Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjausservo ei kestä ? 3kpl alle viikossa

Aloittaja Stombba, 28.07.09 - klo: 22.37

Stombba

No nyt vasta pistää ihmetyttämään. Neljän päivän sisällä mennyt 3 ohjausservoa?. Eli kaikissa lähtenyt hampaat kävelemään mustasta rattaasta joka tulee kuoren läpi ja jossa on ne spoorit johon ohjausnivel tulee kiinni. Servoina Futaba s3003 vai mikä se oli =) Olenko jotakin tehnyt väärin? Yleisesti nuo on hajonnut hyppyrin alastulossa ja jokaisessa ohjaus on toiminut vain vasemmalle käännettäessä.

Onko noi servot susia syntyessään vai onko asennuksessa tapahtunut jotain mitä en ole hiffannut?

Auto on Hobao 8 Pro. Olen puljannut vasta muutamia viikkoja näiden vessojen kanssa joten kokemus ei ole pitkäikäinen  :shocked:



Oman radan SM-mestari 2009   Hobao Hyper 8, Cen Racing Matrix Pro ja sikana varaosia.

Heuli

"Ongelma" on helppo löytää. Vakioservot (kuten esim. tuo mainitsemasi Futaban S3003) kestävät korkeintaan 1:10 pihasudituslaitteissa. 1:8 autoihin saa suosiolla ostaa metallirattailla varustetun voimaservon, vääntö esim. 10 kg.

AE-Mod

#2
Juu, ei ole ihan M8-autoon sopiva tuo "kolmetonnikolmonen".

Vaikka tästä edullisesti laatuservo:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-SERVOVARRET/Savox-SC-1256TG-20kg015-107536

edit: oikea linkki.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

pjp

 :grin: :grin: :grin:
Mulla ei tainnu kestää kyseinen servo minis kun 5 min.
Tosin ei mulla taida kestää kun rautakanki......ja sekin katoaa :wink:
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

rcaa

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 28.07.09 - klo: 22.40
Juu, ei ole ihan M8-autoon sopiva tuo "kolmetonnikolmonen".

Vaikka tästä edullisesti laatuservo:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-SERVOVARRET/Savox-SC-1256TG-20kg015-107536

edit: oikea linkki.
suosittelen tuota kanssa  :cool: ei minkään laisia ongelmia ollut.
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Stombba

No mitenkäs tuo kaasuservo? Onko kovassa rasituksessa? Kestääkö siinä tuo s3003 muovirattainen?

Olisko kellään myydä Savöxin servoa  :lol:
Oman radan SM-mestari 2009   Hobao Hyper 8, Cen Racing Matrix Pro ja sikana varaosia.

HVoltage

Muovirattaiset servot kuuluu lennokkeihin, jos niihinkään...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Duster1

#7
Kyllä kaasullekin pitää voimakkaampi olla jarrun takia.

Esim. Futaba S3305.
Axial SCX 10 TR

Koppa

Lainaus käyttäjältä: Stombba - 28.07.09 - klo: 22.37
Eli kaikissa lähtenyt hampaat kävelemään mustasta rattaasta joka tulee kuoren läpi ja jossa on ne spoorit johon ohjausnivel tulee kiinni.
luonnollisesti servoissa pitää olla voimaa, mutta tuohon mainittuun ongelmaan kyllä vaikuttaa myöskin se, että jos sattuu olemaan "vääränlainen" servovarsi...
eli servo on esim. 24hampainen ja varsin onkin isompi, niin meneehän ne hampaat väkisin, varsinkin muovisesta akselista...

pukki81

Kyllä futaba 3003 kaasussa kestää, itsellä oli truggyssa melkein vuoden. Jarrutusteho ei kyllä päätä huimaa.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Antti(rakentelija)

Itse asiassa kaasussa on muovirattainen servo jopa parempi, sillä tärinä jauhaa metallirattaat hajalle paljon nopeammin kuin muovirattaat. Usein kuitenkin kaasuservo käyttää myös jarrua, ja silloin on pakko laittaa metallirattainen voimaservo, koska vakioservossa ei riitä vääntö, eivätkä rattaatkaan kestä kovin nopeita jarrutuksia.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Heuli

Jos auton arvo on 500 euroa niin mielestäni kaasuservo on väärä paikka säästää. Se kympin muoviratasservo kun hajoo ja kone jää huutaan täysille niin...

...kauppias kiittää  :angel:

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Antti(rakentelija) - 29.07.09 - klo: 12.27
Itse asiassa kaasussa on muovirattainen servo jopa parempi, sillä tärinä jauhaa metallirattaat hajalle paljon nopeammin kuin muovirattaat.

Perustelut tälle?
Flying Calacucco

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 29.07.09 - klo: 12.53
Lainaus käyttäjältä: Antti(rakentelija) - 29.07.09 - klo: 12.27
Itse asiassa kaasussa on muovirattainen servo jopa parempi, sillä tärinä jauhaa metallirattaat hajalle paljon nopeammin kuin muovirattaat.

Perustelut tälle?

Ei tolle ole mitään muuta perustetta kuin se että metallirattainen servo on asennettu silloin väärin, ilman vaimennuskumeja...   ...ja vaikea uskoa sittenkään.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Stombba

No niin eli jätetään nuo muoviset sitten hyllynkoristeeksi =) eli olisko jollain sopivalla hinnalla myydä kahta servoa? =)

Sainkin jo yhden tarjouksen ja katsotaan mitä on tarjolla.
Oman radan SM-mestari 2009   Hobao Hyper 8, Cen Racing Matrix Pro ja sikana varaosia.

Antti(rakentelija)

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 29.07.09 - klo: 12.53
Lainaus käyttäjältä: Antti(rakentelija) - 29.07.09 - klo: 12.27
Itse asiassa kaasussa on muovirattainen servo jopa parempi, sillä tärinä jauhaa metallirattaat hajalle paljon nopeammin kuin muovirattaat.

Perustelut tälle?
Metalli vain sattuu olemaan sellainen aine, joka kestää hyvin vääntöä ja iskuja mutta huonosti hankausta. Esimerkiksi metalliset kytkinpalat ovat aika lyhytikäisiä muovisiin verrattuna ja metallirattaisiin servoihin tulee nopeasti klappia käytössä. Mutta kuten sanoin, usein rattaiden jauhautuminen ajan myötä pölyksi on pienempi ongelma kuin se, että rattaiden hampaat katkeavat kokonaan tankillisen jälkeen. Parhaimmillaan muovirattaiset servot ovat kevyissä 1:10 autoissa sekä esimerkiksi monstereissa, joissa on erillinen servo kaasulle.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Heuli

En tiedä millaisilla 1:10 autoilla Antti(rakentelija) oikein ajaa mutta omasta kokemuksesta voin kyllä kertoa että tulee halvemmaksi ajaa kunnollisilla metallirattaisilla voimaservoilla. Parhaimmat servot on kestäneet reilusti yli 5 vuotta käytössä eikä ole ollut mitään ongelmia metallirattaan kulumisen kanssa. Kannattaa käyttää muovista servovartta niin hajoaa siitä jos on hajotakseen.

Antti(rakentelija)

Ei kai nyt vain mene porukalla asiat hieman sekaisin? Minun olisi ehkä tarkemmin pitänyt painottaa sitä, että ohjaukseen on ehdottomasti syytä laittaa metallirattaiset servot, eikä jarruunkaan kannata oikeastaan muita laittaa. Minulla on tosin Kyoshon TR-15 Stadium Forcessa kestänyt melkein kolmen galloonan verran alkuperäinen Perfexin kaasu/jarruservo, koska auto on todella kevyt verrattuna 1:8 polttiscrossareihin. Mutta jos servon on tarkoitus liikuttaa vain kaasuttimen rumpua eikä mitään muuta, niin siinä ei tarvita voimaservoa, eikä metallirattaista ole hyötyä ellei tykkää suuresta välyksestä kaasussa. :wink:
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Ile__

Lainaus käyttäjältä: Antti(rakentelija) - 30.07.09 - klo: 17.46
Parhaimmillaan muovirattaiset servot ovat kevyissä 1:10 autoissa sekä esimerkiksi monstereissa, joissa on erillinen servo kaasulle.


Kyllähän ne muovirattaiset servot on parhaimmillaan roskakorissa PISTE

Tää keskustelu on varmasti jo käyty läpi, joten muovirattaista jauhamisen voi lopettaa täst edes.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

nestori

Kyllä se vain on minun 1/10 autossa kestänyt muiviratas servo.

*HOKE*

Se nyt ei vähempääkään kiinnosta onko sulla kestäny 1/10 sähkö pirssissä muoviratas servo... kun tässä topikissa on kyseessä ollut 1/8 kokoluokan polttiskrossari.
Siinä ei vaan yksinkertasesti kestä.
Moni metalliratas servokaan kun ei kovassa käytössä kestä vuotta pidempää... jos edes sitäkään.

nestori

Tai no ei minun polttis autossa. Mutta kaverilla on 1/10 polttis ja on kestänyt ihan ok.En tosin kiellä ettei metallinen olisi parempi

Casull

Mulla on säännön vahvistava poikkeus tuossa vanhassa Inferno DX:ssä.
Siinä on joku taivaan vanha JR:n nopea analoginen servo, jotain 0.1s/60astetta ja n. 7kg.
Servossa on muovirattaat.

Se on kastunut ainakin 20 kertaa ja aina kuivuttuaan se on ruennut toimimaan.

Viimekesänä se sitten viimein sekosi ja alkoi vääntämään täysillä toiseen laitaan ja kuumeni kovasti.

Avasin sen ihan mielenkiinnosta ja vika oli aika jännä.
Moottorin kuori oli irronnut ja pyörähtänyt puoli kierrosta.

Käänsin kuoren takaisin oikein päin ja liimasin kiinni.
Taas toimii!

Mutta jostain syystä siitä ei ole koskaan rattaat hajonnu.
Tossa DX:ssä saveri on kyllä aika löysä, eli varmaan sen ansiota on tuo leluservon poikkeuksellinen kestoikä.

Kaikki muut servot mulla onkin sitten metallirattaisia, enkä muovirattaisia osta autoon enää koskaan kuin korkeintaan ehkä varakaasuservoksi.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM