Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kaasuttimen säädöt

Aloittaja mike_87, 18.07.03 - klo: 16.55

mike_87

Jos on tyhjäkäynnillä kaasarin kurkku auki noin 2mm niinkun pitää manuaalin mukaan olla, Niin sitten kun painaa jarrua niin kone sammuu heti, koska kaasarin kurkku menee niin pienelle. voiko sitä säätää jotenkin että se ei sammu/kurkku ei mene kiinni että vois myös jarrutella savagella?

ja miten?

miksu-

no voisko olla mahollista et se tyhjäkäynti on sen servon varassa, eli jos siinä on semmonen stoppari mihin se servo osuu kun pistää kaasua. prkl vaikee selittää, ainaki omassa autossa oli tommoin se.
HPI Nitro MT2

Sludge

Eikös sitä tyhjäkäyntiruuvia niin pidä säätää, että se ei edes pääse pienenemään kahdesta millistä. :wink:

Niin, siis itse olen tyhjäkäynnin säätänyt silleen, että painan sormilla servoa, siten, että se koittaa kokoajan jarruttaa.
Sillä lailla sen  näkee helposti, mikä on sen kaasutinläpän kiinniolevin kohta.
Nikko on kirosana!

miksu-

HPI Nitro MT2

mike_87

No miten säätää jos auto toimii moitteettomasti noin 2min. lämpimänä. ja sitten kun hitaasta vauhdista painaa kaasun pohjaan niin lähtee booaamalla, ja sammuu jos ei löysää kaasua? Ja joskus vaihdetta vaihtaessaan booaa? voi että ottaa päähän kun ei ole 2 viikossa sanut säädöksiä kohdilleen :evil:

fiesta6

voisiko olla liian rikkaalla  :!:
Taas kehissä.. ;)

tux10

Auto on erittäin rikkaalla.  :mrgreen:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

alpha

huhh.. löysinpähän tämmösen foorumin polttis autoille.. :D
itellä on ollu ongelmia säätöjen kans, ja suht hyvät löyty, et se kaasarin rööri (en tiedä sille sitä oikeaa hienoa sanaa), jota voi säätää siitä kauko ohjaimesta, nii on millin ehkä vähä yli auki, ja sitte se tappi, mikä ''narisee'' ku sitä kääntää ni on auki n. kolme milliä!! tuossa vaan epäilyttää se että ku manuskassa sanottiin että sen pitäis olla n. kaks kierrosta auki, ja niin koittaa, ni se ei pysy käynnissä muutaku hehku päällä, jos sillonkaan. :roll:
oisko kellään pure ten alphaan kertoa ne 'oikeet' säädöt?
miten muutes on, ku tuommosella polttiksella lähtee asfaltilla kaasu pohjassa, niin pyöriiks se tyhjää? siis jos kummiski on vakio, että ei ole viritetty!? sais siitä vähän suuntaa jo et onko säädöt millälailla..
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Heikkri

Mikelle: Paikkakunnalla on kokemusta ko. vempeleestä.  + infralämpömittari.

Suosittelen, että otat yhteyttä, niin säädetään peli peruskuntoon.

Älä särje hienoa konetta. Kuulostaa savagen oireista päätellen, että alaruuvi voi olla tosi laihalla. Kone on varsin herkkä säädettävä. Perussäätöjen jälkeen pelin kanssa pärjää jopa näppituntumalla pienen opastuksen jälkeen.
Tietyissä asioissa käytäntö opettaa puolessa tunnissa enemmän, kuin keskustelupalstoilla vuosi.

WRC206

Mihin kaasuttimen säädöt vaikuttaa? eli toinen varmaankin ilman ja bensan seokseen mutta mihin se toinen säätö vaikuttaa? tarviiko molempia säätää tarkasti vai onko toinen vähäpätöisempi kun ohjeissa ei puhuta muusta kuin neularuuvin säätämisestä ja se toinen säätöruuvi mikä on siinä kaasuluistissa niin se käsketään vain laittamaan tietyllä tavalla mutta sen säätöjen hakemisesta ei puhuta mitään? Ymmärsikö kaikki? :?:
- Tamiya solar car -

Heikkri

Kaasuttimen tehtävä on huolehtia löpön määrästä ja löpön sekä ilman suhteesta. Tyhjäkäyntiruuvia lukuunottamatta ruuvit yleensä vaikuttavat ainoastaan löpön ja ilman seoksiin. Tyhjäkäyntiruuvi (luistin aukinaisuus ilman kaasuttelua) ja kaasuluistin asento vaikuttavat ruuveilla säädetyn sotkoksen määrään. Muut ruuvit ,kiinnitysruuveja lukuunottamatta, vaikuttavat seoksiin.
Seosruuvien määrä yleensä vaihtelee 1:stä (kyosho gs-15r) kolmeen (hpi, hyper jne). Usein kolmannen (ns. keski ) ruuvin säätöä ei näköjään suositella, joten parilla ruuvilla pärjäilee näissäkin tapauksissa.
Luistin päässä oleva ruuvi on yleensä pienten kierrosten seoksille ( ts. luisti auki vähän) ja pää ruuvi isoille kierroksille (kaasu reilusti auki). Jos vempele ei kiihdy pieniltä kierroksilta kaasu pohjaan lyötäessä kunnolla, on alapään ruuvi ( luistin päässä) olevä ruuvi pielessä.
Huomattava on,että joissakin onnettomissa kaasareissa ruuvien herkkyys on todella suuri ( ts. tarkka). Pienikin ruuvaus voi vaikuttaa todella dramaattisesti.

alpha

oisko mitään sivua, tai tietääkö kukaan teistä millä sivulla ois neuvottu noistä säädöistä? ei tästä taida tohtia lähtee päryttelemään, ku ei tiä mitä tapahtuu, niin oudosti noi säädöt on!

jos jollain on neuvoja, niin laittakaa yv:tä, tai mailii!
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Heikkri

Perusohjeeksi käy melkein minkä hyvänsä moottorin säätöohjeet.
Kannattaa surffata esim. ossin, hpi:n, ofnan jne... sivuilta.

Neulat aluksi reilusti auki ( eli rikkaalle). Sitten yläpään kiristystä hiljalleen, kunnes kiertää riittävästi. Sen jälkeen alaruuvia kiristetään, kunnes kiihtyvyys on riittävä. Savuja pitää kuitenkin tulla reilusti. Liian laihalla savut alkavat häipyä. Infrapunalämpömittari olisi suureksi avuksi järkevää seosta/lämpötilaa haettaessa.

http://www.osengines.com/manuals/index.html
http://www.ofna.com/manuals.html
http://www.hpiracing.com/index2.htm

alpha

siis ku sitä pääneulaa pyöritetään, nii onko siinä kaks sellasta kierrettävää kohtaa? ylhäällä ja alhaalla? miten ne vaikuttaa? oispa täällä päin joku joka ois neuvoa oikeen kädestä pitäen, mut ku kavereillakin on korkeintaa jotain nikko maastureita..
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Heikkri

Mistä laitteesta lienee kysymys ??
Voisi etsiskellä dataa.

alpha

Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"Mistä laitteesta lienee kysymys ??
Voisi etsiskellä dataa.

kyosho pure ten alpha
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

alpha

mitkä firmat muutes korjaa näitä autoja? vois viedä ton vuorostaan niiden huoleks..
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Tatti

Rc-maailma, 60e tunti + tarvittavat varraosat!


Eiköhän itse räpeltäminen tule paljon halvemmaksi.

Tai voi jotain "osaavampaa" kaveria pyytää huoltamaan autoasi :wink:

alpha

no on kallista!! ei oo ketään kaveria! :(
ja ite huono värkätä kun ei ymmärrä mitään...
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

fiesta6

niinpä, se on vähän paha harrastaa tätä lajia, jos peukku on jossain muualla mis pitäs  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

alpha

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"niinpä, se on vähän paha harrastaa tätä lajia, jos peukku on jossain muualla mis pitäs  :mrgreen:

joo mulla on ollu auto torstaista asti, ja hetikö pitäis olla mekaanikko? :x  kyllä mä nyt jo jotain tiedän, mutta onneks alfa asuu kans täällä samalla paikakunnalla..
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

fiesta6

aijoo nii joo  :shock:  no eihän sitä sitten voi kaikkee vielä osata  :lol:
Taas kehissä.. ;)

CD

Aika suolanen hinta 60€/t   :evil:  Alkaa tuntua edulliselta kun mp -huolto laskuttaa vaan 45€/t

fiesta6

mä voin korjata 30€ tunti  8)  Alux vaikka alustan vaihtoja  :shock:
Taas kehissä.. ;)