Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?

Aloittaja Tatti, 22.06.03 - klo: 15.16

hellgren

VesaK, Aivan totta. Lennokkikäytössä mottoreita sisäänajetaan myös. Näissä koneissa kuitenkin hiilet ovat useasti juuri pitkäkestoiset kovat hiilet. Joitain koneita olen kuullut sisäänajettavan pienellä virralla jopa pari päivää putkeen.. Eli kuluvat erittäin verkkaisesti nuo hiilet. Toisaalta voisi kuvitella hiilien olevan hiottu jo valmiiksi muotoon tehtaalla, sen verran hidas prosessi kun on.
Lahti Rock City

zhoop

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "zzs"Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.
Ei mitään hurjia kierroksia porakoneeseen. Hiomapaperi syö kollektorin hetkessä, ja jos sen asento on vähänkään vino, niin peli on äkkiä menetetty.
Hiomapaperin liimaaminen teräspulikkaan voi olla näppärä temppu.

Kollektorin raot puhdistuvat parhaiten ohutkärkisellä puutikulla. Hammastikut soveltuvat puuhaan oikein hyvin.

Sorvaustarve vaihtelee eri tekijöistä riippuen:
- moottorin ajoitus (suurempi ajoitus-> sorvaustarve kasvaa)
- ajotapa (jatkuvia täyskiihdytyksiä, raskas ajorata -> sorvaustarve kasvaa)
- välitys (pitkä välitys -> sorvaustave kasvaa. 8 ei ole pitkä)
Riippumatta siitä, tähtääkö Suomenmestaruuteen nyt tai myöhemmin, sorvaamiseen pätee aina: ahkeralla sorvaamisella ohuin lastuin kollektori kestää pidempään kuin kollektorin alituinen mustaksi ajo, jolloin sen pintaa on poistettava kerralla syvemmältä. 10 akullisen välein voi olla vähän liiankin harvakseltaan, mutta sen voi päätellä kollektorin kunnosta.

Sorvatessa kollektoria kastellaan öljyllä tai esim. Sinolilla (tuulilasinpesuneste) terän jäähdyttämiseksi. Porakone-virityksessä tähän ei ole tarvetta.

Erillinen puhdistaminen säännöllisten sorvausten/hiomisten välillä ei ole tarpeen, ellei ajo tapahdu kovin pölyisissä olosuhteissa.

Siis kiinnitetäänkö se hiomapaperi liimattuna vaikka ohueen puukeppiin vai kiinnitetäänkö moottori kiinni siiihen porakoneeseen?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

vili1

zhoop kirjoitti:
Siis kiinnitetäänkö se hiomapaperi liimattuna vaikka ohueen puukeppiin vai kiinnitetäänkö moottori kiinni siiihen porakoneeseen?

Moottori porakoneeseen.
Jokaisella on omat mielipiteensä, tämä on vain yksi niistä...

zhoop

RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

VesaK

Ei moottoria, vaan ankkuri. Jos et tiedä tai ymmärrä, mitä olet tekemässä, niin älä tee mitään, vaan selvitä itsellesi, mistä on kysymys.

Tatti

Zhoop: KOeta ostaa vaikka comm-stick(rc-pisteeltä), sillä saa hiilikanavien kautta putsattua kollektorin, käytän ite semmosta joka akun välein pikkasen!

zhoop

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Zhoop: KOeta ostaa vaikka comm-stick(rc-pisteeltä), sillä saa hiilikanavien kautta putsattua kollektorin, käytän ite semmosta joka akun välein pikkasen!

Paljoko se maksaa?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Tatti

10e, kannattaa kumminkin sorvauttaa kone (5-10 akun välein) vaikka tommonen löytyisi.

Tatti

On ollut viimeaikoina ongelmia koneitten kipinöinnin kanssa( ongelmat alkoi siitä, kun auton ongelmat loppuivat).

Vaikka hiilä ajaa sisään about 8 min, niin ne eivät meinaa hioutua. Pitääkö minun sitkeästi jatkaa sisään ajoa? Vai onko jokin muu konsti olemassa?
Tieto olisi arvokasta!

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"On ollut viimeaikoina ongelmia koneitten kipinöinnin kanssa( ongelmat alkoi siitä, kun auton ongelmat loppuivat).

Vaikka hiilä ajaa sisään about 8 min, niin ne eivät meinaa hioutua. Pitääkö minun sitkeästi jatkaa sisään ajoa? Vai onko jokin muu konsti olemassa?
Tieto olisi arvokasta!
Hiilet tuppaavat aina kipinöimään kollektoria vasten, varsinkin korkeilla kierroksilla. Siitä ei pääse koskaan kokonaan eroon.
Oleellista on, aiheuttaako se häiriöitä.

Sisäänajon kannalta oleellisinta on, että hiilet asettautuvat hyvin kollektoria vasten, eli alkavat kulumaan tasaisesti, suurelta osalta pinta-alastaan. Niitä pitää siis välillä tarkastella.

Tatti

Hiilet kipinöivät myös 3 kennolla(aika usein), onko tämä normaali? Jos hiilet yrittävät kunnolla kipinöidä 3 kennolla, niin 6 se on jo salamointia :shock:

VesaK

Olisivatko hiilet liian kovaa laatua? Kokeile pehmeämpiä.

Tatti

Ei enää viri koneiden kanssa ole ongelmia, mutta vakion kanssa niitä piisaa! Olen ajanut 2 3000 akkua sitä sisään ja ei ole kovin paljoa auttanut, mutta jotakin.

Pitääkö minun sitkeästi vain ajaa niitä sisään?

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Ei enää viri koneiden kanssa ole ongelmia, mutta vakion kanssa niitä piisaa! Olen ajanut 2 3000 akkua sitä sisään ja ei ole kovin paljoa auttanut, mutta jotakin.

Pitääkö minun sitkeästi vain ajaa niitä sisään?
No ei. Kyllä sellaisen 3 minuutin sisäänajon pitää riittää. Hiilissä täytyy olla hämminkiä. Kokeile pehmeämpiä.

Tatti

Hmm... Pehmeämpiä? Eli sanonko vaan kauppiaalle, että ostan pehmeät stanun hiilet?

On jo 3 hiilet ollut testissä.. 2 eivät ota reunoista kollektoriin, hiilet pitäisi hioa jollai. kollektorin rakojen läheisyyteen on muuten tullut " serrated" urat hiilistä :shock:  Sorvautan koneen ennen kuin jatkan sisäänajoa.

VesaK

Kolmen minuutin sisäänajon jälkeen moottori vain autoon ja ajamaan.

Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.

Veden sijasta voi käyttää kollektori tippoja, jos niitä on tullut ostettua...

Muuten tarkoitatko että moottoria pyöritetään esim. porakoneella vai, niin että moottori pyörii akun voimalla?

late

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Kolmen minuutin sisäänajon jälkeen moottori vain autoon ja ajamaan.

Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.

Kuinka tuo uittaminen käytännössä tapahtuu?
Laitetaanko moottorin päädyn molemmat puolet veteen yht'aikaa vai kumpikin puoli erikseen?
LRP - Ei tulta ilman savua

VesaK

Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.

masse

Tuli kokeiltua kotikonstein porakone-sorvausta ja hyvin mielestäni onnistui. Kollektoriin oli kulunut selkeä ura hiilistä ja se piti saada pois.

Laitoin pienoisporakoneeseen (ei dremeli, joku halpis) tarpeeksi suuren istukan niin että ankkuri mahtui siihen. Sitten porakone ruuvipenkkiin kiinni ja jyystämään. Käytin 800 hiomapaperia, eikä kollektori sillä kovin nopeasti syöpynyt, eli sai ihan kunnolla päästää. Lopputulos oli hyvä ja tasainen, hieno konsti.
| follow the white rabbit |

late

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.

Eikö akulle tapahdu mitään, kun molemmat + ja - johdot menevät veteen? Vai pyöritetäänkö moottoria käsin?
LRP - Ei tulta ilman savua

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.

Eikö akulle tapahdu mitään, kun molemmat + ja - johdot menevät veteen? Vai pyöritetäänkö moottoria käsin?
Kyllä virta tulee akusta. Samaa ihmettelin itsekin, mutta selitys lienee alhaisessa jännitteessä, että varsinaista oikosulkua ei synny?

En ole itse käyttänyt tätä menetelmää, enkä aio käyttää, enkä myöskään ota minkäänlaista vastuuta seurauksista  :wink:

Tatti

En tiedä missä on vika, ne hiilet yrittävät vieläkin kipinöidä.. pääsee semmoiset 2-4 akkua ajamaan :(  

Otanko nyt urakan seuraavan sorvauksen jälkeen että pistän uudet hiilet ja ajan niitä 4 akkua sisään että ainakin hioutuvat? Vai jatkanko kollektorin ahkeraa kulutusta?

Kuinka paljon hiilet saavat jäädä kipinöimään? Onko ennakko 0 paras kipinöinnin poiston kannalta?

associatedtc3

Onkohan tuo porakone sorvaus nyt ihan järkevää??

Teemu L

Mulla on tollanen reedy rage toisena stanuna, mutta siinä on jotakin vikaa... Se pitää kamalaa ääntä, aivan kuin ankkurin magneetit (mitkä lie..) ottaisivat kannun magneetteihin kiinni! voiko olla, että näin on? Koitin myös virikoneen kuulalaakereilla konetta, mutta entistä enemmän se piti ääntä. Laakerit ovat voideltuja yms. Eli niissä ei siis voi olla vika. Ankkurissa on siis kollektoripäässä teflonprikka, ja molemmissa päissä ankkuria shimmit.. Kun 4 kennoisella akulla koitin sitä ajaa sisään, siinä oli 1 kohta, jossa kone ei pitänyt meteliä (n. puolikaasulla..) toivottavasti joku ymmärsi sepustuksesta jotain. =)

kukkalapio

"Vähän" ehkä vanhahko topici on, mutta laitoimpa tänne kumminkin yksinkertaisen kysymykseni. Ei siis ollut aikaa lukea kaikkia topiceja läpi, vaan pitäisi päästä ajamaan. Meinaa pitääkö kaikki sähköautot sisäänajaa? Kyse ei ole minun autostani, vaan kaverin ultimasta. Lahen hipp.. eiku hobbyhiltunen sanoi, että voi jos haluu, mutta ei oo pakko, ni miten nyt sit tekee?

kukkalapio

Siis kyseessä on kyosho ultima rb. Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?

niko.lindvall

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?
Todennäköisesti kannattaa sisäänajaa. Mikä kone autossa on?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?
Todennäköisesti kannattaa sisäänajaa. Mikä kone autossa on?
Sori, etten muista, mutta vakiokone. Tosiaan se on kaverin, enkä oo nähny sitä ku kerran, koska se lähtiki takasin kauppaan erittäin huonon kantomatkan vuoksi. :x Saa nähä kuinka kauan sieläki menee.
Ja MÄ oon täys noob sähköautojen kaa, polttiksista tiiän enemmän...

zhoop

Luulisin että mukana on kyosho x-speed hi-speed tai hi-torgue moottori. Itselläni tuli ultiman mukana hi-speed enkä ajanut sitä ja en ajanutsitä sisään, ihan hyvin se sillon toimi.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3