Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbywing EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet

Aloittaja Fbzero, 30.08.09 - klo: 07.56

APK

Lainaus käyttäjältä: goos - 10.10.11 - klo: 17.44
Tässä on tietoa uusista firmiksistä:

http://www.rctech.net/forum/9761713-post6613.html

930 softaa testattu 1S mattiksessa sunnuntaina. Pitää hakea vielä hienosäätöjä, mutta vauhtia tuntui saavan mukavasti  :tongue:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

polle

Miten EzRunnissa pystyy vaihtamaan moottorin pyörimissuunnan? Ohjelmointikortilla kokeilin, mutta hyppäsi sen kohdan yli.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

jon.lindgren

EzRun on sensoriton. Vaihda kahden vaihejohdon paikkoja keskenään.

polle

Onko väliä mitkä johdot vaihdan keskenään?
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: polle - 18.10.11 - klo: 12.46
Onko väliä mitkä johdot vaihdan keskenään?
SENSORITTOMASSA voit vaihtaa mitkä tahansa johdot keskenään vaihtaaksesi pyörimissuuntaa.
SENSORILLISESSA johtojen järjestyksen on oltava oikein.

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

hanzu12

Mistähä johtuu kun paikaltaan yrittää lähteä rivakammin niin tärisee vain paikalla. Jos laittaa eka vähän kaasua sitten voi laittaa pohjaan ilman ongelmaa. Vaikka auto rullaa eteen päin tekee saman homman jos laittaa kaasun heti pohjaan.

goos

Kannattaa varmistaa ettei ole liian pitkä välitys, jos on sensorillinen iin luultavasti ongelmia sensori yksikössä (likainen) tai sensorijohdossa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

hanzu12

Moottori on sensorillinen mutta nopari ei. Pinjoni on pienin ja tuntuu liaan pieneltä. 2s akulla ei ollu tota ongelmaa mutta 3s:llä on,

nestori

Onko apuja.Eli autona on pede noppana 60A ezrun ja moottorina 13.5t novak ja alavääntöjä ei ole oikeastaan ollenkaan vaan auto pitää houkutella vauhtiin ja silloin se toimii normaalisti.Kokeiln huomenna tuota velineonin motilla mutta varmaan nopari kaput koska sidewinderillä toimii tuo kone normaalisti.

goos

Lainaus käyttäjältä: nestori - 27.11.11 - klo: 22.20
Onko apuja.Eli autona on pede noppana 60A ezrun ja moottorina 13.5t novak ja alavääntöjä ei ole oikeastaan ollenkaan vaan auto pitää houkutella vauhtiin ja silloin se toimii normaalisti.Kokeiln huomenna tuota velineonin motilla mutta varmaan nopari kaput koska sidewinderillä toimii tuo kone normaalisti.

Testaa vähemmän tai enemmän ennakkoa moottorissa. Säätimen ennakkoasetuksia voisi olla hyvä myös säätää pienemmäks jos niitä on muutettu. Ovatko nämä toimineet joskus yhdessä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

nestori

Tolla novakilla en oo ennen ezrunilla ajanut.Ja en omista säätökapulaa tohon.

goos

Lainaus käyttäjältä: nestori - 28.11.11 - klo: 08.00
Tolla novakilla en oo ennen ezrunilla ajanut.Ja en omista säätökapulaa tohon.

Novakin moottoreissa on tosi paljon ennakkoa vakiona, joten vähennä ennakkoa moottorista ja kato auttaisko.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

nestori

Joo pitää kun jaksaa väkertää niin vähentää.

vato

Tuleeko näissä Hobbywingin nopareissa mukana se säätökapula vai pitääkö se ostaa erikseen?
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Veskuvaan

Comboissa yleensä tulee mutta pelkän noparin mukana ei
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

vato

Ok,drifteriin noparia kattellu ja siinä on jo 10.5 kone joten kombolla ei paljoakaan tee..kiittää infosta

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Heiniz

Tällainen probleema tuli vastaan Ezrunin 60A noparin (siis sensoriton) kanssa. Aiemmin ajanut mm. driftingiä combossa mukana tulleella 5.5 kiekkaisella ja auto on vastannut kaasuun ihan hyvin. Ei vain akut eikä ajotaidot riittänyt ko. myllylle, niin hommasin rallitteluun Bullistormin 17.5 kiekkaisen (sensorillinen moottori). Nyt vain autoon ilmestyi selkeä "turboviive". Kun kaasun painaa pohjaan, niin auto miettii hetken ennen kuin potkaisee. Mahtaisikohan moottorien perusennakoiden mahdolliset erot aiheuttaa ko. ongelman? Tuossa Bullistormissa on säädettävä (mekaaninen) perusennakko (kaksi asentoa plussan puolelle ja kaksi minuukselle, perusasennon lisäksi). Eli jos sitä pienentäisi, niin mahtaisiko sitten tuo viive vähetä/poistua? Kokemuksia/olettamuksia?

goos

Lainaus käyttäjältä: Heiniz - 07.12.11 - klo: 10.09
Tällainen probleema tuli vastaan Ezrunin 60A noparin (siis sensoriton) kanssa. Aiemmin ajanut mm. driftingiä combossa mukana tulleella 5.5 kiekkaisella ja auto on vastannut kaasuun ihan hyvin. Ei vain akut eikä ajotaidot riittänyt ko. myllylle, niin hommasin rallitteluun Bullistormin 17.5 kiekkaisen (sensorillinen moottori). Nyt vain autoon ilmestyi selkeä "turboviive". Kun kaasun painaa pohjaan, niin auto miettii hetken ennen kuin potkaisee. Mahtaisikohan moottorien perusennakoiden mahdolliset erot aiheuttaa ko. ongelman? Tuossa Bullistormissa on säädettävä (mekaaninen) perusennakko (kaksi asentoa plussan puolelle ja kaksi minuukselle, perusasennon lisäksi). Eli jos sitä pienentäisi, niin mahtaisiko sitten tuo viive vähetä/poistua? Kokemuksia/olettamuksia?

Kannattaa kokeilla eiri asentoja, tuossa voi myös olla ongelmana liian vähäinen ennakko. Eli testaa eri asentoja kunnes löytyy semmoinen missä moottori herää hyvin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jon.lindgren

Lisää ennakkoa noparista niin paranee. Tai niin toimi minulla vastaavassa tilanteessa...

Heiniz

Kiitoksia vastauksista. Täytyy vain ruveta kokeilemaan.

*HOKE*

Minkähän lainen softa sulla on siinä säätimessä.
Jos siellä on turbo asetuksia jne niin silloin tarvitsee säädellä niitä.

Eli juuri nämä muuttuvan ennakon softat ovat sellaisia että niissä voi säätää viiveen sille milloin säädin syöttää asetetun määrän ylimääräistä ennakkoa.

Tuukka T

Mikä näissä HW säätimissä on erona mustan xerun 120a ja sinisen xerun 120a välillä? Kun puhutaan v2.1 mallista, kuvissa kauppojen mainoksissa on usein sininen jossa on tarra V2.0 vaikka teksti väittää kyseessä olevan V2.1 mallin  :shocked: Mustissa lukee V2.1.
Löysin rantein...

nikoprkl

Lainaus käyttäjältä: Kaasukake - 15.12.11 - klo: 21.37
Mikä näissä HW säätimissä on erona mustan xerun 120a ja sinisen xerun 120a välillä? Kun puhutaan v2.1 mallista, kuvissa kauppojen mainoksissa on usein sininen jossa on tarra V2.0 vaikka teksti väittää kyseessä olevan V2.1 mallin  :shocked: Mustissa lukee V2.1.

v2.0 säätimien kuvat ovat siis vanhempia.. Itse säätimien erona on, että toinen on musta, toinen sininen. :P
Molempien versionumerot kulkevat käsikädessä. Tekstiin kannattaa luottaa webbikaupoissa yleensäkin, ei pelkkiin tuotekuviin, ne ovat usein vain suuntaa antavia.
EuroRC / TEK

Lauri P

hommasin tuosa uuden xerunin moottori/säädin paketin mut ei mitään tolkkua tuu tuohon ohjelmointiin...
ensinnäkään kaasua,jarrua ja pakkia en saa ohjelmoitua millään toimimaan yhdessä.muutin kortilla sen asetuksen säätiimeen päälle ja sen jälkeen kaasun liikeratojen ohjelmointia koitin tehää niin et:

ensin ohjain päälle,sitten kytkimen nappi pohjaan ja virrat päälle.nappi ylös,nopari piipittelee,sen jälkeen yhesti kun painaa nin säätimessä välähtää vihreä valo kerran,trimmi ja kaasu keskellä.
toisen kerran ku painaa ja vihreä valo kaks kertaa,käytän kaasun pohjassa.
kolmas kerta,kolme välähdystä ja kaasu eteen ja kun palautan kaasun keskelle niin samontein ampasee täyskaasun päälle.

sit kun työnnät kaasua vähän niin stoppaa ja trimmasin sit trimmillä sen verran et stoppaa mutta pakkia ei löydy ja kun painaa kaasua niin se on heti 100%....

näitä sit koitin kortilla säätää mut ei mitään järkeä löytyny tuohon!
koitin resetoida asetukset mut ei tolkkua...

teenkö jotain siis väärin vai onko tuosa softa ihan sevon? :huh:

mof

Lainaus käyttäjältä: Lauri P - 03.01.12 - klo: 17.50
hommasin tuosa uuden xerunin moottori/säädin paketin mut ei mitään tolkkua tuu tuohon ohjelmointiin...
ensinnäkään kaasua,jarrua ja pakkia en saa ohjelmoitua millään toimimaan yhdessä.muutin kortilla sen asetuksen säätiimeen päälle ja sen jälkeen kaasun liikeratojen ohjelmointia koitin tehää niin et:

ensin ohjain päälle,sitten kytkimen nappi pohjaan ja virrat päälle.nappi ylös,nopari piipittelee,sen jälkeen yhesti kun painaa nin säätimessä välähtää vihreä valo kerran,trimmi ja kaasu keskellä.
toisen kerran ku painaa ja vihreä valo kaks kertaa,käytän kaasun pohjassa.
kolmas kerta,kolme välähdystä ja kaasu eteen ja kun palautan kaasun keskelle niin samontein ampasee täyskaasun päälle.

sit kun työnnät kaasua vähän niin stoppaa ja trimmasin sit trimmillä sen verran et stoppaa mutta pakkia ei löydy ja kun painaa kaasua niin se on heti 100%....

näitä sit koitin kortilla säätää mut ei mitään järkeä löytyny tuohon!
koitin resetoida asetukset mut ei tolkkua...

teenkö jotain siis väärin vai onko tuosa softa ihan sevon? :huh:

Lainaus käyttäjältä: Lauri P - 03.01.12 - klo: 17.50
hommasin tuosa uuden xerunin moottori/säädin paketin mut ei mitään tolkkua tuu tuohon ohjelmointiin...
ensinnäkään kaasua,jarrua ja pakkia en saa ohjelmoitua millään toimimaan yhdessä.muutin kortilla sen asetuksen säätiimeen päälle ja sen jälkeen kaasun liikeratojen ohjelmointia koitin tehää niin et:

ensin ohjain päälle,sitten kytkimen nappi pohjaan ja virrat päälle.nappi ylös,nopari piipittelee,sen jälkeen yhesti kun painaa nin säätimessä välähtää vihreä valo kerran,trimmi ja kaasu keskellä.
toisen kerran ku painaa ja vihreä valo kaks kertaa,käytän kaasun pohjassa.
kolmas kerta,kolme välähdystä ja kaasu eteen ja kun palautan kaasun keskelle niin samontein ampasee täyskaasun päälle.

sit kun työnnät kaasua vähän niin stoppaa ja trimmasin sit trimmillä sen verran et stoppaa mutta pakkia ei löydy ja kun painaa kaasua niin se on heti 100%....

näitä sit koitin kortilla säätää mut ei mitään järkeä löytyny tuohon!
koitin resetoida asetukset mut ei tolkkua...

teenkö jotain siis väärin vai onko tuosa softa ihan sevon? :huh:

Sillä hetkellä kun säädät kaasun, pitää kaasu olla pohjassa, ja jarrun kanssa vastaavasti jarru pohjassa.

Käsitin tekstistäsi että kaasu/jarru ei ollut pohjassa sillä hetkellä kun painoit säätimestä sitä nappia, vaan että olisit painanut kaasua/jarrua vasta säätimen napin painamisen jälkeen.

Lauri P


Lauri P

tänään se sit meni ilman mitään tappeluja ja hyvin pelaa... :huh: varmaan sit vaan käyttäjästä kii :embarrassed: :cheesy:

kiitos ja anteeksi!

junnu_85

Ostin tuon xerun v2.1 60A/8.5t combon ja olisi tarkoitus sillä osallistua tuohon seuraavaan turun WJ kisaan.
Pääsen radalla käymään sitä ennen kerran ja se pitäisi silloin saada säädettyä itselle sopivaksi.

Onkohan jollain sanoa jotain lähtökohtaa lähinnä noihin punch ja ennakon säätöihin,mistä voisi lähteä liikkeelle?
Vähän on muutenkin auki tuo miten tuota ennakkoa aletaan yleensä hakemaan sopivaksi.
Assossa on tällä hetkellä 18t pinjoni ja 17-21t pinjonit löytyy.

Radiossa on exp,jos sitä kannattaa edes kisoja varten kokeilla.

Tuota initial brake force säätöä en oikein ymmärtänyt,että mitä sillä haetaan takaa?

Neuvot kelpaavat myös yv:llä.

goos

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 13.01.12 - klo: 20.43
Onkohan jollain sanoa jotain lähtökohtaa lähinnä noihin punch ja ennakon säätöihin,mistä voisi lähteä liikkeelle?
Vähän on muutenkin auki tuo miten tuota ennakkoa aletaan yleensä hakemaan sopivaksi.
Assossa on tällä hetkellä 18t pinjoni ja 17-21t pinjonit löytyy.
Vakioasetukset ovat ihan hyvät, ehkä vähän reilusti tehoa riippuen kokemuksesta. Ennakkoa voi tiputtaa hiukan jos tuntuu että menee liian luja. Yksi hyvä päivitys on varmasti virisoftan asennus, säätimessä on hyvin todennäköisesti nyt stocki softa sisällä missä on reilusti ennakkoa pohjalla. Viri softa on parempi ajaa ja 8.5t moottorilla ei tarvitse enempää ennakkoa kuin mitä virisofta antaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook