Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nopeudensäätimen asetukset, tehokäyrä ja jarrukäyrä ( 2WD)

Aloittaja sawe, 07.09.09 - klo: 11.30

sawe

Toivoisin tähän ketjuun kuvia nopeudensäätimen asetuksista takavetoisille autoille, eritoten kaasukäyrät ja jarrukäyrät kiinnostavat.

Eli itselläni on autona HPI E-Firestorm Flux, jossa nopeudensäätimenä Castle Creations Sidewinder, ja ohjelmistona Castle Link.

Liitän omat kuvani myöhemmin tänään.

Kuvan saat helpoiten, kun  avaat säätö-ohjelman ja kunkin asetusvälilehden ollessa päällimmäisenä, paina näppäimiä ALT + PRTSC ja avaamalla ohjelman Paint, jossa muokkaa valikosta liitä. Tallenna kuva JPEG- muodossa.

Janne A

Kaasu ja jarrukäyrä on mulla sormessa. Sen sijaan ainakin mun mielestä ohjauskäyrässä kantsii olla vähän progressiivisuutta.

Jarrua ja kaasua pitäisin lineaarisena, riippuu tietysti autotyypistä ja alustasta, että minkälaiset asetukset kannattaa.

Takaveto 1/10 skaalan buggyllä radalla ajaessa, suosittelen säätämään jarrun maksimipistettä (EPA) silleen, että jarrulla voi mennä mutkaan melkein mutkaan sisään asti, eli tosi miedolle. Sillon ei vahingossa pyöräytä autoa, kun tulee reilusti jarrulle. Tosin pitää muistaa, että jarrua on sen verran, että ilmassa voi auton suoristaa, jos meinaa tulla nokkakorkee.

Jos pitoa on paljon (esim. sisällä, matolla ajaessa), niin silloin voimakkaampi jarru.