Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbywing EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet

Aloittaja Fbzero, 30.08.09 - klo: 07.56

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: goos - 13.01.12 - klo: 20.55
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 13.01.12 - klo: 20.43
Onkohan jollain sanoa jotain lähtökohtaa lähinnä noihin punch ja ennakon säätöihin,mistä voisi lähteä liikkeelle?
Vähän on muutenkin auki tuo miten tuota ennakkoa aletaan yleensä hakemaan sopivaksi.
Assossa on tällä hetkellä 18t pinjoni ja 17-21t pinjonit löytyy.
Vakioasetukset ovat ihan hyvät, ehkä vähän reilusti tehoa riippuen kokemuksesta. Ennakkoa voi tiputtaa hiukan jos tuntuu että menee liian luja. Yksi hyvä päivitys on varmasti virisoftan asennus, säätimessä on hyvin todennäköisesti nyt stocki softa sisällä missä on reilusti ennakkoa pohjalla. Viri softa on parempi ajaa ja 8.5t moottorilla ei tarvitse enempää ennakkoa kuin mitä virisofta antaa.

Radalla on tullut ajettua vajaa viisi tuntia,joten kokemusta ei juuri ole.
Olisikohan tuota ennakkoa ollut 15 astetta,kun niitä asetuksia selailin.

Cut-offia nostin heti tuohon 3.4V/kenno.

goos

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 13.01.12 - klo: 21.02
Radalla on tullut ajettua vajaa viisi tuntia,joten kokemusta ei juuri ole.
Olisikohan tuota ennakkoa ollut 15 astetta,kun niitä asetuksia selailin.

Cut-offia nostin heti tuohon 3.4V/kenno.
Sit vaan virisofta säätimeen ja ennakot minimiin, uskon että se on sopiva lähtökohta. Auto pitäisi silloin olalt ehojen puolesta helpoin ajaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

pande-72

Osaisko viisaammat neuvoa hyvän softan ja säädöt 120a xerunin ja tekin pro4 komboon(nelkkucorriin)?

turboist ja boosteist ihan pihal

goos

Lainaus käyttäjältä: pande-72 - 22.01.12 - klo: 23.21
Osaisko viisaammat neuvoa hyvän softan ja säädöt 120a xerunin ja tekin pro4 komboon(nelkkucorriin)?

turboist ja boosteist ihan pihal
Uusin virisofta, boostit/turbot/timingit kaikki pois päältä, puntsii noin 5-7. Siitä on hyvä lähtee. Jos ei kulje tarpeeks niin sit hiukan nostaa timingia. 1/8 moottoreihin ei voi myöskään samalla tavalla työntää ennakkoa kuin 1/10 kokoisiin, joten säätövaraa on vähempi.

Muistaakseni pro4:n suositellaan 1/8 koon säädintä, joten kannattaa alussa varsinkin seurata säätimen lämpöjä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Rossari

Ostin tälläisen setin http://fi.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-60a-85t-combo-b5
Kysymys kuuluu, mikäköhän on vikana kun ohjelmoinnissa punainen valo vilkkuu niinkuin kuuluu ja sitten painaa set nappia uudelleen ja vihreän valon pitäisi syttyä, mutta ei syty? Harmittaa kun ei auto liiku ja ohjaus tökittää paikallaan ja sivuille laitettaessa  :undecided:
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Rossari - 23.01.12 - klo: 22.43
Ostin tälläisen setin http://fi.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-60a-85t-combo-b5
Kysymys kuuluu, mikäköhän on vikana kun ohjelmoinnissa punainen valo vilkkuu niinkuin kuuluu ja sitten painaa set nappia uudelleen ja vihreän valon pitäisi syttyä, mutta ei syty? Harmittaa kun ei auto liiku ja ohjaus tökittää paikallaan ja sivuille laitettaessa  :undecided:

Eli laitoit ensin ohjaimen päälle ja sitten noparin päälle set nappi samalla pohjassa?
Eli tuon jälkeen ei neutraalikohdan asettaminen onnistu?

Onhan ohjaimen säädöt oikein ja virtaa pattereissa?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Rossari

Ei onnistu. Virtaa on pattereissa, mutta asetukset täytyy vielä tarkistaa.
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

200t

Apua tarviis pikaseen Erzun 150A säätimen kalibrointiin/toimivaksi saamiseen.. auton mukana tuli säädin ja kiinamotti, lykkäsin omat traxxas gigaset kiinni, ohjaus pelaa mutta kaasu miten sattuu milloin sattuu ja pakki ei ollenkaan,, manuaalia ei ole eikä netti anna sitä avata..  mitään ohjelmointikorttia ei ole, eli set-napin varassa mennään

miten kalibroin ton helpoiten normi asetuksiin/ selvitän toimiiko toi?

Kiitos!

Jukis

nappi pohjaan, virta päälle -> kaasu neutraali, nappi -> kaasu pohjaan, nappi -> jarru pohjaan, nappi.

Mikäli pyörii väärään suuntaan niin vaihda kahden johdon paikkaa moottorilta.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

200t

JES..suuri kiitos, samaan malliin aiemmin jo kokeilin, mutta joku meni pieleen.

Jakee

En nyt tiedä tuliko tää oikeaan paikkaan mutta tämmönen onglma olisi:

Elikkä autossa on kiinni tämmönen:

http://www.eurorc.com/product/480/hobbywing-xtreme-stock-esc-60a-ftt

Käytin programboxin kiinni ja säädin asetuksista säädön eteen/taakse/jarru ja yritin sitten saada auton taas pelittämään niin nyt noparissa palaa vain punainen valo kokoajan?

Ei siis rupea vilkkumaan vaikka set nappi pohjassa laittaa käyntiin tai muuta?

Mikähän mahtaa olla vikana vai onko vaan joku juttu mitä en ite ole huomannut/älynnyt kun ensimmäinen auto kyseessä...
Xray T3 2010 Lada + Tamiya TT-01 BMW E30 M3

Diese-listi

Laitoithan noparin johdon oikeinpäin takaisin vastariin? Ja oikeaan paikkaan eli kanava 2?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Jakee

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 30.01.12 - klo: 16.18
Laitoithan noparin johdon oikeinpäin takaisin vastariin? Ja oikeaan paikkaan eli kanava 2?

Juu kyllä, vastarissahan ei taida valo syttyä ollenkaan jos on väärinpäin johto? Ja juu on siinä 2 kanavassa.
Xray T3 2010 Lada + Tamiya TT-01 BMW E30 M3

micsa.fi

Hommasin tuollaisen Xerun 120A -säätimen jossa ei ole johtoja valmiiksi kiinnitettunä säätimeen. Kohtuullisesta kolvauskokemuksesta huolimatta mukana tulevien 12AWG:n piuhojen juottaminen säätimen korvakkeisiin ei tunnu onnistuvan millään, koska en saa lämmitettyä samanaikaisesti sekä johtoa että korvaketta niin paljon että tina juokseentuisi. Yritetty on sekä 30W peruskolvilla, 48W juotosasemalla sekä kaasukolvilla. Ilmeisesti lämpö siirtyy korvakkeista piirilevyn kautta jäähdytyssiiliin, jolloin säätimen teho ei riitä.

Onko muilla saman säätimen hommanneilla 80W wellerit?
Wacky Stack Racing Team

goos

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 26.03.12 - klo: 22.24
Hommasin tuollaisen Xerun 120A -säätimen jossa ei ole johtoja valmiiksi kiinnitettunä säätimeen. Kohtuullisesta kolvauskokemuksesta huolimatta mukana tulevien 12AWG:n piuhojen juottaminen säätimen korvakkeisiin ei tunnu onnistuvan millään, koska en saa lämmitettyä samanaikaisesti sekä johtoa että korvaketta niin paljon että tina juokseentuisi. Yritetty on sekä 30W peruskolvilla, 48W juotosasemalla sekä kaasukolvilla. Ilmeisesti lämpö siirtyy korvakkeista piirilevyn kautta jäähdytyssiiliin, jolloin säätimen teho ei riitä.

Onko muilla saman säätimen hommanneilla 80W wellerit?
Itsellä 45W sininen welleri ja riittää tehot just ja just. Riippuu varmaan kärjestä. Varo myös ettet grillaa säädintä jos on alitehoinen kolvi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

HLuomanen

Juuri tuhersin pari tuntia uuden Speedpassionin ja 5  kpl 12AVG johtojen kanssa 40W halpiskolvilla. Noparissa oli sellaiset sivulta avoimet juotoskupit. Lämmitin ensin kuppia ja painoin sen tinaa täyteen niin että nousee reilusti seinälle asti. Sitten "survaisin" esitinatun johdon pään kupin pohjaa kohti (johon ei oikein mahtunut) vaakatasossa kupin reunalla olevaa kolvin talttaa myöden liu'uttaen ja pidin asetelmaa sopivassa asennossa muutaman sekunnin kunnes tina lähti kunnolla vetämään joka puolella. Sitten kolvi pois ja muutaman sekunnin jäähtymisen jälkeen tarkistus onko suuri enemmistö säikeistä mukana paketissa vai ei. Muutaman kymmenen yrityksen jälkeen tekniikka kehittyi ja jälki alkoi kelvata itselleni. Saa nyt sitten nähdä kelpaako se elektroneille. Mutta... 40W tuntui riittävän, ja aika massiivinen kärki tuossa kympin kolvissa on.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

pijokela

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 26.03.12 - klo: 22.24
Onko muilla saman säätimen hommanneilla 80W wellerit?

Minulla on 100W "Biltema". Se on ihan siedettävä. Ainakin parempi kuin minulla myös oleva 40W "Biltema".

Kerran kokeilin radalla jotain ihme ammattilaislaitetta, josta minulla ei ole sen paremmin tietoa. Oli kyllä niin paljon parempi kuin kumpikaan oma juotin, että rupesi oikeasti harmittamaan oma pihiys.  :embarrassed:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Jukis

TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: polle - 31.03.12 - klo: 20.20
Mikä dynaaminen ennakko on? Pystyykö sitä säätämään tästä:http://fi.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-60a-85t-combo-b5

Dynaaminen ennakko on kierrosluvun mukaan lisääntyvä ennakko. Sensorittomassa yhdistelmässä ei voi toteuttaa eli kyseisessä combossa sitä ei ole.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

micsa.fi

Uusimmat nopareiden firmikset, jotka USB Link V1.64 -ohjelmisto tarjoaa, ovat

- V3.0_110930STOCK
- V3.0_110930_MOD

Pikavilkaisulla näytti siltä, että molemmissa firmiksissä oli Advanced -välilehdellä samat Boost ja Turbo -timing parametrit mutta MOD-firmiksessä kaksi niistä (Boost Start RPM ja Boost Timing ACC) on sellaisia jota ei voi muuttaa. Lisäksi tehdasasetukset molemmissa firmiksissä on erit.

STOCK ja MOD tietysti viittaa vakio ja viriluokkiin, mutta onko nuo erot jossain dokumentoitu? Ja eikös yleensä ole niin, että vakioluokissa nuo dynaamiset ennakot ole kiellettyjä joten siinä mielessä tuo nimi STOCK nimi hämää.

Tarkoituksena olisi löytää oikeat asetukset tuuppi CORRiin. Moottorina 8.5T tai 10.5T.
Wacky Stack Racing Team

Heuli

#741
V3.0_110930STOCK
Paras softa vakioluokkiin missä sallittu muuttuva ennakko, voi käyttää myös esim. virimattiksessa jos tietää mitä tekee

V3.0_110930_MOD
Paras softa viritettyihin luokkiin, muuttuvaa ennakkoa voi säätää myös tässä, esim. virituristissa 5,0t koneen saa kulkeen suoralla 3,5t vauhtia

Noiden lisäksi on 508 NO TIMING nollaennakkosofta vakioluokkiin eli sitä pitää käyttää Suomen kisoissa TSS-10, TSP-10 ja CS-12 luokissa.

Mazza

Juutuubasta löytyy videoita, joissa ajetaan Ezrun 60A:ta 4s:llä. Onko joku täällä moista kokeillut? Ainakin BEC pitää tietysti päivittää ja tuulettimen sähkö ottaa muualta. Pitänee pistää Kiina-BEC tilaukseen, ja kokeilla...
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Leo14

Ostin tollasen: http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html testasin noita 7.2v nimh:illä. Aluks se toimi ihan hyvin mut sitte se alko nykimään vaikka mulla oli kaasu pohassa eikä tehot oikee rittäny enää. Mikähän tossa on vikana?
Team Durango desc210, Ansmann x2

goos

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 01.04.12 - klo: 08.17
STOCK ja MOD tietysti viittaa vakio ja viriluokkiin, mutta onko nuo erot jossain dokumentoitu? Ja eikös yleensä ole niin, että vakioluokissa nuo dynaamiset ennakot ole kiellettyjä joten siinä mielessä tuo nimi STOCK nimi hämää.

Tarkoituksena olisi löytää oikeat asetukset tuuppi CORRiin. Moottorina 8.5T tai 10.5T.
Vielä pieni lisäys:

mod softa on paras krossissa, sillä saa auton kulkemaan tarpeeksi lujaa ja hyvällä kaasutuntumalla.

stock softassa on pohjalle laitettu aika paljon ennakkoa ja taisi turbo asetuksissa olla myös eroja. mm paljonko ennakkoa sieltä oikeesti tulee.

Tuuppi SCT autoon mod softa, turbot nolliin ja timingia sen verran kuin haluaa, että auto kulkee. Itse olen ajanut 1-9 asetuksilla riippuen paljonko pitoa radassa on. Välitystä kannattaa toki pohtia ja seurata lämpöjä ettei lämpene liikaa. Omassa TeamC TS2:ssa on 19t pinioni kiinni ja pyst yykaikilla asetuksilla ajamaan vaikka tunnin. Tämä siis 10.5t moottorilla. 8.5t:llä voi olla että 7,8,9 voi olla ehkä turhan rajut ainakin sisäradalla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Bonzer


goos

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 01.04.12 - klo: 09.51
Olis suraavana hankita listalla combo nelkkukrossiin.

http://www.eurorc.com/product/2149/hobbywing-xtreme-supercharged-brushless-system-combo-85t
http://www.eurorc.com/product/1154/hobbywing-xerun-sensored-brushless-combo-60a-85t
http://www.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Noi on vaihtoehdot. Mitäs eroa on tolla Xtremellä ja xerunilla? specsit väittää et toi Xtreme lankarajotus on 11,5  krossissa.
Xtreme stock on uudempaa tuotantoa ja se on pienempi, siinä on hiukan parempi jäähdytys myös.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Jukis

Lainaus käyttäjältä: Leo14 - 01.04.12 - klo: 09.31
Ostin tollasen: http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html testasin noita 7.2v nimh:illä. Aluks se toimi ihan hyvin mut sitte se alko nykimään vaikka mulla oli kaasu pohassa eikä tehot oikee rittäny enää. Mikähän tossa on vikana?

Sinulla on lipo cut off päällä joten kun se jännite laskee noin 6 Volttiin se pudottaa tehot puoleen ja sit vähän päästä sammuu kokonaan. Et tarvitse lipo cut offia nimh akulla.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

muppe

en tiä tuliko t iha oikeen paikkaan mut kuitenkin mikä noista hobywing komboista sopis parhaiten takatuuppi sc-autoon?
kyosho ultima sc

ajv

#749
Riippuu tietenkin missä/miten ajelee, mut radalle riittää hienosti toi 60A + 8,5t - 10.5t. Noilla dynaamisilla ennakoilla saa tohon 10.5t koneeseenkin ihan hyvin menoja.

Pihasuttaukseen kattelisin ehkä jotain vähän tehokkaampaa. Toi 60A säädin kestää vain 2S lipot.

Edit: muistissa oli väärää tietoa, kyllähän 60A säätimen spekseissäkin lukee 2-3S lipo
http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=246 (Xerun 60A)
http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=253 (Ezrun 60A)
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi