Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Itse suunnitellut ja rakennetut autot

Aloittaja mikadosan, 21.04.09 - klo: 09.39

mikadosan

Hep,

Minkä verran Suomesta löytyy harrastajia, jotka rakentavat autonsa kokonaan itse. Mahdollisesti myös suunnittelevat ne itse? Itse työskentelen muotoilijana ja tuotekehittäjänä, joten itse suunnitteleminen ja tekeminen on kaikessa prioriteetti.

Olen koettanut kaivaa netistä itse tehtyjen RC-autojen (rata- ja/tai krossi) piirustuksia, kuvia, projektikertomuksia, jne. mutta aika laihoin tuloksin. Kun itsellä on tämä 3D-suunnittelu hanskassa, niin homma voisi jopa onnistua, kun vain pääsisi hiukan jyvälle, mitä kannattaa tehdä, mistä materiaalista, jne...

Joitakin autoja löytyy kotoa, joten niistä saisi varmasti aihioita, mallia, jne. mutta kyllä se suunnittelupuolikin tässä kiinnostaa kovasti. Toki auton alustaan/ripustuksiin menee osa poikineen, joiden tekeminen itse voi olla kova homma. Helpolla tässä ei tarvitsekaan päästä, mutta olennaista olisi tietää, miten se hyvä lopputulos on mahdollista saavuttaa. Oma osaaminen riittää kyllä jo nyt tekemään jokin perusrohjake, mutta olisihan se hyvä, että mahdollisesti valmistuva laitos olisi edes lähellä hyvää... :D

Jos harrastajilta löytyy nettilinkkejä, kuvia, vinkkejä...mitä vaan aiheeseen liittyvää, niin laittakaa jakoon. Tässä vaiheessa tehdään vasta taustatyötä, joten kaikki liikenevä tieto on tarpeen... :)

-M

MirosHima

Tarvii melkosen määrän eri tyyppisiä koneita että saa hyvän. muutaman cnc koneen hankinta edessä het alkuusa. 

no alkuu pärjännee käsi käyttösilläkin, kun oliskin edes manuaali jyrsin ja sorvi  :undecided:

edit: omat autot o enemmän ja vähemmän muokattu, vakiona o pysyny vaan turisti ja se tulee pysymäänkin. Saattaan tuolla omalla "parantelulla" mennä vaan pilalle  :mrgreen:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Haze

| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

mikadosan

Do di...tätä juuri ajoin takaa. Lisää näitä... :D  Tämä on mattoauto, mutta jotain vastaavaa olisi tarkoitus väkästellä asfaltille. Tässä on jo asennetta.

mikadosan

Konekanta ei ole ongelma. Minulla on käytössä erittäin laaja alihankkijaverkosto, joten kaikenlainen työstä laserista vesileikkuriin, CNC:stä mihin tahansa onnistuu aika helposti.

Vesa

Omaan käyttöönkö meinasit suunnitella vai ihan myyntiin asti? Minkälaista eräkokoa ajattelit? Ja lähinnä, mitä meinasit itse valmistuttaa?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

mikadosan

Morjes,

No alkuun omaan käyttöön, että tulee lastentaudit karsittua pois. Jos aikaansaadaan jotakin, joka voisi kelvata muillekin (siis, ihan oikeasti hyvää) niin sitten harkitaan jatko erikseen.

Eräkoko ja kaikki siihen liittyvä on tietysti vielä auki, kun vasta taustoja tässä selvittelen. Viime viikkojen illat mennyt netissä aika tiiviisti, mutta yllättävän laihoin tuloksin.

Omasta taustastani sen verran, että olen itse muotoilun ja tuotekehityksen ammattilainen ja 3D-suunnittelu on melko lailla hanskassa. Kahdeksan (8) vuotta olen nyt täysipäiväisesti touhunnut tuotekehityksen ammattilaisena ja tässä tavallaan pojan innostuttua on heräämässä oma vanha harrastus henkiin uudelleen. Nythän tässä on vielä toistaiseksi touhuttu halpojen "lelujen" kanssa, mutta itselläni aikanaan nuorempana oli ihan asiallisiakin autoja ajossa...siitä tosin on jo aikaa... :)

Nyt kuitenkin alkaa tämä innostus nousta aika kovaksi kun katselen vierestä kun poika ajelee illat pitkät ja naama on kuin Hangon keksi. Kyllähän sitä on itsekin tullut ajeltua taas viimeaikoina, ja nälkä lähti niin sanotusti lapasesta. Mutta ajatuksena on tosiaan siis kehittää itse jotakin tai sitten vain parannella jotakin halpisaihiota ja oppia siina sivussa... Toisaalta, jos osaamista ja tietotaitoa löytyy jaettavaksi asti, oman osaamiseni siihen yhdistämällä voisi syntyä jotakin hyödyllistä ja mielenkiintoista.

hades

kelpaisko tälläinen suunnittelu/rakennus malli:
Muotoilet pohjalevyn hiilikuidusta ja rakennat sen päälle mieleisesi auton jo olemassaolevista eri valmistajien osista?
Vai oliko tässä pointti päästä käyttämään niitä metallin ym. työstö koneita?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Vesa

Jos auto on tarkoitus saada piha-ajokäyttöön, kannattaa hyödyntää ripustukset ja voimansiirrot jostain olemassaolevasta autosta. Jos kilpakäyttöön aiot jotain suunnitella, silloinkin ripustukset kannattaa valita kisakäytössä toimiviksi todetuista autoista. Ennen kuin alkaa suunnitella, kannattaa hankkia kokemusta/toimia yhteistyössä jonkun kokeneen kuskin kanssa, joka tietää mitä tekee, tai oman testikokemuksen kautta, joka vaatii yleensä aika monta vuotta, jos meinaa jotain käänteentekevää suunnitella. Tuo siis siinä tilanteessa, kun puhutaan high-end kisalaitteista. Omaan käyttöön ja hupiajeluun tehdyt laitteethan voi tehdä hieman vaatimattomammilla kriteereillä :) mikä ei kuitenkaan tarkoita että ne tarvisi tehdä huonosti.

Materiaaliksi kannattaa valita alustassa ja levyosissa hiilikuitulevy. Jos tarvit matskua niin ota yhteyttä yv:llä.

Mitä suunnitteluohjelmaa tai ohjelmia käytät?

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

mikadosan

Moro,

Päivittäisessä käytössä on mm. SolidWorks. Renderöintiin, jne. käytän lähinnä 3DSMAX:ia, jos tarvetta ilmenee. Myös Rhino ja AutoCad löytyy, muttei niillä mielestäni tee mitään sellaista, jota en saisi Solidilla tehtyä. On Solidia kuitenkin jo NIIIN pitkään veivattu, että rutiinit on hallussa... :D

Tämä olemassa olevien osien käyttö puoltaa ainakin tuotekehitysvaiheessa paikkaansa, mutta kyllähän minulla tämä kaiken kyseenalaistaminen on aika lailla veressä. Eli, alkuun päästään vaikka näin. Mutta itseni tuntien tiedän, että itse pitää suunnitella kaikki. Ainakin tiedostoiksi jos ei muuten... :D

Mitä tässä on nettiä tongittu, niin tuntuu siltä, että ainakin osa osista tuntuu esiintyvän todella monen eri valmistajan autoissa. Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että valmistajat kopsii kilvan toisiaan, vai onko jossain päin Aasiassa tehdas, joka tekee osia hirveitä määriä ja myy niitä OEM -pohjalta halukkaille?

Piha-ajot on tietysti ainakin alkuun se primäärikohde. Jos tuosta kuitenkin syntyisi jotakin järkevää, miksei sen toimivuutta voisi sitten koestaa muutoinkin. Kuten sanottu, minä olevan oikeastaan uusherännäinen näissä hommissa. Yli 15v. on aikaa edellisesta harrastusrupeamasta, joten aika paljon on tuona aikana kalusto kehittynyt. Alkuun pitää siis saada jotenkin imuroitua se tieto, mihin suuntaan homma kehittyy ja on menossa...

Tutkinta jatkuu. Ja hei, jos niitä DIY-projekteja vaan löytyy, niin laitelkaa lisää infoa! Tässä vaiheessa kaikki tyhmätkin jutut on tarpeen, että saan viitekehyksen touhulle kasaan...

-M


Mika R

Onnea hankkeellesi!

Itse aloitin 02 rc autojen kanssa uudelleen ja kisoissa käymisen 04; nyt alkaa pikkuhiljaa olee edes vähän ymmärrystä alustan säätämisesta ja tottakai tekniikka on tullut jo hyvin tutuksi tässä vaiheessa, kuten myös nitromoottorit. Eli onko se nyt vienyt noin about 8 vuotta että alkaa osata nämä hommat. En tiedä tarvitseeko oman auton tekoon kokemusta, mutta jos tarvitsee niin ihan hetkessä niitä kuuluisia tikapuita ei kävellä.

Vesa

Noista osien Aasiassa tms ulkomailla teettämisestä on sen verran hintatiedusteluja, että hinnat ovat vasta n 1000-10000kpl tilattaessa järkevästi edullisemmat, että siellä kannattaisi teettää. Tietty poikkeustapauksia on, mutta markkinatkaan eivät aivan mielettömän isot ole yleensä.

Esim itsesuunnitellun touringauton kustannukset konepajalta tilattaessa hiilikuitu ja alumiiniosille on noin 400-500e/auto, kun tilaat 5-10 auton osat. Eli noin 2500-5000e yhteensä kertatilaus + kaikki OEM-osat, eli täydelliset ripustukset, vetokalusto, iskarit jne. joista tulee erikseen ostettuna noin 250-300e per auto lisää kustannusta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Hyper

#12
Aika paljon riippuu minkälaista autoa on tekemässä. Yksinkertaisin varmaan rakenteen puolesta on juuri joku mattoauton tapainen missä on suhteellisen vähän osia ja osat jo muotonsa vuoksi ovat suhteellisen helppoja koneistettavia. Seuraavaksi vaikein on varmaan joku crawler projekti. Crawlerissahan voi kaiken muun tehdä itse suhteellisen helposti akseleita ja hammasrattaita lukuunottamatta. Tosin näillä kahdella em- ajetaan pääasiassa sisällä nopeasti tai ulkona hitaasti möyrien. Eli ei ehkä se paras vaihtoehto jälkikasvua ajatellen jos haluaa ajaa kovaa ulkosalla.

Jos halutaan mennä kovempaa ulkona niin sillion katsellaan 1:10 ja 1:8 skaalan autoja. Näissä pystyy todella paljon hyödyntämään ja yhdistelemään valmiita osia tosin tällöin hinta nousee todella kovaksi jos kaiken ostaa ja jotkut parit osat tekee itse. Mikäli itse alkaa jousituksen ja tasauspyörästön osia tekemään itse niin silloin pitää osata jo laskea jotakin jotta tulisi todella hyvä. Esimerkiksi jo jousituksessa väärin tehtynä voi autossa ollla paljon bump-steeriä eli kun ajaa pompun yli niin auto vaihtaa suuntaa. Eli autosta voi saada helposti todella vaikean ajettavan. Itse en oikein näe tarpeelliseksi tehdä itse hirveästi osia johonkin 1:10 tai 1:8 skaalan autoon muutenkaan, autot on jo suhteellisen hyvin tehty valmiiksi. Esim nuorelle pojalle joku stampede tai rustler on tosi hyvä auto. Eli ostamalla saa varmasti paremman halvemmalla.

Mutta se "jännyys" alkaa sitten isoista autoista, 1:6-1:4 skaalasta. Auto on jo kokonsa puolesta iso ja osiakin on helpompi tehdä kun ne eivät ole sormenpään kokoisia palleroita vaan nyrkinkokoisia pulleroita. Ehkä osia jo hinnan puolesta kannattaa tehdäkin itse. Tiedä sitten minkälainen budjetti on kyseessä mutta itse ainakin tekisin jonkin 1:4 skalen bensalla juoksevan ralli-escortin jos pääsis valitsemaan. Tosin näissä puhutaan jo tuhansista euroista ja laite ei varmaan edes sovi aivan aloittelevalle nuorelle motoristille ;). Moottorit ja kytkimet sun muut servot ja muut vaikeat osat on kuitenkin jo olemassa ja itse voi keskittyä täysillä rungon, jousituksen ja palikoiden sijoittamiseen.

Tietenkin autoa tehdessä pitää kädentaitojakin löytyä ja varsinkin innostusta. Homma vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja tarkkuutta. Mikäli suinkin kiinnostusta crawler-puolen autoihin löytyy niin se voisi olla hyvä aloituskohde, osia löytyy valmiina todella laajasti ja osia on myös helppo itse tehdä ja valmistaa.

Onnea matkaan :)

EDIT: ekana varmaan kannattaa valita voimanlähde. Sähkö, nitro vai bensa. Sähkö on varmasti se helpoin ja "siistein" varsinkin jos ei ole rc-autojen kanssa ennen paljoa pelannut. Tosin sen kuvan sain että sähkölaitetta oltiin tekemässä? Tosin joku 1:12 ovikiila bensakoneella olis varmaan aika eksoottinen :)

Janne A

Formula Offroad-, eli FOFF-auto olisi varmaan kanssa hyvä kohde. Nehän on muutenkin melkein kaikki itse rakennettuja ja se on ymmärtääkseni aika uusi alue RC-autoilussa, jonka kaikkia kikkoja ei ole vielä löydetty.

Hippo

Tämä keskustelu on varmaan kaikille jo tuttu, mutta laitanpa linkin: http://rc10.fi/index.php?topic=23669.0 Eli kyseessä hieman isomman skaalan autot  :grin:
FG Baja 4wd

Penguin

Lainaus käyttäjältä: AiR - 21.04.09 - klo: 21.44
Formula Offroad-, eli FOFF-auto olisi varmaan kanssa hyvä kohde. Nehän on muutenkin melkein kaikki itse rakennettuja ja se on ymmärtääkseni aika uusi alue RC-autoilussa, jonka kaikkia kikkoja ei ole vielä löydetty.

Tässä yhdestä sellaisesta projektista vähän juttua eli tällä foorumilla kirjoiteltua ja rc-Foff.net:ssä kirjoiteltua.

Tuo nyt ei ole kokonaan itse tehtyä, vaan valmiita osia on toki pyritty löytämään sieltä ja täältä. Lähtökohtana oli Traxxas Revo, mutta tavoite oli voimakas sähköauto, jossa matala painopiste. Ripustukset ja niihin liittyvät etu- ja takarungot on Revosta höystettynä Gorillamaxxin alumiiniosilla kestävyyden parantamiseksi. Näiden väliin on itse tehty runko ja pohjalevy, jotka toteuttavat tunnelin kardaaneille, keskitasauspyörästölle ja moottorille. Tasauspyörästöt on kaikki Hong Norin osia, joskin kaikkiin on tehty uudet ulostulot. Kardaanit on RC4WD:n, muokattuna sopivaksi tämän auton ulostuloille. Kori on teetetty juuri tähän autoon, itse tehtyllä korimuotilla.

Olen projektin aikana moneen kertaan pohtinut, että jos olisi tarvittavat välineet ja osaaminen mallintamiseen niin sopivia kittejä olemassa olevien autojen virittelemiseen ja muokkaamiseen voisi suunnitella, teettää ja myydä. Yksittäisen auton tekeminen on järjettömän hintaista ja vaatii joko omia koneita, joilla on myös muuta käyttöä tai hyviä tukijoita. Itse turvauduin jälkimmäisiin. Jos kaikki custom-osat olisi pitänyt teettää laskutustyönä, niin autolle olisi tullut hintaa lähemmäs 5000 euroa. Nytkään ei taida tonni riittää lähellekään.

Hyvä tästä autosta kyllä tuli siihen lajiin, johon se on tehty eli RC Formula Offroadiin. Silti suunnitelmissa on jo uusi auto ensi kaudelle tai seuraavalle ja tavoitteena tehdä sellainen jonka huoltaminen olisi helpompaa. Kisakäytössä ei ole aikaa purkaa koko autoa, jos pitäisi vaihtaa vaikka tasauspyörästö. Nyt kun edessä ja takana on tuota Traxxas osaa, niin huoltaminen on vaikeaa. Niitä kun ei ole suunniteltu nopeasti huollettavaksi, vaan ihan muilla kriteereillä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.