Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?

Aloittaja Sami L, 26.04.09 - klo: 22.18

jarkko

Kuskien tasoon/nopeuteen perustuvia vuoroja ei kovin herkästi kannata ottaa käyttöön, ne vain jäykistävät meininkiä.

Lyhyemmällä ja ahtaammalla radalla sekä nopeuserojen ollessa suuria (esim. Rajatorpan mattorata) vuorojen käyttö on herkemmin tarpeen. Lavangossa on tilaa radalla vähintään sen verran kuin kuskeja mahtuu korokkeelle yhtäaikaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

ToniP

Kiitos Tuukka jos vaan jaksat tehdä kuvailemasi kirjoituksen. Sellaiselle on kysyntää. Toivottavasti se ei jää pieneksi vaikka voihan sitä sitten täydennellä.

-PM-

Lainaa
Oma näkemys on tämä. Esim Salon (kavikan) radalle ei itse viitsi lähteä lähteä kahdesta syystä:
- Ei ole täydellistä buggykalustoa, radalle sopiva kuitenkin
- Ei ole ainakaan minun tietooni tullut, että olisi PRO ja amatöörikuskeille omat vuorot

Tämä viesti ei ole tarkoitus ollut millään muotoa olla vittuilua osaaville (vakio)kuskeilla, ainoastaan oma mielipide. Voin puhua myös muiden lajien puolesta. Olen omasta mielstäni jossain lajissa "pro" ja välillä ärsyttää, että ensikertalainen tulee ja pilaa suorituksen. Edellisellä lauseella ei ollut tarkoitus kieltää amatöörien pääsy radalle vaan pikemminkin auttaa ymmärtämään, että PROot ja aloittelijat eivät sovi yhtä aikaa radalle. Tosin kovan luokan kuskeista on apua säädöissä yms. mutta paras hyöty olisi jos eritason kuskit olisivat eri aikaa radalla. Kenelle oikeasti tulee himo mihinkään lajiin kun (omasta mielestä hyvän) kierroksen aikana jää toisen kuskin jalkoihin 3 kertaa yhden kierroksen aikana!? Jos taas on radalle on kasa uusia/ei ammattikuskeja niin ajo on paljon hauskempaa!!!

Loppuun vielä pikku pyyntö! Jos Salossa on erivuorot tunareilla ( ELI ITSELLENI) on omat vuorot Kavilassa niin saa ilomoittaa YV:llä!!! Toivoo nimim HALUKAS RADALLE OMANTASOISTEN KUSKIEN KANSSA!

on aika vaha viesti, mutta vastaan silti.

-Kavilassa ei käy pro kuskeja
-Vakio porukkaan kuuluu ainoastaan minä, muita kuskeja ei valitettavasti enää ole.
-Ajovuoroja ei tarvita, mahdumme varmasti radalle yhtäaikaa.
-Rata on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa 1/8 kokoluokan autoille, myös 1/10 saa ajaa.

T:PTE
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Mika R

Pete, vielä 3-4 vuotta sitten Kavilan porukka oli yksi aktiivisimmista vai mitä. Osaatko sanoa miksi porukka on hajonnut ja mitä ilmeisimmin M8 kuskeja ei sinun lisäksesi ole juuri muita?

veijo

Meillä kilpailu kynnykseen lähtemiseen on auto, ei ole sille ilmeisesti luokkia. (HPI E-Firestorm Flux)
Viime kesänä pojan (5v) kanssa ostettiin 2kpl E-Firestormia harjallisia ja nimh akut. Sitten kaverin kaveri innostui lajista uudelleen ja osti Team Associated T4. Loppu kesästä alettiin innostumaan lipoista ja harjattomista. Autot myin kavereille ja ostin 2kpl E-Firestorm Fluxia. Sitten alkoi olla omia pihakisoja 5 autolla. Tänä kesänä on saatu jo yksi kaveri lisää se hankki Losi Speed-t ja naapuri ja kaveri miettii vielä auton hankintaa tänä kesänä. Nyt on 6 auton rinki ja kisoja pidämme keskenämme 2-3 kertaa viikossa ja tietenkin tilasto vihko löytyy.

Jos näille trukeille olisi kisoja niin kyllä osallistuttaisiin kisoihin.
Omasta mielestä luokkia pitäisi olla enemmän että olisi edes mahdollisuus tulla kisoihin. Trukkissa on kuitenkin sen verran maavaraa että sopii pojalle piha-autoksi eikä sähköjen puolesta ärsytä naapureita. Se oli ensimmäinen kriteeri auton hankintaan. Nyt kun luokkia ei ole niin pitää myllyttää kavereita tulemaan ajamaan ja hankimaan oma auto. Onnistuu se kisaaminen tälläkin tavalla.

     

bluebeetle

Ostakaa vaikka Tamiya Minit niin on kisoja ja rentoa tunnelmaa!

Itselläni tämä kakkoskierros harrastuksessa lähti FG:n beetlestä, mutta oikeastaan homma lähti vasta kunnolla käyntiin kun osallistuin ensimmäisiin Mini-kisoihin. Niin paljon neuvoja ja tukea en ole saanut ikinä, plus vielä varaosatukea. Sitten olikin seuraavana vuonna pakko mennä driftiskaboihin (x-treme.fi, jäähallilla) ja ne meni ihan pöydän alle, mutta siitä ei lannistuttu vaan pistettiin kunnon kalusto ja opeteltiin ajamaan (treeniä treeniä) niin johan lippiksen kisoissa palkittiin voittajana (molemmilla kerroilla) :)

Seuraavaks VTR-luokkaan tulossa peli, ja Kuusankoskelle kisoja kovasti mietitään.

Minissäkin pitkä ja määrätietoinen työ (ajettiin jos driftingiltä ehti) tuotti jo kilpailussakin kolmannen paikan, siitä tuli kyllä paremmat fiilikset kuin noista driftipokaaleista :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

peitsamo

#96
Lainaus käyttäjältä: veijo - 28.05.09 - klo: 21.24
...ostin 2kpl E-Firestorm Fluxia.

Jos näille trukeille olisi kisoja niin kyllä osallistuttaisiin kisoihin.

Viime talvena Lippiksen HIC-sarjassa pari hemmoa ajeli sähkötrukeilla buggyjen joukossa, taisivatpa olla juurikin Firestromeja.

Jos/kun myös tulevana talvena järjestetään vastaava kilpasarja, niin siellä on mahdollisuus kisata trukilla, tervetuloa mukaan.

Edit: Tuli mieleen, että tällaisilla trukeilla varmaan voisi ajaa myös CORR-kilpailujen yhteydessä? Näyttää vaan siltä, että joka luokkaan kun ei erikseen riitä kilpailijoita.
Flying Calacucco

Janne A

#97
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 29.05.09 - klo: 10.18
Lainaus käyttäjältä: veijo - 28.05.09 - klo: 21.24
...ostin 2kpl E-Firestorm Fluxia.

Jos näille trukeille olisi kisoja niin kyllä osallistuttaisiin kisoihin.

Viime talvena Lippiksen HIC-sarjassa pari hemmoa ajeli sähkötrukeilla buggyjen joukossa, taisivatpa olla juurikin Firestromeja.

Jos/kun myös tulevana talvena järjestetään vastaava kilpasarja, niin siellä on mahdollisuus kisata trukilla, tervetuloa mukaan.

Edit: Tuli mieleen, että tällaisilla trukeilla varmaan voisi ajaa myös CORR-kilpailujen yhteydessä? Näyttää vaan siltä, että joka luokkaan kun ei erikseen riitä kilpailijoita.

Nuo kisaamassa olleet Truggyt taisivat olla Asson T4:sia, eli siis B4 leveämmillä tukivarsilla, pitemmällä pohjalevyllä ja isolla korilla.

EDIT: Tuo CORR-kisojen yhteyteen 1/10 Truggyjen tuonti on hyvä idea, saisi lisää porukkaa paikalle.

crazy man

Jos tässä topicissa saa kysyä, että onko junioreille jokin oma luokka. :huh: Koska olen ajatellut alkaa ajamaan sähkö touringia, mutta ongelma on se että olen vasta 12v :sad:,joten  kyselisin vaan että onko junioreille jokin oma luokka?
[hpi-racing e-firestorm 10t flux]  [lrp 5300mah 2s lipo] [graupner ultramat 14] [traxxas stampede] [hong nor x-10e]

TTKoo

#99
Kyllä on:

http://rc10.fi/index.php?topic=40921.0

Nuortenmestaruusluokat

LainaaTSS-10 sähkötouringautot (17,5t moottorit)

http://rc10.fi/index.php?topic=40569.0

....eli mukaan vaan.

Kerhokisoja on jo paljon ennen FinTrack sarjaa.

Tiistaina voit tulla kotikaupunkisi kerhoon tutustumaan autoihin.... (ellet jo käy)  :wink:

Tossa ketjussa tulee tietoa tiukkaan tahtiin: http://rc10.fi/index.php?topic=41206.msg378214#new
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

snakepoison

Onkos stanuluokka nyt sitten tänä vuonna ikärajaton ? tällaista huhua kuullut pitkin vuotta
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Heuli

snakepoison: Jep, tuossa edellisessä viestissä on linkki mistä löytyy vastaus.

TTKoo

Edellisestä viestistäni: (linkki)

LainaaTSS-10 ikäraja poistuu

Luokka on kuitenkin edelleen suunnattu selkeästi aloittelijoille ja suuri osa heistä on myös nuoria alle 18 vuotiaita. Alle 18 vuotiaiden osalta osallistumisrajoitukset pysyvät samoina kuin tähänkin asti (sääntökirja). Yli 18-vuotiaden osalta osallistumista rajoitetaan seuraavasti:

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)

Nuortenmestaruus jaetaan alle 18-vuotiaiden kesken. Minimiosallistujamäärää NM-pisteiden jakamiseen ei ole.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

snakepoison

Tuo ikärajan poistuminen on mielestäni hieno homma. Kun taidot ei riitä Prostockiin, niin vauhtia voi hakea stanusta. Tietenkin nuoret kuskit etusijalla, mutta mukavaa että joihinkin kisoihin saadaan me vanhemmatkin osalistua.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

crazy man

Todella kiva kun ikäraja on poistunut, niin pääsee ehkä itsekkin kokeilemaan. :smiley:
Mutta tosin vasta ensi kaudella, koska sain ensimmäisen oman touring auton vasta muutama kuukausi sitten.
[hpi-racing e-firestorm 10t flux]  [lrp 5300mah 2s lipo] [graupner ultramat 14] [traxxas stampede] [hong nor x-10e]

Mr Cale

2010 TSS-10 -sarja alkaa 30.1.2010 Kouvolassa. Tervetuloa mukaan!

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 29.10.09 - klo: 22.25
LainaaTSS-10 ikäraja poistuu

Yli 18-vuotiaden osalta osallistumista rajoitetaan seuraavasti:

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija

Ihan tarkkaan ottaen en siis pääsekään TSS-10 luokkaan. Sijoituin M-8 SM-sarjassa sijalle 25. Sarjassa ajoi kaikenkaikkiaan 75 kuljettajaa, joten olin siis nippa-nappa siinä "parhaassa kolmanneksessa"  :cry:  :cry:.
Flying Calacucco

Jonni

Hieno sääntö, taitaa olla stanussa liikaa kilpailijoita, kun pitää osallistujia rajoittaa.

Heuli

Lainataan vielä TSS-10 sääntöjä:
LainaaLuokka on kuitenkin edelleen suunnattu selkeästi aloittelijoille ja suuri osa heistä on myös nuoria alle 18 vuotiaita.

Mitä kohtaa Jonni ei tuosta ymmärtänyt? Jos ajaa kärkisijoilla SM-sarjaa jossain muissa luokissa niin ei se kuski ole ihan samalla viivalla ensimmäistä kisaa ajavan junnun kanssa eikä siksi kuulu samaan luokkaan. Onneksi valinnanvaraa on touringissa: 10,5t koneilla ajettava prostock (siinäkin on omat rajoituksensa jos on EM-tasolla pärjännyt) tai viritetty luokka.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Jonni - 30.10.09 - klo: 11.14
Hieno sääntö, taitaa olla stanussa liikaa kilpailijoita, kun pitää osallistujia rajoittaa.

Eihän se ole rajoittamista, jos kerta sallitaan nyt myös yli 18v:t mukaan.

Rajoitushan koskee vain näiden nyt sallittujen sitä osaa, joka on pärjännyt muissa luokissa "riittävän hyvin"!

Käytännössä stanuluokassa tulee kilpailijamäärät lisääntymään.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Mika R


jarkko

Eri luokkien kuskit ovat aika eri asemassa tuon "parhaaseen kolmannekseen" säännön pohjalta. M-8:ssa rangaistaan porukkaa siitä, että sarjaa on käynyt kokeilemassa iso joukko kuskeja, jotka ajoivat vain yhden kisan => 1/3 on 25 kun toisessa luokassa 1/3 on aidosti kärkitason suoritus jossain 9-11 sijan nurkilla.
HUOM. En nyt dissaa tällä kommentilla kenenkään menestystä omassa luokassaan.

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 30.10.09 - klo: 11.22
Lainataan vielä TSS-10 sääntöjä:
LainaaLuokka on kuitenkin edelleen suunnattu selkeästi aloittelijoille ja suuri osa heistä on myös nuoria alle 18 vuotiaita.

Mitä kohtaa Jonni ei tuosta ymmärtänyt? Jos ajaa kärkisijoilla SM-sarjaa jossain muissa luokissa niin ei se kuski ole ihan samalla viivalla ensimmäistä kisaa ajavan junnun kanssa eikä siksi kuulu samaan luokkaan. Onneksi valinnanvaraa on touringissa: 10,5t koneilla ajettava prostock (siinäkin on omat rajoituksensa jos on EM-tasolla pärjännyt) tai viritetty luokka.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 01.11.09 - klo: 21.53
M-8:ssa rangaistaan porukkaa siitä, että sarjaa on käynyt kokeilemassa iso joukko kuskeja, jotka ajoivat vain yhden kisan => 1/3 on 25 kun toisessa luokassa 1/3 on aidosti kärkitason suoritus jossain 9-11 sijan nurkilla.
HUOM. En nyt dissaa tällä kommentilla kenenkään menestystä omassa luokassaan.

Niin, jos siellä olis ollut vaan ne 25 kuskia, niin mähän olisin ollut sitten viimeinen..  :cry: :laugh:
Flying Calacucco

Heuli

peitsamo: Tunnetko kokevasi vääryyttä ettet saa osallistua Nuortenmestaruus luokkaan vakiosähkötouringautoissa?  :tongue:

jerzirccar1

#114
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 30.10.09 - klo: 10.45
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 29.10.09 - klo: 22.25
LainaaTSS-10 ikäraja poistuu

Yli 18-vuotiaden osalta osallistumista rajoitetaan seuraavasti:

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija

Ihan tarkkaan ottaen en siis pääsekään TSS-10 luokkaan. Sijoituin M-8 SM-sarjassa sijalle 25. Sarjassa ajoi kaikenkaikkiaan 75 kuljettajaa, joten olin siis nippa-nappa siinä "parhaassa kolmanneksessa"  :cry:  :cry:.

Minullahan kävi tuuri, ajoin ekassa LS-5 SM kisassa pari vuotta sitten 4seksi (no tuurilla tuli tuokin sijoitus ja olinhan minä 3 vuotta sitten tuon sarjan voittaja), jopa voitto oli lähellä ja en noita muita kisoja ajannutkaan niin minulle suodaan mahdollisuus ajaa aloittelijoiden seassa koska minun ajotaito sen sallii :p

Sori Pekka sääntö on kaikille se sama :wink:

Jonni mieti tätä.
Kuinka paljon on LS-5 luokan autolla ja stanu turistilla eroa, vastaus noin 10kiloa :lol:
Jerzi

PS Onneksi ei VTR luokan kisa sijoitukset lasketa mukaan :lol:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 01.11.09 - klo: 22.08
peitsamo: Tunnetko kokevasi vääryyttä ettet saa osallistua Nuortenmestaruus luokkaan vakiosähkötouringautoissa?  :tongue:

En missään tapauksessa. Tunnen ainoastaan kokevani vääryyttä siinä, etten ole enää alle 18 vuotias.  :cheesy:

Jos voin sanoa osallistumiseni esteeksi menestymisen muussa pienoisautoluokassa, voin kantaa tätä syntiä ylpedellä.

Tourinki on hieno laji, varmaan pitää alkaa katselemaan noita poroluokan laitteita.
Flying Calacucco

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 01.11.09 - klo: 22.08
peitsamo: Tunnetko kokevasi vääryyttä ettet saa osallistua Nuortenmestaruus luokkaan vakiosähkötouringautoissa?  :tongue:

Niin tässähän olis ollut mahdollisuus monille kisajärjestäjälle saada lisää rahaa kirstuun, ja kisailijoita olis ollut enemmänkin tulossa stanulauokkaan.
Pro stock luokka on nyt vain liian nopea minulle/meille ja esim minä en ole taidoiltaan niin hyvä että lähtisin sinne ajamaan.
Jos menisin laittaisin mielellään esim stanu koneen kiinni mutta sehän on vissiin kielletty pro stock luokassa.
No mitä minä valitan, minähän saan ajaa stanuluokassa junnujen seassa :lol: Pytty mikä pytty.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Mää ainakin oon tuon säännön ymmärtänyt niin että vakioluokka halutaan pitää nimenomaan junnujen ja uusien kuskien luokkana. Jos on 30-40 v kuski mikä opettelee ajamaan niin tuo vakioluokka on mitä paras siihen tarkoitukseen. Jos on kuitenkin kokenut kuski ja menestynyt Suomenmestaruustasolla riittävän hyvin (kuten peitsamo) niin silloinhan voi ajaa vaikka prostockkia tai jos sen vauhti ei riitä niin viritettyä luokkaa.

jerzirccar1

30-40v joten minä menen justjustjust siihen kategoriaan sitten :lol:
Voin itse kuvitella että aika moni jää pois SM kisoista (siis tuosta stanu luokasta) nyt kuin sääntä on mikä on.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Tässähän nimenomaan on sääntöjä helpotettu uusien kuskien saamiseksi vakioluokkaan eli rajoituksia on poistettu. Sisälukutaito kunniaan...