Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso B3 säätö

Aloittaja JTH, 17.07.09 - klo: 20.16

JTH

Heittäkääpäs hieman alustan säätövinkkejä takavetocrossiin.
Eli autossa on sellainen taipumus että kun tulee mutkaan niin auto ei käänny kunnolla, sekä toisekseen perä on aika levoton ja hankala hallita.
Perä lähtee helposti alta eikä sitä sitten saa enää hallintaan vaan auto pyörähtää, keula vaikuttaa aika kevyeltä ja puskee helpolla.
Jos jollain kokeneella konkarilla olisi antaa säätö vinkkejä, niin pääsisi nauttimaan ajamisesta.
Tietenkin vikaa voi olla myös kokemattomassa ajajassa.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

pulla

Ei nut niinkään paljon ole vielä taka potkusta kokemusta, mutta laita löysemmät öljyt jotkut 25-35 eteen jotkut 35-45 taakse.
Kylätason RC-kuski  XRAYMAN

JUkka-san

Perän levottomuutta saa vähennettyä sensorillisella nopari-moottorikombolla.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: JTH - 17.07.09 - klo: 20.16
Heittäkääpäs hieman alustan säätövinkkejä takavetocrossiin.
Eli autossa on sellainen taipumus että kun tulee mutkaan niin auto ei käänny kunnolla, sekä toisekseen perä on aika levoton ja hankala hallita.
Perä lähtee helposti alta eikä sitä sitten saa enää hallintaan vaan auto pyörähtää, keula vaikuttaa aika kevyeltä ja puskee helpolla.
Jos jollain kokeneella konkarilla olisi antaa säätö vinkkejä, niin pääsisi nauttimaan ajamisesta.
Tietenkin vikaa voi olla myös kokemattomassa ajajassa.

Siis ihan oikeasti, tämän aiheen pitäisi löytyä sähköauto puolelta eikös vaan, ja sitten kokeile tuota HAKUa, varmasti sieltä löytyy jo 343 kpl samankaltaista topiccia.
Jertzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Datajätkä

#4
^ voisko tämän yläpuolisen kaltaset asiantuntijat työntää päänsä pers3eseen Kohtuu paljon auttaa kaveria jolla on ongelma tulla vittuileen jostain hakurobotin käytöstä?

Aloita säätö lukemalla Aripekan yleispätevä saitti. Ite alottelin vuos sitten miettimään hieman samoja asioita ja yleistietämyksen lisääminen auttaa kyllä hieman auton käytöksen muuttamiseen.

Eli tuolta löytyy alkajaisiksi tietoa.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html


Ainiin, unohtu vielä mainita että takavetosessa tärkein seikka kaikista on löytää oikea takarengas oikeaan käyttöön! Ite tykkäsin käyttää pehmeintä Bow Tietä.


Voyager

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 17.07.09 - klo: 21.09
Perän levottomuutta saa vähennettyä sensorillisella nopari-moottorikombolla.

Kerros nyt mullekkin, et miten toi sun ratkaisus käytännössä vakauttaa perää???...

Ja JTH.

Taakse toe inniä, eli takarenkaita kallistetaan sisäänpäin, kun autoa katsoo ylhäältä ja
keula osoittaa eteenpäin, tämän pitäisi vakauttaa auton menoa, ainakin ajettaessa
suoraan eteenpäin.

Kai sulla kääntyy renkaat tarpeeksi, kaiva ratista se dual rate säätö ja säädä siitä.
Pidä kuitenkin huoli, että ohjauspalojen varret ei osu tappiin asti käännettäessä
alatukivarsiin, siellä saa olla ohjauspalojen ja alatukivarsien välissä 1-2mm tyhjää tilaa,
kun käännät ratista pohjaan asti.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Datajätkä - 17.07.09 - klo: 23.01
^ voisko tämän yläpuolisen kaltaset asiantuntijat työntää päänsä pers3eseen Kohtuu paljon auttaa kaveria jolla on ongelma tulla vittuileen jostain hakurobotin käytöstä?

Aloita säätö lukemalla Aripekan yleispätevä saitti. Ite alottelin vuos sitten miettimään hieman samoja asioita ja yleistietämyksen lisääminen auttaa kyllä hieman auton käytöksen muuttamiseen.

Eli tuolta löytyy alkajaisiksi tietoa.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html


Ainiin, unohtu vielä mainita että takavetosessa tärkein seikka kaikista on löytää oikea takarengas oikeaan käyttöön! Ite tykkäsin käyttää pehmeintä Bow Tietä.



Onko aihe sinun mielestä oikeassa paikassa, luuletkos että tuosta autosta löytyy muitakin topicceja jo olemassa.
Tämä on yleinen keskustelu paikka  :evil:
Jerzi

PS Tälle kaverille voisi suoda kesäloma banjosaarelle  :mrgreen:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JUkka-san

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 17.07.09 - klo: 23.25

Kerros nyt mullekkin, et miten toi sun ratkaisus käytännössä vakauttaa perää???...



Perä rauhoittuu siten että kaasun hallinta mutkasta ulostultaessa on sensorillisella noparilla tarkempi. Sensoriton nopari "potkaisee" tehoa helposti enemmän kuin kuski haluaa, ja se lisää spinnauksia. Tietysti renkaat, taka-auraus, camberit, jouset, vaimennus ja ulosjoustot vaikuttaa myös asiaan, mutta ensin pitää olla perusasiat kunnossa ;)

Voyager

Jep jep.

Saahan noita kaasukäyriä ja punch:ejä säädettyä nopareista ja rateista,
eli niilläkin saa pelattua.

Enemmaän toi on kuitenkin mielestäni loppupeleissä kiinni siitä ratinkääntäjän
kaasusormesta.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Datajätkä

Niin ja se takasiipi vaikuttaa myös melkosesti käytökseen, samoten diffin setupit. "lukkomaisella" perällä on kyllä melko toivoton ajaa livakkaa pintaa.


JTH

Joo nopari on Speed Passion Inspire ja tosiaankin sensoriton, diffiä olen löysännyt nyt aika reilusti mutta en ole vielä kokeillut.
Kaverilla on B4 ja aivan erimaailmasta radalla kuin oma B3, tosin kaverilla sattuu olemaan sensorillinen kampe autossaan.
Ajokokemustakaan minulla ei ole vielä paljoa tuolla takavetoisella, että siinäkin yksi syy hieman leveisiin ajolinjoihin.
Täytyy säädellä asetuksia ja etsiä paras kompromissi, mutkan jälkeen kun vähänkään liikaa tarjoaa kaasua niin johan ollaan poikittain.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

snakepoison

Mulla on vain se että diffi on lähes lukittuna, mutta minkäs teet kun sellaisella tykkää ajaa. Mutta voisi kyllä itsekin alkaa kokeilemaan uusia säätöjä autoon. Tosiaan auto on B4, mutta ei kai niin radikaaleja eroja autossa ole. Yksi asia mikä auttaa jo kummasti on oikeanlaiset öljyt iskareissa. Ainakin itselläni tämä auttoi paljon kun vaihtoi laadukkaat öljyt iskareihin. Täytyy yhdessä yrittää katsella nuita säätöjä ja kokeilla eri ratkaisuja
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx