Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?

Aloittaja Tatti, 22.06.03 - klo: 15.16

Tatti

Tarvitsisin apua noissa asioissa!
Pistäkää kaikki viisaat tänne kaikki tietonne tuosta asiasta.
Voinko sisään ajaa koneen 6 kennolla/puolella kaasulla/renkaat ilmassa?
Tinasinko johdot väärin päin, kun auto pakittaa :shock:  :?:


VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Tarvitsisin apua noissa asioissa!
Pistäkää kaikki viisaat tänne kaikki tietonne tuosta asiasta.
Voinko sisään ajaa koneen 6 kennolla/puolella kaasulla/renkaat ilmassa?
Tinasinko johdot väärin päin, kun auto pakittaa :shock:  :?:
Moottorin sisäänajossa on tärkeätä saada hiilien ja kollektorin kosketusalueet suuriksi ja toisiinsa hyvin yhteensopiviksi. Se tapahtuu pyörittämällä moottoria alennetulla jännitteellä, jolloin pinnat kuluvat yhteen. Jos jännite on suuri, tapahtuu (vielä huonosti yhteensopivien) pintojen välissä kipinöintiä, joka polttaa kollektorin pintaa.

Alennetun jännitteen saat 2-3:sta akun kennosta. Nyrkkisääntö on: 3 volttia, 3 minuuttia. Useimmat ovat kärsimättömämpiä.
Jos käytät koko akkua puolella kaasulla, saat korkeata jännitettä, mutta pätkittynä. Se ei ole hyvä sisäänajoon.

Jos auto pakittaa, katso tosiaan ensin johtojen liitokset. Moottorin päätyyn on johonkin kohtaan merkitty, kumpi puoli on plus-napa. Siihen tulee tietenkin plus-johto kiinni.
Jos moottorissasi on ns. vapaa ajoitus (eli päätylevy on vapaasti kierrettävissä - siinä ei ole nystyrää, joka mahdollistaa kiinnityksen yhteen ainoaan asentoon), niin silloin päädyn pystyy laittamaan 180° väärin päin. Silloin auto pakittaa, vaikka johdot ovatkin oikein liitetty.
Tai ajoitus on vain niin suuri, että moottorin tahdit menevät sekaisin. Ajoitettavalla moottorilla aseta asteikko aluksi nollakohtaan.

Tatti

Johdot ovat oikein.
Olenkohan pyörittänyt ennakon väärin päin?
Voiko kolmesta kennosta kytkeä sen noparin kautta, vai pitääkö suoraan koneeseen?

pete||

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Johdot ovat oikein.
Olenkohan pyörittänyt ennakon väärin päin?
Voiko kolmesta kennosta kytkeä sen noparin kautta, vai pitääkö suoraan koneeseen?

Laita akku suoraan moottoriin kiinni. Ja ota moottori irti autosta.

Tatti

Nonni, ajelin sisäänajon +  2 akullista :D
Joku kerto täällä jossain jostain peakin 10e maksavasta kollektorin/hiilien putsaus jutusta?
Se joku sanoin niin, niin saa tulla kertomaan siitä lisää!

pete||

Se on ihan yksinkertainen härveli. Toisella puolella voi putsata hiiliä ja toisella kollektoria, sen voi työntää suoraan hiilikanavasta kollektoriin ja sitten vain pyörittelee moottoria hieman (käsin ankkurin akselista). Jos aijot ostaa sellaisen niin ei ole kovin vaikea oppia käyttämään sitä sillä se on niin yksinkertainen, silti kannattaa sorvauttaa kone aina välillä vaikka puikolla sorvaustarvetta voikin pitkittää. Noita saa ainakin Rc-Pisteestä.

Tatti

Sellasen sitte tarvii laittaa tulemaan!
Sorvia kun ei ole kuin 0.5 kilometrin säteellä..

Henkka

Kuten VesaK kertoi tosta sisäänajosta niin se todellakin kannattaa tehdä huolella. Jos sitä ei tee huolella ja lähtee heti alusta päästämään täysiä niin aivan varmasti pitää sorvata uudestaan aikaisemmin kuin parin minutin sisäänajolla. Itse ajan konetta sisään 4:llä kennolla n. 3,0-4,0min . On myös yksi konsti puhdistaa hiiliä: otat pumpulipuikon ja laitat siihen puhdistus sprayta esim. PRF ja puhdistat sillä hiilen pinnat ja sitten hiilen kanavan kautta voi puhdistaa myös kollektoria! Onhan toi Peakin tikku aivan mainio laite, paitsi itse ei tule enään käytettyä ku tulee sorvattua parin akun välein :)
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

hermo1989

Minä kyllä kovasti epäilen tämmösen pariston toimivuutta sisäänajossa, mutta kysyn silti, että toimiiko tämä paristo sisään ajossa?
kyllä se auto kulkee yli 300km/h, mutta kiihtyvyys lopuu kesken.

hensau

Eihän tollasella alkaline patterilla aja  edes minuuttia.  :?
Ja se kuumenis ihan liikaa.
Aalla alkavat  autot rulaa!

Tuure

Viripannusta kannattaa vääntää ennakko nollille ennen sisäänajoa:vähentää kipinöintiä ja säästää kollektoria..

johnok

Muutama köyhän miehen kikka: jos sorvia ei ole, niin laittaa moottorin ankkurin akkuporakoneen istukkaan ja hienonhienolla hiomapaperilla "sorvaa" kollektoria poran tietysti pyöriessä ja ollessa ruuvipenkkiin lukittuna. Ja puhdistussprayn puutteessa voi käyttää äidiltä tai siskolta pihistettyä kynsilakanpoistoainetta. Kummatkaan eivät välttämättä ole moottorille kaikkein terveellisempiä, mutta paljon parempia kuin ei mitään. Itse olen ainakin molempia käyttänyt.

Teemu L

Tuskin paristolla kannattaa ajaa sisäänajoa, tulisi turhan kalliiksikin.

Henkka

Itse olen tehnyt vanhoista kennoista 4-kennon akun jolla pyöritän konetta  :wink:
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Tatti

Rehu: Pitääpä itse kokeilla tota porakone kikkaa!
Rupeenpas tästä tekemään sorveja itse!
Jälleen myyjät saavat tiedustella, mikäli tuotteita tulee joskus valmiiksi :D

johnok

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Rehu: Pitääpä itse kokeilla tota porakone kikkaa!
Rupeenpas tästä tekemään sorveja itse!
Jälleen myyjät saavat tiedustella, mikäli tuotteita tulee joskus valmiiksi :D
Kiva kun kiinnostaa :) .
Tuosta löytyy vähän tarkempaa tietoa vanhoista topiceista, mutta en ainakaan pikaisesti selaillen löytänyt mitään. VesaK, joka idean alunperin keksi, osaisi ehkä tarkentaa, jos tarvitsee? Itse muistaisin ainakin sen, että hiomapaperia ei kannata painaa kovaa. Kerran olen tuota kokeillut ja hyvin tuntui onnistuneen. Huomasin myös, että myös porakoneen täytyy olla hyvässä kunnossa, sillä ankkuri saattaa heilua hieman välyksen takia. Akseli kannattaa myös kytkeä koneeseen kollektorin puoleisesta päästä, sillä toisella puolella on pieni lovi pinjonia varten, joka saattaa aiheuttaa heilumista ja muutenkin heiluminen on vähäisempää kolloehtorin ollessa lähempänä istukkaa.

Mr.4tc


Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Tatti


l150040

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Dremel??

Kokeile klassista temppua ja lisää sanan eteen "www." ja perään ".com". Asia todennäköisesti olisi selvinnyt jo tällä. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin ollut syöttää tuo mystinen sana esim. Googlen hakuriville.

Eipä nyt kuitenkaan pidetä ihmisiä liian suuressa jännityksessä. Dremel valmistaa sähkötyökaluja, joista kaikista yleisin ja melkein standardiksi ylennyt laite on pienoispora (esim MultiPro), johon saa erittäin runsaasti erilaisia teriä ja lisälaitteita. Sanalla "Dremel" voidaan yleiskielessä viitata myös muihinkin saman tyyppisiin laitteisiin samalla tavalla kuin aikanaan sanalla "heteka" tietyntyyppisiin sänkyihin. Helsingin Teräs Kaluste (HeTeKa) valmisti aikoinaan varmasti kaikkien tuntemaa sänkyä.

VesaK

Tämä taisi olla niksinurkka-aiheena lähes vuosi sitten, ja on kai jo pudonnut pois sivuilta.
Tein silloin porakone-kokeen, ja se onnistui paremmin kuin olin kuvitellutkaan: kollektorin pinnasta tuli niin hyvä, että yhdelläkään sorvilla ei sellaista saa aikaiseksi. Oikea sorvaus on kuitenkin lopputulokseltaan siten parempi, että se tekee kollektorista tarkalleen sylinterimäisen. Hiomapaperi taas ei korjaa, vaan päinvastoin saattaa aiheuttaa muotovirheitä.
Mutta oikean kollektrorisorvin puuttuessa "porakonesorvi" on huolellisesti käytettynä hyvä korvike - varsinkin jos ei ole ihan lähiaikoina tähtäämässä Suomenmestariksi  :wink:

Ankkurin kiinnittämisessä porakoneen istukkaan täytyy varoa vahingoittamasta akselin pintaa, varsinkin jos moottori on liukulaakeroitu, kuten TJ-moottorit ovat!

Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!

"Sorvaus" tapahtuu kapealla, noin kollektorin levyisellä hienolla (>200) hiomapaperiliuskalla, joka sormien väliin pingotettuna kevyesti painetaan pyörivän kollektorin pintaan. Pinta puhdistuu ja kirkastuu hetkessä.
Tämän jälkeen täytyy muistaa puhdistaa kolmen kollektoriliuskan väliset pienet raot, sillä kuparipöly siellä aiheuttaa vuotovirtoja.

Dremeli on jees, jos sen kierroslukua voi säätää.

Ja lopuksi: suojalasit päähän!

zzs

Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Tatti

Ne raot voi puhdistaa ihan vaikka talttapäisellä mensselillä.
Sorvaa sitten kun kollektorisi on tumma, mieluiten ennen :wink:
Se tummentaa pahiten kollektorin, kun vedetään kaasu pohjassa, sitten jarru, ja taas kaasu pohjaan...
Tota tulee yleensä tehtyä, kun ´pihasudittelee´ autotiellä.
Ja lämmitä kone ennen kuin pistät hanat pohjaan, eli ajele rauhassa aluksi 30-60 sek, jos heti pistää lämät tiskiin, niin kollektori kärsii siitä(tummenee).
 

Ps. kaikista yllä olevista tilanteista on kokemusta 8)

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "zzs"Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.
Ei mitään hurjia kierroksia porakoneeseen. Hiomapaperi syö kollektorin hetkessä, ja jos sen asento on vähänkään vino, niin peli on äkkiä menetetty.
Hiomapaperin liimaaminen teräspulikkaan voi olla näppärä temppu.

Kollektorin raot puhdistuvat parhaiten ohutkärkisellä puutikulla. Hammastikut soveltuvat puuhaan oikein hyvin.

Sorvaustarve vaihtelee eri tekijöistä riippuen:
- moottorin ajoitus (suurempi ajoitus-> sorvaustarve kasvaa)
- ajotapa (jatkuvia täyskiihdytyksiä, raskas ajorata -> sorvaustarve kasvaa)
- välitys (pitkä välitys -> sorvaustave kasvaa. 8 ei ole pitkä)
Riippumatta siitä, tähtääkö Suomenmestaruuteen nyt tai myöhemmin, sorvaamiseen pätee aina: ahkeralla sorvaamisella ohuin lastuin kollektori kestää pidempään kuin kollektorin alituinen mustaksi ajo, jolloin sen pintaa on poistettava kerralla syvemmältä. 10 akullisen välein voi olla vähän liiankin harvakseltaan, mutta sen voi päätellä kollektorin kunnosta.

Sorvatessa kollektoria kastellaan öljyllä tai esim. Sinolilla (tuulilasinpesuneste) terän jäähdyttämiseksi. Porakone-virityksessä tähän ei ole tarvetta.

Erillinen puhdistaminen säännöllisten sorvausten/hiomisten välillä ei ole tarpeen, ellei ajo tapahdu kovin pölyisissä olosuhteissa.

zzs

EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

johnok

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!
Kun itse kokeilin tuota, niin niin ei tapahtunut. Eli kannattaisiko seuraavalla sorvauskerralla sorvata oikealla sorvilla kollektorin mahdollisesti vääristyneen pinnan korjaamiseksi?

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!
Kun itse kokeilin tuota, niin niin ei tapahtunut. Eli kannattaisiko seuraavalla sorvauskerralla sorvata oikealla sorvilla kollektorin mahdollisesti vääristyneen pinnan korjaamiseksi?
Tarkoitit oikeata kollektorisorvia? Jos sellainen on käytettävissä edes joskus, niin varmasti on hyvä ajatus silloin tällöin korjata "porakonesorvin" mahdollisesti aiheuttamat muotovirheet.

miksu-

siis pitääkö kaikki sähkömoottorit sisään ajaa? vaikka auto ois RTR?
HPI Nitro MT2

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "miksu-"siis pitääkö kaikki sähkömoottorit sisään ajaa? vaikka auto ois RTR?
En tiedä, mikä on RTR.
Sisäänajon tarkoituksena on siis sovittaa hiilet mekaanisesti yhteen kollektorin kanssa. Kun sen tekee hyvin, moottori kestää pidempään ilman huoltoa.

Onko sisäänajolla suurta merkitystä muilla kuin kilpakäyttöön tarkoitetuilla moottoreilla: periaatteessa on, mutta käytännössä kai vähemmän.
Pitkäaikaiseen käyttöön ilman huoltoa tarkoitetuissa moottoreissa hiilet ovat paljon kovempia kuin kisahiilet. Niiden hioutuminen sisäänajolla taitaa olla niin hidasta, että ehkäpä siitä ei ole suurtakaan hyötyä.