Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 4x4

Aloittaja -rcmh-, 09.10.09 - klo: 13.44

Hokkaju

Jeps tuo on ihan asiallinen pointti.
Tämä ei ole tullut vastaan itsellä vielä tähän mennessä. Mutta pitempi ja painavampi moottori kyllä rytkäyttää moottoripukkia ja levyä kunnolla esim hypyissä ja kolareissa.
Mietiskelin  tuota runkolevyn kokonaisjäykkyyttä, sekin on melkoisen veltto

Asiaa hieman pohdiskelin niin tuki altapäin on helppo toteuttaa ihan tyylikkäästi.

taas jos moottorin pitäisi olla kummastakin päästä fiksusti kiinni jokasuunnassa niin että pinionin välyksen säätö onnistuu helposti on homma jo pykälän vaikeampi.

Niin arvon foorumilaiset, onko mielipiteitä/kokemuksia? Itse olen sitä mieltä että moottorin takapaa saisi olla rungossa kiinni kyllä kaikkiin suuntiin. Sen toteuttaminen vaatii vähän enemmän vaivaa.

jon.lindgren

Pahin on varmaan hypystä alastulo kun auto pohjaa. Pyöriminen mihin tahansa suuntaan harvemmin pysähtyy yhtä terävästi. Eli minä laittaisin jotain koneen päädyn ja rungon väliin.

Jema

Perhana kun ei slahi jarruta. Olen koittanut sanwan ohjaimesta kaiken maailman säätöä muttaa, mutta ei niin ei. Auto jarruttaa hitusen painettaessa, mutta jos olen esimerkiksi mäessä ja pidän jarrua pohjassa niin se vain alkaa valumaan alaspäin. Vähän kun olisi 1:1 autossa käsijarru nostettuns yhen pari pykälää ylöspäin, eli näennäisesti vähän hiljentää :/ . Osaisko kukaan sanoa mistä kannattaa seuraavaksi ettiä ongelmaan ratkaisua. Käytössä sanwan mx-v ohjain, hobbywingin erzum combo ja slipari "mekaniikkana".  Tuota slipariakin olen saataa kertaa tässä säädellyt ja purkanut..
Losi TEN-SCTE

Master Calgar

En ole mikään erityisen kokenut harrastaja vielä, mutta onko tuossa säädetty kaasukahvan liikkeet oikein nopariin, eli jarrun/pakin max liikerata ohjelmoitu oikein? Vai noparissa säädetty jarruvoima liian pieneksi?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Jema

#2464
Pitäänee tutkia vielä noita noparin asetuksia. Nopariss kun tuntuu olevan jos jonkilaista asetusta. En ole vielä ohjelmointikorttia koskaan edes liittänyt nopariin. Sitäkautta ilmeisesti vielä olisi jotain jarruihin liittyvää mahollisuus säätää.

Esimerkiksi: maximum brake force näyttäisi olevan 100% oletuksena. Tuosta ei varmaankaan enään enempää saane irti jos oikeen käsitän. Initial brake force taas on asetuksessa: drage brake force...
Losi TEN-SCTE

jon.lindgren

Kalibroi nopari uudestaan. Prosessissa opetetaan noparille ohjaimen liikeradat.
Joissain nopareissa jarru ei ole kovin tehokas että vika voikin olla ominaisuus. Toimiiko jarru ajossa kunnolla?

Jema

Tarkoitatko ohjaimen kalibrointia siis? Kyllä se jonkinverran jarruttaa ajossa, mutta ei mitään äkkijarrutuksia tai lukkoja saa aikaan. Ja tosiaan jarru pohjassa voi autoa työntää tai alamäessä se liukuu alaspäin.. Voihan se olla tosiaan ominaisuuskin.
Losi TEN-SCTE

jon.lindgren

Ei vaan noparin koska siihen tehdään muutoksia, ei ohjaimeen  :tongue:
Käsittääkseni jarru ei ole harjattomilla koneilla niin tehokas kuin harjallisilla. Nopari on tosi kovalla rasituksella jarrutettaessa, varsinkin kun kone pyörii hiljaa.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Jema - 29.10.13 - klo: 13.41
Tarkoitatko ohjaimen kalibrointia siis? Kyllä se jonkinverran jarruttaa ajossa, mutta ei mitään äkkijarrutuksia tai lukkoja saa aikaan. Ja tosiaan jarru pohjassa voi autoa työntää tai alamäessä se liukuu alaspäin.. Voihan se olla tosiaan ominaisuuskin.

Sitten vielä varmistus, että ei ole mikään ABS-toiminto päällä ohjaimessa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Jema

Jooh sepäse :D.. Abs toimintoha sielä kummitteli. Vaikka oletin sen olevan jo veks :). Kiitos
Losi TEN-SCTE

Hokkaju

#2470
pohjalevyn vahvistelu jo pääpiirteittään valmis. 2mm Alumiinia leikattuna ja vähän kanttissa taivutettuna ja liimattu joustavalla epoksilla. Ei notku vaikka ihan kunnolla käsissä vääntelee.
Keulaan tulee vielä kardaaniputken suojus alumiinista joka jäykistää vielä etupäätä. Mutta senkin sovittamiseen pitäsi kasata keulapala josta puolestaan uupuu hieman osia.

Sinällänsä mielenkiintoinen juttu miten kolaroidessa käyttäytyy. Mutta kun ällikkä tulee niin se pitää toteuttaa eikä pidätellä. Pitää vielä siistiä liimareunat hiomalla kunhan epoksi kovettuu lopullisesti nyt on aika törkyisen näköinen viritys.

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 29.10.13 - klo: 13.50
Ei vaan noparin koska siihen tehdään muutoksia, ei ohjaimeen  :tongue:
Käsittääkseni jarru ei ole harjattomilla koneilla niin tehokas kuin harjallisilla. Nopari on tosi kovalla rasituksella jarrutettaessa, varsinkin kun kone pyörii hiljaa.

Noparihan oikosulkee moottorin jarruttaessa, niin eikös se ole juuri toisinpäin, että kovassa vauhdissa jarruttaminen rasittaa noparia enemmän?

Hokkaju

moottorin takatuen raakile, mallia tukee vaan yhteen suuntaan.
plussaa helppo säädettävyys....

onska99

Mitäs ootte yleensä käyttäny tossa kardaanin suojana? Kokoajan kivet välissä...  :undecided:
More speed, more fun

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Hokkaju - 31.10.13 - klo: 21.49
moottorin takatuen raakile, mallia tukee vaan yhteen suuntaan.
plussaa helppo säädettävyys....

Nerokas toteutus.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Hokkaju

Kiitos kiitos  :azn:. Ajattelin vielä kiinnittää pikku lenkin moottorin alle ja pultata koko komeuden nippusiteellä kiinni. näin moottorin perä ei myöskään pomppaa ylöspäin.
Meinaan tuossa projektissa on vääntynyt motorplate niin että moottorin takapää osoittaa ylöspäin. Tuo moottorin helppo pulttaaminen runkoon on ollut vähän kinkkinen juttu...  :undecided:

Onska99:  Itse olen puukottanut kardaaninsuojan liimaamalla alumiiniputkesta pätkän joka menee rungon reiästä sisään ja jatkuu etupäässä miltei kiinni  etuperän laatikkoon, kardaani kulkee sitten tämän putken sisässä. Ratkaisu on osoittautunut hyväksi ja on helppo toteuttaa. Laita siitä kuvan kunhan saan puuttuvat osat ja voin sen mitata sen kerralla oikean mittaiseksi. Käypäistä putkea saa esim Hong Kong yms säläkaupoista.




onska99

Lainaus käyttäjältä: Hokkaju - 03.11.13 - klo: 21.47
Kiitos kiitos  :azn:. Ajattelin vielä kiinnittää pikku lenkin moottorin alle ja pultata koko komeuden nippusiteellä kiinni. näin moottorin perä ei myöskään pomppaa ylöspäin.
Meinaan tuossa projektissa on vääntynyt motorplate niin että moottorin takapää osoittaa ylöspäin. Tuo moottorin helppo pulttaaminen runkoon on ollut vähän kinkkinen juttu...  :undecided:

Onska99:  Itse olen puukottanut kardaaninsuojan liimaamalla alumiiniputkesta pätkän joka menee rungon reiästä sisään ja jatkuu etupäässä miltei kiinni  etuperän laatikkoon, kardaani kulkee sitten tämän putken sisässä. Ratkaisu on osoittautunut hyväksi ja on helppo toteuttaa. Laita siitä kuvan kunhan saan puuttuvat osat ja voin sen mitata sen kerralla oikean mittaiseksi. Käypäistä putkea saa esim Hong Kong yms säläkaupoista.


Juu pitää koettaa!  :azn:
More speed, more fun

onska99

Mistäs slashiin saa metallisia spurreja?
More speed, more fun

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: onska99 - 05.11.13 - klo: 20.55
Mistäs slashiin saa metallisia spurreja?

http://www.hot-racing.com/index.cgi?c=480

Tuolta valitset sopivan ja tuotenumerolla googlaamaan vaikka.
En kyllä ymmärrä, mihin tarvitset terässpurria. Spurri on helppo vaihtaa ja halpa, jotain hajoaa kuitenkin joten sulakeosa on hyvä olla.

mcly

Lainaus käyttäjältä: onska99 - 05.11.13 - klo: 20.55
Mistäs slashiin saa metallisia spurreja?
He ketkä on vaihtanut näihin autoihin metallispurrin ovat palanneet pian takaisin muoviseen juurikin tuon jonin kertoman asian takia. Silittää nopeasti ne pinionit ja ääni on turhan ronski..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

transewaves

huopatossutehtaalloko ajatte jos ääni häiritsee :)
tmaxxissa oli se yksi muovinen spurri jonka jälkeen vaihtui äkkiä metalliseen eikä paluuta ollut,turhaa näpertämistä tuon spurrin vaihtamisen kanssa.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

jon.lindgren

Muovispurri hajoaa yleensä mekkarin virheeseen. Kuskilla yleensä on osuutta asiaan.
Muu voimalinja saa olla sitten pomminkestävää jos oikeasti tarvitaan metallinen spurri.

transewaves

ehkä se t-maxx on pommin kestävä  :wink:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 06.11.13 - klo: 13.47
ehkä se t-maxx on pommin kestävä  :wink:

Joo näyttää olevan jos esim e/t-maxx keskusteluja lukee tältäkin palstalta!  :laugh:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

mcly

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 06.11.13 - klo: 14.33
Lainaus käyttäjältä: transewaves - 06.11.13 - klo: 13.47
ehkä se t-maxx on pommin kestävä  :wink:

Joo näyttää olevan jos esim e/t-maxx keskusteluja lukee tältäkin palstalta!  :laugh:
No niin Volvospede.. hys hys..  :grin: Mutta ei menkää metallista spurria kannateta :wink:
Ei taida sullakaan metallispurreissa kovin hyviä kokemuksia olla ? Kukin tyylillään mutta ei musta tämä eikä tässä mainittu T-Maxx/E-Maxx sellaisia tarvitse jos sen osaa oikein asettaa  :wink:

Eikä tässä pilvilinnoissa ajella mutta raivostuttavaa jos raksattaa  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

onska99

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 06.11.13 - klo: 12.22
Muovispurri hajoaa yleensä mekkarin virheeseen. Kuskilla yleensä on osuutta asiaan.
Muu voimalinja saa olla sitten pomminkestävää jos oikeasti tarvitaan metallinen spurri.

Selvä homma, meikäläisen spurrien hajoominen johtuu vrmaan kuluneesta pinjonista... Vai miten tarkkaa tuo säätö on, ite pistän vaan paperin väliin, en sen tarkemmin... ?
More speed, more fun

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: onska99 - 06.11.13 - klo: 17.58
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 06.11.13 - klo: 12.22
Muovispurri hajoaa yleensä mekkarin virheeseen. Kuskilla yleensä on osuutta asiaan.
Muu voimalinja saa olla sitten pomminkestävää jos oikeasti tarvitaan metallinen spurri.

Selvä homma, meikäläisen spurrien hajoominen johtuu vrmaan kuluneesta pinjonista... Vai miten tarkkaa tuo säätö on, ite pistän vaan paperin väliin, en sen tarkemmin... ?

Paperi on ihan ok jos haluaa nopeasti ja suurinpiirtein saada välyksen kohdalleen. Ite kuitenkin haen välykset ilman paperia ja lopputulos on aina ollu parempi.

jesi

Mullo terästä spurri ja pinjoni, eikä mikää oo rikki.

En varmaan osaa.
/ Jere Siirilä

Master Calgar

Ite oon päristellyt terässpurrilla (ja pinionilla) nyt jo jonkin aikaa. Vähän kaikenlaisessa maastossa ja auto on saanut kyllä aika rajua kyytiäkin (myös kaverin käsittelyssä, joka on vielä ahneempi hyppyreihin tullessa :P ) ja kaarasta on hajonnut tähän mennessä... Ööö, muutamassa korissaa halkeamia?

Toki, kun tykkään "viritellä" ajokkia, siinä on teknon kardaani, mipin race duty vetarit ja I-palkit taka+etudiffeissä. Ja tietysti alumiiniset pyöränkannattimet yms, mitä nyt tuli platinumissa mukana. Mikään niistä ei ole näyttänyt minkäänlaista hajoamisen merkkiä, vaikka on siis ollut niin tasamaadriftausta LRP-radalla, ja kunnon aitoa rymistelyä hilpeän kuoppaisella radalla Ulvilassa + kaikki ne muut ajot, kun ollaan autolle annettu runtua melkein vihaisena :P

Siellä kun on diffit kunnossa (en millään umpikireällä slipperillä ajele) niin ei niitä lukkoja tule, mitkä rikkoisi palikoita. Äänikään ei juuri eroa muovispurrista, kun on välitykset kunnossa, eikä lykkää liian kiinni. Silloin kieltämättä on aika helinää heh.

Hyvä puoli tuossa lässissä on se, että spurri on ihan näppärästi kiviltä ja muilta isommilta jutuilta suojassa. Pieni pöly mikä "konehuoneeseen" pääsee, ei meinaa mitään rattaiden välissä, kun eivät toisiinsa ole pureutuneet.

En mene suosittelemaan terässpurria, koska kukin ajaa miten tykkää. Mutta itse pidän siitä, enkä muovisia kanna mukanani muutakuin ihan jostain random nostalgia tms syystä...

Ainiin ja vielä sen verran, että kun tuota lässykkää on kuritettu nyt tässä useamman kuukauden oikein urakalla, menisin sanomaan autoa melkein pomminvarmaksi :P Siis jos nyt ei ole kyse mistään rekan alle ajamisesta, vaan normaalista 5metrin pompista katolleen tai kyljelleen tai miten päin vaan. Ei se pirulainen vaan suostu hajoamaan O.o
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

jon.lindgren

Osaavalla, ja varsinkaan kokeneemmalla käyttäjällä terässpurrikaan ei aiheuta ongelmia. Eikä ole tarpeellinen. Tämä on nyt vaan mun mielipide :smiley:, ei herneitä.