Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloitteleva RC harrastaja

Aloittaja Texi, 22.06.09 - klo: 21.45

Texi

Tuossa 9 vuotiaat kaksospojat ovat ruikuttaneet jo pari kesää RC autoa ja nyt isi meinasi alkaa harrastamaan niitä... siis alkaa tukemaan lasten harrastusta  :wink:

Nyt tässä pähkäilen kun poikia on kaksi niin tappeluhan yhdestä syntyy... ostaako silti yksi parempi auto ja uhmata nyrkkeily tappeluiden vahinkoja vai ottaako helppo tie yhdellä autolla ja sitten kärsiä lompakolla myöhemmin jos innostus lisääntyy... uuuh vaikeita valintoja.

Kaksi perus krossari pakettia taitaa saada n. 300 eskoa... eikös? sitten lisä akut ja ynnä muut vermeet. parempi auto? riittääkö 6-700? ääh, voi kun tää olis helpompaa  :azn: nyt jollain hyvällä myyjällä olis mahdollisuus viedä meikää kun pässiä narusta lompakolle ja viedä tukku rahaa   :grin:

vai mites sitten olisikaan polttis vehje? hmmm... vauhtia enemmän, työtä enemmän ja enemmän opeteltavaa huollossa..

4wdkanootti

Riippuu nyt kovasti toivomasi harrastuksen tyypistä! Polttis on tuplasti enemmän huoltoa vaativa kuin stanuluokan sähköauto.
Moni luulee vain ajavansa ja joooskus vähä huoltavansa, ku se on toisteppäin.
Minikuskit on ainoot ku kehuu saavansa ajaa ...

http://rc10.fi/index.php?topic=22047.0
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Texi - 22.06.09 - klo: 21.45
Tuossa 9 vuotiaat kaksospojat ovat ruikuttaneet jo pari kesää RC autoa ja nyt isi meinasi alkaa harrastamaan niitä... siis alkaa tukemaan lasten harrastusta  :wink:

Nyt tässä pähkäilen kun poikia on kaksi niin tappeluhan yhdestä syntyy... ostaako silti yksi parempi auto ja uhmata nyrkkeily tappeluiden vahinkoja vai ottaako helppo tie yhdellä autolla ja sitten kärsiä lompakolla myöhemmin jos innostus lisääntyy... uuuh vaikeita valintoja.

Kaksi perus krossari pakettia taitaa saada n. 300 eskoa... eikös? sitten lisä akut ja ynnä muut vermeet. parempi auto? riittääkö 6-700? ääh, voi kun tää olis helpompaa  :azn: nyt jollain hyvällä myyjällä olis mahdollisuus viedä meikää kun pässiä narusta lompakolle ja viedä tukku rahaa   :grin:

vai mites sitten olisikaan polttis vehje? hmmm... vauhtia enemmän, työtä enemmän ja enemmän opeteltavaa huollossa..

2 kpl traxxas stampedea niin kaikki on hyvin. Ota haku ja laita siihen traxxas stampede niin löydät kaikki tarvittavasi tietosi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Texi

#3
Tosiaan huollon tärkeys on kyllä ymmärretty ainakin isän päässä... Joten jos polttiksen hommaa isi ainakin yrittää pitää sen kunnossa :) Tosiaan tarkoitus olisi päästä krossi radalle rälläämään ja vähän hypyyttämään autoa ja hiekkaa pöllyttämään...

ja tosiaan jotain enemmän Lazerin suuntaan eikä mitään monsteria...

hades

Lainaus käyttäjältä: Texi - 22.06.09 - klo: 22.05
Tosiaan huollon tärkeys on kyllä ymmärretty ainakin isän päässä... Joten jos polttiksen hommaa isi ainakin yrittää pitää sen kunnossa :) Tosiaan tarkoitus olisi päästä krossi radalle rälläämään ja vähän hypyyttämään autoa ja hiekkaa pöllyttämään...

Krossi radan mainitsemisen jälkeen stampede lentää ikkunasta sen ajo-ominaisuuksien ollessa nolla ja aletaan harkita Traxxas Rustleria.
Mainitsit myös tuossa ekassa viestissä, että nitro meinaisi lisää vauhtia, mutta nykypäivänä sähkö auto ei häviä tippaakaan tehoissa.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Texi

Lainaus käyttäjältä: hades - 22.06.09 - klo: 22.13
Mainitsit myös tuossa ekassa viestissä, että nitro meinaisi lisää vauhtia, mutta nykypäivänä sähkö auto ei häviä tippaakaan tehoissa.

Onko näin? kattelin vaan tänään tuolla Vantaalla että polttikset veteli isolla radalla vauhdikkaita hyppyjä ja muutama uusi sähköharrastaja hyvin pienellä radalla. Sittenhän mennään ehdottomasti helpomman huollettavan suuntaan

TheArska

Ja 4wd on sitten paljon helpompi ajaa kuin 2wd...varsinkin kun aloittelijasta kyse ja nuorista...eli noin nuorille melkeen katsoisin nelivetoa niin on ajaminen mielekkäämpää kun se ei ole pelkkää pyörimistä.
Ja mielestäni polttiksessa on kyllä puolensa mutta kun kuskitkin on noin nuoria niin varmaan hyvä lähteä sähköautolla liikenteeseen.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

4wdkanootti

Tehoa saa harjattomasta sähkökoneesta jopa enempi ku polttiksesta, mutta ajoaikaa putkeen havitteleva saa roijata painavia akkuja autossaan. Tai vaihdella akkuja. silloin nopeasti latautuvat akut on poikaa.
Toki kireimmät setit maksaakin sitten molemmissa .
Suosittelisin aloitteleville pieniä nopeuksia ja suht pieniä ratoja. Törmäysvauhdit pysyy kurissa!  En sentään nikkoja tyrkytä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Texi

Kyl se nyt selvästi lähtee kallistumaan tuohon sähköön. Nyt kun sitten vielä päättää mallin...


Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 22.06.09 - klo: 22.25
Suosittelisin aloitteleville pieniä nopeuksia ja suht pieniä ratoja. Törmäysvauhdit pysyy kurissa!  En sentään nikkoja tyrkytä.

No siis kyllähän tuossa isilläkin on oma lehmä ojassa  :wink: Ei lapset pelkästään saa ajella

apophis

Kannattaa ehkä harkita kahta erilaista autoa. Esim. Traxxass Stampede, Rustler ja Slash kolmikosta poimii kaksi. Saa sitten pojat vaihdella välillä.

Ja jos Traxxasissa pysytään, niin ehdottomasti kannattaa katsoa 1/16 kokoiset E-Revo ja Slash. Molemmat valmiiksi harjattomilla sähköilla ja noparissa training mode että ei heti hajoa :wink: Jenkeistä ei kait pahan hintasia tilata?

Melkein ne harjattomat sähköt on pakko, jos haluaa huoletonta ajoa.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Texi

Tuossa tutuistuin nyt illan ratoksi noihin kilpailusääntöihin niin pitäisikö heti lähtökohtaisesti miettiä että jos lapset innostuvat tosissaan myös kilpailemaan niin nuorten sarja krossareissa on vain takavetoisilla. Toisin sanoen pitäisikö heti ostaessa miettiä sen suuntaisia autoja että ei tarvitse vaihtaa autoa siinä vaiheessa enää?

Heuli

Suomessa ainoa "juniorisarja" on sähkötouringautoissa, kaikissa muissa on vain yksi luokka. Kuskit jaetaan kuitenkin alkueriin kokemuksen perusteella, joten uudetkin kuskit pääsevät ajamaan samantasoisten kanssa eikä tarvitse pelätä että olisi tien tukkona muille.

Voyager

Texi, sijoita samalla rahaa kunnon työkaluihin, kunnon tuökaluilla on paaaljon kivempi
mekata autoja, ku jollain rimpuloilla.

RC kauppiaat myy laadukkaita ruuvimeisseleitä ja kuusiokoloja, suosittelen.

Lipo akkua ja harjatonta autoihin, on enemmän menoa ja iloa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

gas4wd

jos crossi radalla meinaatte ajella ja kisatkin mahdollisesti mielessä niin kallistuisin esimerkiksi johonkin asson 1/10 sähkö 4wd settin tai vastaavaan ostaa alkuun yksi kunnollinen ja jos ei kiinnostakkaan kun toista tai vaikka ei kumpaakaan niin nuo on helpompia hukata poiskin ja niistä vielä saa jonkunlaisen hinnan käytettynäkin. ta jos molemmat innostuu niin myöhemmin hankkia toinen vastaava setti. tosin oma mielipiteeni on kans että nitro autoissakin on puolensa... näyttävä 1/8 nitro trukki esim saa kohtuu edulliseti käytettynäkin ihan kohtalaisia settejä myynnissä muta nitro tosiaan tarviaa vähän enemmän huoltoa ja tai oikeastaan säätöä ja tarvikkeita radalle mukaan. ja onhan nitro autossa se yksi joka kaikista sähköistä puuttuu ja se on ÄÄNI

snakepoison

Sähkökrossi olisi kyllä sellanen laji joka poikiasi saattaisi kiinnostaa. Krossi vaatii tosin enemmmän auton huoltoa ja puhdistusta yms. On totta että 4vetokrossi on helpompaa kuin takaveto, mutta autot ovat 4vedossa kalliimpia ja monimutkaisempia kuin takavedossa ( ainakin Assolla ). Mutta olen varma että kyllä poikasi oppivat ajamaan takatuuppareilla varmasti. Takatuuppari on haastava ajettava, mutta mielestäni se on palkitsevaa. Joka mutkaan ei mennäkään lämä tiskissä ja auto spinnailee ja on armoton jos ajovirheitä tehdään. Mutta takavetokrossi on mielestäni sellainen ykköshomma. Laji on kuitenkin halpaa, autot eivät ole niin hintavia ja tekniikkakin on yksinkertaisempaa. Itse suosittelen sinua tutustumaan Asson B4 tai Academyn vastaavaan takatuuppariin. Jos enemmän kiinnostaa pihasuttaus yms niin Traxxas tarjoaa eri malleja siihen, myös Asson T4 on hyvä suttausvaihtoehto. Ota vaikka YV:llä yhteyttä, osaan ainakin B4 autosta jotain kertoa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Karvajalka

Noista autojen määristä sen verran, että kahdella samanlaisella kiinnostus kyllä pysynee varmemmin kun pääsee kisaamaan toisiaan vastaan. Mainitsit että kysessä on kakasospojat, taitaa siis olla epätodennäköisempää että vain toista kiinnostais ja toista ei... Samalla voi olla että vauriot pysyy vähäisempinä. Oma on aina oma. Parit kerrat kun teloo autonsa ja veli pääsee jatkamaan, opettanee varovaisuutta eri lailla kuin se, että yhteinen ajetaan säpäleiks ja mennään tekemään veljen kanssa muuta kun iskä parsii osia yhteen...

Sähköistä tosiaan puuttuu ääni. Mikä tarkoittaa myös sitä, että naapurisopu säilynee vaikka autoilla ajaisi takapihalla. Lisäksi talvellakin pääsee ajelemaan sisäradoille. Latureita & akkuja täytyy tietty hommata tupla määrä, jos kahdella autolla halutaan samaan aikaan ajaa lyhyillä lataustauoilla. Siitä tulee alussa aika iso summa verrattuna kanisteriin polttoainetta mistä tankkailee niin montaa autoa kuin huvittaa. Niitä halvimpia "yön yli" latureita kun ei kannata ostaa...
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Texi

Jaaha, eli siis junnut ei ajakaan omaa takaveto sarjaa... taas luuli keksineensä jonkun hyvän idean niin heti pojat vetää maton jalkojen alta :)

No ehkä sitten neliveto jos sen hallinta helpompaa...
Mites nyt kun menen ostamaan pro sarjan autoa niin siinähän ei taida olla kuin runko ja renkaat. Hintaa n. 200-300. Sitten siihen kunnon radio joka taitaa olla n. 200. Mitäs vielä tarvitaan... moottori? sähköjä? työkalut. Valmiiksi jotain varaosia heti? eli prossa hintalappu taitaa nousta heti jonnekkin 600:n pahemmalle puolelle? Onko tuommoisen rtr paketin ostamisessa mitään järkeä?

bluebeetle

Eikun peruskrossarit hankintaan, ei mene koko vuosibudjettikaan kun ottaa esim. tälläiset erivärisinä molemmille.

Oppii takapotkun salat, ja nuo tt-autot kestää..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Texi

Jotenkin vaan pelottaa toi rtr sarjan kestävyys. ettei se nyt ole pari ajokertaa ja sen jälkeen auto siinä kunnossa että halvemmalla pääsee kun ostaa uuden

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Texi - 23.06.09 - klo: 08.47
Jotenkin vaan pelottaa toi rtr sarjan kestävyys. ettei se nyt ole pari ajokertaa ja sen jälkeen auto siinä kunnossa että halvemmalla pääsee kun ostaa uuden

Valitettavasti tuo sanoma pätee myös noille kalliimmille autoille. Näin yhden kolarin femma autoissa jokunen vuosi sitten ja kolarin hinta yli 400e.
Joten esim noilla mitä BB esitteli niin niillä pääsee varmasti hyvin alkuun ja tuosta se harrastus varmasti nousee ja noilla on jonkinlainen jälleenmyynti arvo myös.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

gas4wd

no joo toki femmat on noin 10 kg painavampia tekeleitä että vitosten ja sähköautojen kolareita paha verrata. itse ostaisin kaksi samanlaista 4wd sähkö autoa ja toinen vaikka käytettynä niihin saa monesti sähköt samasta paikasta ja se mielenkiinto alussa säilyy paremmin kun ajaminen ei ole liian vaikeaa ja auto ei ole jatkuvasti keula tulosuuntaan. 

Qazu

Jos se rata on olemassa niin tietty sinne sopiva auto voisi olla hyvä. Myöskin kannattaa miettiä ajoalustat ja paikat missä autoilla tulee ajettua. Hyvin suosittu on nykyään myös CORR-autot Traxxas Slash / Associated SC10, mutta ovat toki takapotkuisia. Kokoa on myös huomattavasti, mutta toisaalta ovat myös kestäviä.

Erilaisia autoja kivoissa videoissa nähtävissä käyttäjiltä youtubessa:

AiR:lta: http://www.youtube.com/user/air2kfinland
Janezkilta: http://www.youtube.com/user/finbilly
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

mof

Team Academyn RTR-paketti irtoaa myös kohtuulliseen hintaan, http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_132_135&products_id=1137

Erityisesti kun sisältää laturin ja akunkin. Vain lähettimen paristot/akut uupuvat.

Karvajalka

Eipä ole kokemusta kummastakaan merkistä, hinnat näyttää olevan aika samalla viivalla, joten varaosien saatavuus lienee ratkaisevaa. Siitä varmaan jollakulla on kokemusta?

Tuon hintaisessa paketissa melkeen jo ostaa yhden lisää varaosiksi. Pääseepä vielä isä kisoihin mukaan varaosa autolla siihen asti kunnes alkaa kato käymään  :grin:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Texi

Ajo ympäristönä tulee olemaan pihanurtsi(pyritään välttämään), parkkis ja sitten lavangon savi. Alustana yritetään välttää puhdasta hiekka/sora ympäristöjä. Tosiaan matkaa lavangon radoille ei kovin paljoa ole.

gas4wd

noiden rtr laturien varaan en paljoa laskis. mielummin ostaa edellee rakennus sarjana oppii samalla autosta aika paljon ja sen huollosta ja korjaamisesta. ja no on molemmat takavetoisia. ja vaikka päätyisitte takavetoon niin mielummin ostaa 2 pro autoa ja niihin sopiva harjaton combo setti samanlainen molempiin ja 4 lipo akkua ja kaksi kunnollista laturi niin ei tarvitse akkua ladata yön yli ja sittenkin ne on vasta puolilleen ladattuja.

mof

Lainaus käyttäjältä: Karvajalka - 23.06.09 - klo: 09.28
Eipä ole kokemusta kummastakaan merkistä, hinnat näyttää olevan aika samalla viivalla, joten varaosien saatavuus lienee ratkaisevaa. Siitä varmaan jollakulla on kokemusta?

Tuon hintaisessa paketissa melkeen jo ostaa yhden lisää varaosiksi. Pääseepä vielä isä kisoihin mukaan varaosa autolla siihen asti kunnes alkaa kato käymään  :grin:

Academyn pystyy päivittämään GV2 Pro malliksi (päivitys tuskin tulee aivan ilmaiseksi kuitenkaan), kun taas tuo Thunder Tiger on käytännössä Asso B3 (eli vanha) ja sen päivittäminen uudempaan onnistuu vain vaihtamalla auto.

Toki Asso B4 RTR paketti löytyy myös, hintaa n. 290 euroa + akut autoon ja ohjaimeen + laturi. Sekin on ihan varteenotettava vaihtoehto, vaikka hintaa onkin selvästi tuota Academyä enemmän.

mof

Lainaus käyttäjältä: gas4wd - 23.06.09 - klo: 09.33
noiden rtr laturien varaan en paljoa laskis. mielummin ostaa edellee rakennus sarjana oppii samalla autosta aika paljon ja sen huollosta ja korjaamisesta. ja no on molemmat takavetoisia. ja vaikka päätyisitte takavetoon niin mielummin ostaa 2 pro autoa ja niihin sopiva harjaton combo setti samanlainen molempiin ja 4 lipo akkua ja kaksi kunnollista laturi niin ei tarvitse akkua ladata yön yli ja sittenkin ne on vasta puolilleen ladattuja.

Kyllähän Nimh-akunkin tunnissa lataa.

Texi

Lainaus käyttäjältä: gas4wd - 23.06.09 - klo: 09.33
noiden rtr laturien varaan en paljoa laskis. mielummin ostaa edellee rakennus sarjana oppii samalla autosta aika paljon ja sen huollosta ja korjaamisesta. ja no on molemmat takavetoisia. ja vaikka päätyisitte takavetoon niin mielummin ostaa 2 pro autoa ja niihin sopiva harjaton combo setti samanlainen molempiin ja 4 lipo akkua ja kaksi kunnollista laturi niin ei tarvitse akkua ladata yön yli ja sittenkin ne on vasta puolilleen ladattuja.

nii mutta eikös pro autossa hinta karkaa hetkessä yli 500:n? Ihan niin paljoa ei budjetti kestä...