Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/5 rata-autot

Aloittaja Pööki, 26.04.09 - klo: 20.55

goos

Lainaus käyttäjältä: ALi - 20.02.11 - klo: 21.49
FG:ltä onkin tulossa nelkku femmoja oikein iso kasa...

http://www.rev-up.co.uk/temp/FG%20Messe-Neuheiten%202011.pdf

Toi rekkaluokka olis paljo coolimpi, minit roskikseen rekat esille!
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

atarauskis

Jep, takaveto+rekan kopat!
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: ALi - 20.02.11 - klo: 21.49
FG:ltä onkin tulossa nelkku femmoja oikein iso kasa...

http://www.rev-up.co.uk/temp/FG%20Messe-Neuheiten%202011.pdf
Nelkku pitkällä akselivälillä, olihan toi tiedossa, mutta joko nyt...
Old fart

Koheltaja

Siinä teille rahtareille fiilistelyä karavaanarien muodossa :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=NtmZt273Spo
Kylätason RC-kuski.

Linksu

Jahas nyt ois täyspitkänä nelkkua.. kuume kasvo entisestään.

Buttenmeister

Minulla on ollut tuollainen rekka nuppi. On aika samanlainen ajaa kun LS-5 auto.  Sen takia itse myös 4WD minin tilanneena odottelen innolla mitä auto tuo tullessaan..  :tongue:

mikari

Tossa on jotain Sportsline videoita.. eikö näistä ollut puhetta budjetti luokassa.. sori jos olen ymmärtänyt väärin.

http://www.youtube.com/watch?v=_FgnySVo2B0&feature=related

mitäs olette mieltä  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Koheltaja

Varma en ole mutta ihan kun olisi GT luokan autoja eli vakio 230/240 koneella olevia FG Sportsline tai vastaavia muun merkkisiä autoja . Mitäs mieltä noista nyt pitää olla? Meneekö liian hiljaa? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Linksu

Ainakin aloittelialle sopivaa kyytiä :)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 24.02.11 - klo: 18.24
Ainakin aloittelialle sopivaa kyytiä :)

Juu, eikä niillä kokeneillakaan kuiskeilla autot pysy lapasessa koko finaalin ajan noillakaan tahoilla... :shocked:

Onneksi on hihnavetoisia nitroautoja niille joita femmojen hitaus hirvittää :azn:

Sen verran sain brittien jutuista pengottua että he oli testanneet 2WD ja 4WD Sportslinen vauhtien erot paikallisella radalla. Radan profiilista ei ole mitään tietoa, kierrosajat oli olleet nelikolla hieman päälle 20 sekkaa ja tuuppi oli nóin 1.5 sekkaa hitaampi. Molemmat oli vakiokuntoisia ja tuupissa moottorina Zenoah 230 ja nelkussa 260.

Saksassa taas jossain kerhokisassa vakionelkulla oli pidetty kovilla alumiinisia kisarasseja, sisähallin lämpötila +3 joten varmaankin on tuupeilla ollut ongelmia renkaiden lämpöjen kanssa. Lopputuloksia en tiedä mutta sen verran ymmärsin jutuista että kovaa oli vakio nelkulla menty.

Kylätason RC-kuski.

Linksu

Onkos Gt sarjasta mitään uutta tietoa?
Kannattaako kalustoa alkaa ostamaan.

Koheltaja

Eipä ole, kai siitä tulee wirallisia tiedoksiantoja kun luokkapomo ja lajiryhmä saa säännöt ja muut kuviot rakennettua valmiiksi, eikös jossain mainittu että Maaliskuun puolelle menee?

Me ajellaan muutamien kuskien kanssa 4WD Mineillä ja jos GT-5 luokka toteutuu ja siihen tulee kuskeja niin melko varmaan teen wanhasta sotaratsusta GT luokan kilpurin.
Kylätason RC-kuski.

Ender

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 27.02.11 - klo: 10.41
Onkos Gt sarjasta mitään uutta tietoa?
Kannattaako kalustoa alkaa ostamaan.

Täälläkin odotellaan lisätietoja GT-5 luokasta...

Koiranputki

Kaippa näitä 530:ä olis kans kohta saatavana.
Et osaa olla nättiä.
Pääsiskö tuollaisella Minien joukkoon?
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Toki mukana saa ajella aina, sitten jos kisaamaan aletaan niin ensisijaisesti kisat tehdään 4WD Mineille ja katsotaan sitten mikä on muiden nelikoiden osuus. Jos kilpailla mielii nelikolla niin melkein kannattaa kallistua Minin puolelle, niitä on tällä hetkellä kasassa 5-6 autoa joten jonkinlaista kapinaa on luvassa tulevana kesänä näille kopperoille. Ei se 20mm pitempi akseliväli välttämättä tee autuaaksi, voi olla kankeampi kääntymään tiukoissa mutkissa, tällaisia vihjeitä on kuultu Saksan suunnalta.
Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

No jos on jopa huononpi ei lie mitään esteitä ole :wink: .
Itseäni kiehtoo noissa 530:ssä vain se, että korivaihtoehdot kasvaa aivan eri
lukemille. Olis mistä valita.

Akropoo, joko on maistiaisia mineistä?
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Täällä odotellaan auton saapumista :wink:

Miniin tai oikeastaan yksityyppikoriin ja autoon päädyttiin siksi kun me kuvittelemme että porukka haluaa ajaa kilpaa keskenään ilman stressiä siitä, onko kaverilla nopeampi kori tai viimeisimmät blingit. Niitä varten on LS-5 ja ilmeisesti tuleva GT-5 luokka :wink:
Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 09.03.11 - klo: 13.52
Täällä odotellaan auton saapumista :wink:

Miniin tai oikeastaan yksityyppikoriin ja autoon päädyttiin siksi kun me kuvittelemme että porukka haluaa ajaa kilpaa keskenään ilman stressiä siitä, onko kaverilla nopeampi kori tai viimeisimmät blingit. Niitä varten on LS-5 ja ilmeisesti tuleva GT-5 luokka :wink:

Taitaa olla parasta jäädä odotelemaan niitä "sääntöjä", mitä mikin "luokka" tulee sisällä pitämään ja miten.
Ei tässä todellakaan haeta mitään blingblingiä, ei todellakaan,  RTR vai oliko se ARTR pohjalla olis tarkoitus mennä. Toisinsanoen samanlaisella "kaupanhyllyltä" varustetason pulkalla. Ilman stressiä nimenomaan.
Kuten itse mainitsit, ei se 20mm pitempi akseliväli välttämättä tee autuaaksi, voi olla kankeampi tiukoissa mutkissa. Se mikä koppa siinä on päällä, sillä ei luulisi olevan niin suurta merkitystä jossain kerhotason
kapinassa.  Jos kori on se ratkaiseva pointti voittoon niin, huh huh, silloinhan suunniteltu "minicup" on totistakin totisempaa kisaa josta lepoisa meininki on kaukana. Sääliksi käy katsastusmiehiä.
Itseäni kiehtoo vain ajatus siitä että kalusto olisi yhteensopivaa mahdollisimman pitkälle ja voisi heittää
senhetken fiiliksiä vastaavan kopan niskaan, oli alla 4WD tahi 2WD. Hankintahinoiltaanhan nuo ovat suunnilleen samalla viivalla.  Nooh, katsotaan mitä tuleman pitää.
 



Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Tuosta koriasiasta en ole samaa mieltä, jos korit vapautetaan niin rento meininki loppuu siihen koska silloin aletaan testaamaan mikä on se paras kori. Koko 4WD Mini luokan idea on se että kaikilla olisi tasaväkinen kilpailukalusto, eikös tästä luokasta kiinnostuneet kilpakäyttöön autot loppupeleissä hanki? Tästä syystä me tullaan pärjäämään yhdellä korityypillä, ei lähdetä vesittämään "minicupin" perusideaa jo tässä vaiheessa :wink:

Säännöistä sen verran jo tässä vaiheessa että mitään radikaaleja muutoksia ei sallita, perusidea että ARTR autolla ollaan kilpailukykyisiä, tulee säilymään. Perussäännöt tekniikan osalta kerrotaan ennen lumien lähtöä ja sitä mukaa kun kokemusta kertyy niin mietitään mikä tulee olemaan sallittua ja mikä ei, sen voin jo tässä vaiheessa sanoa että viriä/blingiä ei tule näihin autoihin. Näistä lisää kun saadaan auto pöydälle ja porukalla tutkitaan sitä "sillä silmällä".

Jos "luokka" vesittyy jo alkuvaiheessa omaan mahdottomuuteen liian yksinkertaisten sääntöjen, tasaväkisyyden ja yksityyppisyyden takia niin silloin kyseiselle luokalle ei ole tilausta. Siinä tapauksessa me 5 kuskia jotka varmuudella ajetaan 4WD Mineillä, ajellaan keskenään omia kapinoita treeneissä tasaväkisillä autoilla, aivan kuten alunperin suunniteltiin kun koko luokkaa ideoitiin.

P.S. Kilpailevan kaverin auton nopeudesta kiinnostunut kanssakilpailija on paras katsastusmies, alkuun ei muuta tarvita :smiley:
Kylätason RC-kuski.

JSJ

Ei hirveesti tule intohimoja noista eri koreista. Ikäänkuin ihan sama. Ajetaan vaan Minillä.

Mutta tämä 2WD vs 4WD onkin jo tärkeämpi homma.

Jos tähän saataisiin joku sääntö aikaiseksi niin se olis kiva ylläri. Eli saisi GT-5 sarjaan perussäännöt.

2 vai 4 veto?
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Timle

Fg neliveto Porsche tilattu.

Mikko L

#291
Lainaus käyttäjältä: JSJ - 10.03.11 - klo: 21.19
Ei hirveesti tule intohimoja noista eri koreista. Ikäänkuin ihan sama. Ajetaan vaan Minillä.

Mutta tämä 2WD vs 4WD onkin jo tärkeämpi homma.

Jos tähän saataisiin joku sääntö aikaiseksi niin se olis kiva ylläri. Eli saisi GT-5 sarjaan perussäännöt.

2 vai 4 veto?
GT-5 säännöt on olemassa ja nämä autot on 2WD. Sääntöjä voit käydä urkkimassa Ruottalaisilta, oli kai ne jo linkitetty tähänkin keskusteluun.

Eli siis GT-5 luokka on kovasti tulossa, minkä lisäksi muutamat (jo liki 10) harrastajaa on hommannut tai hommaamassa 4WD FG:t kesäksi. Tarkoitus on, että näille "nelkuille" luodaan omat säännöt, jotka hyvin pitkälti noudattelee samaa linjaa kuin vaikka GT-5 luokassa, eli ajetaan aikalailla ARTR autoilla minin kopalla ja joitakin kestävyyttä ja luotettavuutta parantavia osia tullaan sallimaan optiolistalle. Eli onko meillä syntymässä 4WD GT-5 luokka, eli GT4-5

Ajatuksissa ja haaveissa olisi, että kesällä ajettaisiin jokinmoinen kerhokisasarja. Jos tähdet sattuvat kohdalleen niin Tattiksella olisi 1-2 kisaa, Hyvinkäällä 1 ja Kouvolassa 1. Noihin kerhokisoihin otetaan tietenkin mukaan muutkin femmat omiin luokiin osallistujamäärien mukaan, eli GT4-5, GT-5, LS-5 ja miks ei LS4-5  :wink:
Old fart

JSJ

Kiitos Mikko L vastauksestasi.

Mutta tätä just pelkäsin. Riittääkä tarpeeksi harrastajia siihen, että LS-5 luokan lisäksi nyt tulisikin 2 uutta femma luokan sarjaa?

Nyt pitää omaa juttua katsoa vähän tarkemmin, eli kumpi sarja lähtee kunnolla käyntiin (GT4-5 vai GT-5).

Jos jo noin 10 hemmoa ostanut GT4-5 auton, niin kuinka moni on ostanu GT-5 auton?

Harrastajia kun on rajallinen määrä niin ehkä pitäisi myös luokkia olla rajallinen määrä.

Ei mulla ole mitään 2WD tai 4WD puolesta/vastaan juttua, mutta olis kiva kun luokassa olisi mahdollisimman paljon kuskeja.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Linksu

Itsellä ainakin kiinostaisi toi gt-5 2wd saisi auton paljon halvemmalla siihen. jos esim ostaa carsonin auton joka on melkein puolet halvempi mitä fg:n 4wd auto..

Koheltaja

#294
Sillä 2WD Carsonilla voit ajaa kilpaa ainakin LS-5 luokassa, jos GT-5 luokka toteutuu niin Carson käsittääkseni on siinä myös sallittu auto. Tosin säännöt rajaa aika paljon osien vaihtoa joten jos takatuuppia mielit niin kannattaa miettiä myös 2WD FG:tä, tuntuu olevan kovassa suosiossa Tanskassa ja Ruotsissa missä GT-5 luokkaa ajetaan.

Sitä on vaikea ennustaa että riittääkö kisaajia tuleviin luokkiin, jos harrastajista löytyy muitakin persaukisia kun mä, niin uskon että ainakin johonkin edullisempaan 1:5 rataluokkaan löytyy kuskeja. Se jää nähtäväksi mikä luokka tulee herättämään kiinnostusta harrastajien keskuudessa, GT-5 joka on periaatteessa se millä reilu 10 vuotta sitten lähdettiin liikkeelle. Kestävät ja edulliset autot millä on edullista harrastaa ja hauska ajaa kilpaa kun kalusto on tasaväkistä vai....





Lainaus käyttäjältä: JSJ - 11.03.11 - klo: 20.38Mutta tätä just pelkäsin. Riittääkä tarpeeksi harrastajia siihen, että LS-5 luokan lisäksi nyt tulisikin 2 uutta femma luokan sarjaa?

Todennäköisesti ei riitä harrastajia, hyvä jos uhteen uuteen luokkaan. Sinänsä tilanne on ainutlaatuinen että paljon asioita on tapahtunut pienessä ajassa, sääli että vasta kalkkiviivoilla selvisi että eri tahot on puuhaamassa uusia kuvioita ratafemmoille.
Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

No niin, nyt on 4 luokkaa jo käsittelyssä, GT4-5, GT-5, LS4-5 & LS5  Wau...
Viidentenä voidaan pitää GT4-5 Minejä, joissa kori (Minin) on mitä ilmeisimmin
määritelty pakolliseksi ja näin ollen on oma "luokansa". 
Persaukisena harrastajana, kuten Koheltaja, on lie parasta jäädä vaan odotelemaan niitä
"sääntöjä" ja tarkempia speksejä mitä mikin luokka ajaa sisäänsä.
Nyt ei kannata hötkyillä.  Liian paljon avoimia kysymyksiä "pöydällä".




     
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 11.03.11 - klo: 23.20
No niin, nyt on 4 luokkaa jo käsittelyssä, GT4-5, GT-5, LS4-5 & LS5  Wau...

Noin monen luokan ajatteleminen vaatii suurempaa tajuntaa ja siihen ei ainakaan mun matematiikalla ylletä, ei aivokapasiteetin eikä harrastajamäärien osalta. Tässä vaiheessa on aivan turha alkaa miettiä useita eri luokkia, muuten käy kohta niin että meillä on 8 eri luokkaa ja jokaisessa on 3 kuskia.

Jos nyt on tulossa kaksi luokkaa lisää, GT-5 ja 4WD Mini, niin siinäkin on sisäistä kannibalismia aivan riittävästi, ilman että aletaan miettiä jokaiselle autotyypille ja jokaisen tarpeille omaa luokkaa. Tärkeintä on että saadaan ainakin yksi edullinen luokka viitosiin, oli se sitten GT-5 tai Mini 4WD, tai joku muu.

Kylätason RC-kuski.

tonij

#297
mcd:n x4 autoille tulevat kilpailut ja säännöt on kohta valmiit ja autojakin on yli kymmenkunta ja kovasti tulee lisää  :grin:
ja voin sanoa että kilpailupaikat ovat aivan älyttömän hienot.
x4 sarja käsittää talvi-jääspeedwayn ja kesä-osakilpailut.
TRKMANS racing

Koheltaja

Ai helekatti, kyllä nyt 1:5 harrastajia hemmotellaan, alkaa olla mistä valita :wink:

Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: tonij - 12.03.11 - klo: 08.37
mcd:n x4 autoille tulevat kilpailut ja säännöt on kohta valmiit ja autojakin on yli kymmenkunta ja kovasti tulee lisää  :grin:
ja voin sanoa että kilpailupaikat ovat aivan älyttömän hienot.
x4 sarja käsittää talvi-jääspeedwayn ja kesä-osakilpailut.

Faktaa tietoa näemmä löytyy X4 sarjasta. Autojakin on tullut näemmä maahan jo lisää.
Kuinka monta osakilpailua sarja oiken sisältää?
Olen kuullut huhua 6:sta kesä kisasta, ja nyt sitten vielä niihin lisäksi talvi-jääspeedwayn ajelut.
Kilpailupaikatkin on jo selvitetty. Ei muuta kuin kisalalenteria & sääntöjä tiskiin. Olisihan se hyvä etukäteen
tutkiskella onko paljon päälekkäisyyksiä muiden kisojen kanssa.
Pitää oiken nostaa olematonta hattua MCD porukalle jolla aktiviteettiä & kapasiteetia riittää, ajaa
nyt kahta (X4 & Crossi) viriluokkaa täyspainoisesti. Wau... Ja nyt ei puhuta mistään economy luokista.

 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä