Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!

Aloittaja bluebeetle, 14.04.09 - klo: 20.19

tapsa92

Kiitos vinkeistä ! Pitää tutkia paremmalla ajalla asiaa  :afro:
- Tapsa

tapsa92

Hmmm tosin onko sellaista laturia mahdollisesti ehkä joka osaisi ladata 1-8 kennon LiPo paketteja ? En ole varma tarvitsenko niin järeää laturia mutta eihän sitä koskaan tiedä  :cheesy:
- Tapsa

Honkkari

Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

transewaves

TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

tapsa92

#34
Juuri oikeanlainen !  :cheesy: :wink: Mä käytän joissakin mun duuneissa valokaari haalareita mitkä saan firman X puolesta. Työskentelen välillä laboratorio olosuhteissa.
- Tapsa

tapsa92

- Tapsa

Henkka82

ostin tuossa floureon 7.4V 30C 5200mAh akut radio ohjattavaan laturina toimii imax b6.
Elikkäs millä arvoilla latailen nuo akut? Lipo pussi löytyy.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Henkka82 - 04.10.16 - klo: 20.45
ostin tuossa floureon 7.4V 30C 5200mAh akut radio ohjattavaan laturina toimii imax b6.
Elikkäs millä arvoilla latailen nuo akut? Lipo pussi löytyy.

http://rc10.fi/index.php?topic=20393.msg802899#msg802899
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Volver

Kyosho DMT GP
Sakura D4 AWD

monsterman

omana lipo "pussina" ammuslaatikko. ei ole siis tiivis, ettei paineistu lipon poksahtaessa
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

andy98

Akkujen nopea purkautuminen itsestään:
Jätin noin viikko sitten akut rc auton sisään. Akut ovat kaksi muutama kertaa ajettua 3S 5000mah lipoa sarjaankytkettyinä. Muutamalla kaasun painalluksella testasin silloin, että auto oli kunnossa ja laitoin sen ajovalmiina vapaapäiviä odottamaan.
Eilen auto ei enää inahtanutkaan virtanapista painaessani ja yleismittari näyttää kennojen jännitteiden olevan 0.5v ... 1.4v välillä. Toisen akun jännite on 2.3v kun taas toisessa on 4.3v. Kumpikin akku on hieman pullistunut, mutta ei muutamaa milliä enempää. Pullistumaa painellessa akusta kuuluu hiljaista suhinaa, hieman kuin jokin neste/vesi siirtyisi muovikalvojen välillä.
Mistä voisi yllättävä purkautuminen johtua? Akut olivat sarjaan kytkettyinä ja myös nopeudensäätimessä (ezrun max6) kiinni. Auto ei tietenkään ollut päälle kytkettynä kuitenkaan. Rinnankytkettyinä kyllä ymmärtäisi, että "avoimessakin" piirissä voisi akkujen pienet eroavaisuudet pitkällä aikavälillä tyhjentää akkuja. Mutta jos piiri on ollut avoin, niin eihän sarjaankytkettyille akkuille pitäisi olla mahdollista kummankin purkautua samanaikaisesti sattumalta. Ainoalta vaihtoehdolta vaikuttaa, että nopeudensäädin on onnistunut hitaasti tyhjentämään akut. Erikoista on myös se, miten toisessa akussa on mahdollisen kuormituksen poistamisen jälkeen kaksi volttia enemmän jännitettä.
hong nor x1

Ipperu

Yleinen ohjehan on se, että akkuja ei pidetä kytkettyinä. Yleensäkin kannattaa akkuja säilyttää varastointijännitteessä paloturvallisessa paikassa. Minä olen heittänyt heti pullistuneet akut pois käytöstä. Halvempaa ostaa uudet akut kuin polttaa talo.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

rcjkl.fi

Lainaus käyttäjältä: andy98 - 18.06.19 - klo: 00.47
Akkujen nopea purkautuminen itsestään:
Jätin noin viikko sitten akut rc auton sisään. Akut ovat kaksi muutama kertaa ajettua 3S 5000mah lipoa sarjaankytkettyinä. Muutamalla kaasun painalluksella testasin silloin, että auto oli kunnossa ja laitoin sen ajovalmiina vapaapäiviä odottamaan.
Eilen auto ei enää inahtanutkaan virtanapista painaessani ja yleismittari näyttää kennojen jännitteiden olevan 0.5v ... 1.4v välillä. Toisen akun jännite on 2.3v kun taas toisessa on 4.3v. Kumpikin akku on hieman pullistunut, mutta ei muutamaa milliä enempää. Pullistumaa painellessa akusta kuuluu hiljaista suhinaa, hieman kuin jokin neste/vesi siirtyisi muovikalvojen välillä.
Mistä voisi yllättävä purkautuminen johtua? Akut olivat sarjaan kytkettyinä ja myös nopeudensäätimessä (ezrun max6) kiinni. Auto ei tietenkään ollut päälle kytkettynä kuitenkaan. Rinnankytkettyinä kyllä ymmärtäisi, että "avoimessakin" piirissä voisi akkujen pienet eroavaisuudet pitkällä aikavälillä tyhjentää akkuja. Mutta jos piiri on ollut avoin, niin eihän sarjaankytkettyille akkuille pitäisi olla mahdollista kummankin purkautua samanaikaisesti sattumalta. Ainoalta vaihtoehdolta vaikuttaa, että nopeudensäädin on onnistunut hitaasti tyhjentämään akut. Erikoista on myös se, miten toisessa akussa on mahdollisen kuormituksen poistamisen jälkeen kaksi volttia enemmän jännitettä.


max6 säätimessä on elektroninen kytkin, joka kiskoo pientä herätevirtaa koko ajan. Ainut ratkaisu on pitää akun liittimet irti niin ongelmia ei tule.

/Teemu
Suomen virallinen Kyosho maahantuoja ja jälleenmyyjä. Traxxas -tuotteet, varaosat ja tarvikkeet Jyväskylästä. RC Play OutdooR ulkorata. www.rcjkl.fi / www.rcplay.

snakepoison

Lataa akut vasta radalla . Tai juuri ennen radalle siirtymistä. Täyteen ladattu Lipo ei kauan ehjänä säily , ja pullistuu varmasti . Tulipaloriski
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Japanaska

Morjesta huomasin että lipo akkuni pullistelee hieman onko turvallista purkaa laturilla akkua tyhjäksi enään tässä vaiheessa paloturvallisessa pussukassa ja valvottuna tietenkin.?

Screwed

On. Ei se pieni pullistelu tee akkua käyttökevlottomaksi. Mutta miksi sun pitää purkaa se täysin tyhjäksi?

Japanaska

ei taida uskaltaa enään käyttää tuota pullistunutta akkua kun vertaan toiseen saman ikäiseen ja  merkkiseen akkuun niin eroa on noin 2-3mm hävitys kävi mielessä


Hyper

Mitenkäs tällainen tilanne. Mulla on pari lipoa (3s ajoakku ja pieni samanlainen radio-ohjaimelle). Näitä on käytetty viimeksi joskus 8 vuotta sitten, jolloin ne on laitettu säilöön. Mulla on tollanen halpa lipon volttimittari ja se näyttää että jokainen kenno on 3.78 tai 3.8 volttia molemmalle akulle. Luulin että olisi tässä ajassa kuoleutunu itsekseen. Eli olenko saanut säilytyksen onnistumaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa nyt vai tapahtuuko noissa jotain muitakin muutoksia ajan saatossa mitä pitäis huomioida?

jon.lindgren

Akkua pitää "jumpata" pitkän säilytyksen jälkeen. Ladata ja purkaa ja ladata ja kuormittaa aluksi varoen....

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Hyper - 30.07.20 - klo: 20.26
Mitenkäs tällainen tilanne. Mulla on pari lipoa (3s ajoakku ja pieni samanlainen radio-ohjaimelle). Näitä on käytetty viimeksi joskus 8 vuotta sitten, jolloin ne on laitettu säilöön. Mulla on tollanen halpa lipon volttimittari ja se näyttää että jokainen kenno on 3.78 tai 3.8 volttia molemmalle akulle. Luulin että olisi tässä ajassa kuoleutunu itsekseen. Eli olenko saanut säilytyksen onnistumaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa nyt vai tapahtuuko noissa jotain muitakin muutoksia ajan saatossa mitä pitäis huomioida?
Jos jännitteet noin hyvin säilyneet niin eiku kovaa ajoa. Tulet huomaaman että potku paranee varsinkin ekan ja tokan latauksen välillä. Mun mielstä ei tarvitse varoa sen enempää. 3,8V/kenno on se suositeltu varastointijännite ja todella hyvin sun kennot ovat säilyneet.

Niilo

Mulla ei ole lipoista kokemusta kun kopteri käytössä. Siinä mulla oli ohjaimessa laskuri mistä tiesi lentoajan ettei päästänyt akkua liian tyhjäksi.

Alkaa hieman kuume nousta sähköautoa kohtaan niin miten tämä akun tason seuranta toteutetaan autolla ettei vedä akkua ihan kuivaksi?

mustikka

Autoissa asia hoituu yleensä nopeuden säätimen Lipo modella. Eli nopeuden säädin laskee tehot tai pysäyttää auton, kun akussa jännite on liian alhainen. Eli tämä estää akkujen yli tyhjenemisen.

Autoa hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tämä ominaisuus löytyy autosta.

Ja jos laturia hankkii, niin kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen, josta löytää Lipo storage ohjelma. Kyseisellä ohjelmalla saa akun ladattua suoraan säilytys jännitteeseen.

Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Niilo

Kiitos inffosta. Eiköhän se joku Traxxasin tai Arrman tuotos ole mikä tulee hommattua.