Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

2010 Maastosarjan säännöt

Aloittaja Haze, 26.08.09 - klo: 21.33

Haze

#60
Edellisenä vuonna nähtiin takavedon katsastuksessa mielenkiintoisia tilanteita ja tulkintoja. Autoja ei katsastettu kunnolla ja kuljettajat pystyi puhumalla tekemään laittomasta autosta laillisen.

Eli kyseessä on auton leveysmitta. Sääntökirja sanoo: "leveys max 250 mm (mitattava
kaikissa jousituksen asennoissa)". Joten tämä ei anna eri vapautta kenellekkään ajaa autolla, joka on tuota leveämpi missään jousituksen asennoissa, oli autossa sitten orkkis vanteet tai x merkin vanteet/renkaat. Se ei riitä, että kuljettaja painaa jousituksen tiettyyn asentoon ja saa väkisin survottua auton mittalaatikkoon, jonka seinät turpoo ja tällöin mitta muuttuu. Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:

Useammassa kisassa kiersi ilmeisesti sama mittalaatikko... onko tämä virallinen SM-sarjan mittakalusto vai lainailtu jostain. Sillä ihan tiedustelen olisiko sitä mahdollista saada käyttöön myös Jyväskylän kilpailuun, jos se on vielä käyttökelpoinen...? Niin ei tarvitsisi, joka paikkaan askarrella mittalaatikoita, jos niitä on yhteisesti käytettävissä.

Edit: siis kesän SM kisaan!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Haze - 23.02.10 - klo: 11.30Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:


Aijaa... eiks maastosarjassa ajetakaan buggyillä???
Turisteillako siellä on vedetty?

Vesa

Ei luulis olevan vaikeeta toteuttaa sarjan yhteistä mittalaitehankintaa, joka kiertäis kaikki kisat. Ratapuolella valitettavasti ollaan jo eellä tuossa asiassa :P
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Haze

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 23.02.10 - klo: 11.41
Lainaus käyttäjältä: Haze - 23.02.10 - klo: 11.30Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:


Aijaa... eiks maastosarjassa ajetakaan buggyillä???
Turisteillako siellä on vedetty?

Joo joo, buggy tarkoittaa krossiria ylipäänsä ja myös sähkö vehjettä jos ei ole erikseen tehon lähdettä mainittu ja plää plää...

Tarkoitin tuolla buggy ilmaisulla 1:8 polttista, kun eikös sitä käytetä yleisesti niistä nimityksenä...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Haze - 23.02.10 - klo: 11.30
Edellisenä vuonna nähtiin takavedon katsastuksessa mielenkiintoisia tilanteita ja tulkintoja. Autoja ei katsastettu kunnolla ja kuljettajat pystyi puhumalla tekemään laittomasta autosta laillisen.
Joo toi ois syytä kyl saada kuntoon ens kaudella mitä järkee säännöillä on jos niitä ei noudateta mitenkään päin. Osassa kisoja kun oli joitain tuuppeja jotka oli n.15mm liian leveitä ja silti ne hyväksyttiin!
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

HN

#65
Mun auto oli noin 4-5mm liian levee ja se hylättiin jo ennen eriä :police:, jonka jälkeen kavensin sen. (ei puhe tai lahjonta auttanut) Käsittääkseni olin ainoa joka yritti ajaa ko. autoo leveällä tai väärän offsetin vanteella. Muut saman merkin kuskit ajoi eri "pinnilinjoilla" ja niillä autot oli ihan laillisissa mitoissa. Spekulaatioo kyllä oli asian tiimoilta enemmän kuin laittomia autoja. Muuhun laittomuuteen en ota kantaa :roll:
RCM.fi  --Waverunner RTR Buggy--

Haze

Lainaus käyttäjältä: HN - 26.02.10 - klo: 09.06
...niillä autot oli ihan laillisissa mitoissa. Spekulaatioo kyllä oli asian tiimoilta enemmän kuin laittomia autoja.

Jokaisessa kisassa ei vaan tainnut ihan näin olla... Ei taida sulla kuitenkaan olla veden pitävää tietoa jokaisesta kisasta tuosta asiasta.

HUOM! Se nyt ei ole tärkeää kuka teki ja millä merkillä, kun asia on jo tapahtunut, eikä sille mitään enää voi. Eli tarkoitukseni ei ole osoittaa ketään syyttävällä sormella, vaan herättää keskustelua asiasta, jotta tulevalla kaudella ollaan tarkempia kyseisen säännön kanssa!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

J.Hovi

Kävinpä hieman silmäilemässä prolinen kotisivuja, ja huomasin alkuperäisen holeshotin poistuneen kokonaan valikoimasta(!).

Nyt näyttäis olevan vaan holeshot 2.0:aa tarjolla..

Varmaankin sääntöjen osalta täytyy siis muuttaa sallituksi sekä vanha sekä 2.0?
(...en henk.koht. pistäisi sääntömuutosta muutenkaan yhtään pahakseni, sillä Em:ät ajetaan nelkun osalta uudella holarilla. :angel:)

Mikko L

Jotenkin tuntuisi kyllä järkevämmältä sallia molemmat tälle kaudelle ja sitten 2011 2.0 tai jotain ihan muuta.
Old fart

Mikko L

Miten olisi 7-10 min finaalit?

Nykyäänhän tuo olisi teknisesti täysin mahdollista. Ainoastaan kilpailupäivän aikataulu saattaisi venyä jonkin verran, vaan eipä tuokaan ongelma välttämättä olisi. Voisihan sitä myös ajaa 2 x 10 min nykyisen 3 x 5 min sijaan, jolloin aikatauluun ei tulisi suurtakaan muutosta.
Old fart

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 02.03.10 - klo: 11.07
Miten olisi 7-10 min finaalit?
Nykyäänhän tuo olisi teknisesti täysin mahdollista. Ainoastaan kilpailupäivän aikataulu saattaisi venyä jonkin verran, vaan eipä tuokaan ongelma välttämättä olisi. Voisihan sitä myös ajaa 2 x 10 min nykyisen 3 x 5 min sijaan, jolloin aikatauluun ei tulisi suurtakaan muutosta.
Sitte tulis taas ongelmaks että mistä akut ja noparit jotka ei oikeesti pehmene tuollasen erän aikana. Enää ei ajeta 40e:n efra akuilla tollasia eriä vaan se on 100e/kpl akut jotka tollasen kestää.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 02.03.10 - klo: 11.43
Sitte tulis taas ongelmaks että mistä akut ja noparit jotka ei oikeesti pehmene tuollasen erän aikana. Enää ei ajeta 40e:n efra akuilla tollasia eriä vaan se on 100e/kpl akut jotka tollasen kestää.
Miten se on akusta kiinni, toki kapisteetista, mutta kyllä jo joku 3200 mAh lipo riittää yli 7 min eriin reilusti. Ja saako edes pienempiä?
Old fart

Jukka

Katsastusvälineiden yhtenäistäminen tuli mieleen jo viime kesänä juuri näiden leveyden mittaamisessa olleiden ongelmien takia ja laatikko tms. 99% todennäköisyydellä on käytössä kesän kisoissa.

Rengasasiasta päätetään lähiaikoina lajiryhmän kanssa ja siitä ilmoitellaan kyllä.

Finaalien kestoa ei muuteta vielä tälle kaudelle, mutta kaudelle 2011 sitä voidaan harkita.
Tiim Lahti | S-grafix

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Jukka - 02.03.10 - klo: 12.01
Katsastusvälineiden yhtenäistäminen tuli mieleen jo viime kesänä juuri näiden leveyden mittaamisessa olleiden ongelmien takia ja laatikko tms. 99% todennäköisyydellä on käytössä kesän kisoissa.
Rengasasiasta päätetään lähiaikoina lajiryhmän kanssa ja siitä ilmoitellaan kyllä.
Finaalien kestoa ei muuteta vielä tälle kaudelle, mutta kaudelle 2011 sitä voidaan harkita.
Voisko tossa mittausvälineissä siirtyä samaan systeemiin ku touringissa eli ois sarjan mukana kulkevat kunnon mittausvälineet.
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Jukka

Tarkoitus on tosiaan kierrättää katsastusvälineitä kisasta toiseen kuten Fintrack Tourilla tehdään.
Lähinnä tämä tarkoittaa leveyden mittaamiseen käytettävää välineistöä koska vaaka näyttää kuitenkin saviliejussa pyöritetyille autoille aina painorajan ylitystä  :mrgreen:
Tiim Lahti | S-grafix

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 02.03.10 - klo: 12.10
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.
Old fart

Haze

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 02.03.10 - klo: 12.56
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 02.03.10 - klo: 12.10
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.

Sakke tarkoittaa sitä, että esim. vastaavilla 3200 mAh 25C lipoilla yleensä kaasu tuntuma pehmenee 4-6min kohdalla riippuen muusta kalustosta, mikä on varsin ikävä hyppäämistä silmällä pitäen... 40-50C lipoissa tämä pehmeneminen on paljon pienempää, joskin ei välttämättä edes havaittavaa.

Ensi talven Winter Jumps kokeiluna toimisi varmasti, joista hyvä siirtyä SM sarjan sääntöihin... Niin ja mielestäni ensin 7min yksi kausi ja sit 10min, jos tarvetta...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Mikko L

No joo näin ehkä on, mutta toisaalta nykyään kaikki akut tuppaavat kuitenkin olemaan 4000+ mAh ja C-arvokin 30+ ja näillä kyllä sen 7-10 pääsee.

Eli meinaan nyt vaan, että ei tuo 10 min vaadi niitä kalleimpia 50C akkuja.

Yksi ongelma mikä saattaa tulla eteen on moottorin lämmöt nelkussa, ainakin lämpimällä kelillä. Toki tämänkin suhteen tekniikka on edennyt ja varmasti tulee myös kehittymään.
Old fart

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Haze - 02.03.10 - klo: 13.40
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 02.03.10 - klo: 12.56
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 02.03.10 - klo: 12.10
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.

Sakke tarkoittaa sitä, että esim. vastaavilla 3200 mAh 25C lipoilla yleensä kaasu tuntuma pehmenee 4-6min kohdalla riippuen muusta kalustosta, mikä on varsin ikävä hyppäämistä silmällä pitäen... 40-50C lipoissa tämä pehmeneminen on paljon pienempää, joskin ei välttämättä edes havaittavaa.

Ensi talven Winter Jumps kokeiluna toimisi varmasti, joista hyvä siirtyä SM sarjan sääntöihin... Niin ja mielestäni ensin 7min yksi kausi ja sit 10min, jos tarvetta...

Joo näin käy...
Mutta eihän siihen C arvo ole se ratkasu, vaan akun kapasiteetti.
Mitä isompi akku, sitä pidempään se antaa löylyä hyytymättä.
Siis kunhan C arvot on riittävät.
Ja eihän tosiaan tämänpäivän akuilla ole mikään ongelma vetää puutumatta yli 5 min...
Kun siis sisäradoista puhun.
Toki jokaisessa akussa on ollut alussa eniten tehoa, mutta tämä piikki on kadonnut lämmittelykierroksilla ja sen jälkeen olen itse ainakin vedellyt 30C akulla heittäen lähelle 10 minuuttia ilman akun puutumista.

Itseasiassa ajelin nelkkukrossia viimekisaan saakka 3Racing 3700mah 25C akuilla... GM Evo3 7.5T koneella ilman mitään puutumisia noin 10 minuuttia.
Viimekisassa ajoin 5.5T koneella jolloin kyseiset akut eivät enää olleet käyttökelpoisia.
Akkut ei vaan pystynyt kyseiselle koneelle syöttämään virtaa ja sain ensitesteillä akun jopa turpoamaan sen verran että toimitin sen aika vikkelään pihalle.

Mut siis eniveis...
Eihän se C arvo ole se mikä määrittää miten pitkään akku jaksaa tuupata puutumatta.
Senhän määrittää kapasiteetti.

Jukka

Takavedollahan puuttuminen ei ole ongelma pidemmillä finaaleilla vaikka akut eivät olisikaan uusinta uutta. Viime kesän treeniajoissa 20 min putkeen tuupilla onnistui helposti ja ainoa mikä puutui oli kuski.
Nelkussa raja tulee paljon nopeammin vastaan, mutta 7-10 min pitäisi onnistua melko helposti.
Tiim Lahti | S-grafix

Koheltaja

Sitä olen yleisellä tasolla ihmetellyt sähkövehkeiden osalta että miksei finaalit ole pidentyneet vaikka akku/moottori teknologia on harpannut todella suuren askeleen viime vuosien aikana?

Täällä liputetaan 7-10 minuutin erien puolesta, nuin niinku tulevaisuudessa :wink:

Kylätason RC-kuski.

copter

HoleShot 2.0 myös sallittu, eli siis renkaat ovat:

M4-10:
- 2 KIERROSTA renkaita per kisa sallittu
- kaikkien renkaiden tulee olla samaa kuviota auton joka nurkassa
- Sallitut renkaat:
* Pro-line Hole Shot
* Pro-line Hole Shot 2.0
* JConcepts Double Dee

Eli käytännössä siis kaksi settiä renkaita per kisa. Setit voivat olla molemmat jompaa kumpaa seosta taikka sitten molempia yksi. Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.

M2-10:
- 2 paria takarenkaita sallittu
- eturenkaat vapaat
- Sallitut renkaat takana:
* Pro-line Hole Shot
* Pro-line Hole Shot 2.0
* JConcepts Double Dee

Valmistajien tuotenumerot tullaan tarkentamaan sitten sarjasääntöön, mutta näillä mennään.

Alkuperäisen HoleShotin valmistus on lopetettu, mutta sitä on vielä "nurkissa" siellä sun täällä, joten annetaan sääntöjen puitteissa mahdollisuus ajaa olemassa olevat renkaat pois.

Erien / finaalien pituuksiin en ota muuta kantaa, kuin sen verran että EFRA:ssa erien pituuksista ei ole ollut puhetta toistaiseksi. Uskon että mitä lähempänä mennään säännöissä muiden kanssa, niin aina parempi. Jos pidempiin finaaleihin mentäisiin, niin silloin myös niiden määrää tulisi vähentää, jotta aikataulu ei venähdä hirveän pahasti.

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: copter - 03.03.10 - klo: 13.32
Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.


Mitä yo. tarkoittaa ? Että jos valkkaan ProLinet niin molemmat setit pitää olla prolinea ? Vai vaan vahvistus aikaisemmalle kohdall että edessä ja takana pitää olla samaa sarjaa/mallia renkaat ?
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Jukka

Tarkoittaa sitä että koko kierros pitää olla samaa rengasmallia eli jos edessä on Holeshot 1 niin myös takana on oltava Holeshot 1.
Kierroksia on sallittu 2 joten toinen kierros voi olla mainittua ykkösholaria ja toinen kierros jotain muuta.
Tiim Lahti | S-grafix

Mikko L

#84
No nyt on sitten tullut JC double Dee:stäkin V2 - miten on, korvaako säänöissä vanhan vai kuin on?

Edit:



Näyttääkö toi vain minun mielestä holarilta?
Old fart

Haze

Eikös tuo ole polttiksen renkaita.  :wink: Itsekkin ensin säikähdin otsikkoa...  :lol:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Mikko L

No katohan, hyvä. Melkolailla sai kaivella, että tuonkin tiedon löyti - ihme ettei tuossa itse uutisessa mainittu sanallakaan 1/8 luokasta mitään.
Old fart

sakke_

Sellanen kysymys että koska noita lataukseen liittyviä sääntöjä muutetaan? Kiinnostas se kun nyt on alkanu oleen monella valmistajalla noita 2-3C akkuja niin turhahan niitä on sillä 1C virralla hieroo, se balanceri pakko joka latauksella on vähän hätävarjelun liiottelua.

Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.

Jos kennot on ehjiä niin ainakin itsellä on nuo kennot pysynyt niin hyvin balanssissa että olen niitä balansoinut vain kisoissa ja olen mitannu kennojännitteitä vähintään 5 latauksen välein ja muutosta ei ole tullut. Siinä vaiheessa kun kennot eivät ole pysyneet enää balansissa ilman balanceria on ne yleensä hajonneet alle viiden balansointi kerran jälkeen.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

copter

Lataussääntö tulee olemaan sama kuin mitä FTT säännöissä, eli siis edelleen balanseri vaaditaan, 1C virta ja latauspussi. Ainut käytännön ero on se, että myös rinnakkaista balanseria saa käyttää (esim. Yuntong tai LRP).

Kaudelle 2011 tullaan miettimään josko sääntöjä löysennettäisiin. Jos akku alkaa olemaan viimesillä latauksilla "vaisu", niin silloin varmaan kannattaa ajaa useammalla akulla.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 17.03.10 - klo: 13.31Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.

Täh...?

Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???