret niin ilmeisesti camberia oli hieman liian vähän?

Selvästi lisää camppeeria.

mikari

#316
Joo, kiitti, laitoinkin sitä ja sorvasin nakit uudelleen.
Kiitos 20 vuodesta!

Aleksi.makila1987@

Morjesta morjesta.
Jees elikkä olen aivan uusi kuski. Juuri tullut hankittua tuo xrayn nt1 auto ja olen kovasti siitä pitänyt. Tarkoitukseni/haaveeni olisi ensikaudella ajaa kyseisen kisaluokan kilpailuja kenties???

Siksi kirjoittelenkin tänne, eli kaikki mikä koskee uutta kuljettajaa/tulevaa kisaajaa niin olis kiva tietää esim. sellaisia käytännön vinkkejä, mitä kannattaa tehdä missä ja milloin???

Sekä miten päästään tuollaiseen tiimiin? Itse olisin tietysti kiinnostunut xrayn tiimistä. Tarvitseeko olla jonkin tiimin jäsen jotta voi kilpailla? Tarvitseeko kilpaileminen yleensäkin jotain lupia?

Sekä olen harkitsemassa jonkinnäköisiä ajoviikonloppujen järjestämistä 1/10 nitroautoille talvella ison hallin sisätiloissa mikäli kiinnostuneita osaanottajia löytyy. Ei tarvitse siellä sitten yksin päristellä.

Kiitos jo valmiiksi!!!

PS: mikäli AIVAN väärässä paikassa tämä kirjoitus niin allekirjoittanut ottaa selkäsaunoja vastaan. :mrgreen:

Ossi K

Ajoviikonloppu sisätiloissa kuulostaa todella lupaavalta !

Aleksi.makila1987@

No hyvä hyvä. Eli kyseessä olis "lämmin" halli betonilattialla jonne saisin jonkinmoisen radan tehtyä. ajattelin että mikäli kiinnostuneita on enempi niin menen paikanpäälle hiukan suunnittelemaan ja napsin jonkinverran kuvia tänne. Ei sitten tule kellekkään yllätyksiä.

Edelliseen kuitenkin kaipaillaan myös vastauksia.

mikari

Moi, kiinnostavan aiheen otit Aleksi esille.

Aluksi kilpailemisesta -
Kilpaileminen ei edellytä tiimin jäsenyyttä, mutta AKK alaisen seuran kylläkin jos puhutaan polttistouringin SM-luokasta. Kerhokisoissa ei vaadita sitäkään, mutta niita on harvemmin (jos koskaan) kun kyseessä on polttistourinki. Aihetta sivuten harkitsin kesällä sellaisen järkkäämistä mutta tänä vuonna keskityttiin vain isompiin 1:8 GT autoihin. Ensi kesänä voitaisiin koittaa myös 1:10 polttistourinkia "kertsikisana".

Sitten tästä tiimitoiminnasta -
Ajoittain valmistajat & maahantuojat hakevat kuljettajia tiimeihin joko edustamaan tai hakemaan oppia tulevaisuutta varten (=nousevia tähtiä). Molempien edellytyksenä lienee jonkinlaiset esitykset ajokyvyistään ja haluistaan. Uskoisin, että kun alkaa olee jotain näyttöjä niin sitten voi alkaa kysellä edellä mainituilta tahoilta mahdollisuuksia liittyä tiimiin. Kaikilla valmistajilla ja maahantuojilla (=R/C merkeillä) ei suinkaan ole paikallisia tiimejä. Osa tiimeistä on sitten harrastajien omia tiimejä, tarkoituksena erottua massasta.

Alkuunpääsemisestä -
Luulisin, että yksi tapa lähteä tekemään asiaa on mennä kauppiaan/edustajan luokse ja kertoa haluistaan ja tehdä tarvittavat hankinnat. Tätä kautta pääsee alkuun niin ajamisessa kuin suhteiden luomisessa. Alkuun ei kannata odottaa liikoja vaan lähteä liikkeelle sopivan nöyrällä asenteella. Paljon on porukkaa jotka käväisevät R/C harrastuksessa/kilpailutoiminnassa ja sitten niitä joille se on elämäntapa. Näitä tapaa radoilla ja jälkimmäiset ovat myös mitä luultavimmin niitä, jotka kykenevät auttamaan sinut alkuun. Heiltä voit harkita käytetyn kilpailukaluston hankintaa, tosin tämä ei sitten välttämättä auta sinua pääsemään hyviin yhteyksiin kauppiaan kanssa, joka on taas asia joka voi auttaa sinua kilpailutoiminnassa pidemmällä tähtäimellä.

Ehkä tuossa jotain harkitsemisen arvoista omasta puolestani.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Huomasin Aleksi, että auton olitkin hankkinut jo, joten osa tuosta mitä sanoin edellä ei ehkä ole aiheellista tarinaa Sinulle. Nyt alkaa olee syksy joten radat pikkasen polttistouringin osalta hiljenemään talveksi - paitsi jos saat ajotilat järkättyä, joka tietysti olisi upea juttu - joten neuvoksi annan että aja nyt sen verran kun ehdit ja sitten 2011 lisää (ja paljon) ja sitten sitä kautta mukaan kisoihin. Tätä varten hankit paikallisen AKK alaisen seuran jäsenyyden ja lisenssi kilpailuihin osallistumista varten. Siitä se sitten lähtee. Lisäksi voisi olla hyvä idea hankkia jonkin sortin sähkötourinki talveksi ja sitä kautta päästä mukaan jo ennen kesää. Mutta ei se välttämätöntä ole, ei kaikki aja talvella, mutta hauskaa se on jos aikaa ja mahdollisuuksia löytyy.
Kiitos 20 vuodesta!

Aleksi.makila1987@

Aivan älytön tää vastaus!!!! KIITOS warrior.
Tuli niin paljon tietoa että...
Eli ei muuta ku racing factoryn liikkeeseen hengaa ja vähä hivuttelee itteensä piireihin.. heh.
Mä en kyllä sähköä hommaa koska polttiksissa on se mekkaus mikä on LÄHELLÄ sydäntä ehkä enemmän ku ajaminen.
Ja kun on toi hallissa ajo mahdollisuus ni voi läpi talven ajella sisällä.

KIITOS VIELÄ!

mikari

Kiitos, eipä kestä. Hyvä jos tuosta jotain apua aloittamallasi tiellä, jos mukana pysyt niin aika ei tule pitkäksi..
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Renkaista.. Tattiksen skaban jäljiltä takana lisää camberia, seos torstaina edelleen 35-37 (etu-taka) ja runsaasti ajoa.. ilmeisesti kulmat ja muutenkin aika tasapainossa ? Koska etu- ja takarenkaiden kulutus näyttää menneen aika tasoihin (sorvattu ennen ajoa etu 62mm ja taka 64mm). Väillähän tuntui että takaa kului vähintään 2x nopeammin. Edessä spooli ja takana normi diffi 20K öljy.







Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Ossi K

Jätkät ajaa tikkuradioilla :)

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Ossi K - 22.09.10 - klo: 09.15
Jätkät ajaa tikkuradioilla :)

He harrastavat myös lennokeita :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Aleksi.makila1987@

Missäs kaikki 1/10 nitrot on tattikselta???
Aivan mahtavaa ajo keliä ollut koko viikon ja rata on hyvässä kunnossa.

mikari

Töissä. Illalla aurinko laskee niin aikasin ettei viiden jälkeen enää viitsi lähtee. Viikonloppuisin olen ollu kiinni muissa jutuissa. Lucky you!  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!