Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RC-aiheiset pelit || Viivästys

Aloittaja blenheim, 21.07.03 - klo: 17.56

Jartsa

TUli vain tässä mieleen.

Onko Tamya.. Tamya vai Tamiya.

Sludge

Niin.. taitaa se kyllä Tamiya olla :mrgreen: . Mutta korjasin tuossa jo tuon virheen.
Nikko on kirosana!

blenheim

Hienoja ideoita olette tehneet, kiitoksia ihmiset!!!
Kaikki ideat on otettu ylös ja nyt vaan hiomaan paloja kohdalleen! Pelistä tulee todennäköisesti fi/en kielinen.
zhoopille erikoiskiitos hienoista ideoista! Ja varmaankin nuo nimet jotka ehdottelitte, toteutetaan. Kaikki saavat auttaa. Etenkin referenssimateriaalia tarvitaan. Omista autoista sekä muiden autoista saa lähettää kuvia.
Ja ideoita otetaan vieläkin vastaan!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

blenheim

Eli kuten otsikosta huomasitte aloitin koodailun tänä iltana. Huomatkaa, että koodaus tapahtuu kolmen muun projektin ohessa. Kaikki muutkin ovat pelejä. Joten aikaa tuntuu kuluvan...

P.S. Ideoita mahtuu vielä mukaan!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Tatti

Hmm.. Tietty autoon pitää ostaa koneita.

Lrp = Lrb

Reedy = Reery

Corally = Coralli

Rb = Rp

Os = Ossi

blenheim

Juu, totta kai! Koneita laitetaan siihen sitten kun keritään! Ensimmäinen auto on "ammattilaisen" mallinnuksen kohteena. Toivottavasti syntyy jotain hienoa. Autona on sitten Hobaon Hyper 7 Pro r:n ja Kyoshon Inferno MP 7.5 risteytys!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Tatti

Muistkaa touringgitkin kans pistää!

Juhana

Säätimet & akutkin pitää olla...

Gm Racing = GeeÄm

Sanyo = sankyo

M`troniks = M´tronics

Peak = Paek

...ja myös viritysosat

Factory Team = Factori team

Thorsen = Torseni

Fioroni =Fiorioni

Nuova Faor = Nova Faor

Pistäkää kommentteja :mrgreen:
Xray

blenheim

Kiitos! Yksi olisi kyllä riittänyt, mutta vahingossa taisi tulla kaksikin!  :lol: Lisäillään listoihin!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

blenheim

Elikkä nyt sitten etsitään lisää C/C++ taitoisia peliohjelmoijia. Kokemusta saisi olla DirectX:ohjelmoinnista ja vastaavasta. Eli siis tämä on pelkkä harrastustyö, ei-kaupallinen joten palkkaa ei todennäköisesti heru. Ei tarvitse sitoutua mihinkään, paikka täysin vapaaehtoinen, eli jos ei jostain syystä enää maistu voi "kävellä ovesta ulos".

Myös kuvankäsittelijöitä ja 3D-mallintajia haetaan kuumeisesti. 3D Studio Max 2/3/4/5 käyttö hyödyllistä. Tiedostot tehdään .3ds muotoon josta on helppo konvertoida .x tiedostoiksi peliin.
Ilmoitelkaahan!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

sillu

---
OULU RC RACING | C-12 | Corally | V-Dezign

claustro

On hienoa, että väellä jaksaa innostusta olla tämän tapaiseen pelinkehitykseen.

Toivoisin tekijöiden miettivän ensin miksi peliä rupeavat tekemään. Pelkästään "ois kiva tehdä peli" menttaliteetti ei välttämättä kauhean pitkälle kanna.

Toimivan ja hyvän auto-pelin suunnittelu tarvitsee paljon eri alojen osaajia. Pelkästään autojen ja maaston fysiikka vaatii todella pätevää matematiikan osaajaa.

Ja kun kyseessä on rc-autoiluun liittyvä peli niin olisi hyvä miettiä pelin realistisuuden kannalta esimerkiksi tuleeko pelin ohjaus tapahtumaan koroke-näkökulmasta. Koroke-näkökulma on mielestäni huono koska jo yleensä takana pääsuoralla kulkevan auton hahmottaminen on vaikeaa nykyisillä monitoreilla (joiden erottelukyky on vielä kaukana ihmisen silmän erottelukyvystä ulkoilmassa.) Taas jos ohjaus tapahtuu auton sisältä tai päältä peliä ei voi täysin väittää "realistiseksi" rc-peliksi.

Mielestäni Big Scale Racing on onnistunut pelinsä tekemisessä toistaiseksi parhaimpana rc-autopelinä. Siinä on rima joka pitäisi ylittää. Muuten epäilen, ettei pelille riitä kiinnostusta.

Niin ja lopuksi. Hyvän kaupallisen tason pelin tekemiseen menee noin 1-10 miestyövuotta ja työssä täytyy olla alansa parhaat graafikot, koodaajat, 3D-mallintajat ja muusikot.

Saanko mielenkiinnosta kysyä ketkä tunnustavat tässä porukassa koodailevan C++ sujuvasti?
Toni Walther, retired operator

RC_seniori

Itse ajattelin tuossa tuota pelin fysiikkamallinnusta. Jotta autoon saadaan edes jonkinlaista ajotuntumaa ts. auto lähtee sivuluisuun loogisesti, hypyistä alastulossa iskarit toimivat/pohjaavat yms. Luetteloa voisi jatkaa äärettömästi, mutta jos pelistä meinaa saada kelvollisen pelkkään ajotuntumaan voi uhrata miestyövuosia ja siihen päälle sitten vauriomallinnus. Siihen sitten jonkinlaista todennäköisyyslaskentaa, jotta saadaan eri tekijöiden summista syntymään järkevänoloisia vaurioita. Miettikääpä vaikka hypystä alastuloa, renkaat osuu maahan eri aikoihin. Joku iskari pohjaa muut vielä toimintarajoissa. Takaisinvaimennuksessa renkaaat "kevenevät", pohjannut iskari enemmän kuin muut. Kitkavoima pienenee eri tavoin eri renkaissa. Millainen kaasun/jarrun käyttö. Ohjaus. Siinä todellakin pintaraapaisu tapahtumiin. Joten matemaattisia ongelmia ainakin riittää.

Noh, tässä ehkä hieman liioittelin. Jokseekin toimivan pelin voi varmaankin tehdä kevyemmälläkin matikalla, mutta realismi vaatii jo todellista matikan osaamista. Tuskin riittää edes yksi matemaatikko, vaan vaatii ryhmän.

Itsellä vain perustietoa ohjelmoinnista. Ei riitä ainakaan peleihin.
Power-Save-Racing Team

claustro

Hienoa RC_seniori... Hyvä kommentti.

Olen sitä mieltä että "realistisuuden" pitää olla kohdallaan tai muuten peli menettää saman tien mielenkiintonsa. Jos auto kulkee tiellä kuin juna niin taidan vaihtaa peliä.

Vanha kunnon SkidMarks oli todella vetovoimainen peli, koska auto luisteli ja pomppi välillä miten sattuu ja ohjattavuudessa oli jonkin asteista haastetta.

Noiden autojen ja osien nimien keksiminen on totaalisen toisseikkainen asia, ennen kun pelin perusengine on kunnossa. Keskittykää olennaiseen.
Toni Walther, retired operator

blenheim

Itse olen nyt työstämässä loman jälkeen pelimoottoria. Fysiikkamallinnukset ovat ongelmana, mutta sain isäni houkuteltua matemaatikoksi siihen (se äijä osaa laskea... :) Ihmettelen itsekin välillä. Ihan rakennusdiplomi-insinööri ja vähän muutakin.). Eli se ongelma on jokseenkin poissa päiväjärjestyksestä, ainakin toistaiseksi.

Claustro, minä tunnustan koodaavani aika sujuvasti. Ei se vaikeaa ole kunhan vain oppii logiikan.

Claustro, mahtaisikohan tuota SkidMarks peliä saada vielä jostain?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

claustro

Eiköhän SkidMarks löydy vielä netistä... Googlella koittamaan.
Toni Walther, retired operator

jupe

tgf:lä tehtäessä oisin osannut jotakin,mutta c/c++ ovat liian vaikeita.opiskelen nyt qb.ehkä teen jonkun rc pelin tulevalla cool basicilla
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

blenheim

Siis onko se Amigalle? Perhana kun saisi toimimaan tuon Amigan nurkasta... Löytyi vain Amigaversioita.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

blenheim

Jupe, QB on mielestäni auttamatta vanhentunut kieli. Ei sillä pysty tekemään kunnollisia 3D/2D engineitä. Itsekin sitä opiskelleena voin sanoa, että se on jokseenkin turha kieli ellei kehitä DOS pohjaisia tekstiseikkailupelejä  :lol: ! Siis coolBasic. Mikä se on?! Ei ole kävellyt netissä vastaan.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jupe

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Jupe, QB on mielestäni auttamatta vanhentunut kieli. Ei sillä pysty tekemään kunnollisia 3D/2D engineitä. Itsekin sitä opiskelleena voin sanoa, että se on jokseenkin turha kieli ellei kehitä DOS pohjaisia tekstiseikkailupelejä  :lol: ! Siis coolBasic. Mikä se on?! Ei ole kävellyt netissä vastaan.

onhan qb vanha mutta aloittelen siitä ja sitten siirryn vb,c tai c++.
cool basic: http://koti.mbnet.fi/~psywave/coolbasic/

ja voihan qb 7.1 tehdä exejä
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

jupe

tehdäänlö tätä peliä jos tehdään niin onko tälle pelille sivuja?
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

blenheim

Toistaiseksi ei ole sivuja, mutta kunhan saan pelimoottoria edemmäksi niin sitten todennäköisesti alkaa ilmestyä sivujakin pelille. Osoitteeksi tulee varmaan http://koti.mbnet.fi/blenheim/pelin_nimi. Mutta mitään ei ole päätetty, kaikki on auki. Saa tarjota sivun tekemistä sun muuta rensseliä, kaikki apu on tervetullutta!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Jartsa

Minä olen aika kettu tekemään sivuja. Vaikka itse sanonkin. :)

blenheim

No, jos osaat tehdä kelvolliset ( :wink: ) sivut, niin siitä vaan tekemään... Project unnamed... Kerro jotain pelin ideasta ja laita jotain, että lisää tulee jatkossa. Alla olevista nappeleista löydät e-mailin johon voit laittaa sen.
Kertokaa eteenpäin sivun osoitetta kun kerron sen!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jupe

onko tämä projekti edistynyt ollenkaan?
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

blenheim

onhan se, lukio vaan vie hiukan aikaa... Eli hidastuu. Ehkä pääsee kääntelemään ensimmäistä versiota pelimoottorista jo ensi viikon loppupuolella...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jupe

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"onhan se, lukio vaan vie hiukan aikaa... Eli hidastuu. Ehkä pääsee kääntelemään ensimmäistä versiota pelimoottorista jo ensi viikon loppupuolella...

joko tästä pelistä on pelimoottori valmis,mistä tämän voi ladata
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

blenheim

Et sää sillä varmaan mitään tässä vaiheessa tee. Vaatii vielä kehittelyä fysiikan ja graffojen puolella. Ilmoittelen kyllä sitten kun on valmis!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jupe

laita ladattavaksi katson minkälainen se on
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

jupe

laitatko pelimoottorin ladattavaksi katsoisin minkä lainen se on?
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI