Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM

Aloittaja VesaK, 06.08.03 - klo: 22.57

VesaK

Meneillään on kaksi rc-autojen EM-kisaa: sähköcrossi Itävallassa ja polttis-touring Portugalissa.

Crossissa taitaa ainoa Suomen edustaja olla amerikkalaistunut Jukka Steenari, vaan ei mitenkään kehnosti: hän on kolmen alkuerän jälkeen sijalla 6.

EDIT: Tulkitsin tuloksia väärin. Jukalla on kolmesta aika-ajosta sijoitukset 4, 3 ja 6.

Polttis-touringissa on mielenkiintoinen tilanne, sillä SM-tittelin haltija Teemu Saarinen on ensimmäisen aika-ajon jälkeen paalupaikalla, peräti 7 sekunnin erolla seuraavaan.
Hänen autonsa moottoria tutkittiin tarkasti ajon jälkeen, ja sen kampiakselin todettiin olevan niukasti sääntöjen vastainen. Hän saa pitää aika-ajotuloksensa, mutta ei saa enää käyttää ko. osaa.

"Under some controversy Finlands Teemu Saarinen has gained pole position after round 1. The Officials had found that the Finish drivers crankshaft was exploiting the rules a bit much. The topic of discussion being the turbo scoop which was found to be touching the inner hole, however after engine experts had looked at it more closely he was allowed to keep his time but not allowed to use the crankshaft anymore."

VesaK

Sähköcrossissa on siis meneillään 2WD, jonka kaksi viimeistä alkuerää, sekä kaikki finaalit ajetaan tänään torstaina, 7.8.2003.
Kisat jatkuvat perjantaista sunnuntaihin 4WD-crossilla, jonka hallitseva Maailmanmestari Jukka Steenari on.
http://www.team-orion.ch/live/results-cars.asp?id=141

Polttis-touringista tietoa:
http://www.mytsn.com/news/publ.asp?pid=8687

Kummassakin kisassa kerrotaan olevan sopivan lämmintä, 35-40°C.

tuukka.m

Olisi kiva nähdä ovatko ajajat kehitelleet minkäänlaisi "juoma laitteita" ajon ajaksi....sillä onhan polttistouringin 45minuutin finaali varmasti aika tuskaa 40asteen helteessä. :mrgreen:
...

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "tuukka.m"Olisi kiva nähdä ovatko ajajat kehitelleet minkäänlaisi "juoma laitteita" ajon ajaksi....sillä onhan polttistouringin 45minuutin finaali varmasti aika tuskaa 40asteen helteessä. :mrgreen:

Camelback reppu vois olla aika hyvä tohon.
http://www.camelback.com/rec/products.cfm
:)


Otsomaani

http://www.team-orion.ch/live/results-cars.asp?id=141

Jukka tuli toiseks. 4wd vaan odotetaan... siin Jukka kyl pyyhkii radalta pölyt muilla kuskeilla :mrgreen:

jarkkom

polttisturisteissa kiva nähdä raikkaanki löytäneen vauhtia  8) tänään sitten vielä vikat qualifyt jäljellä ja varmaan tiukka taisto tulee salvenin ja saarisen kesken jos vaan on yhtään viileempi sää..
---

VesaK

Tilanne Portugalissa 3 aika-ajoerän jälkeen

1. Michael Salven/Serpent 13 5:06.088
2. Teemu Saarinen/Mugen 13 5:07.465
3. Craig Drescher/Associated 13 5:08.206
4. Ralf Krause/Mugen 13 5:11.108
5. Tony Raikas/Mugen 13 5:11.866
6. Francesco Tironi/Kyosho 13 5:12.471
7. Jean-Cl.Berron/Kyosho 13 5:12.949
8. Sebastian Wartelle/Kyosho 13 5:13.213
9. Manuel Huber/Mugen 13 5:13.684
10.Julius Koliff/Mugen 13 5:14.774

Tsemppiä Teemu ja Tony!

===============================

2WD-tulokset Wienistä

1. Neil Cragg (GB) Asso B4
2. Jukka Steenari (FIN) Losi
3. Hubert Honigl (A) Losi
4. Peter Pinisch (A)
5. Richard Tylor (GB)
6. Hans-Jürgen Tormann (A)
7. Paul Bradby (GB)
8. Richard Cree (GB)
9. Carl Maignien (F)
10. Markus Lübke (GER)

Teppo

Touringpolttis alkuerien jälkeen:

Salven, Saarinen, Dresher, Habcke...Timo 10.

Saarisen viimeinen alkuerätulos hylättiin liiallisen Nitro pitoisuuden vuoksi kuulemma... Ensimmäisen alkuerätuloksen hän sai pitää vaikka ajoi laittomalla moottorilla. Ihan Shuumahhermaisia otteita edelleen...  :lol:

Tarkemmista tiedoista voisi toivoa että Raikas on tuossa kärjessä mukana.

Toni

Ihmekkös tuo, että Saarinen oli nopein SM:ssä, jos kerran kaikki on laitonta..............  :)
SC10 4x4

Tumppi

Teemu ?
Ei varmaan vielä kannata repiä "pelipaitoja" tuon Teemun "moottorilaittomuuden" vuoksi... Mehän emme täällä tiedä asian todellista laittaa, ainoastaan tuon mitä tuossa webbiin kirjoitetussa lyhyessä sepustuksessa on kerrottu. Luulisi, että mikäli kyseessä on selkeä sääntörike, niin silloin Teemun tulos olisi aivan varmasti hylätty, kävihän niin sille yhdelle hepulle "Kolff" jonka auto oli kaksi grammaa alipainoinen !

Ehkäpä Teemun kohdalla on kyseessä jonkunlainen sääntöjen rajamailla oleva tapaus ja sen vuoksi tuloksen on saanut pitää, mutta ko. osan käyttö on kielletty. Webbi jutusta päätellen, voipi olla että meiltä ei montaa katsastumiestä löydy, jotka osaavat noita asioita ollenkaan katsella... joten varmasti tekemistä on silläkin sektorilla..

jarkkom

*KÖH* Toni... ei saarinen ollut mitenkään mahdottoman ylivoimainen SM:ssä. kyllä siinä muutkin pysyivät mukana jos vaan ois kalusto kestänyt.

katsastuksia en sitten kommentoi juurikaan, paitsi nitromäärät ois helppo tarkistaa, kuten ehkä myös kärkikuskien tai muutenvain silminnähden muita paljon kovempaa kulkevien pannut samalla.

tuosta bensasekaannuksesta, millähän tavalla se hoituu ulkomaille skabaamaan lähdettäessä? ei ainakaan lentokoneeseen oteta 15l metanolipöniköiden kanssa :)

EDIT:

alkuvuonna mytsn:n sivuilla oli paljonkin rähinää silloin uudesta EFRA:n kampiakselisäännöstä joka jätti paljonkin spekuloinnin varaa sen suhteen että mikä on sallittu ja mikä ei. kertokoon lisää se joka muistaa tuon ja ymmärtää jotain noiden koneiden päälle.
---

reittila

Tumppi kerkesi juurikin vastaamaan ennen minua, aivankuin olisi lukenut ajatuksiani.
Kannattaa myös pitää mielessä, että ei marginaallisilla "laittomuuksilla" ajava kuski pärjää, jos ei osaa myös ajaa.
Jossain määrin tuntien Teemun lähestymistapaa tiedän, että jokainen gramman ja  millin osakin otetaan pois ja voipi olla pelkästään, että kyse on mittaustavoista tms., ts. Teemun omat mittarit eivät kenties pitäneet yhtä kisajärjestäjien vastaavien kanssa ja silloin kun ollaan aivan äärirajoillla, pienetkin heitot mitoissa ratkaisevat.
Eipäs siis todellakaan tuomita, ennenkuin on _oikeaa_ tietoa asioista.
-Pekka

Teppo

Lainaus reportista

Moottori hässäkkä:
The Officials had found that the Finish drivers crankshaft was exploiting the rules a bit much. The topic of discussion being the turbo scoop which was found to be touching the inner hole
Fuili hässäkkä:
Teemu Saarinen once again caused controversy by being disqualified from the 4th round after it was found that Mugen drivers fuel was illegal, over the 16% limit allowed in this class, a rule which was overlooked in 200mm which in 235mm would have seen him kicked out of the event.

Legendoja laittomuuksista ja kilpailukielloista on menneiltä vuosilta muutaman kovakantisen verran mutteivat ne tietenkään kuulu tähän topicciin.

Tony Raikas hienosti 5 alkuerissä eli mahdollisesti 3 Suomalaista finaaliin  8)

VesaK

Väärää löpöä on siis ollut tarjolla Mugen-teamin toimesta. Teemu oli uhri.

Edit: Poistin lainaukset, jotka Teppo ehti jo laittaa.
Teemo Rine alias Timo Rinne alkuerien jälkeen 10.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Väärää löpöä on siis ollut tarjolla Mugen-teamin toimesta. Teemu oli uhri.

kyllä siellä on muidenkin mugen kuskien fuilit katottu. tuo mytsn:n englanninkieli voi olla joskus hämäävää..
---

Tumppi

Polttoainespekulaatiota ja katsastusta ...

Mielenkiintoinen seikka "Mugenin" teamin kohdalla ? Onko niin, että EM tasoisessa kilpailussa polttoainetta ei tarkisteta alussa tai peräti joka vaiheessa ? Vai onko niin, että ensimmäisen erän jälkeen Teemulla oli kaikki kunnossa myös polttoaine ja sitten neljännessä erässä "vasta" oli laittomat pöperöt ? JOS alussa ei polttoaineita tarkistettu, niin tietenkin herää epäilys jo ensimmäisen erän tuloksesta ... no onpahan pojilla kertomista kun kotiutuvat..

Kilpailukielloista ... Yleensä jos ja kun tehdään selkeitä sääntörikkeitä/vilppiä tekniikan suhteen, niin seurauksena on kilpailukielto. Kertoipa Tony Efran kokouksessa (2002) ratapolttispuolella kuulleensa semmoisen jutun, jossa taisi olla Hollannissa annetun 6vuoden kilpailukiellon siitä, että moottoria oli "viilattu" liian paljon...

VesaK

"Unfortunately Schumacher's super star Teemu Leino can't show his impressing driving skills at this European Championships."

"Valitettavasti Schumacherin Superstar Teemu Leino ei päässyt näyttämään vaikuttavia ajotaitojaan tässä EM-kisassa."

-----

Saksalaisessa RC-foorumissa spekuloidaan jo, miksi Teemu Saarisen koko aika-ajosuoritusta ei hylätty viimeisen erän polttoaineen vuoksi.
Toivottavasti asiaan löytyy järkevä selitys.

Teppo

Krossipolttis Englannissa on menossa, mutta kärki toistaiseksi ilman Suomalaisia:
After 3 rounds :

1 VEGA (Esp)
2 VRAY (Fra)
3 Reckward (Ger)
4 Aigoin Yannick (Fra)
5 Farina (fra)
6 Wilcox (UK)
7 Hernandez
8 Léonard (Fra)
9 Battle (UK)
10 Daporto (Ita)
11 Mathias (Por)
12 Chung (UK)
13 Tortoricci (Ita)
14 Laffranchi (Ita)


lähde: www.petitrc.com

Teppo

Paremminkin vois mennä:
4-alkuerää ajettuna
Jose 23
Timppa 42
Julle 50
Sartesuo 68
Kyyrö 159

yhteensä taitaa olla 180 kuskia ajamassa rataa kuopille.
Pojat on kuulemma kaadelleet autoa joka erässä kohteliaasti etteimuille tulis pahamieli ku Suomi poika ajelee kovempaa... :roll:

Sehän tästä nyt enää puuttus että Burns voittas Jyväskyläs...

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "VesaK""Unfortunately Schumacher’s super star Teemu Leino can’t show his impressing driving skills at this European Championships."

"Valitettavasti Schumacherin Superstar Teemu Leino ei päässyt näyttämään vaikuttavia ajotaitojaan tässä EM-kisassa."


Miksi ei päässyt?

VesaK

Teemu sairasteli talven aikana, ja oli jonkin aikaa poissa näistä kuvioista. Nyt hän on taas mukana, ja olisi ajanut touringin SM-kisat, mutta ei halunnut liuottaa autoaan sateessa.

Teemu on todella tunnettu ja kova luu Keski-Euroopassa aikaisempien menestymistensä ansiosta.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Teemu sairasteli talven aikana, ja oli jonkin aikaa poissa näistä kuvioista. Nyt hän on taas mukana, ja olisi ajanut touringin SM-kisat, mutta ei halunnut liuottaa autoaan sateessa.

Teemu on todella tunnettu ja kova luu Keski-Euroopassa aikaisempien menestymistensä ansiosta.

Jaa...
Ihmettelin vaan yhtenä lauantaina Torpassa mitä se Teemu siellä teki kun LRP Masters ajettiin silloin... :D
Kaikkihan nyt tietää että Teemu on yksi Suomen parhaista kuskeista (Orionin sivuilla kilpailu raporteissa on monta kertaa ollu "The flying Finns, Teemu Leino and Jukka Steenari"  :wink: )

Mr Cale

Touring polttis EM:ssä Mielenosoitus käynnissä!

1/4B- finaalin jälkeen katsastus / protestit hylkäsivät 8 autoa 10:stä. Seuraavan finaalin alkaessa n.40 kuskia ja mekaanikkoa valtasivat radan!

J.M.

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Touring polttis EM:ssä Mielenosoitus käynnissä!

1/4B- finaalin jälkeen katsastus / protestit hylkäsivät 8 autoa 10:stä. Seuraavan finaalin alkaessa n.40 kuskia ja mekaanikkoa valtasivat radan!
Siis mitä. Ei voi olla totta :wink:
LRP / Power-Racing

Mr Cale

Tilanne on jo ohi. Parhaista hylkäyksen syistä voisi mainita etumaskin maalauksen / tarran puuttuminen.  :mrgreen:

jarkkom

löytysköhän mr calelta vähän tarkempaa tietoa tai jopa lähdettä näille jutuille?

mytsn:n sivuilla on puhetta vain espanjalaistiimin protestista ylileveitä (taka)renkaita vastaan.

hassua sinänsä jos (kun) säännöt sanoo 30,0mm ja kaverin rengas on 30,1mm.. ei luulis olevan itkemisen varaa.
---

Mr Cale

Jep, liian leveitä renkaita oli myös. Muita syitä oli mm. liian matala auto (selvä juttu) ja laittomat takapään helmojen levitykset korissa.

Lähde: T. Raikas (via sms)

Teppo

Krossipolttiksessa Jose sai homman kasaan ja oli viimeisen eräkierroksen 6 joten nousi 17 sijalle yhteispisteissä. 1/4 finaalista siis noustaan ylöspäin ja kuten tuo viimeinen eräkierros kertoo ei vauhdista ole puutetta eli Finaalipaikka on vahvasti hakusessa.  8)

Nämä pitäisi piestä,

Top 14 for Semi-finals

1 VEGA (Esp)
2 VRay (Fra)
3 Aigoin Yannick (Fra)
4 Reckward (Ger)
5 Mathias (Por)
6 Peris (Esp)
7 Hernandez (Esp)
8 Crampton (UK)
9 Tortoricci (Ita)
10 Farina (fra)
11 Battle (UK)
12 Lenzi (Ita)
13 Chung (UK)
14 Daporto (Ita)

www.petitrc.com


Sähkökrossi 4wd tilanne eilen:
Ranking after 3 rounds:

1 Peter Pinisch (A)
2 Hubert Honigl (A)
3 Martin Lee (GB)
4 Simon Moss (GB)
5 Hans Jürgen Tormann (A)
6 Jukka Steenari (FIN)
7 Holczer Oliver (A)
8 Richard Tylor (GB)
9 Michael Lepuschitz (GER)
0 Neil Cragg (GB)

www.team-orion.com

Mr Cale

Touring Polttis EM

Saarisen Teemu ainoa suomalainen finaalissa.

Semeissä Tonylta sammu kone 2. sijalta viimeisellä kierroksella ja "Rinen Teemon" kone hajosi 8. kierroksella.