Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 4x4

Aloittaja -rcmh-, 09.10.09 - klo: 13.44

FinKing

Lainaus käyttäjältä: ehongisto - 18.06.15 - klo: 23.23
Tuuletin oli noparin päällä. Auto oli noin vuoden ikäinen mutta vähän ajettu.

Huomasin että toinen akkuun menevistä johdoista oli myös irronnut. En tiedä oliko sulanut irti vai oliko jo aiemmin lähtenyt ja aiheuttanut oikarin tms

Ideoita millä kannattaisi korvata moottori & nopari, tai pelkkä nopari. Mielellään kestäviä ;)

Mamba Max Pro SCT + 2400kv harjaton moottori -combo. Ite tilasin tuon eBaysta ja vasta tulossa. Pitkän harkinnan jälkeen tuohon päädyin sen jälkeen kun kaksi Velineonin noparia hajosi samana kesänä.

Kristian03

#2761
Hei! Voisiko joku ehdottaa mikä ois hyvä moottori neliveto slashiin. Eli vanha rikki :sad:. Uuden moottorin tulisi sopia 3-s Lipo akkujen kanssa.

Japanaska

kuulostaa epäluotettavalta autolta jos jollakin on mennyt paritkin noparit kesässä vai mikä on moiseen syynä?

jon.lindgren

Auton mukana tulevan noparin voi ja kannattaa vaihtaa parempaan (ja halvempaan  :cheesy: ) jos ajaa radalla. Ainut hyvä ominaisuus RTR-noparissa on veden kesto.

Autoa (runko) on parempi arvoida ilman sähköjä kuten muitakin. Sähköt valitaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan.

Japanaska

Eli ajaa vakio noparin puhki ja vaihtaa uuteen vai kestäisköhän se aloittelian käsissä

jon.lindgren

Vakionopari on alottelijalle ihan riittävä ja sopiva. Radalla tarvitaan parempaa että saa elementtiyhdistelmien rytmityksen kohdalleen. Sama radion, servon ja moottorin kohdalla. Oikeastaan missään RTR-autossa ei tule mukana komponentteja jotka olisivat vastaavia kuin kisakäytössä käytetyt. Aina niissä on jotain puutteita.

Japanaska

Kiitoksia vastauksista olen aika noviisi vielä viime keväänä tuli ostettua hpi:n wheely king sitä on tullu roplattua  oppisi käytännössä
Tästä harrastuksesta jotain paljon tietoutta löytänyt täältä foorumeilta ja mukavaa kun ihmiset jaksaa vastailla aloittelian viesteihin☺ 

jon.lindgren

Enemmän oppii hakeutumalla harrastamaan muiden seuraan. Suosittelen.

Japanaska

Onkos olemassa tuohon slashin nopariin käyvää kalibrointi boxia/korttia ?

FinKing

Lainaus käyttäjältä: Japanaska - 27.08.15 - klo: 23.36
kuulostaa epäluotettavalta autolta jos jollakin on mennyt paritkin noparit kesässä vai mikä on moiseen syynä?

Eka nopari vain kului loppuun, kun oli ostettu käytettynä. Nyt selvisi, että toinen nopari hajosi yhden 3s lipon takia. Kyseinen lipo oli shortannut kerran niin pahasti, että akun sisällä olevat liitokset irtosivat ja kasasin vain koko p*skan kasaan. Nopari alkoi savuta heti kun akun löi kiinni ja nyt sitten myös tuo uusi CCn nopari hajosi myös samalla tavalla. Akussa on kyllä kaikki johdot oikein, mutta en tiiä mitä tuo sitten tekee. Antaa liian isoja virtapiikkejä hajoittaen kaikki noparit?

Nenolanjones

Lainaa
Eka nopari vain kului loppuun, kun oli ostettu käytettynä. Nyt selvisi, että toinen nopari hajosi yhden 3s lipon takia. Kyseinen lipo oli shortannut kerran niin pahasti, että akun sisällä olevat liitokset irtosivat ja kasasin vain koko p*skan kasaan. Nopari alkoi savuta heti kun akun löi kiinni ja nyt sitten myös tuo uusi CCn nopari hajosi myös samalla tavalla. Akussa on kyllä kaikki johdot oikein, mutta en tiiä mitä tuo sitten tekee. Antaa liian isoja virtapiikkejä hajoittaen kaikki noparit?

Ootko kennojen jännitteet mitannu että onko ok? Akkuhan ei sinänsä virtaa anna vaan nopari ottaa sitä tarpeellisen määrän, näin minä asian olen ymmärtäny. Ja mitä tarkoittaa tuo että akun sisällä olevat liitokset on irronnu? Kuulostaa vähän siltä että kierrätykseen joutaa.
Traxxas Summit (Castle 2200kv & MXL-6S)

FinKing

#2771
Lainaus käyttäjältä: Nenolanjones - 09.09.15 - klo: 20.13
Lainaa
Eka nopari vain kului loppuun, kun oli ostettu käytettynä. Nyt selvisi, että toinen nopari hajosi yhden 3s lipon takia. Kyseinen lipo oli shortannut kerran niin pahasti, että akun sisällä olevat liitokset irtosivat ja kasasin vain koko p*skan kasaan. Nopari alkoi savuta heti kun akun löi kiinni ja nyt sitten myös tuo uusi CCn nopari hajosi myös samalla tavalla. Akussa on kyllä kaikki johdot oikein, mutta en tiiä mitä tuo sitten tekee. Antaa liian isoja virtapiikkejä hajoittaen kaikki noparit?

Ootko kennojen jännitteet mitannu että onko ok? Akkuhan ei sinänsä virtaa anna vaan nopari ottaa sitä tarpeellisen määrän, näin minä asian olen ymmärtäny. Ja mitä tarkoittaa tuo että akun sisällä olevat liitokset on irronnu? Kuulostaa vähän siltä että kierrätykseen joutaa.

Kun akun ympäriltä ottaa nuo muovit pois, eli ottaa kennot esille, niin kennojen välinen silta oli mennyt poikki. Kolvailin kaikki takaisin kiinni ja tsekkailin yleismittarilla kaikki jännitteet, jotka ovat ok. Balanserilla varustettu laturikaan ei valita mitään... :D Tapahtuneesta nyt kaksi vuotta ja olihan tuossa vuoden taukokin koko harrastuksesta.


Kierrätykseen juu, en uskalla tuota missään käyttää. Ihmetyttää vaan, että eihän akku voi liikaa jännitettä antaa. Virtaa eli ampeereja ei tosiaan koskaan voi antaa liikaa. Onneksi tänävuonna ostettu CCn nopari meni takuuseen. En ehtinyt edes autoon kiinnittää. Riitti että kytki sen edellämainitun lipon kiinni ja hieman savua tuli ulos.

Tontsa1

Meillä poitsun autosta kärähti akku ja poltti noparista johdot irti kuumetessaan (näin ainakin oletan...jollei sitten kärähdys tapahtunutkin toisin päin). Katselin, että ebayn kautta sais samanlaisen noparin jenkkilästä aika paljon edukkaammin kuin Suomesta, mutta muutaman kyssärin keksin noita tilauksia pähkäillessäni.

- tuleeko jenkeistä tilatessa tullimaksuja tms "kaupan päälle"?
- millaisen akku tuohon kannattaa alkuperäisen tilalle hommata? Poika aina valittaa kun ajot loppuu niin äkkiä... Mitään lipoja en vielä tässä kohden hommaa, mutta saako tuohon jonkun isomman tilalle tms?
- jotain muuta huomioitavaa?

Niin ja tässä ollaan aika alkutekijöissä harrastuksen suhteen, joten sanasto+ymmärrys ei välttämättä ole ihan parhaalla tasolla eli rautalankaa kiitos ;)

transewaves

Älä osta uutta samanlaista,ne on täyttä kuraa.
Tilaa joku hobbywing wp kiinasta ilman toimituskuluja niin hyvin suurella todennäköisyydellä vältät alvit.
rcecho.com tai esim aliexpress.com
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Tontsa1

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 21.09.15 - klo: 23.40
Älä osta uutta samanlaista,ne on täyttä kuraa.
Tilaa joku hobbywing wp kiinasta ilman toimituskuluja niin hyvin suurella todennäköisyydellä vältät alvit.
rcecho.com tai esim aliexpress.com
Eli toimiiko tuollainen toisen merkkinen vehje periaatteella "pulttaa kiinni ja aja" vai pitääkö jotain suurempia kikkailuja tms tehdä? Hobbywing EZRUN WP-SC8 Waterproof 120A Brushless ESC Speed Controller Truck <- tuollaisia näyttää olevan ebayssa kaupan alkaen vajaan 60 eur hintaan.

transewaves

#2775
Juu eipä siinä muuta ihmeitä sen jälkeen kuin korkeintaan opettaa nopalle radion kaasun ja jarrun rajat.
toki liittimet joudut kolvaamaan myös.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

rc autoilija

Onko joku täällä foorumilla kokeillu vaihtaa tehtaalta asennetun lcg alustan ---> esim strc alumiiniseen lcg alustaan? Saatan joskus vaihtaa alumiiniin ton alustan. Jos vaikka asentaa tuollasen strc lcg alustan nii pitäskö se olla vaan että kaikki irti, alusta vaihetaan ja sitte kasataan? Tuo strc alusta on täysin erinäkönen verrattuna traxxasin omaan lcg alustaan. Traxxasin omassa on enemmän "muotoja" kun taas strc on suht tasanen pohja. Jos jollain tulee vinkkejä mieleen tuohon alusta asiaan nii kerro ihmeessä :) Edit: tohon omaan on suht paljon laitettu optio-osaa mm. rpm etubulkki, rpm tornit, rpm etu-tukivarret, strc ohjaus-setti, mip vetarit ja joitain pikkujuttuja.

Tontsa1

Nyt on tuo Hobbywing nopari saapunut ja uusi akku ostettu. Kamat asentelin ja koitin noparillekin opettaa kaasun/jarrun. Vaan yksi suurempi ongelma tuli vastaan...

Autolla pystyy ajamaan ainoastaan 10-15s, jonka jälkeen vekotin lopettaa kaasuun/jarruun vastaamisen ja pysähtyy. Ainoastaan ratin kääntämiseen systeemi reagoi. Tässä vaiheessa noparissa oleva ledi jää punaiselle vilkkumaan samaa tasaista tahti (blink - blink - blink - jatkuu...). Ohjekirjasta koitin tavat ja jos ymmärsin oikein niin tuollainen vilkutus viittaisi ali-voltteihin, mutta mittarilla akusta mitattuna lukema on 9,6V (heti laturista otettuna 10,0V).  Akku on siis hobbylinnasta ostettu traxxaksen vakion korvaava 8,4V 4600mAh (vakio tais olla 3000mAh) eli perus Nimh.

Onko siis mitään iseoita, että mitä olen tehnyt pieleen tai mitä on jäänyt tekemättä jne...?

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: Tontsa1 - 22.10.15 - klo: 18.02
Nyt on tuo Hobbywing nopari saapunut ja uusi akku ostettu. Kamat asentelin ja koitin noparillekin opettaa kaasun/jarrun. Vaan yksi suurempi ongelma tuli vastaan...

Autolla pystyy ajamaan ainoastaan 10-15s, jonka jälkeen vekotin lopettaa kaasuun/jarruun vastaamisen ja pysähtyy. Ainoastaan ratin kääntämiseen systeemi reagoi. Tässä vaiheessa noparissa oleva ledi jää punaiselle vilkkumaan samaa tasaista tahti (blink - blink - blink - jatkuu...). Ohjekirjasta koitin tavat ja jos ymmärsin oikein niin tuollainen vilkutus viittaisi ali-voltteihin, mutta mittarilla akusta mitattuna lukema on 9,6V (heti laturista otettuna 10,0V).  Akku on siis hobbylinnasta ostettu traxxaksen vakion korvaava 8,4V 4600mAh (vakio tais olla 3000mAh) eli perus Nimh.
Onko siis mitään iseoita, että mitä olen tehnyt pieleen tai mitä on jäänyt tekemättä jne...?

Sinulla taitaapi olla lipo cut-off käytössä, eli ota pois jos ajat NIMH akuilla..??

Tontsa1

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 22.10.15 - klo: 18.16
Sinulla taitaapi olla lipo cut-off käytössä, eli ota pois jos ajat NIMH akuilla..??

Suuret kiitokset. Tämän jännitteen tutkailun kun poisti niin jo alkoi toimimaan.

ylikar-h

Melkein suosittelen hankkimaan lipoakut, niin saat paljon enemmän irti autosta..

Tontsa1

Poitsu (10v) saa vuoden tai pari vielä ajella ja harjoitella näillä vauhdeilla. Uusitaan tänä aikana noi hajoilevat muoviosat parempiin ja sen jälkeen siten lisäilis tuota kulkupuolta.  :cheesy:

Tontsa1

Moro taas. =)

Onkos mitään suosituksia uudeksi moottoriksi autoon? Nyt kun ollaan hetkonen ajeltu uudella noparilla niin nyt paukahti tuo orggis moottori. Oiskohan laakerointi pettänyt kun oli magneetin palasia irronnut ja kuparilangat solmussa akselin ympäri... Ja fiksumpi ois tietty tilannut moottorin jo varalle kun tuon noparin pisti tilaukseen. ;)

Mutta siis, mikäs olis sopivan hyvä/toimiva moottori tuon hobbywing SC8 noparin kaveriksi? ei siis lipo-akkuja vielä käytössä vaan hiukan isompi perus-versio.

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Tontsa1 - 22.11.15 - klo: 13.28
Moro taas. =)

Onkos mitään suosituksia uudeksi moottoriksi autoon? Nyt kun ollaan hetkonen ajeltu uudella noparilla niin nyt paukahti tuo orggis moottori. Oiskohan laakerointi pettänyt kun oli magneetin palasia irronnut ja kuparilangat solmussa akselin ympäri... Ja fiksumpi ois tietty tilannut moottorin jo varalle kun tuon noparin pisti tilaukseen. ;)

Mutta siis, mikäs olis sopivan hyvä/toimiva moottori tuon hobbywing SC8 noparin kaveriksi? ei siis lipo-akkuja vielä käytössä vaan hiukan isompi perus-versio.

Tuossahan ne lukee ja kannattaa noudattaa noita valmistajan suosituksia liittyen akkuun ja moottorin kv-arvoihin. Nimimerkki "2 noparia viime kesänä käräyttäneenä."

http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278




Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Tontsa1

Eli tarkoitatko, että hobbywingin kaveriksi saman firman moottori vai että tuolta näkee sopivat kv arvot jne? Jos tuota taulukkoa oikein tulkkaan niin tämän hetken 6 kennoisella NiMH akulle sopii sekä 3400 että 4000 kv moottori. Tuo valinta vissiin sitten vaikuttaa jatkossa LiPO akkujen valintaan eli 2s tai 3s... Onko siis tulevaisuuden kannalta kumpainen se suositellumpi?

Ipperu

Sekä että.  Nuo kv-arvot ei kuitenkaan kaikkea kerro. Valmistajakohtaisesti koneissa on eroa,mutta jonkunlaista osviitti antavat. Varmaan joku noin 4000kv moottori on ok. Silloin voi ajaa 2s:llä tai 3s:llä.  Joku 3000kv moottori 2s:llä voi olla "hitaanpuoleinen" ja joku 5000  kv kone 3s:llä  kuumenee liikaa,kun koneessa ei ole vääntöä/ välitykset pielessä. Tämä nyt näin lyhyesti ja  karkeasti kerrottuna.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

DyyD

Tänään tuli Slash taloon ja ilme on:  :grin: sekä minulla että pojalla.

Eka akku veivattu lumihangessa ja mukavaa oli. Lipoilla mennään.

astro

Täällä sama homma, nelarislashilla veivattu joulupukin käynnin jälkeen.  Tämä aihekin on suurin piirtein kahlattu läpi, mutta ei jäänyt selvää kuvaa, että mikä olisi oikea laparengas+vannekombo tänään sataneessa lumessa vetelyyn ja miksei vaikka vetten päällä ajeluunkin?

Olisko nelkkuslashiin oikea valinta esim. Proline Sling Shotit taakse:
http://www.prolineracing.com/tires/sling-shot-sc-2.2/3.0-tires/

Ja laitetaanko eteen noi samat slingshotit, kun etupyörätkin vetää, vai pisteetäänkö tämmöset dyyniohjailuun tehdyt Panther Razorit?
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNPT3

Entä mitkä olis oikeat vanteet näiden kanssa, kun ei vissiin kannata puljata ees taas jos tarvii myös kesärenkaita käytellä esim. sisäajossa?  Ymmärsin, että kumit on tapana liimata vanteille.

Vai onko kannattavampaa mennä johonkin muihin, esim. vielä leveämpiin  renkaisiin?

temppa.kk

Joka nurkkaan vaan tommoset sling shotit. Tarvit tosiaan omat vanteet, liimalla tulee kiinni niin aika kova työ olis irrotella ja liimailla :laugh:

DyyD

3 ajoa takana, 2 ulkona ja 1 radalla. Ja jo tuli tolppa ja voitti korin...

https://www.dropbox.com/s/1wom1uxhvsa70n2/2016-01-15%2019.26.24.jpg?dl=0&preview=2016-01-15+19.26.24.jpg

Tästä se nyt sitten alkaa. Varmaan vaihdetaan ensin koria ja siitä eteenpäin. Tarkoitus lähtea 2.8" vanteille ja kapeemmalle korille. Sitten vähän kestävämpää alumiinipalikkaa kriittisiin paikkoihin. :)