Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kyosho V-one & FW05-R zone

Aloittaja Toni, 01.07.03 - klo: 16.52

Midder

Joo näinhän se taitaa olla niinkuin Mikakin jo totesi M8 tuntuu olevan kokoajan enemmän nousussa ja lisää kuskeja tulee joka vuosi lisää mikä on kyllä todella hieno juttu  :)  Monet ovat varmastikkin huomanneet, että crossissa pääasia on ajotaito ei kalusto siksikin ehkä suosittu.

jake_

Juu, eli syksyllä tuli ostettua Kyoshon v-one rrr, mutta ajot jäi aika vähälle kun päälajina on karting joka kuluttaa tehokkaasti aikaa...
Onko muilla kokemuksia kyseisestä autosta?
Kyosho V-One RRR & Pure Ten Alpha GP

rcoss

On tullut hankittua tuo FW-05T jossa siis keppiveto ja taitaa olla näistä FW-sarjan autoista se mopoin...

Tuli mieleen, että minulla on edessä jäykkä akseli kun taas ilmeisesti ainakin noissa V-one autoissa on edessä yksisuuntalaakeri. Molemmilla on käsittääkseni omat hyvät puolensa mutta kannattaisiko minunkin vaihtaa eteen tuollainen yksisuuntalaakeri ?

rcoss

Teillä joilla on edessä yksisuuntatasauspyörästö, jarrutettaessa jarruttaako etupyörät ollenkaan vai onko jarrutusteho pelkästään takapyörien vastuulla ?

Toni

Jarruttaa tietysti pelkillä takapyörillä. Saa olla herkkä jarrusormi, ettei pyöräytä autoa ympäri.

Suosittelen, että pidät sen "lukkoperän" siellä edessä.
SC10 4x4

rcoss

Katselin tässä noiden kovempien kisa-rassien tietoja (vaikkapa V-one RR tai RRR) ja näyttää siltä, että yksisuundiffi on melkein sääntö edessä. Onko siis kuitenkin kokonaisuutena parempi ? Ja vaikeampi ajaa ?

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "rcoss"Katselin tässä noiden kovempien kisa-rassien tietoja (vaikkapa V-one RR tai RRR) ja näyttää siltä, että yksisuundiffi on melkein sääntö edessä. Onko siis kuitenkin kokonaisuutena parempi ? Ja vaikeampi ajaa ?

Kyllä ihan suomen kisoissa diffi edessä tai se spooli on ainoa oikea. Sitä jarruakin tarvitsee siis...
---

jake_

Jos jollain on RRR niin millä te säädätte sitä neulaa jolla säädetään alakierroksille seos(se joka on siinä kaasarin luistissa), ku se on siellä tankin takana ?

Ootteko kääntäny kaasaria tai muuta vastaavaa ?
Kyosho V-One RRR & Pure Ten Alpha GP

Mika R

Kyllä se pitäs pitkällä meisselillä onnistua tuolta auton keulasta päin tankin ohitse.. mutta ei millään nysällä varmaankaan...

rcoss

Osaatteko Jarkkom tai Toni sanoa muuttuuko jarrutus paljonkin vaikeammaksi hallita jos vaihdan eteen tuon yksisuuntatasauspyörästön (spool ?) ?

Mika R

Ei ole Voneria mutta 1/8 rata-auto jossa edessä oneway. Ongelmahan tulee (lukko)jarruttaessa jolloin tahtoo heittää perän edelle. Vaatii hyvää kontrollia ettei tarvitse lukkojarruttaa. Tiukanpaikan tullen käy helposti toisin.

Edellähän suositellaan diffiä. Mutta kokeilemallahan tuo selviää miten pysyy onewayllä lapasessa.

ABS toiminto voisi auttaa hieman.

l150040

Yksisuuntatasuspyörästö (One-Way) ja kiinteä akseli (Spool) ovat aivan eri asia. One-way:llä etupyörät eivät jarruta ollenkaan, mutta pyörät pyörii aivan vapaasti suhteessa toisiinsa. Spoolilla jarrut toimivat, mutta etupyörät pyörii väkisin samaa vauhtia.

Mika R

Jep, luin kai huonosti... no tulipahan kommentoitua tuon onewayn osalta.  :mrgreen:

rcoss

Jees, minulle on selvää, että one-way ja kiinteä akseli ovat täysin eri asiat. Ainoa mikä ei ollut selvää oli se, että kiinteää akselia kutsutaan spooliksi.

Mutta vastaus tuli yllä, että siis jarrutus vaikeutuu one-wayllä jonkun verran.

Divi

Lainaus käyttäjältä: "l150040"One-way:llä etupyörät eivät jarruta ollenkaan, mutta pyörät pyörii aivan vapaasti suhteessa toisiinsa.
En nyt oo aivan varma mutta eikös oneway toimi perjaatteessa spoolina silloin kun painetaan kaasua? Tai ainakin silloin jos takaa häviää pito... :|

l150040

Ei, perinteisellä Oneway:llä etupyörät pyörivät täysin toisistaan riippumatta. Xrayllä on kyllä tämä hydridi oneway-spool, jossa etupyörät on sidottu toisiinsa kiinni, ja tämä kokonaisuus pyörii sitten yksisuuntalaakereiden varassa.

jtp

TP-10 luokassa suurin osa käyttää spoolia tai diffiä edessä. Etenkin pienemmillä radoilla osa pro kuskeista käyttää myös one-wayta jolla saadaan auto kääntymään paremmin tiukoissa neulansilmissä.

One-wayllä ajaessa pitää jarru säätää niin että takarenkaat eivät pääse lukkiutumaan, koska silloinhan se auto pyörähtää välittömästi. One-wayssähan tuo jarrutehokin on heikoin koska vain takapyörät jarruttaa.

Spoolilla ajaessa jarruteho on paras, mutta vastaasti auto on kankea kääntymään tiukoissa paikoissa. Se on kuitenkin se varmin jos ei tiedä mitä eteen laittaa. Toki taas se kuluttaa eniten vetoakseleita.

Diffi on hyvä kompromissi, mutta vaatii säätöä että siitä saa sopivan. Jarruteho on aina parempi mitä jäykempi etudiffi on, mutta silloin auto muuttuu kankeammaksi.

One-wayllä jarruttaessa ei käytännössä voi kääntää yhtään. Spoolilla ja diffillä voi kääntää jarruttaessa kunhan ei jarruta lukkoon renkaita.

jake_

ABS on jees !!!  :mrgreen:
Kyosho V-One RRR & Pure Ten Alpha GP

Mika R

voisin kuvitella että siitä olis apua tiukassa paikassa niin ei mene lukkoon

Jonni

Noi radioiden ABS-moodit ovat kyllä varmin tapa hajottaa kaasuservo. Ne on tarkoitettu sähkökäyttöön.

Mika R

okei! itse en ole käyttänyt

rcoss

Kandeeko vaihtaa vastaanottimen patterit (4xAA) 6.0V akuksi ? Tuleeko lisää tehoa ohjaukseen tai muuta hyötyä ? (auto Kyosho FW05-T)

Jonni

ilman muuta kannattaa. tulee servoihin huomattavasti lisää potkua, myös toimintavarmuus raranee.

rcoss

Kiitos tiedosta. Mitä muuten tarkoitat kun mainitset että toimintavarmuus paranee ? Siis vähenevätkö esim. radiohäiriöt jos käyttää akkua vs. pattereita ?

Jonni

Kyllä ymmärsit ihan oikein.

rcoss

Toisen vaihteen keskipakokytkimen säätö. Jos rata on isohko (niinkuin vaikkapa Tattarisuo on) niin kuinka toisen vaihteen kytkin tulisi karkeasti säätää: ottamaan aikaisin vai myöhään ?

Mika R

Kokeilematta vaikea sanoa, mutta olikohan se niin että meikä ajaa useimmat syheröt ykkösellä läpi ja kakkoselle vaihtaa vasta kun on enemmän suoraa.. mutta riippuu välityksistä so. kuinka pitkät tai lyhyet sun vaihteet ovat.. osa isommista kurveista menee kakkosellakin hyvin jo se ei ole älyttömän pitkä. Tosin mulla on 1:8

Jonni

Aika aikaisin saa vaihtaa, jotta ei vaihda kesken mutkien.

Mika R


rcoss

Jousien puristuksen säätö (=maavaran säätö). Yleensä näkyy ohjeissa olevan, että maavaraa säädetään poistamalla joko klipsejä iskareista/jousista tai ruuvaamalla (parempien) iskarien mukana tulevaa ruuvia alaspäin jolloin jousi lyhenee ja maavara kasvaa. Vastaavasti löysentämällä ruuvia saadaan maavaraa pienennettyä.

Omassa autossani on klipsit ja maavara tällä hetkellä jotain 8mm. Ajattelin poistaa klipsit jolloin maavara olisi lähempänä 5-6mm.

Onko tästä mitään haittaa, että jousia ei enää puristeta yhteen klipsien avulla ? (maavaran pienentyminen tietysti alentaa painopistettä positiivisesti) Kysyn tätä siksi, että yleensä näkyy ohjeissa olevan melkein aina jonkinverran jousia puristettu kasaan.