Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Jäähdytyksen lisäys motille

Aloittaja villespaa, 21.06.03 - klo: 13.22

villespaa

Minkälaisia keksintöjä olette tehneet parantamaan moottorin jäähdytystä? Ainakin mun mielestä kyoshon puhaltimen hinta on melko suolainen. Oletteko aukottaneet koria ja miten? Entä tuulenohjaimet? Ainakin mun tr-15 Subarun korilla on aika hankala tapaus, jos ei halua riistää lähes kaikkia ikkunoita.
Ideoita, kiitos.
- V -

Sludge

Minä olen aikoinaan laittanut Nitro Trackerin jäähdytyskannen ympärille märän kankaan kuminauhalla.  :wink:
Nikko on kirosana!

opa

Tässä nyt ainakin yksi toteutus:



Kyllä tuollaisesta varmasti apua on ja sepäs vasta ikävää onkin, jos kone käy kuumana eikä uskalla kunnolla ajaa. Minkäs hintainen se tuuletin on? Mulla on niitä kolmekin kappaletta autoissani ja kyllä ne varmaan on hintansa arvoisia  :D

Tosta korin reijityksestä sen verran, että etu-sivuikkunat voi ainakin leikata pois ja jos se ei vielä auta tarpeeksi, niin voihan tuulilasiin tehdä reijän. Ei ole tietenkään kovin hienon näköinen, eikä yhtä "virtaviivainen", mutta jos kone toimii sen ansiosta paremmin niin suosittelen. On mulla pieni reikä yhden korin takalasissakin...tuskin siitäkään haittaa on  :roll:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Sludge

Näin on. Kaverinikin leikkasi Ultima ST:stä tuulilasin pois. Kerran se kirpas, mutta nyt on jäähdytys pelannut... lisäksi hänellä on korin takaosassa aukko, josta ilma pääsee ulos ja virtaa näin nopeammin auton läpi.  8)
Nikko on kirosana!

jokke69

no itse omistan samanlaisen tr-15 subarun ja sorvasin siihen kaverin kanssa uuden n. 40% pinta-alaltaan suuremman kannen ja nyt toimii joten kuten. käy jopa koko tankillisen sammumatta. vaikka vieläkin lämpöö on tommoset 170 astetta. kyllä kannatti silti maksaa 20 ekee jenkatapista että sai tulpan kierteet tehtyä. no ossi on jo postissa että kai tosta kyoshon raadosta voipian luopua.

zzs

Lainaus käyttäjältä: "opa"Tässä nyt ainakin yksi toteutus:



Kyllä tuollaisesta varmasti apua on ja sepäs vasta ikävää onkin, jos kone käy kuumana eikä uskalla kunnolla ajaa. Minkäs hintainen se tuuletin on? Mulla on niitä kolmekin kappaletta autoissani ja kyllä ne varmaan on hintansa arvoisia  :D

Tosta korin reijityksestä sen verran, että etu-sivuikkunat voi ainakin leikata pois ja jos se ei vielä auta tarpeeksi, niin voihan tuulilasiin tehdä reijän. Ei ole tietenkään kovin hienon näköinen, eikä yhtä "virtaviivainen", mutta jos kone toimii sen ansiosta paremmin niin suosittelen. On mulla pieni reikä yhden korin takalasissakin...tuskin siitäkään haittaa on  :roll:
Jaahas, opa, löytyykö copyright esitettäväksi mulle? Muistaakseni tuo kuva löytyy osoitteesta http://www.linnunrata.net/~vsaari/foorumi/tuplahedi.jpg joka on kuin onkin MUN kotisivu. ???

Lisätään laskuun...


:mrgreen:
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Ransu

gs15r mottiin  saa sellasen ison ja törkeen hienon sinisen jäähdytyskannen.Se maksaa hotain 50€ mutta on hintansa arvoinen.

blenheim

Eikös ois aika kätevää sorvata ite semmonen kansi. Itsekkin ajattelen vakavasti sorvauttaa kannen moottoriin sillä se käy turhan kuumana tuulettimesta huolimatta.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

zzs

Sorvaaminen on joo tosi kätevä tapa saada halvalla lisäripoja. Näit jo varmaan ton yllä olevan kuvan, joka on mun myytävänä olevasta Superista. Kyllä käyntilämpötilat tippuvat väkisinkin alemmas! 8)
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

villespaa

Mr. ZZS
Kerro vähän lisää toteutuksesta.
Onko kiinnitys pelkästään kuvassa näkyvillä klipseillä ja miten ne on toteutettu? Vai onko kannenpulttien alla, kun kuvassa näkyy pultin reijät?
Entä onko kellään itsetoteutettua puhallinta? Esim tietokoneen prosessorituuletin? voisi toimia vaikka käyttöjännite on 5 V sen voisi saada toimimaan joko 4,5 tai 6 V???
- V -

zzs

Lainaus käyttäjältä: "villespaa"Mr. ZZS
Kerro vähän lisää toteutuksesta.
Onko kiinnitys pelkästään kuvassa näkyvillä klipseillä ja miten ne on toteutettu? Vai onko kannenpulttien alla, kun kuvassa näkyy pultin reijät?
Entä onko kellään itsetoteutettua puhallinta? Esim tietokoneen prosessorituuletin? voisi toimia vaikka käyttöjännite on 5 V sen voisi saada toimimaan joko 4,5 tai 6 V???
- V -
klipseillä on kiinni ja piitahnaa välissä. Vaikka onkin niin, että kansi on "vain" klipseillä kiinni, niin kyllä se pysyy tukevasti paikoillaan. Siitä voi vaikka kantaa autoa, luulisin. Eli touring-käytössä ei ole ongelmia kannen pysymisessä kiinni. Ajattelin kyllä pultata alempaan kanteen kiinni, mutta silloin olisi aina pitänyt ensin ottaa pois ylempi kansi, jos haluaisi irrottaa alemman kannen koneesta. Tietenkin vain siinä tapauksessa, jos haluaa kannen ulkonäön jäävän suht ennalleen, kuten tossa mun suunnittelemassa tuplahedissä. Voihan nimittäin siitä kannesta tehdä mitä mielikuvituksellisimman näköisen, jolloin myös kiinnitys voi olla erilainen.

Katsopa noista tuuletinrakennelmista Nitroreview.com:in sivuilta. Tosin tuo malli on hieman eri käyttöön suunnattu, väliäkö sillä...
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

blenheim

Piitahnaa, eikös se pala tai muuta vastaavaa? Ehkä hopeatahna olisi parempi vaihtoehto?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

zzs

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Piitahnaa, eikös se pala tai muuta vastaavaa? Ehkä hopeatahna olisi parempi vaihtoehto?
Piitahnaa on prossujen päällä kyllä sellaisena pehmeänä levynä, mutta kyllä sitä tahnana yleensä markkinoidaan. Jos hopeatahna olisi parempi lämmönsiirtäjä, niin varmaan sitä käytettäisiin prossujenkin tuottaman lämmön siirtämiseen. Tai sitten hinta on hieman toinen.   :?
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

l150040

Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Piitahnaa on prossujen päällä kyllä sellaisena pehmeänä levynä, mutta kyllä sitä tahnana yleensä markkinoidaan. Jos hopeatahna olisi parempi lämmönsiirtäjä, niin varmaan sitä käytettäisiin prossujenkin tuottaman lämmön siirtämiseen. Tai sitten hinta on hieman toinen.   :?

Kyllä tietokoneiden prosessoreissa käytetään myös hopeatahnaa. Esim. Arctic Silver Thermal Compound 3 käsittää melkein kokonaan pelkkää hopeaa. Tällainen putkilo maksaa noin 10 Euroa ja riittää noin 10:lle prosessorille. Vastaava ruisku perinteistä piitahnaa maksaa noin 3-5 Euroa, joten älyttömästä hintaerosta ei voitane puhua.

blenheim

Itsekin käytän kellotetun P4:seni päällä hopeatahnaa. Piitahna käristyi...  :lol:! On sitä hopeatahnaa hieman vielä jäljellä, joten ei muuta kuin sähköpostit kuumiksi ja tilaamaan sorvattu kansi.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Tatti

Integyltä saa 19.0 dollarilla saman laisen jäähdytys kannen, kuin kyosholla!
Medasec tuo integyä maahan, suomessa hintaa kannella olisi 26e!!
Käykää katsomassa www.xipp.com

Large_90

Mä tein Nikkoauton moottorista (tai jostain en tiedä mistä mä sen revin) ja vauvanruokapurkin kannesta puhaltimen. Leikkelin ja vääntelin sitä ruokapurkin kantta niin että siitä tuli semmonen puhallin ja lätkäsin sen kiinni siihen moottoriin, mutta en oo vielä koittanu sitä kun ei auton kone toimi. :cry:
kotisivut
NITRO DRIFTER

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "jokke69"no itse omistan samanlaisen tr-15 subarun ja sorvasin siihen kaverin kanssa uuden n. 40% pinta-alaltaan suuremman kannen ja nyt toimii joten kuten. käy jopa koko tankillisen sammumatta. vaikka vieläkin lämpöö on tommoset 170 astetta. kyllä kannatti silti maksaa 20 ekee jenkatapista että sai tulpan kierteet tehtyä. no ossi on jo postissa että kai tosta kyoshon raadosta voipian luopua.


Mutta mutta, mistä sen sitten tietää kun kone on liika kuuma?
Kyosho Inferno MP9e

blenheim

Sitten ku se sammuu ja ei käynnisty... Vaikka bensaa olisi! Ja sitten kun poltat kätesi kannen päällä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Ville Vainio

Ok, eli kun kone leipoo kiinni, nuo moottorithan osaavat senkin...

kuitenkaan hajoamatta, eli lähtee jäähdyttyään tulille.
Kyosho Inferno MP9e

PART

En tiedä kuinka tälläinen tieto teitä hyödyttää mutta kannen jäähdytystä voisi parantaa aika halvalla ja helposti muokattavalla aineella nimeltään:KUPARI sähkön ja lämmön siirtö kyvyssä aika kärki sijoilla.Itse olen käyttänyt kyseistä materiaalia transistoreiden lämmön siirrossa. :evil:
Miksi mulle käy aina näin......
Perä Alta Racing Team

villespaa

Kupari on kyllä hyvä idea.
Alkoi pieni pää miettiä toteutusta.
jokke69: Et sattus muistamaan kierretapin kokoa ja muita tietoja, jos vaikka tulevaisuudessa tarvis kierteyttää...

jokke69

kierteen tuuppi on UNEF ja halkasija 1/4 tuumaa ja 32 kierrettä / tuuma. eli lyhyesti UNEF 1/4-32. on varmasti tilaustavaraa mutta kyllä suomessa jollain on sellasia varastossa ku tilasin turkuun ni sain seuraavana päivänä tapin. hinta oli kyllä suht huima n. 20 euroo.

villespaa

Kiitos tiedosta, saattaa olla että menee Würthin pojat hiljaseksi kun esittää, et tarvis tällasen...