Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sähköt vanhaan autoon?

Aloittaja m77, 24.04.09 - klo: 22.01

m77

Todettakoon heti alkuun että tällä hetkellä ollaan aika peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa.

Eli asiaan, olen ostamassa vanhaa autoa jossa kiinni ohjausservo, mekaaninen nopeudensäädin ja moottori. Nyt tuohon pitäisi sitten saada muut sähköt ostettua ja laitettua kiinni.

Tuohonhan tarvitaan siis ohjain, vastaanotin ja olisin vaihtamassa myös nopeudensäätimen elektroniseksi sekä tietysti akku. Minkälainen projekti tuo nopeudensäätimen vaihto on ja miten kaikki palikat laitetaan toisiinsa kiinni, täytyykö asennella liittimiä...???

Ja nyt kun näitä osia alkaa ostelemaan (todennäköisesti käytettynä täältä palstalta) niin täytyykö jotain erityistä ottaa huomioon, esim. jotkut eivät sovi keskenään yhteen tms.?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla, niin saadaan pojille (ja isälle  :smiley:) auto iskuun ja päästään kurvailemaan takapihalle.

Qazu

#1
Tuolta paljon perustietoa ja jotain extraakin: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Osastolta sähköt löytyy piirrettyjä kuviakin kytkennästä. Itse jos lähtisin muuntamaan tässä vaiheessa niin laittaisin suoraan harjattomat (hiilettömät) sähköt - eikä se tarkota sitä että autosta tulisi välttämättä raketti jos niin ei halua. Toki käytettynä harjalliset (hiilelliset) voi löytyä, mutta harjattomat on lähes huoltovapaita verrattuna harjallisiin.

Liittimiä voi joutua asentelemaan jos paikallaan ei ole yhteensopivia. Akulle voi joutua vaihtamaan sopivan liittimen ja/tai nopeudensäätimelle. Moottorin ja nopeudensäätimen väliin voi myös joutua juottamaan liittimet.

Ja.. jos autoa oot hommaamassa (pojille) niin kannattaa hommata isukille ihan oma peli, koska yksinajelu on vähintään yhtä tylsää kuin yksinpuhelu. :D Isukin käsissä toki voi olla vähän tehokkaampikin peto. ;)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Karvajalka

LainaaJa nyt kun näitä osia alkaa ostelemaan (todennäköisesti käytettynä täältä palstalta) niin täytyykö jotain erityistä ottaa huomioon, esim. jotkut eivät sovi keskenään yhteen tms.?

  Kuten qazu tuossa sanoi, harjattomat on huolettomia, joten sellaista suosittelisin itsekin. Samalla saanee vähän enemmän ajoaikaa verrattuna saman tehoiseen harjalliseen versioon. Yhteensopivuus pitäisi olla varsin hyvä kunhan sekä nopeudensäädin että moottori ovat kummatkin joko sensorillista tai sensoritonta mallia. Sama merkki voi vielä helpottaa asioita, mutta aika hyvin nämä tuntuvat olevan yhteen liitettävissä pienellä liittimien juottelulla tai adapterikaapelin käytöllä.

  Nopeudensäätimillä on myös rajoitukset minkä tehoisia moottoreita niillä voi ohjata. Tästä kannattaa lueskella tarkemmin tuosta qazun antamasta osoitteesta.

  Et maininnut minkä tyyppistä autoa olet ostamassa. Se tietenkin vaikuttaa valintaan. Corssi- ja Touring-autot tykkäävät kiertävämmästä setistä, monsterit ja crawlerit taas vääntävämmästä.

  Niin ja asennus autoon ei pitäisi olla ongelma koska nopeudensäädin tulee kiinni kaksipuolisella teipillä. Joten kunhan säädin mahtuu autoon, niin homman pitäisi olla ok. Joissain ammerungolla varustetuissa autoissa nopeudensäätimelle ei välttämättä ole tilaa kaikkein suurimmille harjattomien moottoreiden nopeudensäätimille. Tuo on kyllä harvinainen ongelma ja siitäkin yleensä pääsee yli pienellä mielikuvituksen tai dremelin käytöllä (nimim. kokemusta on).

  Ohjaimeksi ei kannata ihan halvinta mahdollista hankkia. Vähän paremmissa ohjaimissa löytyy paremmin säätöjä joilla voi esimerkiksi rajoittaa kaasua, niin ettei auto lähde heti poikien lapasesta. Ja sitten vähitellen "vapauttaa reserviä" kun taidot karttuu. Voit siis myös ostaa vähän tehokkaamman moottorin ja välttää päivityksen myöhemmin.
  Jos tälläkin foorumilla seuraat myyntipalstaa vähän aikaa, niin huomaat että 2.4Ghz radiot menee yleensä saman tien. Joten sellaisen ostaminen on sikäli hyvä valinta että siinä pätodennäköisessä tilanteessa  :wink: ettei harrastus kiinnostakaan pidempään, radion saa kyllä myytyä uudelle omistajalle.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Jabe

Kyllä harjaton setti kannattaa hankkia, on sen verran huoleton, kunhan katsoo että laakerit ei pääse menemään, niin ei siinä oikeastaan muuta huollettavaa ensimmäisenä vuonna ainakaan ole.
Kerroppa vähän minkä kokoinen auto on kyseessä ja minkä tyyppinen, jos et halua vielä paljastaa merkkiä ja mallia. Niin pystyy vähän auttamaan siinä moottori ja nopari valinnassa, esim monsteri ja truggy tarvii hiukan isomman koneen kun buggy ja touring, näin ainakin jos kyseessä 4wd.
Liittimien juottaminen on helppoa jos on hyvä kolvi, jos ei löydy niin voihan sitä aina kysyä jos myyjä voi juottaa ystävällismielisesti ne liittimet tai sitten hyvän asiakaspalvelun omaava liike... Jos ostat käytetyn harjattoman setin, niin tuskin siinä mitään tarvii juotella, ja tuo deans-liitin on aikas yleinen nykyään että se varmaan löytyy akkuliittimenä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

m77

Homma onkin edistynyt kohtuu jouhevasti.

Eli olen ostamassa tuolta palstan myyntiosiolta Tamiyan Midnight Pumpkinia jossa on RS-540 Sport Tuned moottori kiinni, myös orkkis moottori tulee mukaan. Auton myyjä myi myös elekt.nopeudensäätimen (Nosram Hawk Power Reverse) tuohon ja lupasi jopa asentaa sen (kiitoksia vain bazz).

Eli nyt uupuu enää ohjain, vastaanotin ja akku (+laturi).

ps. mukava huomata että palstalta löytyy hyvin auttajia ihan perusjutuissakin (uudestaan) aloittelevalle harrastajalle.

Petri T

Ohjaimeksi suosittelisin 2.4 Ghz kiteetöntä laitteistoa. Itselläni on vain hyviä kokemuksia Futaban 3PM 2.4 G:stä. Hankinta maksaa kyllä itsensä takaisin jos vaikka innostut kilpatoimintaan.

hk

#6
Itse samassa tilanteessa hommasin reilusti halvemman Acomsin enkä ole katunut. Värkin käyttölogiikka on tosin vähän omituinen, ja siinä vähän aikaa hilse pöllysi, mutta kun sen hoksaa niin tuntuu toimivan.

Uskoisin, että Futabassa on tuo käytettävyys mietitty pidemmälle. 
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

bazz

Laitteiden hankinnassahan on hyvä ottaa huomioon se, kuinka paljon on valmis investoimaan.

Esimerkiksi perus pihasuditteluun täysin riittävät am-radiot löytynevät tämänkin foorumin myyntiosiolta käytettynä ihan muutamalla kympillä.

Toisaalta, jo pelkkiin radioihin saa tuhlattua useita satoja, jos niin vain haluaa.

m77

Todennäköisesti tulee lähdettyä liikkeelle jollakin edullisella paketilla.

Kun aluksi käyttö on nuorten kuskien takapihasudittelua ja isän vanhojen muistojen fiilistelyä. Katsotaan sitten jatkossa, jos kuskien innostus riittää, myös kaluston päivittämistä.

Chosen4

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET/Acoms-Technisport-2-Kanavainen-24GHz-Rattiradio-103378

Annan pojot kyllä tuolle ohjaimelle, eri tyytyväinen olen ollut tapaukseen. Mukana tulevat servot eivät ole häävit mutta varaservoina ajavan asiansa. Käyttölogiikka on tosiaan hieman oudohko mutta mukana tulevat suomenkieliset ohjeet auttavat kummasti kunhan jaksaa niitä ajatuksen kanssa lukea.
Kalusto: Xray T1 Drifteri, Traxxas Stampede 2WD ,Traxxas E-Maxx, Asso SC10 4x4 ja Destiny RX-10S. Youtube: https://tinyurl.com/y88pzfmf

peanuts

Herätkää jo nuitten kiljoonan euron gigasten radioitten ja nopeitten servojen kanssa  :mrgreen:

Kaveri haluaa vähän fiilistellä ja herätellä taas harrastusta. Autokaan kun ei ole mikään ultranopea kisarassi niin palstoilta vaan jotku rtr setin mukana tulleet parinkympin radiot ja servo kiinni, ajamisen ilo pumpkinin ohjaimissa ei salettiin siitä yhtään vähene  :smiley:
läpällä päissään kahtasattaa selevästä päästä auto jossain puun ympärillä solmussa oraakkelin hattu silmillä!!!!11

Qazu

Joo tosissaan paremmilla radioilla yleensä ajetaan useata kalustoa useammalla vastaanottimella tai kaluston vaihtuessa radiot siirtyy autosta toiseen. Harrastusintoa ei kannata säikyttää sillä, että tähän olisi pakko sijoittaa heti älyttömiä rahasummia. Hiljalleen innon ja tietomäärän kasvaessa se tosin siihen ei muuta lääkettä ole kuin kaluston päivittäminen - se on väistämätöntä ainakin niillä luonnetyypeillä jotka hommaa haluamansa tavalla tai toisella. :D Itsekin kituuttelijana olen tullut toimeen halvemmilla radioilla. Slashin myin joulukuussa ja vielä on käytössä siitä lainatut radit nykyisessä härvelissä.

Käytettyjä radioita saa iästä, myyjästä ja tuurista riippuen 20 - 40 eur. Uusia 27 mhz radioita saatetaan myydä 40 - 50 eur hintaan, jotka ovat jääneet heti kättelyssä ylimääräisiksi uudesta autosta, johon on heitetty giga tai 40 mhz radiot. HPI:n ja Kyosho Perfect (ainakin Kyosho oli futaban valmistama) perusradioita ovat ehkä parhaimpia 27 mhz radioista ja myöskin 27/40 mhz Jaguareita on hyvä perusradio (etenkin se 40 mhz).
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Vatanen

Lainaus käyttäjältä: qazu - 27.04.09 - klo: 09.30Uusia 27 mhz radioita saatetaan myydä 40 - 50 eur hintaan, jotka ovat jääneet heti kättelyssä ylimääräisiksi uudesta autosta, johon on heitetty giga tai 40 mhz radiot.

onko noi 40 vs 27 radiossa noin iso ero, että joku on tuon takia vaihtanut?
itsellä on 40 radiot ja ajatellut että onko noilla mitään muuta eroa kuin pelkkä taajuus  :huh:
Vatasen jalat ja omat kädet