Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON

Aloittaja jerzirccar1, 13.03.09 - klo: 23.02

quazster

3D-tulostamisesta, tässä liitteinä meidän kerholta vähän esimerkkiä, mitä pystyy nykyisin tekemään. Eli kokonainen linkkialusta Mini-Z-autoon ja tämä on tällä hetkellä nopein setup mitä kerholta löytyy.

Täältä löytyy lisää asian tiimoilta ja myös suunnittelija JesseT itse kertoo hieman taustaa projektista:
http://mini-zracer.com/forums/showthread.php?t=39910


jerzirccar1

#61
Jesse T tunnettiin aikoinaan paremmin nimeltään säätäjä Jesse.
Omisti aikoinaan varmasti maailman hienoin ja herkin yokomo 870.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Bigbear

Jos rakentaa"makaavat" iskarit, niin ei iskarien liike ole mitenkään pakotetusti lyhyt vaan sehän vain riippuu linkkien rakenteesta.

Useastihan yksinkertainen on kaunista ja sitenhän nyky autot ovat rakentuneet. Mennään täysin perusrakenteella.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Koheltaja

Jos linkkien päihin laitetaan normi pituiset kepit niin siinä menetetään tilan ja painonsäästö, sekä rasitteena on edelleen linkistön välysten aiheuttamat muuttuvat tekijät.
Kylätason RC-kuski.

kyoshoman02

Aurinkokennoilla kulkee tulevaisuuden radio-ohjattavat, nopeus jopa 3,17 km/h:p

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 02.10.14 - klo: 20.18
Jos linkkien päihin laitetaan normi pituiset kepit niin siinä menetetään tilan ja painonsäästö, sekä rasitteena on edelleen linkistön välysten aiheuttamat muuttuvat tekijät.

Ehkä halutaan alempaa painopistettä ja linkit saadaan varmasti rakennettua välyksettömäksi.

Eli matalampi pp ja parempi aerodynamiikka olisi saavutettavissa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

nassikka10

Tässä on nykyisessä mattoautossa jotain muuta kuin se yleisin iskari/jousitus ratkaisu:
http://shop.awesomatix.eu/awesomatix/awesomatix-a700-ex-1-10-electric-touring-car.html#.VC2cril_vVs

Kerran päässyt katomaan hieman lähempää ja on se kiinnostavan näköinen, mutten tuon alustan toimivuudesta osaa sanoa mitään.
XRay T3-11, Sanwa MT-4

kyoshoman02

#67
Juu on kyllä kiinnostavan näköinen... en ole ennen tuontyyppiseen ratkaisuun törmännyt. Toimivuus voi olla hyvä, mutta en tiedä sitten miten oikeasti toimii.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 02.10.14 - klo: 21.32Ehkä halutaan alempaa painopistettä ja linkit saadaan varmasti rakennettua välyksettömäksi.

Eli matalampi pp ja parempi aerodynamiikka olisi saavutettavissa.

Eipä siinä normi pituisilla kepeillä ja linkustoilla juurikaan saavuteta etua painopisteellä, linkustojen paino korvaa tornien painot. Ehkä aerodynamiikassa voitetaan hieman mutta välyksetön linkusto ei toimi kuten moni on linkkien kanssa varmaan huomannut, pikkaisen pölyä linkistöön niin jumi on valmis. Myös täysikokoiset kepit vaatii isolla liikevaralla olevat linkistöt jotka vie tilaa -> krossarissa kori nousee joka vaikuttaa aerodynamiikkaan.

Perinteiset tornit ja pystykepit rules, iskareiden kehityskaari on vasta alussa ja mielenkiinnolla odotan koska näihin saadaan ihan oikeat iskarit säätöineen.
Kylätason RC-kuski.

JoukoH

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.10.14 - klo: 07.12

Perinteiset tornit ja pystykepit rules, iskareiden kehityskaari on vasta alussa ja mielenkiinnolla odotan koska näihin saadaan ihan oikeat iskarit säätöineen.

Oikeita iskareita RC autoihin on jo olemassa --> http://www.realshocks.com/Products.html
Jouko Hyvärinen

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.10.14 - klo: 07.12
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 02.10.14 - klo: 21.32Ehkä halutaan alempaa painopistettä ja linkit saadaan varmasti rakennettua välyksettömäksi.

Eli matalampi pp ja parempi aerodynamiikka olisi saavutettavissa.

Eipä siinä normi pituisilla kepeillä ja linkustoilla juurikaan saavuteta etua painopisteellä, linkustojen paino korvaa tornien painot. Ehkä aerodynamiikassa voitetaan hieman mutta välyksetön linkusto ei toimi kuten moni on linkkien kanssa varmaan huomannut, pikkaisen pölyä linkistöön niin jumi on valmis. Myös täysikokoiset kepit vaatii isolla liikevaralla olevat linkistöt jotka vie tilaa -> krossarissa kori nousee joka vaikuttaa aerodynamiikkaan.

Perinteiset tornit ja pystykepit rules, iskareiden kehityskaari on vasta alussa ja mielenkiinnolla odotan koska näihin saadaan ihan oikeat iskarit säätöineen.

Kuinka paljon M8 iskarit painaa? Jos iskarit korvaa vaikka titaani tangoilla, niin totaali paino kuitenkin lisääntyy, mutta iskarit saadaan vaikka auton pohjalle makaamaan, jolloin painopiste tulee melkoisesti alemmas.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Metsäläinen

Uskoisin että nyt yleisesti käytössä olevalla iskunvaimennus geometrialla haetaan varmatoimisuutta, helppoa säätöä ja mekkausta. Ei mitään linkkihemmettiä, jonka säätämiseen tarvii olla mekkausmonttu.
Liian monimutkaiset systeemit ei yksikertaisesti toimi ainakaan kilpakäyttöön tarkoitetuissa autoissa.
Voihan sitä varmaan rakentaa scale auton, missä on makaavat jouset upealla linkistöllä ja pitää sitä lasikaapissa
kaikkien ihailtavana.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 03.10.14 - klo: 08.24
Kuinka paljon M8 iskarit painaa? Jos iskarit korvaa vaikka titaani tangoilla, niin totaali paino kuitenkin lisääntyy, mutta iskarit saadaan vaikka auton pohjalle makaamaan, jolloin painopiste tulee melkoisesti alemmas.

Jos iskarit laitetaan krossiauton pohjalle, joudutaan tilan puutteen takia pohjalta nostamaan muita laitteita ylöspäin jolloin painopiste taas nousee. Lisäksi iskareiden huollettavuus hankaloituu selvästi kun pitää raapia muut rojut ensin pois edestä ennen kun pääsee keppeihin käsiksi.

K.I.S.S periaate toimii näissä vehkeissä kaikista parhaiten, turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä :wink:
Kylätason RC-kuski.

eSATA

Myös todelliset etujarrut löytyy vain 1/5 autoista.Joskus pohtinut saman tapaista kasikrossiin etudiffin ulostuloihin mutta taas saadaan linkkiviidakkoa tai pitäisi saada pienempää hydrauliikkaa kuin vitosissa.
Cannondale Scalpel Team Replica

jerzirccar1

Laro rush2 vietiin m8 mm 1996 tq ja muistaakseni Daniel Reckwart kuskina.
Ja Brian Kindwall ajoi predatorilla aika hyvällä menestyksellä
Kyllä nuo makuasentoiskarit tulevat vielä muotiin.
Hyvä puoli noissa f1 tyylisissä etuiskareissa on se että voit droppia muuttaa ilman että kosket iskariin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 03.10.14 - klo: 15.40
Laro rush2 vietiin m8 mm 1996 tq ja muistaakseni Daniel Reckwart kuskina.
Ja Brian Kindwall ajoi predatorilla aika hyvällä menestyksellä
Kyllä nuo makuasentoiskarit tulevat vielä muotiin.
Hyvä puoli noissa f1 tyylisissä etuiskareissa on se että voit droppia muuttaa ilman että kosket iskariin.
Jerzi

Epäilemättä tulee muotiin siihen suuntaan toi autojen kehitys näyttää menevän.
Laro rush 2.2 paranettu versio ja siinä on iskarit pystyssä, kun huomattiin, että radalla saattaa olla hyppyreitä.

jerzirccar1

Tää topikki kannattaa nyt nostaa  esille kuin tuo mm sähkörossikisat ajetaan yataben turffi alustalla ja siellä on niin paljon nähtävää  atmasti että ohoijja.
Tuupit eivät ole lainkaan ns perus vehkeotä vaan puhtaasti matolle suuniteltu.
Jos nettiin on jo vuotanut kuvia kisoista niin niitä voi linkittää tänne.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

nitropaimen

#77
RC autojen "kehitys" on siitä mukava "tieteenala",  että siihen vaikuttaa tekijöitä joilla ei juurikaan ole tekemistä auton teknisen kehityksen kanssa. Hyvä esimerkki on tuo luistonesto mikä LRP eli Lauterbach kehitti 2WD crossariin silloin kun Heikki Naulapää oli niitten tehdaskuski. Joku kusipää saku oli  lipsauttanut uutisen julkisuuteen siitä "mitä on tulossa" ja tuo Zydeemi KIELLETTIIN AJAJAKOKOUKSESSA ennekuin kukaan muu oli edes nähnyt, mitä se oli ja miten se toimii. pointti oli että väitettiin sen asettavan kuskit eri arvoiseen asemaan kun todellisuudessa haluttiin pitää homma "hobbitasolla"  jotta tarpeeksi porukkaa pyörisi kisoissa ja kauppa kävisi.
Vähän sama noitten etujarrujen ja sähköisten iskareiden kanssa, Autot vaan EI SAA OLLA LIIAN KALLIITA...

Tuohon viittasi EFRA:n tekninen sihteero CARLOS, kun kysyin, mikä on sallittua ja mikä ei: "Jos keksit jotakin todella hienoa ja monimutkaista, tullaan se kuitenkin kieltämään, ettei harrastus kärsisi"

Sellaisen zydeemin että joustuksen korkeuden ja jäykkyyden voisi säätää määräytymään esimerkiksi noparista kaasun asennon perusteella, ei olisi mikään kovin ihmeellinen tekninen ratkaisu, mutta kannattaako sellaista  alkaa kehittämään yhtä kisaa varten ?? parempi vaan leipoa hiilarista iskaritolppia ja porailla niihin vähän reikiä tai lätkäistä etu tolppien päähän pienen lexan palan etu downforcea lisäämään. Naulapään Heikillä oli sekin jo silloin kun tehdaskuskina ajeli, riippuen radasta. Nyt näköjään matolla taas etupidosta on hyötyä...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

Tämä haastattelu FB:ssä kannattaa tsekata ja miettiä perinpohjin mitä hemmot sanoo ja TARKOITTAA sanomisellaan... "Team Manager Brent Thielke does a little Q and A with Jason Ruona."
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jerzirccar1

#79
 :sad:
jerzii
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Bigbear

Nythän luostonesto on integroitu rataan.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Bigbear

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 09.10.15 - klo: 10.30
Kuka rakentaa autoon magneetti jousituksen
http://www.supermagnete.fi/ring-magnets-neodymium/ring-magnet-10mm-x-4mm-x-5mm-neodymium-n42-gold-plated_R-10-04-05-G
Tuollaiset vaan iskarin varteen estämään pohjauksia :)
Askartelen parhaillaan sähköisen iskarisysteemin kanssa jossa mäntä on juri tuollainen magneetti, mutta öljyä vastaa osaksi kuparikäämi joka on rauta putken ympärillä. eli sähkömoottori jossa liike,on putken suuntainen. Kuten kaikki tietää, on harjallisten mottorien jarrutus toteutettu laittamalla plus ja minus yhteen eli oikosulkuun. Tässä iskarissa tuota jäykkyyttä säädetään säätämällä potikkaa joka määrää oikosulun määrän. Täytyy vaan löytää luokka missä sitä saa käyttää. Ajattelin ensin ettö rata luokissa, mutta niissä iskarin liike on niin lyhyt että ei tule toimimaan. Rock Crawlerit voisi olla, siellä ei säännöt rajoita mitään...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

Reedy otti kolmannen kymmennen MM tittelin ! Ihan OT:na ja kunnioitukesta jäbää kohtaan laitan kuvan jonka otin geneven MM kisasta 80 luvun alusta: Kuka suomalainen on samalla viivalla miken kanssa ?
Tsekatkaa muuten miten paljon oli ulkopuolisia sponsseja kisassa, Tässä kuvassa näkyy FIat (mollat) gauloises (tupakka) erilaisia juomia ja muita nautintoaineita. Nykyään näkyy vaan RC bineksessä mukana olevia puljuja, ei suuria firmoja enää kiinnosta RC kun se ei kiinnosta suurta yleisöä. Kuka puhuu RED BULLIN tai Cokiksen sponssoriksi johonkin kisaan ??
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Veskuvaan

Bose kehitteli joskus 1:1 autoihin noita sähkö alustoja, vika feature on aika makea ;)

https://www.youtube.com/watch?v=q8sVDenpPOE
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

jucca

#85
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 09.10.15 - klo: 14.23
Reedy otti kolmannen kymmennen MM tittelin ! Ihan OT:na ja kunnioitukesta jäbää kohtaan laitan kuvan jonka otin geneven MM kisasta 80 luvun alusta: Kuka suomalainen on samalla viivalla miken kanssa ?
Tsekatkaa muuten miten paljon oli ulkopuolisia sponsseja kisassa, Tässä kuvassa näkyy FIat (mollat) gauloises (tupakka) erilaisia juomia ja muita nautintoaineita. Nykyään näkyy vaan RC bineksessä mukana olevia puljuja, ei suuria firmoja enää kiinnosta RC kun se ei kiinnosta suurta yleisöä. Kuka puhuu RED BULLIN tai Cokiksen sponssoriksi johonkin kisaan ??


Pienoisautoilu pitäisi saada jollakin verukkeella vaikkapa X-Gamesien näytöslajiksi esim. pituus/korkeushyppy tmv. sekoilu (vähän kuin motocrossille on saatu hyppy-voltti-akropaatti kisoilla näkyvyyttä) niin näkyvyyden myötä alkaisi kiinnostaa mahdollisesti myös rc-piirien ulkopuolisia sponsoreitakin. Drifting kisathan taitaa maailmalla olla aika suosittuja, liekö siitä sitten mahdollisuuksia rc-harrastuksen suosion nousuun massoille. ...Ei muuten taida vielä olla sellaisia älyttömiä kilpasarjoja rc-autoilussa, siis vaikka pituushyppykisoja tai hajota auto mahdollisimman nopeasti/näyttävästi ym.  :grin:

-Juho-

Traxxas on ollut jenkeissä vuosia mukana mm. Short course ja Drag racing tiimien/sarjojen sponsorina. LINKKI
Ja mukana juurikin näytötyyliin kisoissa. Ainakin yksi merkki sen myötä lienee tuttu monille.
Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin koko ja luotettavuus on suurimmat syyt miksi moni "hieno" keksintö ei tahdo menestyä pikkuautoissa. Luistonestosta yms. elektronisesta avusta on niin lyhyt matka siihen että voikin sitten jo sen kuskin jättää pois koko hommasta, ja sitä tuskin kukaan toivoo.
Liikaa Kyoshoja

Bigbear

Vaikka luistonesto sallittaisiin, niin silti kaikkien auto ei kiihtyisi yhtä nopeasti.  Edelleen säädöt ja kuljettajan ajotapa vaikuttaisi kulkuun ihan kuin nytkin. Jossain LS-5 luokassa olisi hieno kokeilla luistonestoa ja "Häkkisen" jarrua
Sworkz Team Finland
Driven to perfection