Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MFR käynnistysvaikeuet

Aloittaja jartsa65, 13.04.09 - klo: 11.25

jartsa65

Moi

Hommailin monen vuoden jälkeen polttisauton ja valitsin Kyoshon MFR:n. Sen käyntiinlaitto on osoittautunut hankalaksi - tai toistaiseksi mahdottomaksi mun taidoilla. Autossahan on sähköstartti, mutta sähköstartti hyytyy melki heti - jaksaa pyörittää hetken, jonka jälkeen hyytyy totaalisesti (voi aiheutua siitä, että saa liikaa kakkua). Hehkun poiston ja tyhjennyksen jälkeen ei enää akussa riitä voima pyörittää starttia (pyörittää kyllä ilman hehkua vaan ei sen kanssa). Yritin ensin tehdasasetuksilla, jonka jälkeen olen vetänyt jonkin muun palstalle kirjoitelleen ohjeiden mukaan "high speed needle" ruuvia vähän auki (alkuperäinen n 2.5 kierrosta, nyt n 3).

Onko kenelläkään mitään hyviä kikka kolmosia? Startterin akku on minusta aika pieni - 7.2V ja vain 1400 mAh, mutta kai sen pitäisi jaksaa useampi yritys suoda, kun sitä alkuperäiseä startterisettinä myydään. Ohjeissa puhutaan 5 s starteista, mutta ei mun akku jaksa sitä aikaa...


Kuinka voin tarkistaa hehkun toiminnan?

apt93

Lainaus käyttäjältä: jartsa65 - 13.04.09 - klo: 11.25

Kuinka voin tarkistaa hehkun toiminnan?


Ota tulppa käteen,  laita hehku kiinni ja kato tapahtuuko mitään.

Rahtimies

Auttaa myös uutta moottoria kun kuumailmapuhaltimella lämmittää kun käynnistää. Uusi moottori tiukka yläkuolokohdassa, jolloin startteri hyytyy.
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

wictro

Varmista että hehkulaitteessa on virtaa (lataa tuo)

Tarkista että tulppa hehkuu

Varmista että startterin akku on täysi

Ryypytä moottori, eli puhalla paineletkuun kunnes polttoaine menee kaasuttimeen asti (tai käytä ruiskua puhaltamisen sijasta, jos siltä tuntuu)

Pyöräytä konetta ilman tulppaa muutama sekunti.

Tulppa kiinni, avaa tulppaa noin 1/4 kierrosta löysälle.

Kuumenna konetta kuumailmapuhaltimella / föönillä kunnes on kuuma käsille (noin 100+ astetta), älä sulata johtoja tai muita samalla :)

Hehku kiinne tulppaan, ja starttia perään.

jos ei lähde, niin anna samalla varovasti kaasua.

.w
-Lithium Love Racing-

jartsa65

Moi ja kiitos kommenteista.

Tämän MFR:n starttisysteemi poikkeaa aiemmin näkemistäni. Sen sähköstartti tapahtuu auton omalla integroidulla starttimoottorilla. Hehkutulppaan menee tulpanjohto ja hehkun pitäisi saaman virtansa samalla kun starttimoottoria pyöritetään (akku kytketään erillisellä laitteella startin ajaksi autoon). Kuitenkin starttiyrityksen jälkeen ainoa mikä on kuumana on akku...Tulppa ei edes ole lämmin.
Voihan se oll, että tulppa on sökö ja syö myös startilta virran

Täytyy soitella kauppiaalle...

wictro

Periaatteessa ohjeet toimii tuollakin systeemillä

Jos jollain tutulla on lainata irtohehkutinta, niin saat enenpi virtaa startille.

Unohtui vielä se, että pyörittele kampiakseli sillai, että se kerkeeä pyörähtää miltei täyden kierroksen ennenko tulee puristustahti. Eli saa vähän vauhtia, ennenko tulee tiukka kohta.

Moottori pyörii auton edestä katsottuna vastapäivään, niin pyöritä sitä takoperin, kunnes mäntä on lähellä yläkuolokohtaa. Pitäis huomata se selvästi, kun tulee raskaaksi pyörittää.

.w

sori sekavat ohjeet, mutta on puun halkominen kesken pihalla, ja en kehtaa olla täällä sisällä tän kauempaa, ettei tytsy hermostu :)
-Lithium Love Racing-